Na een aantal maanden veel basis gereden te hebben met mijn bijrijdpaard ben ik op het verzoek van de eigenaar de oefeningen erbij gaan pakken.
De basis was vooral om elkaar goed te leren kennen en de fijne kneepjes te ontdekken.
Dat gaat allemaal prima! Ze loopt heerlijk ontspannen, nageeflijk, enz.
Ik ben al aan de gang gegaan met oprichting en verzameling. Ook dat gaat prima, net als zijgangen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers).
Tot deze week.
Ze wordt er zo enthousiast en overijverig van dat ze dingen door elkaar haalt.
Op het moment dat ik een schouderbinnenwaarts inzet gaat het goed. Tot ik mijn buitenbeen iets verleg om haar te begrenzen schiet ze ineens door naar de travers.
Het is absoluut geen onwil of het niet begrijpen. Ook mijn hulpen zijn gewoon de juiste.
Ze wordt gewoon blij van de oefeningen en wil ze graag voor me doen.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar niet de bedoeling.
Zo ook contragalop. We hebben een aantal keer spelenderwijs wat wissels gedaan op de diagonaal. Ze vindt dit zo leuk dat ze al snel overspringt. Ik moet heel overdreven de galophulpen blijven geven om haar in contra te houden. Verslap ik maar een heel klein beetje maakt ze de wissel.
Dit alleen op de diagonaal overigens. Verander ik van hand op de B-E of A-C lijn is er niks aan de hand.
Ze heeft de link diagonaal-wissels gelegd.
Van mijn instructrice moet ik weer een paar stappen terug doen en niet teveel oefeningen vragen. Geen probleem, doen we ook.
Maar het wijken en schouderbinnenwaarts wil ik er toch regelmatig bijpakken, omdat dit prima oefeningen zijn om haar los te krijgen.
Hoe zet ik dit enthousiasme om in werk? En dan wel het juiste werk.