hmm, en nu? 3 jarige net opgeleerd.. Hulp :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

hmm, en nu? 3 jarige net opgeleerd.. Hulp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:33

Hallo!

Ik rijd een 3-jarig paardje die een maand weggeweest is om opgeleerd te worden, maar hierna was hij ziek maar is ondertussen al genezen. Ik rijd nu op het gemak wat met hem, maar ik vind het nogal moeilijk..

Hij reageert nog niet echt goed op de benen en het sturen vind ik ook nog moeilijk..
Is het gewoon een kwestie van geduld en veel oefenen, of weten jullie misschien hoe ik dit beter kan doen gaan..
Het is echt een doodbraaf paardje! Hij hinnikt wel veel maarja Bloos
En oja! Iemand heeft me gezegd dat hij een S-hals heeft? Wat is dat? Hij zei dat ik hem dan meer voorwaarts moest rijden.. Haha!
Het paardje is ook nog wat traag maar dat komt wel.

Ik zou graag wet tips hebben zodat het zeker goed gaat gaan met hem!

Groetjes!

Luilak

Re: hmm, en nu? 3 jarige net opgeleerd.. Hulp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:34

Les nemen is denk ik een hele goede tip Knipoog

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:37

ja Haha! dat ga ik ook doen, maar er is momenteel in onze club ruzie dusja..Haha! En ik wil het paardje toch al goed laten gaan

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:38

en er wordt geen les gegeven ..Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:39

Amelii schreef:
en er wordt geen les gegeven ..Haha!

Dan wordt het prive les haha.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:41

Maar weten jullie geen tips of hulpmiddelen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:17

De vraag is of je verder komt met tips van een forum... Dan kan je nog beter een goed boek over africhting in de bieb lenen. Knipoog
Je moet zoveel weten.

Wij weten niets van het paardje, en de vaardigheden die jij zelf hebt...

Is er niemand in je omgeving die mee kan kijken, die ervaring met jonge paarden heeft?
Les is het beste, misschien loopt er in je omgeving wel een goede priveinstructeur rond? Vraag gewoon eens iemand een keertje mee te gaan.
Succes ermee.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:35

Clubles lijkt mij onvoldoende. Privé les van iemand met verstand van jonge paarden. Tot die tijd goed voorwaarts blijven rijden.

Enne hulpmiddelen in de kast laten... het is een jong dier, je moet het hem eerst zo maar eens leren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 07:46

je zou je paard het beste eerst aan de longeerlijn moeten leren reageren op je stem stappen draven, galoperen,stilstaan, voorwaarts doorlopen en dat geleerde ook zeggen als je er op zit, en daar de hulpen bij geven zonder veel kracht en steeds herhalen, en in de stap alleen maar afwenden rechtuit en weer afwenden en rechtuit en geen enden recht uit rijden ze reageren erg goed op gewicht als je gaat verzitten naar links of rechts gaan ze bijna altijd mee, als je maar niet aan de teugels trekt maar aanwijst.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:08

Het enigste hulpmiddel dat je kan hebben is geduld en duidelijk zijn , maar als ik jou was zou ik zeker geen les in een groep nemen met een jong paard wat nog niets snapt, idd prive les of iemand zoeken die hem verder voor je op een geduldige manier de knopjes er op kan zetten .

Hij is weg geweest voor het leren , wat heeft hij geleerd dan in die mnd??

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 11:33

Ja hij kan wel iets maar hij is nog erg kijkerig. Een maand is maar kort, dat weet ik maar toen hij daar was is hij ziek geworden, hij had daar droes gekregen en werd er niet goed tegen behandeld we hebben hem toen wel terug gehaald want het beestje was echt heel mager geworden.
Hij kan wel de basis alleen is het nog moeilijk, maar hij reed ook mee in de lessen van de manege het is een braaf paardje dat graag leert zei de man altijd.
Ik longeer hem regelmatig alleen niet op het woord omdat we dan gaan denken dat we daar later problemen zouden van gaan krijgen gelijk bij de moeder; als zij nog maar het woord galop hoort wordt ze zooo gek! maarja, ik zal er eens op oefenen met hem. Ze gingen daar ook veel wandelen met de paarden om hem te laten wennen aan de ruiter.
Ik ben wel nooit alleen met het jonge paardje Haha! mijn papa is er altijd bij hij heeft vroeger ook paardgereden en kijkt of ik wel niets verkeerd doe enzo..
Ik rijd nog niet met het paardje mee in een groep dat vind ik ook nog te moeilijk hij let nogal veel op de andere paarden.
Ik gebruik geen hulpmiddelen bij het rijden Haha!
Ik ken een meisje even oud als mij die ik om hulp ga vragen met hem.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:05

Als je zelf weet waar je mee bezig bent is oefenen een heel goed begin. Maar dan moet je niet zomaar wat doen, wel gericht rijden/corrigeren/belonen etc. Veel veel oefenen. Net als dat je een doorgereden paard iets anders wil leren, dat gaat ook niet (meestal niet) meteen goed toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:12

het enige wat je kan doen is intensieve begeleiding zoeken 2 a 3 keer per week van een prive instructeur.

er is gewoonweg niemand die je hierop een goed antwoord kan geven

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 23:28

Ik ben nu ook met een 3 jarige bezig. Heb hiervoor ook al een hoop andere jonge paarden ingereden.

