Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) wordt bij de piaffe idd wel toegepast.
Maar je kan het ook oefenen door ze te leren met vrijheidsdressuur hun benen op te laten tillen, en dat dan combineren met rijden. Het duurt wel even, maar het is diervriendelijk(er) 

Lizzle schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van zware voorijzers, zodat ze de benen hoger optillen.
DeniseES schreef:Ja het ligt ook zeker aan het paard, de 1 is een echte uitslover en de ander lui
Urielle schreef:DeniseES schreef:Ja het ligt ook zeker aan het paard, de 1 is een echte uitslover en de ander lui
Ik doelde meer op dat het ene paard van nature in de beweging al veel knieactie heeft terwijl een ander paard een heel vlak voorbeen heeft
, nouja, een beetje wel Lizzle schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van zware voorijzers, zodat ze de benen hoger optillen.

Suus1970 schreef:Waarom zou je het willen aanleren als je gewoon basis rijdt vraag ik me dan af.... Dit is toch iets voor de hogere dressuur, vraagt veel verzameling en oprichting en impuls etc. Dus ik zou me daar niet druk om maken!
Suus1970 schreef:Waarom zou je het willen aanleren als je gewoon basis rijdt vraag ik me dan af.... Dit is toch iets voor de hogere dressuur, vraagt veel verzameling en oprichting en impuls etc. Dus ik zou me daar niet druk om maken!
randalinpony schreef:Suus1970 schreef:Waarom zou je het willen aanleren als je gewoon basis rijdt vraag ik me dan af.... Dit is toch iets voor de hogere dressuur, vraagt veel verzameling en oprichting en impuls etc. Dus ik zou me daar niet druk om maken!
Ook als je 'gewoon basis' rijdt ben je hopelijk bezig met het gymnastiseren en verbeteren van je paard, en dan krijg je vanzelf een paard dat sterker en leniger wordt en zijn lichaamsgewicht beter leert verdelen.
Op dat moment neemt de achterhand gewicht over van de voorhand, waardoor die vrijer wordt en de passen spectaculairder.
Je hoeft het niet aan te leren, ontstaat vanzelf als je paard er klaar voor is.