4 jarige aan het beleren, wanneer naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

4 jarige aan het beleren, wanneer naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 15:01

Ik ben nu een 4 jarige aan het beleren onder het zadel. Heb er net voor de 3e keer opgezeten. En los in de bak gereden. Het is echt een braaf beestje.
Vorig jaar is hij al zadel mak gemaakt, en hebben ze er 2 keer op gezeten. Maar hij is door iemand meegenomen naar een manege, meisje is er voor de 2e keer op gaan zitten en wou in een les rijden waar nog 8 andere paarden mee reden. En ja je raad het al.
Een en al spanning, meisje wil aandraven en bom ontploft.
Meisje is er vanaf gevallen, wel terug opgestapt in een andere bak en heeft nog 5 minuten gestapt. Daarna heeft er niemand meer opgezeten.

Nu doet hij het hartstikke goed, sturen gaat nog niet zoals het helemaal hoord, maar ik kan alleen opstappen en rijden, de rest volgt allemaal wel.

Nu is mijn vraag, hoelang hebben jullie eigenlijk gewacht tot gingen buitenrijden? het is niet de bedoeling dat ik volgende week al een buitenrit ga maken hoor. Daarvoor wil ik hem zelf iets meer doorgereden hebben.

Hoelang wachtte jullie voor de eerste buitenrit, en hoe hebben jullie dit aangepakt?

_sharona_

Re: 4 jarige aan het beleren, wanneer naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:04

ik denk dat dat bij iedereen verschillend is ! je moet je paard voor de volle 100% vertrouwen en m goed onder controle hebben! ik ging toen mijn paard ingereden was , na een half jaartje de weg op! uh hoe ik dan heb aangepakt , gewoon rustig lopen we moesten wel redelijk drukke weg op , we zijn om tijd gegaan dat t nog te doen was en er liep iemand mee die m goed kon houden voor het geval dat er wat zou gebeuren
x sharona

Edit : wat tekst bij geplakt Knipoog

Giinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:55

Ik denk dat het ene paard er eerder aan toe is dan het andere paard en idd controle en vertrouwens is belangerijk !!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:58

Met mijn eigen driejarige ga ik nu al korte stukjes naar buiten. Een jong paard vind naar buiten (bos) namelijk een leuke afwisseling, om even lekker rond te kijken. Dat zijn natuurlijk nog geen buitenritten van een uur, maar korte stukjes van een kwartiertje/ 20 minuten, en dat is dan alles wat ze doet op een dag (tuurlijk eerst met kortere stukjes begonnen). Het hangt er wel vanaf in hoeverre jij je paard vertrouwd. Ik ken mijn paard goed, en ik ga altijd alleen maar als het vertrouwd is (ze staat op een speciale stal waar ze onder begeleiding dus "verder beleerd" wordt). Het slim om, als je nog niet vaak naar buiten bent geweest, te beginnen met buiten uit te stappen samen met een ouder, braaf paard. Dat houd je een tijdje vol, tot je denkt dat je klaar bent om eens wat langer te gaan, bijvoorbeeld een halfuurtje buiten stappen. Dat houd je weer een tijdje vol, tot je denkt dat je ook een stukje kan gaan draven in dat halfuurtje. Natuurlijk bouw je zo ook conditie op, en als het goed gaat kan je zeker wel wat langer naar buiten. Sommige vierjarigen die ik ken zijn dol op een lekkere rit van een uur of twee door de bossen, met vooral veel stapen. Zo bouw je dat in stappen op, als je maar op je paard let. Het hangt er dus vanaf in hoeverre het gaat en of jij er het vertrouwen in krijgt. Veel succes en plezier nog! Lachen

Edit: Soms zijn paarden die ontzettend heet zijn in de bak, de liefste paarden buiten. Hangt dus erg af van het paard, ik zou heel kort beginnen (Wel pas als je zover bent met rijden, dat je volledige controle hebt in alle gangen, en dat het paard dus ook doet wat je vraagt (links rechts, overgangen))

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:40

De fjord die ik nu rijd is 4 jaar een paar maanden onder zadel. Maar ze loopt al meer dan een jaar voor de koets, dus voor haar is een buitenrit niet zwaar of zo, conditie heeft ze al. Ze vindt het helemaal geweldig om naar buiten te gaan. En bovendien is ze al heel veel gewoon ( auto's, honden, fietsers,...) Dat maakt het ook makkelijker!

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:25

Wanneer je het gevoel hebt dat je controle over hem hebt. Of je gaat met iemand samen. Een superbrave, die echt geen stap verkeerd doet buiten. Of je laat iemand te voet met je mee gaan, aan een touwtje voor de zekerheid.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 22:53

chiba, verkeersmak is hij idd ook al, omdat hij ook voor de kar staat, dat is al wel een groot voordeel.

Dat ik controle over alle gangen heb voor ik naar buiten ga wil ik zo wie zo! Anders is het "gevaarlijk" om naar buiten te gaan.

Vraag me gewoon af hoe jullie het hier allemaal hebben aangepakt.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:56

Als we het idee hebben dat het paard redelijk bomproof is gaat die mee naar buiten. Lachen

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:59

_Tanja_ schreef:
chiba, verkeersmak is hij idd ook al, omdat hij ook voor de kar staat, dat is al wel een groot voordeel.

