Driftkikker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

princesapril

Driftkikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:51

Hoii ik heb een eigen pony Princess April. Maar ik heb een super groot probleem ik ben een ontiegelijke driftkikker. en me pony ook. Elke keer als ik aan het rijden ben is zij druk ( ze is namelijk een halve arabier) dus dan wordt ik kwaad en ga ik lopen trekken aan de teugels. Ik wil zo graag veranderen ik wil dit niet meer. me ouders dreigen namelijk ook me pony te verkopen. Ik wil gewoon MEEEEEER RESPECT voor mijn pony.

Alvast bedankt xx Anne + princess Verdrietig

lovelymoon0

Re: Driftkikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:52

Hee, ik ken het naja veel kan je er niet tegen doen.
Aangezien het puur je eigen gedrag is, gewoon je in houde als je pony weer eens raar doet, en been geven niet aan de teugels komen.

Tormenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:55

Dat je je ervan bewust bent is al een stap in de goede richting!

Als het niet goedgaat, neem haar dan terug in stap, lang teugeltje... zodat je niet in de verleiding komt haar te straffen, want dat heeft totaal geen zin om je pony rustiger te krijgen.
Probeer meer controle over je pony te krijgen door overgangen te rijden, alleen op je zit en kleine ophoudingen.

Je kunt er ook nog iemand bij laten staan als je aan het rijden bent, die op je let, en zegt dat je rustig moet blijven als deze ziet dat t mis gaat.

Succes.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:56

ik deed dit vroeger ook. Naar mate ik ouder werd leerde ik rustig te blijven en de juiste hulpen te geven. Lukt het niet ga ik even iets anders doen of even stappen met de lange teugel dan maar
in iedergeval niet meer gaan trekken enzo

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:57

misschien krijg je je zelf meer in de hand als je les neemt..
of als je les heb wat zegt je Instructrice dr van?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:04

Bij mij helpt het heel goed om stappauzes te nemen.
Dus niet als je een bui voelt opkomen beginnen te stappen maar bv na een moeilijke oefening, zo komen het paard en jij tot rust en is er minder kans dat al de frustraties zich beginnen op te stapelen wat dan leidt tot de driftbuien.

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:07

Kijk als er iemand bij staat word ik ook vaak boos op die gene. En vooral als ik weer ga stappen begint ie weer op nieuw ik wil egt niet meer boos op der worden ik wil mezelf leren beheersen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:16

Probeer iemand aan de kant te hebben die jou erop kan corrigeren. Iedere keer als jij driftig wordt dat diegene jou dan bij zich roept zodat jij en je pony even tot rust kunnen komen.

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:30

patsur schreef:
Probeer iemand aan de kant te hebben die jou erop kan corrigeren. Iedere keer als jij driftig wordt dat diegene jou dan bij zich roept zodat jij en je pony even tot rust kunnen komen.

Jaa maar dan wordt ik dus boos op die gene die "Denkt dat ie alles beter weet" op dat moment denk ik daar dan aan terwijl ik ergens weet dat het alleen maar goed zal m0eten zijn. En later als ik klaar mey rijden ben heb icck er altijd zo'n spijt van,,

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:33

Squit schreef:

nou als ik les heb gaat het meestal wel goed want ik heb dan les op de ponyclub maar dan segt iemand me wat ik moet doen en ja als me moeder langs de kant staat. dan is dat anders en wordt ik boos op me moeder op dat moment denk ik dan alleen maar aan van "zei denkt dat se alles beter weet" maar ja het is wel goed bedoelt allemaal enzo.

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:44

Iemandd ng meer tipss??

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:46

Met ja maar zeggen los je het probleem in elk geval niet op!!! Die tip van iemand aan de kant is een goede tip, en nu niet weer ja maar zeggen. Diegene aan de kant moet jou vertellen als je boos word, en als je dan boos word op diegene moet hij/zij je er aan herinneren dat je er zelf om gevraagd heb. Maar zolang je hier al reageert met "Jaa maar...." hoef je voorlopig niet op je pony te stappen. Want blijkbaar heb je dit probleem niet alleen als je op je pony zit.

Verder vind ik het een geweldige stap die je wilt zetten!! Je hebt in elk geval door dat wat je doet niet goed is.

Nog wat ouderwetse tips voor als je op het moment boos bent: Paar keer diep zuchten. Zeer langzaam tot 10 (of 20, 30, 300) tellen. Zet muziek op. Zodra je merkt dat je je op gaat winden, negeer je alles om je heen en concentreer je je op de muziek. En als je wel boos word en je kan je niet beheersen: Stap van je pony af en loop een tijdje met hem aan de hand.

