Bodt methode, galopwissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Bodt methode, galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 19:53

Ik weet dat er een speciaal plekje is voor AdB "aanhangers" maar je moet minimaal 25 zinnige berichten geplaatst hebben op bokt, en zover ben ik nog niet.... Maar ik had wel een vraagje over Bodt.....
Ik heb sinds een half jaar 1x per week les van een Bodt instructeur. Het probleem bij mij en mijn paard was, dat ik mijn paard een beetje vastgereden had. Ze leek een flink scheefheid probleem te hebben maar het valt mee, ze is scheef in het lijf omdat haar spieren vast zitten (linksgebogen paardje). Nu gaan we erg goed vooruit en stelde mijn instructeur voor om galopwissels te oefenen. Dit om mijn paard rechter te krijgen in galop en ook voor de afwisseling. Mijn paard kent ze nog niet en bakt er ook nog niet veel van...
Probleem is, dat deze oefening op veel verzet stuit van niet-Bodters op stal. Immers, een niet recht paard kan volgens hen geen galopwissel uitvoeren. Terwijl mijn instructeur "beweert" dat dat wel kan en het juist een oefening is om het paard recht te krijgen....
Wat is jullie mening als ik vragen mag?

Mazoe

Re: Bodt methode, galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:55

Ik ben ook van mening dat een recht paard nooit een goede galopwissel kan springen, omdat je paard hem anders niet door kan springen, meestal wisselen ze dan alleen maar voor....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:28

Ik zou zelf met een scheef paard niet bewust aan de wissels beginnen omdat ze ze idd in tweeen gaan springen. Wat ik overigens wel prettig vind om de galop rechter en gecontroleerder te krijgen is de contragalop (maar dat zal je paard vast al kennen als je aan de wissels begint Knipoog )

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:41

Een paard is maar scheef een bepaalde kant op... Dus de andere kant opspringen lijkt me erg moeilijk! Volgens mij bedoelen de mensen op stal, met een rechtgericht paard kan je beide kanten makkelijk doorbuigen en stelling vragen waardoor je aan de wissels kan beginnen! Ik zou ook voor contragalop gaan, als he eventueel in het Z terecht komt krijg je zeker problemen met wissels als je er nu al onnodig aan begint! Succes!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 06:43

Ik rij al een paar jaar volgens de Bodt, maar nog nooit gehoord dat je paard rechter wordt van galopwissels. Schouderbinnenwaarts en travers zijn wel goede oefeningen, maar een galopwissel lijkt me onmogelijk met een scheef paard.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:12

rianne67 schreef:
Ik ben ook van mening dat een recht paard nooit een goede galopwissel kan springen, omdat je paard hem anders niet door kan springen, meestal wisselen ze dan alleen maar voor....

Haha! ik neem aan dat je scheef bedoelt Haha!

Ik heb dit ook nog nooit gehoord, ik doe soms de wissels, alleen met een recht paard

Met scheve paarden rij ik vooral kwartlijnen (in dezelfde galop dus Haha! )
Van wie heb je les dan? (mag per pb)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:21

nou, daar heb ik toch ook nog niet van gehoord....
als ik een scheef paard heb dan blijf ik gewoon van de hoefslag af (wat ik ook met al mijn jonge dieren doe trouwens;;;) het is in het begin wel ferm afzien, maar het helpt wel.
Maar ik mocht pas wissels beginnen springen als hij recht was in mijn galop en contra.... je kan toch pas beginnen wisselen als je zijn binnenachterbeen er onder krijgt, hoe kan je dat dan doen met een scheef paard vraag ik mij af... Bloos
maar ja, ben ook niet zo voor Adb-methode als ik eerlijk mag zijn Bloos

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:23

Nou, de Z is nog mijlen ver weg Bloos Dus daarvoor hoef ik het nog niet te oefenen... (was het maar waar!)
Ik heb de wissels geprobeerd en inderdaad springt ze 9 van de 10 keer alleen voor om. Die ene keer springt ze wel compleet over, maar da's meer geluk dan wijsheid denk ik... Contragalop kent ze inderdaad wel, en daar wordt ze wel losser van. En in galop over de diagonaal en bij X draf en dan meteen de andere galop pakken met zo min mogelijk drafpassen, dat werkt ook lekker.
We hebben inderdaad in hetzelfde lesuur schoudervoor geoefend en daar werd ze wel los van. Dus ik denk dat ik de wissels maar uit mijn huiswerk schrap!
Ik moet wel even kwijt dat er sinds "bodt" op mijn weg gekomen is, er een nieuwe wereld open is gegaan! Alles waar ik mee vast liep/zat lijkt nu zo makkelijk.... Zo heerlijk los. Ik heb echt een ander paard. Maar wissels schuiven we maar even op de lange baan! Haha!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:50

