schouder binnenwaards

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marie33

schouder binnenwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 22:49

Hallo allemaal,

momenteel zijn we tijdens de lessen bezig met het schouder binnenwaards rijden. Wat ik doe is het volgende:

- ik doe of ik een volte ga rijden om de buiging te krijgen
- ik probeer hem met mijn binnenbeen op de hoefslag te houden met zijn achterhand
- door mijn handen naar opzij te zetten, probeer ik hem in drie sporen te laten lopen

Mijn probleem is dat hij niet recht wil blijven (dat is toch de bedoeling bij schouder binnenwaards? Bloos ) en mijn vraag is, hoe ver moet hij voor van de hoefslag af? Ik heb het gevoel dat ik hem bijna dwars aan het rijden ben. (Oke, dat is dan weer wat overdreven maar bij wijze van spreken)
Als jullie tips hebben, laat t maar horen. Alvast bedankt.

Anke_Amigo

Re: schouder binnenwaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 07:50

Volgens mij is de bedoeling dat zijn buiten achterbeen in de afdruk van zijn binnen voorbeen komt. Hoe ver hij van de hoefslag af moet ligt aan zijn ervaring. Een beginpaard zal misschien net zijn hoofd en een klein beetje been verplaatsen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 07:53

Het paard moet niet recht blijven maar een beetje naar vinnen gebogen.

Probeer druk op je binnenbeugel te houden, en niet op je buitenbeugel

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:01

Ik denk niet dat het met de ervaring van het paard te maken heeft hoever die van de hoefslag af moet.
Want het paard moet absoluut niet ver van de hoefslag af.

Vaak zit het buiten voorbeen net van de hoefslag af, of net nog op de hoefslag. Het binnenbeen volgt dan vanzelf en die gaat inderdaad wel iets verder van de hoefslag af.

Als je het paard ver van de hoefslag af gaat lopen, kan die vaak niet meer op 3 sporen lopen, omdat de achterhand op de hoefslag moet blijven en dan zou het dus meer wijken worden dan sb, omdat de achterhand dan te schuin word.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:31

Anke_Amigo schreef:
Volgens mij is de bedoeling dat zijn buiten achterbeen in de afdruk van zijn binnen voorbeen komt. Hoe ver hij van de hoefslag af moet ligt aan zijn ervaring. Een beginpaard zal misschien net zijn hoofd en een klein beetje been verplaatsen

Stel je voor: je loopt op de linker hand:
Het linker achterbeen treedt in het spoor van het rechtervoor been.
Dus je krijg dan deze volgorde:
linkervoorbeen - rechtervoorbeen én linkerachterbeen - rechterachterbeen
Snappie?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:36

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:39

Schouderbinnenwaarts
Schouderbinnenwaarts is een zijgang gereden op 2 hoefslagen en 3 sporen. Het 1e spoor wordt gevormd door het binnenvoorbeen, het 2e spoor door het buitenvoorbeen met het binnenachterbeen en het 3e spoor door het buitenachterbeen.
Het paard is gesteld en gebogen in de tegenovergestelde richting waar hij heen gaat. Het paard is gebogen om het binnenbeen van de ruiter en moet hierbij takt en regelmaat behouden. Het paard maakt een hoek van 30 graden met de wand van de hoefslag.
Hulpen:
• de ruiter brengt het gewicht op zijn binnenzitbeenknobbel
• de ruiter maakt een halve ophouding op de buitenteugel
• de ruiter brengt de voorhand van het paard enigszins naar binnen
• het binnenbeen is op de plaats, drijft het paard voorwaarts/zijwaarts en zorgt voor buiging, het ondertreden van het binnenachterbeen en onderhoudt de takt.
• Het buitenbeen wordt iets naar achteren gelegd en waakt tegen het uitzwaaien van de achterhand en onderhoudt de voorwaartse drang
• De buitenhand is tegen de hals en begrenst de buitenschouder.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:45

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:40

Wat gewiekst zegt is zo een beetje wat ik bedoel, staat er zo alleen veel duidelijker Knipoog
Ik denk wel dat een ervaren paard het veel soepeler doet en veel duidelijker (dus meer die sporen loopt zoals gewiekst aangeeft), bij een minder ervaren paard zal je al sneller tevreden zijn bij pogingen (wetende dat je nog veel moet trainen)

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:44

Ik moet dus veel voltes rijden en niet langer dan 20 m rechtuit. Maar wat Nibbit zegt, probeer druk op je binnenteugel te houden en niet op je buitenteugel? Dat klopt niet helemaal volgens mij. Je moet júist druk op je buitenteugel hebben, je moet toch doen alsof je een volte inzet. Een volte rijd je toch ook niet op je binnenteugel maar op je buitenteugel? Je moet zelfs je binnenteugel helemaal naar voren kunnen doen en dan je volte rijden. Net als je schouderbinnenwaarts..

