Overijverig paard, van SB naar travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Overijverig paard, van SB naar travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 15:03

Na een aantal maanden veel basis gereden te hebben met mijn bijrijdpaard ben ik op het verzoek van de eigenaar de oefeningen erbij gaan pakken.
De basis was vooral om elkaar goed te leren kennen en de fijne kneepjes te ontdekken.
Dat gaat allemaal prima! Ze loopt heerlijk ontspannen, nageeflijk, enz.
Ik ben al aan de gang gegaan met oprichting en verzameling. Ook dat gaat prima, net als zijgangen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers).
Tot deze week.

Ze wordt er zo enthousiast en overijverig van dat ze dingen door elkaar haalt.
Op het moment dat ik een schouderbinnenwaarts inzet gaat het goed. Tot ik mijn buitenbeen iets verleg om haar te begrenzen schiet ze ineens door naar de travers.
Het is absoluut geen onwil of het niet begrijpen. Ook mijn hulpen zijn gewoon de juiste.
Ze wordt gewoon blij van de oefeningen en wil ze graag voor me doen.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar niet de bedoeling.

Zo ook contragalop. We hebben een aantal keer spelenderwijs wat wissels gedaan op de diagonaal. Ze vindt dit zo leuk dat ze al snel overspringt. Ik moet heel overdreven de galophulpen blijven geven om haar in contra te houden. Verslap ik maar een heel klein beetje maakt ze de wissel.
Dit alleen op de diagonaal overigens. Verander ik van hand op de B-E of A-C lijn is er niks aan de hand.
Ze heeft de link diagonaal-wissels gelegd.

Van mijn instructrice moet ik weer een paar stappen terug doen en niet teveel oefeningen vragen. Geen probleem, doen we ook.
Maar het wijken en schouderbinnenwaarts wil ik er toch regelmatig bijpakken, omdat dit prima oefeningen zijn om haar los te krijgen.
Hoe zet ik dit enthousiasme om in werk? En dan wel het juiste werk.

randalinpony

Re: Overijverig paard, van SB naar travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:39

Dit klinkt meer als een paard dat zoveel geleerd heeft dat ze het even niet meer weet: niet een kwestie van nietbegrijpen, maar in de war raken!
Je paard denkt vooruit, en ontplooit initiatief voor jij de hulpen klaar hebt: ze weet dat diagonaal changement betekent, en hup!

Die overijverigheid mag je nooit bestraffen, daar moet je blij mee zijn, maar ik denk dat je instructrice gelijk heeft: een paar weken een stap terug doen en de sb goed bevestigen.

En je kan je toch afvragen wat de overeenkomst in je hulpen is bij traver en sb, voor jouzelf misschien correct, maar als het paard ze niet kan onderscheiden, misschien toch daar eens goed naar kijken.

Je kan daarna ook gebruik maken van haar slimheid: bijv. travers altijd op de binnenhoefslag, en schouderbinnen op de hoefslag, waardoor ze niet in de war raakt en jij de kans krijgt de hulpen goed te bevestigen.

Daarna zou ik een ander trainingsterrein opzoeken, zodat je haar niet in de war brengt als je de oefening op een andere lijn gaat uitvoeren: bijv. een weide of grote springweide.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 15:59

Een wei of springwei is niet mogelijk.

En ik ben er inderdaad ook blij mee. Het is duidelijk dat ze graag voor me wil werken, maar misschien teveel in 1x.
Bestraffen doe ik zeker niet. Is nog niet eens in me opgekomen Haha!
Ik rij terug uit de oefening, richt haar weer recht en ga zo verder met een figuur, over de hoefslag, enz.
Tot ze weer ontspant en op mij gericht is.
Ik push ook zeker niet een bepaalde oefening door, maar laat het even voor wat het is en ga totaal iets anders doen.

Het maffe is dat ik niet elke keer dat ik rij travers rij of schouderbinnenwaarts.
Net als de wissel. Die rij ik echt niet elke keer als ik erop zit.
Maar dat zijn oefeningen die ze ontzettend leuk vind. En als mijn hulp er ook maar iets op lijkt, zoals het begrenzen met mijn buitenbeen in de SB dan ziet ze er aanleiding in om travers te doen.
Op zo'n moment heb ik dan ook zo'n ontzettend blij paard onder me dat ik er alleen maar om kan lachen Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:11

Ik heb een welsh cob gehad die zon karakter had, daar deed ik vrijheidsdressuur mee.

Dat ging zo hard dat ik soms een vakantie inbouwde, omdat ze anders net als jouw paard in de war raakte: dan ging ze de oefeningen door elkaar gooien, net of de computer even oververhit raakte. Ze was ook in de war als ik bij de oefeningen maar nét even anders mijn hulp gaf als anders: net op een andere plaats aanraken, of zelfs andere plek van bij haar staan!

