Zadelmak maken, de eerste stappen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Zadelmak maken, de eerste stappen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:46

Hopelijk staat het topic hier goed, want ik heb feitelijk helemaal geen praktijkprobleem maar ik zag dat de meeste topics met dit onderwerp hier stonden.

Ik heb gezocht op zadelmak maken, maar kan geen enkel topic vinden waar nu eens punt voor punt kort de stappen beschreven staan.
Goed, mijn vraagje.

Over een maand komt mijn driejarige op stal, ik heb haar gisteren gekocht. Ik laat haar professioneel inrijden, gelukkig doet de eigenaresse van de stal dat dus hoef ik haar niet weg te brengen en kan ik veel zelf meemaken. (en hopelijk zelf meehelpen)

Nu wil ik graag zelf met haar aan de gang vóór de officiele training begint. Ik wil haar zelf zadelmak maken, of in ieder geval hiermee beginnen. Hoe begin ik? Kunnen jullie mij de stappen vertellen? En wanneer begin ik met het bit? Zit daar een volgorde in?
zelf had ik gedacht: haar eerst wennen aan iets op haar rug, een dekje bijv. Dan eens het dekje met en elastische singel lichtjes vastmaken, dan eens iets zwaarders op haar rug, een zadel. En als ze dat goed accepteerd het zadel lichtjes aansingelen (zonder beugels). Is dat zo'n beetje de geijkte manier?
Maakt het wat uit wanneer je het bit begint te gewennen?
Ik neem aan dat het longeren in eerste instantie lekker simpel met een halster begint.
Verder als dit wilde ik zelf niet gaan, maar dan ben ik tenminste al fijn met haar bezig voordat ze echt in training gaat, dat vind ik wel belangrijk.

Nou, hoor graag van jullie!

flappie2

Re: Zadelmak maken, de eerste stappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:37

Ik zou eerst je nieuwe paard leren kennen, lekker veel poetsen en wandelen enz. Het longeren kan je in het begin inderdaad aan het halster doen. Ik zou er voor kiezen om het paard aan een ding te gelijk te laten wennen.

Bijvoorbeeld eerst laten wennen aan het hoofdstel en bit. Gewoon het hoofdstel omdoen en dan ff in stal laten staan zodat hij er aan kan wennen. (hou hem wel in de gaten) Als hij eenmaal aan het hoofdstel gewend is kan je gaan beginnen met het longeren aan het hoofdstel.
Als ook dat goed gaat begin je met de volgende stap. Het laten wennen aan iets op de rug. Leg bijvoorbeeld eens een keer een shabrakje op z`n rug, gaat dit goed doe er dan een elastice singel omheen en ga zo een paar keer longeren. Daarna kan je hem laten wennen aan het zadel en de singel. Als hij het zadel acepteerd ga je er een keer mee lopen, gaat dit goed dan kan je met zadel en hoofdstel om gaan longeren

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 20:43

dank! zeer nuttig advies. het poetsen en wennen enzo zit zeer zeker in de planning. Ook de basis van VD wil ik eerst gaan doen. Ik heb alle tijd.

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:57

Het belangrijkste leermoment is eigenlijk al als veulen. Dit heeft een grote invloed op hoe het paard kan worden later. Zorg dus dat een veulen vanaf de geboorte veel in de hand komt en aan een halster went. Dit is natuurlijk erg handig voor later en kan een karakter van een paard wel iets bepalen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:13

Maanling schreef:
dank! zeer nuttig advies. het poetsen en wennen enzo zit zeer zeker in de planning. Ook de basis van VD wil ik eerst gaan doen. Ik heb alle tijd.

De basis van VD is inderdaad erg handig. Ik heb dat ook gedaan voor dat ik mijn paard ging beleren. Je krijgt er een goede band door en het paard leert op een rustige manier jou te vertrouwen en comando`s op te volgen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:27

Leuk je eigen paardje , welk ras is het??
Is ze lichamelijk en geestelijk er al aan toe om aan het echte werk te beginnen, 3 jaar is vrij vroeg,
Ik zou als ik jou was lekker nog een tijdje wachten met het echte werk, geloof een beetje tuttelen , wandelen , verkeersmak maken aan de hand , freestyle , wat loswerken en grondwerk doen.

