Ik had min of meer hetzelfde probleem met mijn jonge paard. Bleek inderdaad dat het probleem bij mij lag. Goed je achterbeen achter de singel leggen, eventueel kort aantikken met je spoor of zweepje, en zorgen dat je niet teveel vast houdt met je binnenhand, want dan houdt je je pony juist tegen. Als ze toch verkeerd aanspringt, direct terugnemen en niet nog een rondje door galopperen. Daarnaast moet je zorgen dat je het goed voorbereidt, ze mag niet, zodra ze voelt dat jij in galop wilt, direct aanspringen, pas op het moment dat jij dat wilt!
Wat betreft het rare loopje, altijd zorgen dat je genoeg tempo hebt, want dan wordt ze min of meer gedwongen om 'normaal' te galopperen. Mijn paard had de neiging om in de galop te changeren of overkruist te spingen, dit kon ze alleen doen omdat ze te weinig tempo had en dus 'gekke dingen' kon doen.
Misschien zijn het dingen die je allemaal hebt uitgeprobeerd, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt. En probeer er niet te krampachtig mee om te gaan, vaak denk je zelf al dat het wel mis zal gaan en dan gaat het ook mis
Succes!