verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 13:14

M'n pony springt constant aan in de verkeerde galop (rechterhand), een enkele keer lukt het me wel om in de goede galop aan te springen, maar dan heeft ze zo'n typisch gangetje (soort stap 4-takt), dit rijdt dus echt voor geen meter.
Als ik haar longeer dan loopt ze wel in de goede galop, maar als ze los in de bak galloppeert dan gaat zo ook heel vaak verkeerd.
De andere kant op gaat altijd goed, zelfs vanuit stilstand
Ongetwijfeld zal het probleem bij mij zitten, maar wat kan ik er nu het beste aan doen?

ankietjeuh22

Re: verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:07

dus als je paard verkeerd aan springt en je rijt op rechter hand

doe je linker been achteruit (2handen achter de single)

je laat je paard naar rechts kijke en je doet je rechter hand een beetje omhoog

danmoet het lukke zoniet

doe je meer rechter stelling en je recterhand mer omhoog

xjes mij

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:32

Ik had min of meer hetzelfde probleem met mijn jonge paard. Bleek inderdaad dat het probleem bij mij lag. Goed je achterbeen achter de singel leggen, eventueel kort aantikken met je spoor of zweepje, en zorgen dat je niet teveel vast houdt met je binnenhand, want dan houdt je je pony juist tegen. Als ze toch verkeerd aanspringt, direct terugnemen en niet nog een rondje door galopperen. Daarnaast moet je zorgen dat je het goed voorbereidt, ze mag niet, zodra ze voelt dat jij in galop wilt, direct aanspringen, pas op het moment dat jij dat wilt!
Wat betreft het rare loopje, altijd zorgen dat je genoeg tempo hebt, want dan wordt ze min of meer gedwongen om 'normaal' te galopperen. Mijn paard had de neiging om in de galop te changeren of overkruist te spingen, dit kon ze alleen doen omdat ze te weinig tempo had en dus 'gekke dingen' kon doen.

Misschien zijn het dingen die je allemaal hebt uitgeprobeerd, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt. En probeer er niet te krampachtig mee om te gaan, vaak denk je zelf al dat het wel mis zal gaan en dan gaat het ook mis Knipoog

Succes!

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:42

Hoii,

Je moet om hem in de goede galpot te krijgen heeeeeeel veeeeel stelling naar binnen vragen en het beste is op een volte. als het dan nog niet lukt op een kleine volte dat moet ie bijna wel

njaah Su6 ermee

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:52

Zorg in elk geval dat je je gewicht aan de goede kant hebt. Veel mensen hangen ongemerkt een kant op, waardoor het niet wil.
Bovendien heeft je paardje een duidelijk voorkeurskant. Het feit dat hij het aan de longeerlijn wél goed doet is al een goed teken. Regelmatig longeren dus. Verder je paardje goed recht richten. Vaak aangalopperen, kort maar krachtig (dus met veel impuls) galopperen, en dan terug. Zo krijgt hij wat meer spierkracht. Vooral met veel impuls galopperen, die viertakt galop is meestal een teken van gebrek aan balans, wat je met impuls vaak op kan lossen. Dus wat meer naar voren rijden.

Eventueel wil een keer juist buitenstelling ook wel helpen, maar ik zou het eerst op de voorgaande manieren proberen.

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:09

als je je paard inbuigt in de hoek naar rechts, dan kan hij bijna niet verkeerd aanspringen, vaak proberen en dan moet het goed komen Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:22

viewtopic.php?f=8&t=813919

Als ze aan de longe wel goed aanspringt, zit het probleem waarschijnlijk bij jou. Maar als ze het ook doet als ze los in de bak loopt, zal die kant versterkt moeten worden. Heeft ze aan de longe ook een viertaktgalop? Wat is jouw slechte kant? Rechts of links? Heb je een correcte zit?

Als ik de antwoorden heb, zal ik je proberen verder te helpen Lachen.