Nieuw paard houdt niet op met steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Nieuw paard houdt niet op met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:03

We hebben nu ongeveer 3 weken een nieuw paard. De andere is vandaag opgehaald.
Met het nieuwe paard was niks mis, een beetje kijkerig af en toe. Ze is 5 jaar oud.
Gister zouden we even lekker rijden, nog met het oude paard voor de laatste keer en het nieuwe paard.
De eigenaresse ging eerst op het nieuwe paard en ik op de andere. Opeens begon het nieuwe paard te steigeren wanneer ze been gaf en ze hield ook niet meer op. De eigenaresse durfde haar niet aan te pakken omdat ze niet goed zat (hadden springzadel erop omdat het dressuurzadel op mijn paard lag). Toen hebben we geruild van paard en van zadel. Het nieuwe paard begon bij mij ook te steigeren, ik heb haar wel aangepakt, maar ze hield echt niet meer op. Ze begon te staken, gewoon in één keer stilstaan en dan steigeren en oplaatst ook achteruit bijna tegen het stroomdraad aan.
Ik was oplaatst helemaal misselijk en duizelig en een zeer hoofd omdat ze de hele tijd met haar hoofd tegen mijn hoofd knalde tijdens het steigeren, dus ik moest er wel af. Ik heb er bijna een uur op gezeten en vind het wel jammer dat ik eraf ben gegaan want nu heeft ze eigenlijk wel gewonnen.
Wie heeft hier ervaring mee/een oplossing voor?
Zelf denken we gewoon doorpakken en niet opgeven.

Corellaa

Re: Nieuw paard houdt niet op met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:05

Is ze ook heel heet?
anders zou je haar eerst eens flink kunnen longeren en dan erop..

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:07

Controleer even of het paard pijn heeft o.i.d.
Is het nieuwe paard nieuw op stal bij jullie, wanneer is ie verhuist. Misschien is het stress..

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:08

Sorry, moet beter de tekst lezen Tong uitsteken Ze staat er al een tijdje.

Weten jullie hoe ze was bij de vorige eigenaar?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:13

paste dat springzadel wel?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:13

StalHaast schreef:
Is ze ook heel heet?
anders zou je haar eerst eens flink kunnen longeren en dan erop..

Heet is ze niet, we hebben haar gekocht als een supermak paard, daar was ze ook hartstikke braaf en rustig en thuis ook, maar nu begint ze ineens zo te steigeren Boos!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:13

DA erbij. Als een paard van de ene op de andere dag zo reageert is er een grote kans dat het ergens giga-pijn heeft... dat kan in de rug zijn, maar ook in de mond.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:14

Je zei dat je jouw springzadel erop hadden liggen je weet zeker dat deze goed lag? En je weet ook zeker dat ze goed zadelamk was voordat ze bij jullie kwam? Hebben jullie haar vaker gereden in die drie weken?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:14

Biieniie schreef:
Sorry, moet beter de tekst lezen Tong uitsteken Ze staat er al een tijdje.

Weten jullie hoe ze was bij de vorige eigenaar?

Die hebben we meteen opgebeld, ze zei dat ze dat ook weleens deed toen ze willig was. Dan deed ze het drie keer en dan pakte de eigenaresse haar aan en dan was het klaar. Maar omdat nu ook elke keer door te moeten maken als ze willig is. We denken dat ze nu ook willig is.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:15

_angela_ schreef:
DA erbij. Als een paard van de ene op de andere dag zo reageert is er een grote kans dat het ergens giga-pijn heeft... dat kan in de rug zijn, maar ook in de mond.

Inderdaad daar hebben we het ook over gehad, haar rug en mond. Ik longeer haar dit weekend alleen. De eigenaresse is een weekendje weg en dan zullen we na het weekend zien.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:16

priscilla schreef:
Je zei dat je jouw springzadel erop hadden liggen je weet zeker dat deze goed lag? En je weet ook zeker dat ze goed zadelamk was voordat ze bij jullie kwam? Hebben jullie haar vaker gereden in die drie weken?

We dachten ook dat het misschien aan het springzadel lag, vandaar ook dat we het dressuurzadel erop gelegd hebben. Daar weten we zeker van dat het goed ligt. Van het springzadel ben ik niet zo zeker.
Ze was ongeveer drie kwart jaar bereden voor ze bij ons kwam en we hebben haar ongeveer 4x in de week gereden sinds ze bij ons is gekomen. Drie weken is ze er nu dus.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:17

Dit klinkt alsof dit paard niet heel erg werkwillig is en de vraag is hoeverre dit in combi is met de ruiter of dat het puur bij het paard ligt. Als er niks fysieks aan ten grondslag ligt kun je je afvragen of je iets aan dit dier zult hebben en of je er mee verder moet. Het klinkt nl gevaarlijk. je symptomen klinken als een hersenschudding. pas wel op, hoor! Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 26-07-07 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:18

Hmm, en toevallig die keer dat jullie er waren deed was ze rustig en braaf.
Misschieen miskoop. (is wel snel om te zeggen, onderzoek wel ff of zadel goed lag, en of ze geen pijn heeft o.i.d. Misschien zit er in dr rug iets niet goed)
Maar wel balen voor je. Misschien is zadeltje erop en aan de longeerlijn. Gaat dat goed, dan iemand erop. Kijken wat er gebeurd..