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:52

Helemaal met je eens DebbieY je moet druk houden op de buitenteugel en stelling naar binnen.
ik doe in de les ook schouder binnenwaarts en mij is geleerd net zo wat Gewiekst zegt om het paar op drie sporen te laten lopen met schouder binnenwaarts. Dat betekent dat je het buitenbeen op heet spoor van het binnenbeen laat lopen en het binnen been ernaast dus (logisch Bloos ) dan heb je schouderbinnenwaarts heb je spiegels hangen waar je in kan kijken?? anders moet je gewoon proberen het gevoel te krijgen

Groetjess

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:49

DebbieY schreef:
Ik moet dus veel voltes rijden en niet langer dan 20 m rechtuit. Maar wat Nibbit zegt, probeer druk op je binnenteugel te houden en niet op je buitenteugel? Dat klopt niet helemaal volgens mij. Je moet júist druk op je buitenteugel hebben, je moet toch doen alsof je een volte inzet. Een volte rijd je toch ook niet op je binnenteugel maar op je buitenteugel? Je moet zelfs je binnenteugel helemaal naar voren kunnen doen en dan je volte rijden. Net als je schouderbinnenwaarts..

Beter lezen, er staat binnen BEUGEL niet teugel Knipoog

Nibbit schreef:
Probeer druk op je binnenbeugel te houden, en niet op je buitenbeugel

W.b.t. teugels; inderdaad geen druk op de binnenteugel, alleen licht stelling vragen

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:16

Aah sorry Bloos. Mijn fout!

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:18

het is de bedoeling van schouderbinnewaarts dat zyn achterhand er onder te krijgen, dit doe je door allebei jehanden naar buiten en je buiten been je binnenbeen zorgt er voor dat die niet van de hoefslag afgaat.
veel succes ermee;)

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:03

He allemaal,

bedankt voor jullie tips. ik ga het zo dadelijk meteen uitproberen.
Ik laat jullie weten hoe het gegaan is. Haha!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:05

_spirit_ schreef:
het is de bedoeling van schouderbinnewaarts dat zyn achterhand er onder te krijgen, dit doe je door allebei jehanden naar buiten en je buiten been je binnenbeen zorgt er voor dat die niet van de hoefslag afgaat.
veel succes ermee;)

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:50

_spirit_ schreef:
veel succes ermee;)

Ik heb in je profiel gekeken en daar staat een foto en daar doe je schoudervoor ofzo, daar heb jij toch echt je handen naar binnen! (Wat dus ook goed is) Of je heb het hier gewoon verkeerd neergezet..

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:49

ik bedoelde ook je handen naar binnen sorry kon het niet meer verbeteren omdat ik weg moest! sorry!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:39

mariekeenjim schreef:
Mijn probleem is dat hij niet recht wil blijven (dat is toch de bedoeling bij schouder binnenwaards? Bloos )

Nee, je paard moet gebogen zijn, hij moet wel een rechte lijn volgen.

Savannah1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:57

Hoe ik het geleerd heb is probeer in je volte je buitenteugel eraan te houden en binnenteugel een hoger zodat je paard zun hoofd niet kanteld. Maar dan als je op de hoefslag komt probeer gewoon de buiging te houden van de volte en je binnenbeen eraan houden. En bij mij helpt het om mijn buitenbeen een beetje naar achter te leggen. Je moet je paard in een drie spoor krijgen en dan komt zijn binnen achterbeen achter het buitenvoorbeen. Dus als je ervoor zou staan dan zou je zun achterbeen niet zien. Ik hoop dat het een beetje helpt Ach gut

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:19

He dames, (er van uitgaande dat het toch meestal dames zijn hier op bokt Clown )
ik ben flink aan het oefenen geweest met Browny. Gaat al beter. Haha! Dus als ik het goed begrijp moet ik hem gebogen houden. Dat lijkt me ook logischer omdat je anders mee gaat wijken dan schouder binnenwaard laat lopen. Bedankt voor juliie tips.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:30

SB is de basis van alle oefeningen en best nog een hele moeilijke oefening . Vaak zie je paarden die enkel de achterhand naar buiten brengen in plaats van de voorhand naar binnen. Als je SB inzet, doe dan je(van de ruiter) binnenschouder naar achter, en je moet ten allen tijden kunnen ontspannen in de binnenhand, en zijn binnenachterbeen tussen zijn 2 voorbenen kunnen drijven, het paard moet daarbij plooien in de ribbenkast. Je buitentuigel begrenst indien nodig, samen met je buitenbeen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:25

Bij schoudervoor is de bedoeling dat de binnenhand van de hoefslag afkomt. Dus je kan hem uit de wending of uit de volte aanrijden. Je binnenbeen blijft ten alle tijden op de plek waar hij hoort. Met dit been zorg je ervoor dat hij vanuit de volte de hoefslag volgt. De buitenteugel begrenst de buitenschouder. Het buitenbeen begrenst de achterhand voor het uitzwaaien. Je binnen hand heb je ontspannen en iets van de hals af.

Je paard heeft dus de lengtebuiging die hij ook op de volte zou hebben. Alleen nu volg je in deze lengte buiging de hoefslag.

Wat ik erg belangrijk vindt is dat je de voorhand ook daadwerkelijk naar binnenzet en niet zomaar zijn achterhand naar buiten drukt. Ander ben je renvers aan het rijden wat er veel op lijkt, maar toch echt heel wat anders is

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:59

Hij moet niet helemaal recht gewoon een beetje naar binnen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:00

In de Wiki is hier ook wel het één en ander over te vinden. Ja