Bijrijder met elastiek laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

Bijrijder met elastiek laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 07:10

Ik heb een jonge merrie van net 4 jr. Ze heeft een erg lange hals en heeft soms nog veel moeite met de aanleuning. Stabiliteit is haar grote probleem. Ze verzamelt gruwelijk snel, maar kan dat nog niet allemaal verwerken. Ze komt er dan of tegenin, of ze loopt veel te diep zonder druk.

Nu ben ik hieraan onder zeer goede begeleiding goed mee aan het werk en het gaat steeds beter. De oplossing is meestal heel goed blijven volgen met je hand en er van achter tegenaan rijden. Tuurlijk is ze nog jong, dus ze krijgt de tijd.
Ik heb alleen ook een bijrijder (2 dgn in de week) en die is wat minder ervaren. Ze heeft nog wat moeite met volgen. Mijn instructrice suggereerde dat het misschien een idee is om haar met elastiek te laten rijden. Dit, om te zorgen dat er toch steeds iets druk op het bit blijft en ze er dus iets minder makkelijk "afklapt".

Uiteraard krijgt ook mijn bijrijdster goeie les (zelfde instructeur) en weet ik hoe ik een elastiek fatsoenlijk moet gebruiken. Nu ben ik eigenlijk helemaal niet zo van de hulpteugels (en mijn instructeur meestal ook niet).

Wat denken jullie, zou dit zin hebben?

gratchen

Re: Bijrijder met elastiek laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 08:03

Niemand die even mee wil denken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:38

gratchen schreef:
Ik heb een jonge merrie van net 4 jr. Ze heeft een erg lange hals en heeft soms nog veel moeite met de aanleuning. Stabiliteit is haar grote probleem. Ze verzamelt gruwelijk snel, maar kan dat nog niet allemaal verwerken. Ze komt er dan of tegenin, of ze loopt veel te diep zonder druk.

Nu ben ik hieraan onder zeer goede begeleiding goed mee aan het werk en het gaat steeds beter. De oplossing is meestal heel goed blijven volgen met je hand en er van achter tegenaan rijden. Tuurlijk is ze nog jong, dus ze krijgt de tijd.
Ik heb alleen ook een bijrijder (2 dgn in de week) en die is wat minder ervaren. Ze heeft nog wat moeite met volgen. Mijn instructrice suggereerde dat het misschien een idee is om haar met elastiek te laten rijden. Dit, om te zorgen dat er toch steeds iets druk op het bit blijft en ze er dus iets minder makkelijk "afklapt".

Uiteraard krijgt ook mijn bijrijdster goeie les (zelfde instructeur) en weet ik hoe ik een elastiek fatsoenlijk moet gebruiken. Nu ben ik eigenlijk helemaal niet zo van de hulpteugels (en mijn instructeur meestal ook niet).

Wat denken jullie, zou dit zin hebben?

Dat eerste heeft niks met verzameling te maken,ook moet je met zo'n jong dier daar nieteens mee bezig willen zijn.Het 2de deel is een stuk beter,idd goed naar de hand toe rijden en lekker voorwaarts neerwaarts op eigen benen laten lopen.Ik zou niet met elastiek gaan rijden,of laten rijden.Het paard moet wel iets druk in de mond houden maar dat moet toch echt van de ruiterhand zijn,zodra zo'n elastiek dat over gaat nemen kan je bijrijder niet meer voelen wat ze doet,en waar ze naar toe moet en het paard gaat er waarschijnlijk alleen heftiger reageren als dat ding eraf is,en been---> hand ben je dan wel ff kwijt.Mijn advies niet doen,maar laat anders je bijrijder niet zonder les rijden.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 09:18

Dankjewel.
Ik ben ook helemaal niet met verzameling bezig, maar het paard biedt dat nu eenmaal zelf veel te snel aan. Het is dus steeds balanceren tussen haar er vanachter naar voren tegenaan rijden en dat dan aan de voorkant weer voorwaarts-neerwaarts af laten vloeien, maar dat luistert nauw. Ik wil vooral dat ze voor eerst maar eens wat lengte krijgt en goed over haar rug te rijden is.

De theorie van mijn instructeur was inderdaad dat het stiek het dan even overneemt op het moment dat de hand van de bijrijdster niet helemaal netjes volgt.
Maar mijn grootste angst is dan inderdaad dat ik het been--> hand kwijtraak en dat is nu juist waar ik zo hard aan werk.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:37

Ik denk dat de reden dat jouw paard moeite met aanleuning heeft, is dat hij nog onvoldoende stabiel kan lopen en op eigen benen kan lopen. Denk dat je hem dan juist iets meer tijd moet gunnen en desnoods maar een klein beetje voor jouw gevoel met de kop in de lucht moet laten lopen. Denk dat iets "forceren" met een hulpteugel jouw paard niet ten goede gaat komen

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 09:41

mee eens. Nee, het is ook zeker niet de bedoeling om ook maar iets te forceren met een hulpteugel. Het zou alleen bedoeld zijn om de stabiliteit van de ruiterhand iets te ondersteunen en niet om het paard naar beneden te dwingen.
Maar ik begrijp dat jullie daar een elastiek niet geschikt voor vinden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:28

Nee echt rijden gaat zo niet,en je bent net zo op de goede weg.Ik zou het niet doen.