Maar nogmaals: Dit probleem heb je niet alleen op je pony, dus zorg dat je er in het geheel aan werkt. In elk geval succes er mee!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:58

princesapril schreef:
patsur schreef:

Jaa maar dan wordt ik dus boos op die gene die "Denkt dat ie alles beter weet" op dat moment denk ik daar dan aan terwijl ik ergens weet dat het alleen maar goed zal m0eten zijn. En later als ik klaar mey rijden ben heb icck er altijd zo'n spijt van,,

Dan zou ik eerst eens aan je temperament gaan werken, en dan pas weer een paard bestijgen. Als je jezelf niet in de hand hebt kun je nooit lekker op je paard zitten en verpest je het vertrouwen tussen jou en je paard. Als dat nog niet gebeurd is Nagelbijten / Gniffelen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:59

Er zijn via Jeugdzorg agressie cursussen te regelen. Ze helpen je hierbij om je agressie onder controle te krijgen, misschien wat voor jou?

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 20:19

ik kan mezelf wel in de hand hebben alleen als me moeder der naast staat wordt ik knetter gek en wat betreft dat JA MAAR.. dat is ook maar puur toeval dat ik dat zeg maar ja nu zal je wel weer denken dat ik het nu weer doe ik PROBEER alleen maar me mening te zeggen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:49

Als je boos bent op je moeder, moet je dat lekker op haar afreageren maar niet op je pony! Die heeft jou niks misdaan. Volgende keer als je een woedeaanval aan voelt komen stap je af, stap je je pony aan de hand uit en zet je hem lekker op stal. Veel eerlijker voor jou en je pony, want hij is de dupe hiervan!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:34

Ik zou idd rijden als je moeder er niet bij is dan, reageer je woede niet op je pony af ,als ik je meoder was en je zou dit gedrag elke keer op de pony af reageren, had ik hem allang verkocht naar iemadn met meer geduld, met dieren omgaan vergt geduld veel geduld, als je dat niet op kan brengen is het niet eerlijk tegenover je pony, die kan er ook niets aan doen dat jij je moeder af en toe niet kan uitstaan,
Dus als je je eigen ongeduldig voelt worden, stap dan af geef je pony een knuffel en zet hem lekker op de wei, dan zul je merken dat het op den duur veel beter gaat, leer jezelf beheerse dan pas ben je een eigen pony waard en anders gewoon verkopen als je dat niet wil en kunt opbrengen,

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:17

Mijn zus had hier vroeger(voor julli denk ik in de oertijd) ook last van maar mijn moeder die ons les gaf liet haar dan afstappen en voor straf 10 rondjes met de pony aan de hand in de bak stappen Haha! Als ze er dan weer op mocht had ze al haar woede al in het lopen gestopt. Wel ik kan je zeggen dat ze zichzelf snel heeft leren beheersen en haar pony werd daardoor ook een stuk rustiger om te rijden omdat zij ook rustiger was.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:50

mijn tip? tot 10 leren tellen en denken dat het nooit aan je pony ligt, maar aan de ruiter, dan bedenk je je vaak wel 2x alvorens haar te straffen

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:59

Ik zou zeker iets van een cursus volgen om je driften te hanteren...........vindt het zielig voor je paardje want die kan er niets aan doen maar kan wel verpest worden zo.

En vraag anders of je moeder niet meer meegaat omdat ze je op je zenuwen werkt.

Kan me btw niet voorstellen dat je je woede kan afreageren op een paard

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 01:35

Keek even in je profiel.. 14 jaar tja.. puberteit.. en daar bedoel ik niet iets slechts mee maar je ziet het gewoon heelvaak dan.. En zeker dat een ouder het mikpunt is (zo was ik ook).. maar probeer tot 10 te tellen.. haal een gronwerkboek uit de bieb en ga grondwerk met je pony doen en leer geduldig hier door te zijn.. Geef hem een massage waarbij je zelf goed doorademd en goed in contact met je pony staat , het klinkt misschien dom.. Geloof me dit werkt heel ontspannend.

Zoek vanaf de grond een goeie band met je pony. Ga er gewoon op zitten zonder de gedachten dit moet, dat moet.. nu nu NU! nee het komt allemaal wel.

ga rustig op je pony zitten, teugels lang goed ademhalen knieen los (ogen dicht) en gewoon ontspannen in je hele lichaam dit lijkt makkelijker dan dat het in feite is. rijd niet op je pony maar met je pony. Want hoe drukker jij wordt hoe drukker je pony ook wordt. Een paard zoekt een rustige leider Knipoog. ga gewoon zo ontspannen grote voltes rijden, van hand veranderen zoek makkelijke dingen op.. Pas wanneer jij echt ontspannen bent en dan ook ECHT ga je rust stuk je bij beetje je teugels op maat maken. En blijf ontspannen zitten, ga mee met de beweging van je dier. Wordt je zelf onrustig ga zelf neurien/ liedje zingen hierdoor blijft je ademhaling goed. Zo ga je door totdat je je teugels netjes op maat hebt. Dit kan zowel in stap als in draf maar ik raad aan in stap. Hierna kan je gaan draven als alles op maat is. Drijf rustig aan en beloon als ze wegdraaft met je stem.. Rijd zo wat rond lichtrijdend met constant de nadruk op ontspanning niet op naar benegen rijden gewoon ONTSPANNING.
Stop als het op een geven moment goed voelt ga niet te lang door.

