hoe dit op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

hoe dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 19:17

hoioi!!!
ik verzorg sinds februari een hele leuke tinkermerrie en het gaat verschrikkelijk leuk en goed vind ik zelf, ik zit alleen met een probleem en dat is namelijk als ik ontspan stopt zij met lopen.
ze is goed voorwaards te rijden en doet ook netjes wat ik van dr vraag maar zodra ik ontspan met mn beenhulp stopt zij gewoon met lopen, in het zit moment van de draf moet ik dus elke keer been geven anders stopt ze er direct mee en ook in de galop vlak voor het 'afzet'moment moet ik telkens been geven anders stopt ze ook met galopen gaat ze stappen, het tempo is verder goed en netjes alleen hoe kan ik haar zelf leren lopen zonder dat ik telkens hulp hoef te geven???

Loiz

Re: hoe dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:47

Misschien moet je haar eens een flinke por geven als ze verminderd als je geen druk geeft.
Of een tikje d'rbij, natuurlijk wel goed timen, want een tik als ze in stap is lijkt me wat onhandig..
Dus gwn geen druk geven en zodra de snelheid afneemt een flinke por of een tikje met de zweep,
gewoon blijven proberen, en misschien is 't een idee om aan de longe stemcomando's te leren en die tijdens het rijden te gebruiken (voornamelijk door, gaan, lopen, nu, hup o.i.d. op een strenge toon. Dit hielp bij een vriendin (met een westernpaard) heel goed, dus 't is het proberen waard! natuurlijk moet je wel gedult hebben voor ze 't weet, maar ik denk dat als je luid en streng "Door!" zegt ze wel doorloopt, misschien stemcomando plus tikje of poretje?)

Veel succes in iedergeval!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:09

Stemcommando's aan de longe heeft bij mijn tink ook goed geholpen, en als ik voelde dat hij terugviel dan zei ik heel duidelijk "NEE!, DOOR!"
Het is belangrijk dat je dat consequent volhoudt. Dus niet goedkeuren als je net wil gaan stappen, en je paard valt vanzelf terug in stap.
Na een paar waarschuwingen met de stem kun je ook eens een tik geven, en dan niet kietelen, maar beter één flinke mep dan tien zachte tikjes Knipoog

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:13

wat mystictinker al zegt. commando's leren tijdens longeren. Als mijn tink terug valt roep ik "doorgaan". Helpt goed. Ook als hij voor de kar staat is het heel handig. Ik gebruik sommige commando's tijdens het rijden, longeren en voor de kar.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:41

Naast de stemcommando's met longeren zoals hier eerder gezegd. Is het ook op te lossen door veel korte overgangen te rijden. Die overgangen zul je eerst moeten beginnen en volhouden met veel been, maar wissel daarna met je kuitdruk. Een kort zweepje wat je op de schouder legt kan daarbij de been druk overnemen, door een kort tikje. Dat kan ook met een langere net achter het been, maar daar ben ik niet zo van. Ik rij liefst zo natuurlijk mogelijk. Maar goed een dergelijke training moet je natuurlijk ergens mee beginnen, daarna afbouwen en goede reacties van het dier (al is het maar minimaal) vooral veel belonen (stem!).

Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:40

Wat ik zou doen , gewoon een tijdje geen beenhulp gebruiken en b.v eerst ernaast aan het tempo gaan werken en als je erop zit niet slaan met de zweep maar zwiepen in de lucht zeg maar.
Dat is weer een ander geluid en daar reageren ze vaak dan sneller op dan een flinke tik of een harde por, daar worden ze op den duur bot op en reageren dan nergens op, ik heb ook een tink die liever lui dan moe is en ik ben heel erg tegen tikken of wat dan ook met de zweep , ik zwiep en dat werkt echt 10 x beter , ook hou je misschien als je stopt met drijven haar tegen met je zit, probeer zelf lichter te gaan zitten en duidelijk met je lichaam aangeven wat je van haar verwacht.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:09