Fijn dat er nog zoveel andere dingen zijn die zeker weten wel helpen! Een paard recht maken is een van de moeilijkste dingen vind ik... Ze blijven altijd een makkelijkere kant houden! Hou ookbij jezelf goed in de gaten dat je niet een bepaalde kant gata vasthouden ofzo! Soms komt het ook nog wel eens uit de ruiter zelf!

Heel erg veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:30

Ik denk dat er wel betere manieren zijn om je paard recht en sterk te krijgen, dan nu galopwissels te gaan springen op een manier die niet wenselijk is.

StalMireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:14

Hoorde van een leerling van me over dit topic. Dus ben even komen kijken Lachen.

Ik ben een leerling van Antoine en tevens instructeur en trainer van "zijn" methode.

Wij leren een paard vaak de wissels voor de contra. Met als reden; als een paard lang en veel in de contragalop wordt gereden, dan worden vaak de wissels steeds moeilijker.

De wissels zijn, zoals wij ze gebruiken, niet perse om het paard recht te maken, maar wel om het paard losser en handiger te maken. En dat werkt in mijn ogen zeer goed!

Als je hier mee bezig bent, weet dan wel HEEL goed wat je aan het doen bent. Anders verwar je je paard alleen maar. Als het je nog niet zo duidelijk is hoe het precies moet, doe het dan alleen met je instructeur er bij!

Groeten!
Mireille den Hoed

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:17

Banzai schreef:
Hoorde van een leerling van me over dit topic. Dus ben even komen kijken Lachen.

Ik ben een leerling van Antoine en tevens instructeur en trainer van "zijn" methode.

Wij leren een paard vaak de wissels voor de contra. Met als reden; als een paard lang en veel in de contragalop wordt gereden, dan worden vaak de wissels steeds moeilijker.

De wissels zijn, zoals wij ze gebruiken, niet perse om het paard recht te maken, maar wel om het paard losser en handiger te maken. En dat werkt in mijn ogen zeer goed!

Als je hier mee bezig bent, weet dan wel HEEL goed wat je aan het doen bent. Anders verwar je je paard alleen maar. Als het je nog niet zo duidelijk is hoe het precies moet, doe het dan alleen met je instructeur er bij!

Groeten!
Mireille den Hoed

Door heel veel wissels te springen krijg je ook het probleem met de contragalop. Een paard hoort toch gewoon technisch een goede wissel te kunnen springen? Dat lukt alleen als het paard geheel recht is en een goede verzameling kan laten zien.
Volgens mij is het niet voor niks gedaan dat de wissels pas in het Z2 voorkomen en de contragalop al in het M... Ik wil je hier niet mee aanvallen ofzo, maar ik snap het principe niet.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:19

Banzai schreef:

Groeten!
Mireille den Hoed

Oke dat is ook een benadering.
maar is een galopwisseling ee niet veel te moeilijke oefening voor een paard dat nog niet zover geschoold is.
daardoor krijg je waarschijnlijk weer andere problemen, het is niet voor niets dat deze oefeningen pas op hoger niveau gevraagd worden.
er zijn toch wel makelijkere oefeningen te bedenken om je paard los en recht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:20

Ik vraag me af wie me duidelijk uit kan leggen WAT men nu precies wil bereiken met al wissels gaan springen in deze fase van de africhting/conditie?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 14:26

Ik vroeg me al af of me niks "wijs was gemaakt" maar nu duikt er een andere leerlinge op van AdB die de galopwissel ook gebruikt in de training. Toch wel fijn om dat te horen....Misschien had ik de uitleg van het waarom niet begrepen of goed uitgelegd hier, maar ik had wel duidelijk gevraagd aan mijn instructrice of het niet te moeilijk en te veel gevraagd was. Mijn paard is nu een half jaar bodt aan het trainen en ze komt helemaal los. Ze was linksgebogen en nu gaat ze al aan het wisselen en komen er zelfs al rechte momenten. Om de galop te verbeteren stelde mijn instructeur de wissel voor.

