paard word te sterk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefan08

paard word te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 13:49

Ik heb sinds 2 maanden een eigen paard... ze was altijd als recreatiepaardje gebruikt en werd ongeveer 1/2 keer in 2 weken gereden. Toen wij haar kochten had ze een goede ruime borstkas,, maar voorderest was ze niet erg gespierd. En was ze ook nog niet zo ongelovelijk sterk.

Ik zelf ben een meisje van 12 en heb een paard van 1.63. Ik ben wel heel groot 1.78.

Maar nu het probleem dus: me paard is steeds gespierder aan het worden, een echte bodybulder. Nu krijg ik haar de bochten niet meer in... en krijg ik de hele tijd verschrikkelijke spierpijn Bloos! Zodat ik op een gegevenmoment maar moet stoppen omdat ik allerlei krampen in mijn armen heb.(en met mijn benen probeer ik het natuurlijk ook, maar dat lukt gewoon niet, daar heb ik nog niet genoeg kracht in.)

Nu zei de instructrise(weet niet hoe je het schrijft Bloos! ) van wie ik priveles krijg, dat het misschien verstandiger is om met kleine knop spoortjes te gaan rijden..
Maar ik zelf ben helemaal niet van de sporen... en rijd er liever pas mee als ik mijn paard door en door ken.(en dan ook alleen maar op wedstrijden)

Weten jullie misschien andere manieren als sporen om dit probleem op te lossen.
Of zeggen jullie ook: "gewoon met knopspoortjes"??

Lauraketje

Re: paard word te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:53

Ik zou in elk geval niet voor de knopspoortjes gaan. Misschien longeren met dubbele longe?
Dan krijg je wat buiging en kan je haar beter "rond" krijgen. Je kan het proberen in elk geval Haha! .

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 13:58

Lauraketje schreef:
Ik zou in elk geval niet voor de knopspoortjes gaan. Misschien longeren met dubbele longe?
Dan krijg je wat buiging en kan je haar beter "rond" krijgen. Je kan het proberen in elk geval Haha! .

hmm maar daar licht het probleem volgens mij niet, want op de volte doet ze ook hartstikke goed stelling en buiging!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:03

Hmm, tja dan weet ik niets maar nog veel succes met je paardje he Haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:42

Een paard moet je niet rijden op kracht, als jij dus pijnlijke armen krijgt van het rijden dan ben je fout bezig! Ook dat je niet genoeg kracht in je benen hebt is een flauw excuus. Clown Ik snap ook niet hoe je instructrice sporen aanbeveelt, die hebben hier toch niets mee te maken Scheve mond .
Je zegt niet in de bochten krijgen, maar wat doet ze precies? Lachen

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:56

fiekhe schreef:
Een paard moet je niet rijden op kracht, als jij dus pijnlijke armen krijgt van het rijden dan ben je fout bezig! Ook dat je niet genoeg kracht in je benen hebt is een flauw excuus. Clown Ik snap ook niet hoe je instructrice sporen aanbeveelt, die hebben hier toch niets mee te maken Scheve mond .
Je zegt niet in de bochten krijgen, maar wat doet ze precies? Lachen

Waarom is dat ik niet genoeg kracht in de benen heb een flauw excuus??
VOlgens mij is het echt wel zo dat volwassenen meer kracht in de benen hebben, als kinderen hoor. Bloos

maar waarom ben ik dan fout bezig??? als ik met mijn benen en met mijn zit me paard niet van de hoefslag kan krijgen mag ik toch best me handen gebruiken?? Misschien is me verhaal wat vaag hoor... maar die sporen hebben er mee te maken zodat het paard weer "op zijn plaats word gezet" (zo zij zei dat)

Ik bedoel trouwens met in de hoeken rijden, die hoeken in de hoefslag, die snijd me paard gewoon af...niet zo erg, maar hij hoort wel naar mij te luisteren. Ik merkte net ook weer dat hij zich gewoon verzet.