Dat ik controle over alle gangen heb voor ik naar buiten ga wil ik zo wie zo! Anders is het "gevaarlijk" om naar buiten te gaan.

Vraag me gewoon af hoe jullie het hier allemaal hebben aangepakt.

Als hij voor de koets heel braaf is buiten, zou ik niet te veel schrik hebben om er mee naar buiten te gaan. Op welke manier aan pakken? Hangt er van af wat voor jouw paard het beste gaat. Sommige paarden zijn rustiger en voelen zich beter wanneer ze bij andere paaren zijn. Anderen krijgen hier een beetje stress van( als ze niet met nadere paarden op de wei staan bijvoorbeeld) Wanneer je alleen gaat, al dan niet met iemand er naast die meloopt met een touw, dan kan je het doen op je eigen tempo! Als je een heel lieve mederuiter hebt natuurlijk ook Knipoog

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 23:06

Chiba schreef:
Als hij voor de koets heel braaf is buiten, zou ik niet te veel schrik hebben om er mee naar buiten te gaan.

Dat zal ik niet te hard roepen Tong uitsteken
Friese hengst die ik gereden heb stond ook voor de kar, was dan nooit iets aan de hand. Onder het zadel, heeft hij natuurlijk een gewoon hoofdstel in zonder oogkappen, en vond alles eng! Zelfs scooters waar die anders nooit van op keek.

We zien over een paar weken gewoon wel hoe het gaat! Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:14

Rechtuit is gemakkelijker voor het in balans blijven van een jong dier dan rondjes lopen in de bak. Liefst zo snel mogelijk naar buiten dus. Rustig paard mee en lekker gaan stappen, keertje halthouden, keertje af en weer op stappen, etc. Allemaal simpele dingen die handig zijn voor een paard om te kunnen op een buitenrit. Rustig nieuwe dingen toevoegen als je er allebei aan toe bent. Bak is soms prettig voor wat gevorderde oefeningen en als nodig veiligheid, maar je kan alle dressuuroefeningen ook op een buitenrit oefenen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:00

Wij hebben Amica al heel snel mee naar buiten genomen.
Er was een paar keer gewoon thuis op gereden, maar ze begon kuren te krijgen. Ze vond het maar saai, steeds hetzelfde rondje, al was het maar een kwartiertje.
Aangezien ze al volledig verkeersmak was hebben we haar toen gewoon meegenomen. Ikzelf op Amo, kleiner meisje op Amica (ze is tenslotte zelf ook maar klein), en hup naar het bos. Eerste tijd heb ik er een touwtje aan gehouden, mocht ze dan ineens raar doen heb ik nog enige controle, maar het ging hartstikke goed. Ze keek haar ogen uit en was vreselijk braaf. Lekkere rechte stukken stappen en draven, goed voor haar. Ja Ze reageert heel goed op mijn stemhulpen, dus was ook niet bang dat ze er ineens onstuurbaar vandoor zou gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:10

Ligt aan je paard en aan hoe 'buiten' het is.

Ik heb wel eerder gehoord van mensen die op de hei zaten waar een paard er uren vantussen kon gaan zonder ook maar iets van verkeer te zien en die maakten het paard gewoon buiten zadelmak Knipoog

Mijn paard is nu ca. een half jaar onder het zadel en daar heb ik eigenlijk pas een paar keer een klein rondje mee gestapt omdat ik het zelf best eng vind Clown

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:24

Na een paar weken al. We namen wel een ouder paard mee, dat over het algemeen niet bang was, en iemand op de fiets. Was niet eens nodig, ze liep graag voorop en vond maar weinig eng. Als ze iets eng vond, zocht ze graag steun bij de fiets, en liep er dan gewoon langs.

_NiCKY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:08

Inderdaad, zo snel mogelijk naar buiten. Rechte stukken zijn makkelijker voor jonge paarden om de balans te houden en sterker te worden. Ligt er wel aan wat buiten is ja.. een rustig bos is natuurlijk minder 'risicovol' dan een drukke weg ofzo.
Misschien eerst aan de hand verkeersmak maken en dan met iemand ernaast die paard vasthoud met touwtje. Als er iets gebeurt heb je dan net iets meer controle (al is dit niet altijd natuurlijk Knipoog)

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:12

wij gingen ongeveer na 4 maanden naar buiten met iemand er op en iemand er naast, steeds in een iets drukker stukje van het dorp. Hij is zo mak als een lammetje buiten, behalve als hij open veld ziet dan krijgt hij nog wel eens de kriebels en moet je hem even in de gaten houden.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:13

mijne was in okober zadel mak.. ben in december naar buiten gegaan aan de hand Haha!

gewoon lekker wandelen aan de hand zodat hij alvast mak word en aan je went..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:21

Mijn haf is gelijk toen ik hem had mee naar buiten geweest.
Eerst aan de hand vele kilometers gemaakt en toen zijn we bezig geweest om langzaam aan het gewicht te laten wennen.

Dus eigelijk is stoffel buiten ingereden.
We hebben een jaar buiten gereden met lange teugel zodat hij echt op eigen benen heeft moeten leren lopen.

Na de vakantie gaan we rustig aan wat meer dressuur matig rijden in een heuse bak (wat hij nog niet veel heeft gezien).

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:19

Ik zou dat vrij snel doen met een ervaren paard mee, zodat ie dat ook meteen leert. Als ie toch braaf is. Eerst een klein stukje stappen en zo opbouwen.