Dit pak je zo elke keer op.. Hierdoor leer je gewoon jezelf geduldig zijn het kost wel discipline maar dat moet ook het is jou dier en jij moet er voor zorgen dat je dier het zo fijn mogelijk heeft in alle aspecten.
Bouw dit gewoon uit elke keer.. Het duurt wat langer maar wat hou je er aan over een rustig ontspannen vrolijk en attent paard dat met jou rijd..

Vraag iemand om je heir eventueel bij te helpen en hou gewoon je mond en luister dan.. Die gene staat daar om jou te helpen.. Negeer je moeder gewoon als je rijd, of zeg gewoon eerlijk voordat je gaat rijden dat je het zelf wil doen zonder hulp van je moeder even. ALS JIJ RIJD VERDIENT JE PONY/ PAARD 100% JE AANDACHT EN NIET IEMAND ANDERS!

ik weet dat het allemaal moeilijk is maar je leert het vanzelf met de jaren.. maar leer geduld en begrip en respect voor je dier a.u.b. zo snelmogelijk want de enige die de dupe is, is je dier!

En denk eraan: je rijd niet op je pony maar MET je pony!!!

sorry voor het lange verhaal:P
Succes! Lachen

En nog een dingetje arabisch bloed erin zegt weinig.. Rij zelf vele arabieren van alle leeftijden/ geslacht. En die bijna allemaal rustig en ontspannen Knipoog
Het ligt niet aan het dier maar aan degene die erop zet die zijn eigen gevoel overgeeft op het paard.. Een paard spiegeld!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:48

princesapril schreef:
Squit schreef:

nou als ik les heb gaat het meestal wel goed want ik heb dan les op de ponyclub maar dan segt iemand me wat ik moet doen en ja als me moeder langs de kant staat. dan is dat anders en wordt ik boos op me moeder op dat moment denk ik dan alleen maar aan van "zei denkt dat se alles beter weet" maar ja het is wel goed bedoelt allemaal enzo.

probeer het anders met priveles..
en dan moet je even het/je "probleem" overleggen..
denk dat je daar meer aan heb dan in de les met de ponyclub omdat er dan meer paarden zijn..
en als je echt een priveles heb wordt er alleen op jou gelet en dan komen er veel meer dingen uit..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:18

Dat je je bewust bent dat er eens probleem is, is al heel wat Lachen. Nu moet er alleen nog wat aangedaan worden hé.

Voor een pony die alleen maar wilt rennen, moet je maar eens op dit topic kijken:
viewtopic.php?f=8&t=803667&st=0&sk=t&sd=a&start=0 Ik heb daar al een hele uitleg gedaan (zoek naar mijn berichten) en ik heb geen zin om die hier opnieuw te doen Bloos , dus daarom geef ik je de link van het topic. Wat overzichtelijker ook trouwens Clown .

Elke keer wanneer je voelt dat je boos wordt, ga je stappen (zoals al gezegd). Je ademt rustig in en uit en bedenkt eerst iets wat er goed ging. Als je dat gedaan hebt, dan ga je een oplossing zoeken voor 1 probleem. EEN! Niet alle 10 (of hoeveel het er mogen zijn). EEN. Daar ga je dan aan werken. Fixeer je alleen op dat ene probleem. De rest komt later wel aan de beurt. Je lost het rustig op! Niet boos worden, denk aan dat ding dat goed ging. Wanneer je dat probleem opgelost hebt, dan kan je trots zijn op jullie samen. Hou het opgeloste probleem in je achterhoofd wanneer je een oplossing gaat bedenken voor het 2e probleem. Fixeer je dan daarop. Niet boos worden, denk erom: vorige keer heb je ook een probleem kunnen oplossen dus dan lukt het nu ook. Zo ga je rustig voor terwijl je steeds een goed ding in je achterhoofd houdt.

Wanneer je weer een driftbui voelt opkomen ga je naar stap. Verplicht je zelf om te kalmeren! Als je niet kunt kalmeren als je op je pony zit, ga je ernaast stappen. Zo lang als nodig is, pas als je weer HELEMAAL rustig bent kruip je er weer op. Veel succes Lachen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:17

als je driftig wordt, afstappen. Je pony verdient het niet om door jou pijn gedaan te worden omdat jij iets niet goed doet. Dan ga je er maar naast tot je bui over is. Ik vind eerlijk gezegd dat je niks op een paard te zoeken hebt als je jezelf niet kan beheersen. Dan doe daar eerst wat aan zonder je pony daardoor te pijnigen.