Als je gaat longeen zou ik het met kaptoom doen , omdat het gewicht van de muskaton een gewicht is aan het halster waardoor ze vaak het hoofd naar buiten draaien omdat gewicht te dragen en als je de lijn, (ik zou een 3.5 meter lijn nemen )aan de middelste ring van de kaptoom doet dan kun je mooi het hoofd al een beetje naar binnen vragen . zo leren ze mooi rond te lopen zonder te het hoof naar buiten te kantelen,
Daarna zou ik met de dubbelen lijnen gaan werken, en geod het sturen leren , je kan heel veel leren vanaf de grond , zeker als ze zo jong zijn is dat heel fijn, lekker op het gemak en de ruiter op de rug kan altijd nog, je kan longeren met zadel zodat ze daar aan kunnen wennen, en als ze je genoeg vertrouwt dan zal het geen probleem zijn om erop te stappen.
Dus lekker met veel geduld en de tijd er voor nemen, zodat er nergens stres is , zo doe ik het tenminste met mijn 3 jarige, ik neem er echt een half jaar tot een jaar voor om haar op mijn gemakej alles te leren zonder veel gedoe erom heen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:34

eerst idd op stal..
vastzetten, poetsen en dat soort dingetjes..

vervolgens longeren met halster, daarna met hoofdstel en bit..

daarna evt eerst een longeersingel, daarna zadel met beugels omhoog (evt eerst nog zonder beugels)..daarna naar beneden..

Beetje hangen..

er een keer op gaan zitten aan de longe..beetje stappen aan de hand met de longeur, vervolgens zelf een beetje stappen, daarna evt draven, daarna galloperen..

daarna los..etc etc

Ach en zo een beetje doorgaan Knipoog Maar geloof niet dat je er echt ook op wou enz?
Oja, dit niet allemaal in 1x maar verspreid over meedere keren hihi
(voor de blondies onder ons)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 07:57

Dit blonTje snapte het Haha!

Rosie is een kruising Tinker - Fries. Dat heeft een redelijk rijtypisch bont paard opgeleverd zonder sokken (vreemd genoeg). Ze staat in het topic 'Oude liefde.........Rosie' in paardenpraat.

Bedankt voor al deze nuttige adviezen!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:04

wel apart dat ze geen sokken heeft dan..?
want beide ouders hebben het als het goed is wel, toch? Vork

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:24

Ja, gek he? Maar ik ben er wel blij mee moet ik zeggen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:29

ze is trouwens wel heel erg fries he?(op de foto's)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:31

vind je? ik vind haar juist wel tinkerachtig, vooral haar ramsneus. Maar haar bouw is inderdaad misschien meer richting fries, en zeker als ze straks wat afgevallen is. Ze heeft nu nog een beetje een grasbuik van al die jaren op de wei nietsdoen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:46

zijn ook genoeg friezen met een minder fraai hooft hoor Bloos
vind voor al de hals vrij 'fries-achtig'

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:14

Je kunt er ook een keer een deken opleggen, peesbeschermers ofzo om de benen doen..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:35

-Wij beleren een paard eerst week iedere dag (als hij het aan kan) longeren is hij erg braaf met zadel, met stemhulp stap,draf,galop, vanaf de tweede dag nog braaf dubbele lijnen,dan met plastik zakjes er aan, 3 e dag nog braaf met een pop er opleggen en rond lopen, dan op zetten, 4 e weer braaf met pop op paard dan er op hangen stappen dan op zetten, en rond laten lopen aan 1 lijn.
5e dag vrij 6e dag proberen met ruiter. (liefst de eigenaar) Meestal 3 tot 4 rondjes en er weer af.
Daarna rijden we maximaal 5 min. Na een week als het goed gaat maximaal 15 tot 20 min per dag.
-Wees voorzichtig en duidelijk naar je paard, en herhaal het zelfde als je wat vraagt, als hij niet reageert (net als ik vraag een koekje moet je niet tevreden zijn met een appel of zo) en het gaat zeker goed komen, beter twee keer te vaak belonen dan een keer verkeerd straffen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:32

Ik zou beginnen met het paard te werken aan de dubbele lijnen. Dit is de perfecte manier om hem te leren sturen, omdat het op dezelfde manier werkt als de ruiterhand. Ik zou zeker in het begin nog geen bit indoen, maar liever een dually halster kopen. Hiermee kun je namelijk iets beter inwerken dan met een normaal halster, maar heeft het paard nog niet de druk van een bit in zijn mond. Ik zou eerst het paard leren sturen op de neusdruk voordat je verder gaat het met bit...

Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:07

Ik zou het in overleg doen met degene die haar ook wil inrijden. Diegene weet ook wat wel prettig is en niet prettig om al 'klaar' te hebben voor ze begint. Niet elke ruiter vindt het fijn dat het paard veel aan de longe is geweest en conditie op heeft kunnen bouwen bijvoorbeeld.

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:18

Waar ik ook goede ervaringen mee heb, is eerst bitloos zadelmak maken, door vb een tijdje met een kaptoom te rijden en wanneer je paard goed reageerd op zit en stemhulpen, dan pas een bit in zijn mond steken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:22

Urielle schreef:
Ik zou het in overleg doen met degene die haar ook wil inrijden. Diegene weet ook wat wel prettig is en niet prettig om al 'klaar' te hebben voor ze begint. Niet elke ruiter vindt het fijn dat het paard veel aan de longe is geweest en conditie op heeft kunnen bouwen bijvoorbeeld.

Inderdaad, heel veel mensen hebben het paard het liefst zo 'groen' mogelijk. Ik zou eerst maar eens gaan uitvinden wat ze al kan, dat kan soms nog aardig tegenvallen bij die jonkies. Netjes aan de hand meelopen en reageren op stemcommando's, wijken voor druk, etc. daar kan je sowieso al mee beginnen, al is het maar om het voor jezelf makkelijk te maken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 15:24

Hoi,
Het gaat zowiezo in overleg met de instructrice die haar gaat rijden. Kan ook niet anders want we lopen daar op dezelfde stal dus ze ziet alles Knipoog

Josie (zo is de naam van de merrie, voorheen Rosie) kent een paar dingen omdat ze gewoon goed is opgevoed. Ze kent oa meelopen, halthouden, terug, voetjes ed. Dus echt alleen de basisdingen, maar het is wel een netjes begin.

Ik heb inmiddels veel nuttige tips uit dit forum, maar nogmaals: het zal inderdaad allemaal in overleg gaan!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:18

als je voor het eerst met een zadel longeerd kunnen sommige paaden schrikken van het geklapper van de zweetbladen van het zadel dus als je ff een longeersimongel om het zadel doet heb je daar ook geen last meer van, veel suc6 ermee

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:23

Ik vind het belangrijkste dat een paard reageert op druk... dat het paard respect voor je heeft. Dit begint al bij het poetsen en op stal zetten. Elk ogenblik dat jij wil en druk uitoefent (hem wegduwt) moet hij uitwijken. Niet zo van die plakkerige toestanden of een paard waar je moet op slaan voor het aan de kant gaat.
Kijk maar eens in het wild, de leidende hengst/merrie geeft een signaal en het lager in rang staande paard wijkt uit. Respect!
Dan kan je perfect beginnen met opleren:
Het is geweldig om met zo'n paarden te werken.
Bij het longeren heb je hem snel op de cirkel, bij het rijden gebruik je in het begin je benen (teugels komen er later bij).

Kleine tip die deel uitmaakt van een goede opvoeding Lachen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:34

Bij ons beginnen we met het wennen aan een hoofdstel. Na een week gaan we longeren met een longeersingel op. Als dat ook allemaal goed gaat, gaat de bijzet eraan. Op die manier, raken ze gewend aan het aansingen, druk op de teugels. Natuurlijk bouwen we de bijzet natuurlijk op. van los tot steeds iets strakker.
En meestal gaat daarna het zadel op. Omdat ze de singel gewend zijn, reageren de meeste paarden niet met opzadelen. Wel met het longeren kunnen ze natuurlijk bokken omdat het zadel anders aanvoelt, maar dat zijn ze zo gewend.

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:05

wat een heel goed boek is over dit onderwerp is" van veulen tot rijpaard".
Staat stap voor stap in wat je op welke leeftijd kunt doen met je paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:58

Oud topic, slotje.