Faal angst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JILLIA

Faal angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:36

(Ik heb dit ookal bij OMG (Omgang) geplaatst maar volgens mij hoort het hier Tong uitsteken )

Heey..

Ik heb een probleempje , eigenlijk best groot probleem .
Kijk , ik heb 2 jaar terug met de kerst een eigen pony gekregen.
Springen ging hartstikke goed todat de laatste tijd ze begint te weigeren , als ik alleen rijd doet ze dat (bijna) Clown nooit. Maar als ik springles of springwedstrijd heb dan word ik zo zenuwachtig van al die mensen die dan staan kijken.
En dan weigert mijn pony en schaam ik me kapot. Het is niet dat ik het niet durf , want als ik helemaal alleen ben springen we best hoog.
Maar in de les dan durf ik het niet omdat ik dan bang ben dat ze weigert en die mensen dat zien.Terwijl ze een hartstikke goede spring pony is .. Knipoog
Ik wil dan het liefste stoppen met de springles en wachte tot die mensen weggaan.
In het begin had ik het helemaal niet , maar de laatste tijd word het steeds erger .
En ik wil mijn pony ook niet verkopen omdat ik het gewoon wil proberen op te lossen maar hoe?

Kan iemand mij helpen?? Vork

Gr.Jilliaa

_PassoaJus

Re: Faal angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:57

Hoe moeilijk het ook is, gewoon WEL gaan springen terwijl er mensen kijken!
Als je het niet doet, dan maak je er een nog groter probleem van!
Je moet je gewoon richten op jou, je pony en de hindernis en niets van die mensen aantrekken.
Wat kan jou het schelen dat het een keer misgaat, iedereen maakt fouten, dus de mensen die kijken ook.

Misschien kun je het ook gaan opbouwen als je alleen rijd en dan mensen laten kijken die je goed kent enzo..
En zo steeds een stapje verder gaan zodat je weer met vol vertrouwen kan springen in je springles met de mensen die aan de kant staan te kijken.
Snap je? Nou, succes! =)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:21

Tja, stoppen met rijden en wachten tot die mensen weggan, dat zit er niet in, vrees ik. Je zult er dus doorheen moeten. Is het een idee om een vertrouwd iemand met je mee te nemen, je instructeur ofzo, die je kan helpen met feedback (na het rijden natuurlijk)?

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:23

Je moet je gedachten gaan veranderen. Niet denken van oeh straks weigert mijn pony en dan ziet iedereen het, maar van mijn pony moet weigeren (klinkt heel stom ik weet het).

En daarbij, al weigert je pony, en ziet iedereen het, de meeste mensen die kijken weten wel hoe het is om op een paard/pony te zitten die weigert.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:31

Het is al heel dapper van je dat je zo openlijk voor je angst uitkomt, complimenten!!! Mogelijk kan je ook bij de les vertellen dat je een beetje zenuwachtig wordt van al die mensen die staan te kijken. Dit kan al een gedeelte van je angst wegnemen. Probeer verder concentratie en ademhalingsoefeningen te doen als je voelt dat de spanning weer opkomt. Dus niet aan die mensen denken, maar je concenteren op diep in- en uitademen. En als je wel aan die mensen denkt, bedenk dan dat zij aan de kant staan en jij het doet. Ze moeten het nog maar eens nadoen!! Ik weet dat het heel makkelijk geschreven is en dat het heel moeilijk is om te doen. Heel veel succes, maar vooral plezier!!!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:53

Zoals Lien al zei: Knap dat je ervoor uitkomt! Echt heel erg goed! Misschien kan je eens met je instructeur gaan praten.. Die houdt er dan rekening mee en dan kan je weer gewoon laag beginnen en het zo weer opbouwen.. Want volgens mij komt het dat je pony weigerd, omdat jij zo onzeker bent met andere mensen in de buurt.. En onthoud ook dat iedereen wel eens stil heefgt gestaan voor een hindernis! Tong uitsteken Knipoog

vi_tra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:02

nou ik vind het ook echt heel goed dat je in ieder geval weet waar dat het probleem zit...

Maar ik denk dat je gewoon die mensen moet vergeten. Weet je, ook al doe je het perfect, er is toch altijd iemand die loopt te zeiken, je kan echt niet iedereen constant tevreden houden toch?? En je hebt echt een hele leuke pony (heb ff je profiel gekeken:P), en zelf weet je dat je heel goed kan springen, dus waarom zou je je dan druk maken over wat andere mensen denken? Tuurlijk, ik snap het wel hoor, je wilt je van je beste kant laten zien enzo, maar juist als je dat wilt gaat het fout.

Ik denk altijd maar, schijt aan iedereen, ik weet zelf toch wel hoe dat het kan gaan en hoe dat ze het doet...ookal gaat het dan fout (zo'n 100 keer Tong uitsteken)....jouw tijd komt echt nog wel hoor, dat weet ik zeker!! Vertrouw gewoon op je pony en probeer te wereld om je heen te vergeten, ookal is dat niet zo makkelijk...

Succes in ieder geval met je leuke pony!!!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:07

Ik heb ook faalangst. Op school kwamen ze erachter en ik had het zelf eigenlijk al half in de gaten. Heb zo`n test gedaan en daarna trainingen gevolgd op school.
Ik kan je wel een paar nuttige tips geven als je wilt. Stuur dan maar even een pb`tje