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:19

Klinkt idd niet erg veilig. Ik ben nooit van de steigerende paarden geweest, was toen meestal ook wel snel weg. Heb er een hekel aan. Zou dus ook niet zo 1, 2, 3 een oplossing er voor weten..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:20

Ik ook niet, misschien dat er echt mega handige ruiters zijn die hier een oplossing voor hebben. Als het echter in een karakter zit heb je niet echt een werkwillig paard. Ik houd er ook niet zo van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:23

Willig is denk hetzelfde als hengstig...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:24

_angela_ schreef:
Willig is denk ik belgisch voor hengstig...

???? Ziek Could you explain yourself?...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:02

detour schreef:
Dit klinkt alsof dit paard niet heel erg werkwillig is en de vraag is hoeverre dit in combi is met de ruiter of dat het puur bij het paard ligt. Als er niks fysieks aan ten grondslag ligt kun je je afvragen of je iets aan dit dier zult hebben en of je er mee verder moet. Het klinkt nl gevaarlijk. je symptomen klinken als een hersenschudding. pas wel op, hoor! Knipoog

Ja we dachten ook dat ze misschien genoeg had van het werken, we proberen rustig aan te doen (bij de vorige eigenaresse hoefde ze nooit te werken).

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:03

Biieniie schreef:
Hmm, en toevallig die keer dat jullie er waren deed was ze rustig en braaf.
Misschieen miskoop. (is wel snel om te zeggen, onderzoek wel ff of zadel goed lag, en of ze geen pijn heeft o.i.d. Misschien zit er in dr rug iets niet goed)
Maar wel balen voor je. Misschien is zadeltje erop en aan de longeerlijn. Gaat dat goed, dan iemand erop. Kijken wat er gebeurd..

2x zijn we er geweest, toen was ze allebei keren heel braaf. Zelfs mee buiten gereden en gesprongen. Ik ga inderdaad eerst longeren met het dressuurzadel Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:04

Da's volgens mij heel verstandig. En vraag je af wat je met een paard wilt gaan doen in de toekomst en of dit dier die plek kan vervullen. Of het ahw haalbaar is, dat doel.
Zo niet, dan denk ik dat je heel eerlijk tegen jezelf en het dier moet zijn, anders worden jullie er beiden niet gelukkiger van. Ik pb je ff. Knipoog

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:04

Biieniie schreef:
Klinkt idd niet erg veilig. Ik ben nooit van de steigerende paarden geweest, was toen meestal ook wel snel weg. Heb er een hekel aan. Zou dus ook niet zo 1, 2, 3 een oplossing er voor weten..

Ze steigert gelukkig niet recht omhoog, maar als ze de hele tijd blijft steigeren word je misselijk Haha!
Hou er ook niet van hoor, maar vind het nog minder als een paar op hol slaat en een dikke rodeo geeft. Zij stond gelukkig stil Clown

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:30

Dat scheelt wel ja, onderzoek of het pijn is of dat hij gewoon ongehoorzaam is. Aan de hand daarvan kan je bepalen of je gewoon hard op moet treden of dat er een andere methode aan de pas moet komen..
Succes Lachen

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:21

He wat een bekend verhaal voor mij dat je paard van de ene op de ander dag steigert! Ik heb een week of twee geleden precies hetzelfde gehad! Ook ik heb mijn paard nog niet zo lang (wel ietsje langer dan jij) en de eerste maanden was er niks aan de hand. Totdat ze dus van de ene op de andere dag begon te steigeren en te bokken. Met mijn zadel was niks mis, die had ik eerder al door de zadelmaker laten nakijken omdat mijn oude dressuurzadel sowieso al niet goed lag. Die optie was dus uitgesloten. De andere gedachten die bij me opkwamen waren dat ze misschien nog last had van dr hengstigheid (dan wil ze namelijk ook nog weleens bokken, maar stijgeren had ik dr nog niet zien doen), uitproberen zou ook nog kunnen maar ik vond dat ze wel erg ver ging daarin en als laatste dacht ik toch aan pijn.
Een paar dagen later heb ik de dierfysio erbij gehaald en die constateerde idd dat er in de rug van mijn merrie iets niet helemaal in de haak was. Ze was behoorlijk stijf en ook dr achterhand werkt niet helemaal naar behoren.
Ik denk dus dat het bij jou paard ook uit pijn voortkomt, maar goed ik ken het karakter van je paard niet. Bij mijn merrie wist ik aan de ene kant gewoon dat het geen uitproberen kon zijn omdat het een verschrikkelijk eerlijke merrie is.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes, dit zijn altijd lastige dingen. Paarden blijven dieren en die kunnen je niet zomaar even zeggen wat er scheelt. Neem alleen het zekere voor het onzekere en laat er even iemand naar kijken?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:38

Je zegt dat ze bij de vorige eigenaar niet vaak moest werken dan is het misschien inderdaad wel zoals Vadalma zegt dat ie pijn heeft. Ik maak uit jouw verhaal op dat je er in die 3 weken ook al mee gewerkt hebt dus misschien heeft ze gewoon inderdaad ergens last van gekregen omdat ze niet gewoon was om te werken. Misschien geen slecht idee om er eens een DA of een fysio bij te halen. Om zo'n problemen in elk geval uit te kunnen schakelen.
Succes nog.

RoosPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:39

nauw ik wéét héét niet zeker maar meshien heb iets aan ze rug of is i bang voor iets wat daar is ow vab eigwijzheid probeer langs zaam naar toe te lopen naar de plek en kijk als het weer doet dan moet je op trainen als dat het is (MOET WEL DAN GEDILD HEBBEN ! Haha! Knipoog )