Misschien dat ik wel te gespannen of me zelf te veel verkramp??
Maar als ik me dan probeer te ondspannen neemt hij een loopje met mij Verdrietig

Sorry voor het vage verhaal hoor... maar moet het allemaal nog een beetje leren,,, daarom zette ik het hier neer zodat jjullie me misschien kunnen helpen Haha!

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:26

Voor hem de hoeken te laten uitlopen goed binnenbeen en buitenteugel erbij houden, ja kan eventueel sporen gebruiken zodat je beenhulpen verfijnt worden en hij misschien beter reageert op je beenhulpen.
Heb jij je paard altijd goed aan de teugel kunnen rijden, want als hij dit niet heeft gedaan en jij er altijd met kracht hebt aan zitten werken, want jij zegt zelf dat je altijd veel spierpijn kreeg, dan heeft jouw paard de verkeerde spieren ontwikkeld en daarmee dat hij nou zo sterk is.
Ik zou niet meer gaan liggen trekken want trekken doet trekken en jouw paard wint toch altijd en hij word er alleen maar sterker van.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:33

Waarom zou je geen knopspoortje proberen? Mensen reageren gelijk of dat je je paard zwaar mishandeld...

Verder is het denk ik, handig om je paard soepeler te maken. Met kracht rijden win je het toch nooit en dit is ook niet de bedoeling.
Probeer je paard meer van je hand af te rijden, hier kan je instructrice je mee helpen. Rij veel overgangen, ook schijnovergangen en bijvoorbeeld voltes vergroten en verkleinen. Ook rijden op de binnenhoefslag leert je paard op haar eigen benen te lopen ivp op jou hand te hangen. Rij meer de achterhand eronder, dan wordt je paard lichter aan de voorkant.

Daarnaast is het niet zo dat wanner je paard sterker wordt ( dus meer spieren) dat ie dan ook moeilijk er te rijden zou zijn. Ik denk juist dat dit andersom is. Door meer spieren kan je paard meer op de achterhand lopen en wordt ie aan de voorkant makkelijker.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:21

horsefan08 schreef:
Waarom is dat ik niet genoeg kracht in de benen heb een flauw excuus??
Volgens mij is het echt wel zo dat volwassenen meer kracht in de benen hebben, als kinderen hoor. Bloos

Zie het niet als een aanval..... maar een paard moet je op een pink kunnen rijden en daar is absoluut geen kracht voor nodig.
Sterker nog: je hebt niet eens een hoofdstel of bit nodig. Duizenden jaren geleden reden ze op paarden zonder zadel en hoofdstel!
en dat op het slachtveld! reken maar dat snel wenden daar van levensbelang was.

Dus als je op kracht rijd zou je daar eerst verandering in moeten zien te brengen.

iets om over na te denken!

succes

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:59

Inderdaad je verhaal is wat vaag Ja.

Waarom je je paard niet op kracht mag rijden? Ooit al eens geprobeerd 500 kg op te tillen? Of zelfs maar een half metertje te verslepen? Dat zal je niet lukken denk ik! (ook volwassenen niet btw) Waarom dat je niet genoeg kracht in je benen hebt een flauw excuus is? Omdat een paard moet reageren op een minimale kuitdruk. Als je moet schoppen om een paard voorwaarts of zijwaarts te krijgen klopt er iets niet.

En nu je vertelt dat je paard de hoeken afsnijdt, begrijp ik beter waarom jouw instructrice sporen aanbeveelt. Maar daarvoor was het nogal onduidelijk, zie je Knipoog.

Je weet van jezelf al dat je je teveel verkrampt: wel daar moet je dan al gaan aanwerken. Zelfs als je paard dan 'een loopje met je neemt'! Al het verkeerde begint bij de ruiter! Dus als jij al gespannen gaat zitten begint het al. Ontspan je gewoon. Paardrijden moet een plezier zijn, toch?