Ze wilde altijd alles goed doen: toen ze net wijken (onder de man) leerde, deed ze dat heel goed naar links. Ik wilde het naar rechts, gaf de hulpen, en hup ze deed keurig wijken....naar links. Dat kende ze en daar wilde ze me mee plezieren. Lachen

Nou ja, klinkt alsof dat paardje uitstekend bij jou op zijn plaats is. En alsof er nog heel wat voor jullie inzit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:20

Ik zou met dit paard heel veel wachtoefeningen doen, ook in het vertrouwde werk zonder oefeningen.
Verder is het alleen maar fijn dat ze zo graag voor je wil werken, ze moet alleen leren dat ze niet mee hoeft te denken, dat jij het wel aangeeft.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 06:59

Hij kan ook sb en traver door je houding in de war komen als je maar iets naar binnen komt met je schouders,en verplaatsen van je binnen been, en het wisselen in de galop kan komen door iets te weinig stelling, kan je misschien oplossen door licht schoudervoor te galopperen. Verder lijkt het me een geweldig leerpaard, wees er zuinig op en word er niet boos om. OK dan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 09:44

Wachtoefeningen is inderdaad wel een goede. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Nogmaals, boos wordt ik zeker niet. Ben er veel te blij mee.
De wissels komt zeker niet door mijn houding. Stelling is er genoeg. Eigenlijk zou het bijna niet mogelijk moeten zijn om de wissel te maken. En toch doet ze het.
Met blij de oortjes erop en een houding van: dat deed ik maar even mooi voor je Haha!
Bij de sb en travers zal ik er eens op letten. Misschien dat dat inderdaad wel door verplaatsing van mijn kant komt.

Het is zeker een super leerpaard! Ik ben er dan ook heel blij mee dat ik haar mag rijden.
Voorheen heb ik veel jonge paarden gereden of paarden waarvan de basis nog niet optimaal was.
En dan is dit ineens zo anders! Maar wel iets om heel erg van te genieten. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:31

Wachtoefeningen en weer terug naar de basis. Zelf rijdt ik alleen basis en in de les pak ik oefeningen mee. Een week geen les dan pak ik zelf 1 keer in de week oefeningen mee. Zo gaat het leuk en niet te snel. Als ze in de basis fijn leuk kan je eens SB mee pakken en dan helverwege overrijden/van hand veranderen om te voorkomen dat hij in travers schiet. Ook hierbij gebruik jeje buitenbeen dus een goede oefening. Of ga een in de oefeningen basis rijden, dus keer wegrijden en terugrijden in de oefening zelf. Pak kleine stukjes mee en probeer niet de hele zijde uit te rijden met het gevaar dat ze in travers schiet, dat moment moet jezelf voor wezen te zijn

Kan het zijn dat jezelf een te grote hulp geeft? Probeer d ehulp nog kleiner te geven. Zo te horen staat dit paard beter aan de hulpen dan dat jij hem rijdt, en dat is alleen maar goede zaak hoor!! Je je moet je op dit moment aanpassen naar het paard. Het klinkt alsof het paard verder is dan jij denkt of dan dat je hem rijdt. Dus klein vragen, dan zal je paard klein geven, groot vragen zal je groot geven. De mate van de hulpen is voor elk paard anders, wat voor het ene dier een grote hulp is, is voor het andere dier een kleine hulp. Probeer daar de balans in te vinden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 17:03

Een te grote hulp. Ja dat zou best kunnen.
Zal ik ook eens op letten.
Alhoewel ik bij de sb alleen mijn buitenbeen maar gebruikte om iets te begrenzen.
Maar misschien is het wel teveel geweest.

Verder doe ik geen complete lange zijde. Ik wissel veel af met oefeningen. Inderdaad halverwege rechtrichten, van hand veranderen, doorzetten in een volte, enz.

De laatste keer dat ik een paard heb gereden dat alles beheerste is nu zo'n 5 jaar geleden. Daar tussen heb ik vrij jonge paarden gereden of paarden die nog niet zover zijn doorgereden.
En daar moest je soms de hulp wel overdreven geven. Misschien dat ik het daarom automatisch ook gewoon iets teveel deed.
Bedankt voor de tips Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:31

Nou ik heb het zelf namelijk ook gehad. Het is per paard zo verschillend. Eerder reed ik aardig met wat been. Als ik dat bij mijn huidige ook doe gaan we galopperen ipv aandraven. Ik ben daar toen best een poosje meebezig geweest om de juiste op af te stemmen.

Succes iig!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:35

ik had dit ook vroeger in SB, mijn trainer zei dat ik hem meer moest begrenzen met de buitenteugel en iets minder stelling nemen in de SB, probleem opgelost...