Ik vind het belangrijk dat een jong paard goed aan het been is.
Eerst leer ik ze stemhulpen aan aan de longe en dan als je erop zit, stemhulp samen met beenhulp geven. Als ze beenhulpen na een tijdje echt snappen (dus zonder stemhulp) wil ik ook meteen actie reactie als ik been geef. Ik ga dus niet tig keer aan zitten draven, maar ik drijf, geen reactie: een keer Flink drijven! en dan belonen op reactie, believe me, dat hebben ze zo door. Ik bedoel niet schoppen hoor, maar gewoon even kort en fel flink je kuit erin zetten.

en met sturen. Ja als hij longeren kent kan je ook rustig aan wat aan de lange lijnen gaan werken (dat jij er achter loopt zeg maar), zo kan je vanaf de grond het sturen aanleren.
En als je erop zit, ja bij een jong paard is veel rechte lijnen rijden heel belangrijk natuurlijk, maar het sturen ook. Ik help altijd overdreven in het begin met mijn buitenteugel tegen de hals erbij, gewoon rustig aan blijven oefenen en dan komt het wel goed

En als je de mogelijkheid hebt: les nemen!

O en qua traagheid: veel overgangen rijden. Dus stap-draf-stap-halt-draf-stap etc etc en dan ook een goede reactie op het been hebben natuurlijk, maar daar worden ze vaak wel wat vlotter van. Je kan ook proberen om voorzichtig aan wat te schakelen in de draf, dus een paar pasjes vooruit te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:45

Het lijkt mij erg belangrijk om niet alleen het paard te laten trainen, maar JUIST ook de toekomstige ruiter erbij. Kun je niet wat lesjes krijgen van degene die het paard aangereden heeft?

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:17

Amelii schreef:
Ja hij kan wel iets maar hij is nog erg kijkerig. Een maand is maar kort, dat weet ik maar toen hij daar was is hij ziek geworden, hij had daar droes gekregen en werd er niet goed tegen behandeld we hebben hem toen wel terug gehaald want het beestje was echt heel mager geworden.
Hij kan wel de basis alleen is het nog moeilijk, maar hij reed ook mee in de lessen van de manege het is een braaf paardje dat graag leert zei de man altijd.
Ik longeer hem regelmatig alleen niet op het woord omdat we dan gaan denken dat we daar later problemen zouden van gaan krijgen gelijk bij de moeder; als zij nog maar het woord galop hoort wordt ze zooo gek! maarja, ik zal er eens op oefenen met hem. Ze gingen daar ook veel wandelen met de paarden om hem te laten wennen aan de ruiter.
Ik ben wel nooit alleen met het jonge paardje Haha! mijn papa is er altijd bij hij heeft vroeger ook paardgereden en kijkt of ik wel niets verkeerd doe enzo..
Ik rijd nog niet met het paardje mee in een groep dat vind ik ook nog te moeilijk hij let nogal veel op de andere paarden.
Ik gebruik geen hulpmiddelen bij het rijden Haha!
Ik ken een meisje even oud als mij die ik om hulp ga vragen met hem.

En hoeveel ervaring heeft dat meisje met het inrijden van paarden? Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik schat je nog niet zo oud. Verder zijn er al veel tips gegeven

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:09

Ik ben 16 Haha! zij ook zoiets ze rijdt wel goed en leert af en toe jonge paarden op

de man die het paardje heeft opgeleerd daar gaan we niet meer naar terug hij heeft ons niet verwittigd gehad dat het paardje ziek was en is toen hij droes had hem verder doen lopen enzo terwijl dat niet mag als hij koorts heeft

Met het paardje hebben we ook al aan zijn halsterke twee longe gehangen en dan hem van van achter bestuurd Haha! het ging al aardig goed

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:03

Volgens mij is een S-hals een hals waarin een knik in zit op de een of andere manier, misschien s het op een foto zichtbaar???

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:10

Amelii schreef:
Ik ben 16 Haha! zij ook zoiets ze rijdt wel goed en leert af en toe jonge paarden op

de man die het paardje heeft opgeleerd daar gaan we niet meer naar terug hij heeft ons niet verwittigd gehad dat het paardje ziek was en is toen hij droes had hem verder doen lopen enzo terwijl dat niet mag als hij koorts heeft

Met het paardje hebben we ook al aan zijn halsterke twee longe gehangen en dan hem van van achter bestuurd Haha! het ging al aardig goed

Het is best wel erg besmettelijk droes, dus die man wilde dat dan liever (waarschijnlijk) stil houden, en als je hem daar weg haalt neem je best wel veel risico.
Stemhulpen moet je, als hij goed op je zithulpen reageert steeds zachter en minder geven, en niet meer zeggen als je over een jaar wedstrijden gaat rijden.