Topper_Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:53

Ik heb zelf heel erg veel gehad aan een elastiek toen ik een friese merrie aan het inrijden was.. Maar dat vergt wel enige ervaring ik zou haar gewoon 1 keer met een elastiek laten rijden terwijl je er zelf (en ook samen met je instructeur) bij bent om te kijken of het haar bevalt en natuurlijk het paard.. Als het niks is dan weet je dat ook.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:59

Ik zou haar eerder gewoon alleen maar onder begeleiding van een instructeur/instructrice laten rijden. Geen hulpteugels.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:02

Ik sluit mij helemaal aan bij wat Topper_Axel schrijft.Ook mijn paard heeft een tijdje op advies van mijn zeer ervaren instructrice aan een elastiek gelopen.Onder haar toezicht,en echt hij verbeterde zienderogen.Niets geen druk,en vaak hing het elastiek er slap bij.Nu dus na zeer korte tijd niet meer nodig.
Veel succes.. Pling .

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 19:17

Dank voor jullie reacties. Ik zal er nog eens goed over denken. Zoals ik al zei ben ik eigenlijk niet zo voor hulpteugels... maar ik kan het natuurlijk altijd eenmalig proberen om te kijken wat het doet. Helaas is alleen maar rijden onder begeleiding geen optie. Natuurlijk wel zoveel mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:28

Ik zou het niet doen. Ik denk dat je met een elastiek en überhaupt een hulpteugel) teveel gaat forceren. Je bent bezig die achterhand erbij te rijden, van voren voorwaart-neerwaarts af te laten vloeien, dit luistert gewoon heel nauw en vraagt heel veel fijngevoeligheid van de ruiterhand.
Een elastiek heeft die fijngevoeligheid niet, dan zou je iets forceren wat tijd nodig heeft om te groeien. Ik kan het je niet aanraden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:09

Uit het verhaal maak ik eerder op dat bij het paard de balans en het evenwicht nog niet goed ontwikkeld is. Dat het paard al vroeg verzameling aanbiedt, betwijfel ik. Misschien dat het zo genoemd wordt, omdat het zo lijkt, maar het is het beslist niet.

Als je werkt met elastiek dan bootst elastiek nooit de zit en de ruiterhand na via de mond van het paard. Als je het probleem met elastiek oplost, lijkt het misschien alsof je het oplost, in de praktijk los je niets op en leg je het fundament voor problemen in de verdere ontwikkeling van het paard. M.a.w. je legt de basis voor andere problemen in de toekomst.

Het paard moet volledig ontspannen, los en soepel gaan. Bij tempo wisselingen binnen dezelfde gang en overgangen moet het paard zijn balans kunnen houden. Balans bij langzame gang of halt is heel anders dan bij snellere gangen voor het paard. Het paard moet overgangen en tempo wisselingen heel goed kunnen uitvoeren. Het uitstrekken van de hals en laten zakken van het hoofd in elke gang mag geen problemen geven. Als die er wel zijn, dan moet je niet werken aan dat, waar je nu al mee bezig bent. Kortom zorg dat het paard regelmatig gaat, vertrouwen heeft in de ruiterhand, voorwaarts is, aan de hulpen is, los en soepel door het lijf wordt door de juiste oefeningen.
Als dat fundament gelegd is, kun je met meer zekerheid doorbouwen.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 07:07

@Gooffy44: Goed, waarschijnlijk is het nog geen verzameling en zeker geen correcte verzameling, maar het blijft altijd lastig om het op internet goed te omschrijven. Paard laat wel zijn achterhand zakken, met goed ondertredend achterbeen. Maar hij plaatst de achterbenen nog niet helemaal gelijk onder. Maar, zoals ik al zei ben ik ook nog helemaal niet bezig met het vragen van de verzameling.

