Paard loopt te diep en blijft ''aan de teugel'' zonder conta

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Paard loopt te diep en blijft ''aan de teugel'' zonder conta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:54

Hoi! Ik rijd een kwpn merrie, ze is erg schrikachtig, wat ook een probleem is. Ze wil vaak niet op de hoefslag, aan 1 kant. Want daar is alles eng.. Slapen Van alles schrikt ze, ook met een makke pony ervoor schrikt ze. Ze rend dan vaak ook bokkend weg, en aan de longeerlijn schrikt ze van diezelfde dingen niet. Dan wil ze wel over de hoefslag. Ze loopt ook automatisch ''aan de teugel ''. Tussen aanhalingstekens want ze loopt niet goed aan de teugel maar meer in een krul en dan gaat ze steeds dieper lopen en dan hangen, dan opeens dr hoofd naar voren en dan trekt ze dus de teugels uit je handen. Been geven helpt niet... Soms loopt ze wel zonder dat ze hangt of trekt "aan de teugel", maar dan wel veel te diep, ook dan helpt been geven niet. Als je de teugels dan langer laat, zodat je geen contact meer hebt, blijft ze in de krul lopen. Halsstrekken lukt dus ook niet want ze blijft in de krul. Vooral in stap is dit zo. Ze heeft dit altijd al gedaan, maar ik vind het nou echt vervelend worden, dus wie heeft er wat goede tips?

Alvast bedankt,
Groetjes MarlinH.

Hvelreki

Re: Paard loopt te diep en blijft ''aan de teugel'' zonder conta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:54

Vragen over aan de teugel horen in het centrale topic viewtopic.php?f=8&t=539775 Slapen Het is er, maak er dan ook gebruik van!

Hoe is jouw reactie als je paard schrikt?
Heb je een onzeker paard?
Wat is haar achtergrond?
Hoe oud is ze?
Wat doe je zoal met haar?
...

Graag wat meer informatie Lachen.

Heb even wat topics gezocht:
viewtopic.php?f=8&t=793410
viewtopic.php?f=8&t=799602
viewtopic.php?f=8&t=791531
viewtopic.php?f=8&t=653973

Je vindt er zelf vast ook nog wel wat. Gewoon even zoekfunctie gebruiken, is niet zo moeilijk Clown .
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 31-07-07 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:02

Eruit rijden, veel met been rijden en weinig met hand. Probeer wel iets licht contact te houden en neem haar als het ware mee naar voren met de neus. Denk eraan alsof je teugels stokjes waren waarmee je de neus eruit duwt.

Maar blijf vooral voorwaarts rijden. Ze heeft nu iets gevonden waarmee ze onder het werk uit kan komen en dit is een van de moeilijkste dingen om op te lossen.

Maak overgangen en rijd er altijd actief uit. Rijd de overgangen terug vooral op je zit. Ze moet zelf je hand op gaan zoeken en jij kan dan alleen licht contact aanbieden. Trek vooral niet terug. Dit is alleen wel een probleem waar heel wat tijd in gaat zitten hoor, zorg er voor dat je een goede instructrice hebt die je erbij kan begeleiden.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:10

Net was Annemeik zeg eruit rijden veel been geven

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:42

voorwaarts rijden!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 18:09

Ja, ik rijd haar ook voorwaarts, ik zal wat proberen met jullie tips. Zelfs al heb ik geen contact, dan loopt ze alsnog in de krul.. Maar dan schiet ze ook weer eerder weg, en dan moet ik haar ook weer terugnemen.. Echt heel lastig.. Knipoog

Ik ben de enige die er op rijd, ik rijd haar nog niet zo lang, er heeft altijd iemand anders op gereden maar die is gestopt want die had het te druk. Die heeft haar dit ook ''geleerd''.. Het is dus een verzorgpaard, geen eigen.. Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:27

Inderdaad veel aan het been rijden, zorg ook voor afwisseling in de figuren ect.

Daarmee bedoel ik, ervoor zorgen, dat ze alle aandacht aan jou besteed, en niet aan de omgeving Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:46

marlinH schreef:
Ja, ik rijd haar ook voorwaarts, ik zal wat proberen met jullie tips. Zelfs al heb ik geen contact, dan loopt ze alsnog in de krul.. Maar dan schiet ze ook weer eerder weg, en dan moet ik haar ook weer terugnemen.. Echt heel lastig.. Knipoog

Ik ben de enige die er op rijd, ik rijd haar nog niet zo lang, er heeft altijd iemand anders op gereden maar die is gestopt want die had het te druk. Die heeft haar dit ook ''geleerd''.. Het is dus een verzorgpaard, geen eigen.. Knipoog

Ulana heeft hiervoor nog met iemand anders gereden, die heeft haar beleerd, volgens mij reed Linda haar gewoon bij en heeft haar verder weinig geleerd hoor Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:50

consequent zijn. Been is onder alle!!!! omstandigheden naar voren. Niet iedere pas bijdrijven, daar stompen ze alleen maar op af. Niet te veel aan die voorkant denken. Het allereerste is dus aan het been!

Veel schakelen en overgangen rijden. Niet terugwerken met je hand. (kortom misschien is les ook wel handig)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:59

Niet terugwerken met je hand, maar wel licht contact houden. Probeer haar uit te schuiven en dat zij jou hand gaat volgen. Laat haar veel halsstrekken (maar dan wel op de goede manier he, met contact houden), volte halsstrekken, weer even met licht contact doorrijden, volte halsstrekken, etc..

En dat allemaal met overgangen die je vooral op je zit rijd. Maar verder, neem idd les.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:06

Loopt ze als je erop zit ook "aan de teugel"?
of alleen aan de longeerlijn?.
Ze loopt te diep,omdat ze haar achterhand er dus niet
goed bij heeft,probeer is een passoa teugel .
Daar gaan ze meer met hun achterhand werken .

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 17:58

Juist als ik erop zit, Zodra ik haar laat halsstrekken gaat ze niet met haar hoofd naar beneden maar krult ze haar nek juist helemaal op. Ik rijd veel overgangen en figuren, en heb heel licht contact. Ik trek nooit en rij haar vanuit mijn been en zit.

Monica: De eigenaar, zet hier geen naam neer hoor.. Clown Zei dat Linda haar ''aan de teugel'' heeft leren lopen, en leren wijken.
Maargoed dat doet er ook verder niet toe. Knipoog

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:08

inderdaad voorwaards rijden! Ze leunt te veel op het bit.