Hoe is je paard aan het been? Niet zo goed? Dan moet je daar allereerst aan gaan werken! Anders kan je paard nooit goed nageefelijk lopen (tal van andere dingen ook niet hoor). Hoe leer je dat?
Wel. Je geeft een lichte kuitdruk. Even aandrukken, niet blijven plakken. Reactie? Belonen. Geen reactie? Sterker herhalen. Nog steeds geen reactie? Extra sterke hulp geven. (eventueel kan je er al van bij de eerste keer dat je geen reactie krijgt een extra hulp bijgeven: een tikje van de zweep achter je been. Krijg je op de 3e herhaalde hulp nog geen reactie dan mag je echt een serieuze tik geven tesamen met je benen). Krijg je reactie: belonen! Let op dat wanneer je hulpen voorwaarts geeft niet zit te trekken aan de teugels of klemt met je zit. Begin steeds steeds opnieuw van een kleine hulp. Niet denken 'ze reageert toch niet op een kleine hulp' en gelijk die sterke geven: zo leert ze het nooit. Steeds belonen wanneer je reactie krijgt.

Als je paard goed aan het been is, zou hij normaal ook moeten weten wat het betekent om op een lichte hulp zijwaarts (en dus de hoeken in) te gaan. Ga eerst eens oefenen met voltes openen en sluiten. Lukt dat goed dan ga je hem op dezelfde manier _met dezelfde beenlegging die je had in de volte_ opzij duwen om hem in de hoek te krijgen. Lukt het echt niet op de volte, kijk dan eens heel goed naar jezelf. Met je been extra veel druk zetten en blijven houden, daar komt een paard alleen maar tegenin. Hou gewoon lichte druk aan. Stel nu: je paard wilt echt niet opzij, niet op de volte, niet in de hoek, niets. Dan ga je gewoon opnieuw te werk zoals je je paard aan het been maakt. Je geeft een lichte hulp voor een zijwaartse beweging (binnenbeen blijft eraan _achter de singel, buitenbeen waakt _over de snelheid, wegvallen over buitenschouder e.d.- aan de singel). Reactie? Belonen en onmiddellijk weer rechtdoor gaan. Geen reactie? Harder drukken. Maar niet constant hard blijven drukken gewoon even harder aandrukken en weer lichter. Reactie? Belonen en rechtdoor gaan. Geen reactie? Zweep erbij nemen en een extra sterke hulp (ev. wat extra druk van je buitenteugel). Reactie? Belonen en rechtdoor gaan. Dat oefen je dan een paar keer, maar niet nodeloos blijven herhalen. Zorg er niet voor dat het haar gaat vervelen! Rijd in het begin ev. op de binnenhoefslag. Nadien kan je, wanneer je haar zijwaarts krijgt proberen door de hoeken te rijden. Niet ineens aan haar gaan hangen om haar een hoek door te krijgen, maar denken aan wat ik hiervoor heb gezegd. Begin rustig aan: niet opeens alle 4 de hoeken tegelijk! Speel een beetje met de hoeken: de ene keer laat je haar erdoor lopen, de andere keer niet. Veel succes! Lachen

Ik weet niet of ik hiermee je probleem heb opgelost, want je hebt je probleem nogal vaag omschreven. In de titel is het 'te sterk' en in je bericht is het 'hoeken afsnijden'. Duidelijkheid volgende keer graag Vork .

Mag ik er als laatste toevoeging even bij vertellen dat ik ook slechts 14 ben, 1 meter 66 en een paard rijd dat 1 centimeter groter is dan de jouwe! Dus jij hoeft nergens problemen daarvan te maken. Ik ben veel kleiner dan jou en rijd een groter paard! En mijn paard is lang niet 1 van de gemakkelijkste... dat kan iedereen die mijn paard kent bevestigen Ja. Maar toch lukt het met ons Lachen.