Ik begrijp de discussie over eerst wissels leren en dan moeite krijgen met de contra galop wel. Maar volgens mijn beleving springt een paard uit contra niet over als hij los door het lijf is en de ruiter duidelijke signalen geeft. Als het paard in contra leert omspringen (al dan niet door het aanleren van wissels) dan doet het iets uit zichzelf, misschien omdat de contra nog niet fijn is? Kweet niet hoor, ben ook nog maar een leek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:31

Kamy schreef:
Om de galop te verbeteren stelde mijn instructeur de wissel voor.

Ik zeg niet wat goed of fout is, maar interessant is deze methode zeker.
Hoe verbeter je de galop dan door wissels?
In mijn beleving moet je namelijk eerst een goede galoppade hebben (recht, sterk, verzameld, met goede heup- en schoudercontrole) voor je wissels kan gaan springen. Ik ben dus heel benieuwd naar de methode om het andersom te doen.
Ik ben altijd erg geïnteresseerd in de theorie achter de praktijk, is altijd leerzaam!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:34

Kamy: Zit zeker wat in! Maar het gaat ok om het type paard wat je ehbt. Ik rijdt er toevallig twee die allebei de wissels kunnen springen. Ik kon heel duidelijk zijn maar sommige lijnen kenden ze gwn uit hun hoofd! Ze gingen meedenken en probeer dat er maar weer uit te rijden. ik ben er lang mee bezig geweest om te zorgen dat de merrie tijdens middengalop op de diagonaal geen wissels of zelfs series ging springen!
Wat je zegt klopt dus zeker wel. Maar waarom zou je ze gebruiken als er bij jou ook andere dingen werken Knipoog

An_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:12

Citaat:
Immers, een niet recht paard kan volgens hen geen galopwissel uitvoeren.

Citaat:
Ik ben ook van mening dat een recht paard nooit een goede galopwissel kan springen

Moet het paard nu wel of niet recht zijn om een goede wissel te kunnen springen ???????????????????????????????

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:13

Er staat allebei hetzelfde! er staat allebei:

een paard kan Geen goede wissel springen als hij NIEt recht is Knipoog Snap je hemn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:14

Nee hoor Sologirl, in de 2e quote die An_Da aanhaalt staat juist dat een RECHT paard GEEN goede galopwissel kan springen.
Typfoutje dat even wat verwarring oproept.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:15

Woeps! Zelfs ik lees verkeerd! Maar volgens mij bedoeld ze hetzelfde als de eerste quote Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:22

Ja gewoon een verwarrend typfoutje Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:25

Ik snap de wissel voor verbeteren van de galop ook niet Lachen
Galloperen in het algemeen om een paard los in het lijf te krijgen wel, maar dat kan gewoon beide kanten in zonder wissel, ik in dat stukje de toegevoegde waarde niet Lachen

Een goede wissel kan in mijn ogen alleen als een paard beike kant in goed van achteruit kan galloperen.
Een scheef paard kan dat imo niet goed op beide handen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:26

geen benul hoe ik me moet abboneren op een topic dus hierbij maar even stipje...

An_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:28

Even een stukje praktijk, een niet recht paard kan wissels maken en een wel recht paard kan ook wissels maken.......de vraag is wat is nu wel of niet goed.....
Het meest perfecte is natuurlijk dat je paard mooi recht in zijn lijf loopt om aan de voorbereidingen voor de wissel te beginnen, dan is hij beter in balans. Maar voor sommige paarden is het juist beter om de wissel te doen als hij niet recht is en in onbalans loopt, omdat het paard door het springen van een wissel vaak soepeler en losser wordt in zijn lijf.....en dat weer profijt biedt voor het lopen.
Waar je bij het leren van wissels op moet letten is dat je paard recht naar voren springt, niet te hoog, en mooi ruim......opzij laten springen is altijd fout.
Mijn ervaring is dat je wissels makkelijk aan ieder paard aanleert door in contragalop te wijken, dus bijv.....:
je zit in de rechtergalop op de linkerhand, dan wend je op de korte zijde af, en gaat wijken voor het linkerbeen, halverwege vraag je stelling naar links, op de hoefslag leg je je benen om, eerst het nieuwe binnenbeen en op het moment van de wissel verleg je je buitenbeen en maak je een ophouding met je nieuwe buitenteugel....en voila, na een paar keer oefenen wisselt je paard vrij gemakkelijk in een goede houding, leert hij wachten op je hulp en blijft hij mooi recht naar voren springen........