In hoeverre maak jij uit mijn verhaal op dat ik niet met de goede dingen aan het werk ben? En heb je suggesties om dan wel aan de juiste dingen te werken?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:22

is het een optie om de bijdrijdster even niet te laten rijden, en als het paardje zo ver is dat zij daar wel goed mee om kan gaan, haar weer op te laten stappen? Niet negatief bedoeld hoor, maar als 2 niveaus te ver uit elkaar liggen, is het handiger om dat iets dichter bij elkaar te brengen, dan met "kunstgrepen" (het elastiek dat jij dus niet nodig hebt) aan de gang te gaan. Nou vind ik een elastiek, mits juist gebruikt (en dat is met heel veel hulpmiddelen zo) geen verkeerd middel, maar omdat het probleem meer bij het rijden van de bijrijdster ligt, zou ik er liever even mee wachten.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 07:43

ja, misschien moet ik inderdaad de bijrijdster maar even een tijdje alleen met de les laten rijden. Probleem is wel dat het denk ik een moeilijk punt blijft bij dit paard en dat het dus ook zaak is dat mijn bijrijdster hier mee om leert gaan. Zonder rijden is dat natuurlijk lastig Knipoog Maar misschien zijn er inderdaad andere oplossingen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:02

Misschien is het idd een optie om een bijrijder af te schaffen, denk dat het dan voor je paard ook makkelijker word, wanneer die leert lopen zoals 1 amazone dat wilt. het is moeilijk voor een jong paard wanneer die op 2 verschillende manieren gereden word.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:03

Citaat:
Paard laat wel zijn achterhand zakken, met goed ondertredend achterbeen. Maar hij plaatst de achterbenen nog niet helemaal gelijk onder.

Dat geeft aan dat het paard niet voldoende ontspannen, los, soepel en in balans gaat. Daarnaast moet het paard sterker worden en gaan dragen. Voor een jong paard gecombineerd met de eerder genoemde voorwaarden is dat al heel wat. Ga je door met oefeningen / bewegingen terwijl deze basis nog niet correct is, dan loop je tegen problemen aan.
Citaat:
In hoeverre maak jij uit mijn verhaal op dat ik niet met de goede dingen aan het werk ben?

Zo is het door mij niet gesteld.
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat een aantal zaken in een bepaalde volgorde en in een logisch verband ontwikkeld moeten worden. Als sommige zaken nog niet goed zijn, dan kan je niet altijd bouwen of werken aan dingen, die van het voorgaande werk afhankelijk zijn. Je moet dus controle punten inbouwen om te controleren of je goed bezig bent.
Citaat:
En heb je suggesties om dan wel aan de juiste dingen te werken?

Het hele rijtje wat je met oefeningen moet realiseren is al genoemd. Ook hoe je dat kan controleren of e.e.a. door het paard bevestigd is.

Ik zou de suggestie om elastiek te gebruiken, nooit toepassen.
Als een bijrijder de vaardigheid niet heeft om bepaalde zaken rijtechnisch juist op te lossen, dan zou ik de bijrijder/bijrijdster (nog) niet op het paard laten en werk laten doen wat hij/zij nog niet beheerst.
Wil je de bijrijder/bijrijdster wel houden, laat dan alleen werk en oefeningen doen die hij/zij zelf goed beheerst. Dit is geen verwijt naar de bijrijder/bijrijdster, maar eerder een zaak van een juiste inschatting maken. Je kan de bijrijder/bijrijdster ook geen verwijten maken, als er zaken niet goed gaan. Daarom zou ik me beperken tot die dingen die iemand wel goed kan. Een elastiek gebruiken compenseert de beperkingen die de bijrijder/bijrijdster heeft, helemaal niet. Meerdere ruiters laten rijden is ook niet altijd verstandig.

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:56

als ze er goed mee kan omgaan kan het wel

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 10:58

shakiira schreef:
als ze er goed mee kan omgaan kan het wel

Hmmm, gezien de goed onderbouwde reactie hierboven, zou enige uitleg fijn zijn...

Overigens heb ik besloten het elastiek te laten zitten. Mijn instructeur en ik hebben geprobeerd het probleem toch nog iets verder te analyseren en zijn tot de conclusie gekomen dat het vertrouwen in de ruiterhand er op een of andere manier niet voldoende is. Ik doe dus even een stapje terug en ga eerst maar weer een tijdje lang, over de rug rijden.

Dank voor het meedenken en de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:40

Heel verstandige keuze, gratchen. Dit lijkt mij ook het beste voor het paard.

nalapepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:06

elastiek of niet. je bijrijder moet jouw manier van rijden oppakken. dit los je denk ik niet op met een hulpteugel. een elastiek zorgt er naar mijn mening ook nog es voor dat je paard sterker kan worden dan gewenst.
misschien is voor een onervaren ruiter een tiedemann teugel een uitkomst.
loopt je paard in de gewenste houding dan doet ie namelijk niks.
ik zou me niet snel laten verleiden tot elastieken of slofteugels.
maar de beste tip is doen wat goed voor jou voelt!
misschien heb je er wat aan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:08

@gratchen

Heel veel succes. Ik denk dat je een goede beslissing neemt. Het stapje terug kan wel eens een grote stap voorwaarts kunnen worden. Toppie !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:26

Dat denk ik ook.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 06:59

Dankjulliewel. Ik hou jullie op de hoogte hoe het uit pakt. Ik heb d'r nu een aantal dagen echt behoorlijk lang over haar rug gereden (echt neus naar de grond) en ze begint nu al meer druk op te pakken... Even volhouden dus maar...