Kan zijn dat je onbedoeld wanneer jij ontspant je zwaarder maakt met je zit en minder mee gaat met de bewegingen van het paard,zij een teken krijgt om terug te komen heel erg netjes natuurlijk.
Zo kan je het ook zien. Knipoog
Mooi en stil zitten is natuurlijk heel leuk,maar je moet je paard ook onderhouden.
Paardje zal vinden dat je net zo hard moet werken als zij Clown
Ik zou overgangen gaan rijden,maak r maar heet voor je been.
Er is natuurlijk verschil met konstant maar schoppen met je been of een mienieme druk geven met je kuit.
Je benen AAN houden is gewoon een teken voor je paard om te lopen,en dan hoef je echt niet constant te drijven.
En ja daar wordt je moe van Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:21

Je kunt ook als 'commando' UUUUH zeggen. Werkt heel goed, ik ben nu de besturing op mijn paardje aan het zetten, en daar gaat het. UUUH 'dan maar weer harder' UUUUUUUH 'okee, het is dus links...'

Je moet dan wel zeker weten dat ze het bewust doet, en dat ze weet wat ze op dat moment doet. Anders zal ze niet doorkrijgen dat het fout is.

Bij longeren zeg ik 'neenee, hup' (en dan nog iets erachter als ik heb nog niet gezegd dat je mocht stoppen)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 17:47

heeej bedankt voor de tips ik zal kijken wat ik er mee kan doen!!! Haha!

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:20

Die van mij deedt het eerst ook heel erg, zou ik even ontspannen doorgaan stond hij stil.
Ik heb hem toen telkens een tikje met de zweep bijgeven, en dit langzaam vermindert, totdat hij in de gaten kreeg dat hij gewoon door moest rijden als ik even "niks" deedt.
Hij doet het nu nog wel eens af en toe maar het is wel veel minder geworden

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 00:09

Jilletje schreef:
hoioi!!!
ik verzorg sinds februari een hele leuke tinkermerrie en het gaat verschrikkelijk leuk en goed vind ik zelf, ik zit alleen met een probleem en dat is namelijk als ik ontspan stopt zij met lopen.
ze is goed voorwaards te rijden en doet ook netjes wat ik van dr vraag maar zodra ik ontspan met mn beenhulp stopt zij gewoon met lopen, in het zit moment van de draf moet ik dus elke keer been geven anders stopt ze er direct mee en ook in de galop vlak voor het 'afzet'moment moet ik telkens been geven anders stopt ze ook met galopen gaat ze stappen, het tempo is verder goed en netjes alleen hoe kan ik haar zelf leren lopen zonder dat ik telkens hulp hoef te geven???

In de western is dit de rijstijl, actief met je paard rijden in stap, draf en galop.
Ik hoor vaak de instructeur zeggen, laat je kuiten rollen.
En die grote gevaarlijke sporen heb je daar echt niet voor nodig
Wil je tempo terugnemen dan stop je met rijden.
Dus eigenlijk heb je een heel gevoelig rijpaardje die precies doet wat jij doet.
Jij actief, het paard actief.
Jij in rust, het paard in rust.
En verder in dit geval gaan de Emiel Voest of te wel de western lessen niet.
Ik zou het moeten zien wat er precies gebeurd om het specifieke probleem op te lossen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:23

TI -> RT-P

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:27

Waarom blijf je heel de tijd drijven? Omdat je paard anders stil gaat staan! Logisch toch, want zo heeft ze het geleerd! Dat constante geduw in z'n buik betekent dat ze moet blijven doorlopen, voor minder doet ze het niet. Misschien heb jij het niet zelf geleerd (omdat je zegt verzorgt) maar misschien ook weer wel, nuja het maakt niet uit: het probleem moet opgelost worden!

Eerst en vooral moet je stoppen met bij elke pas te drijven. Zo gaat je paard er steeds minder reactie opgeven. Ik ken je reactie al: "Maar dan stopt ze" Wel, dat ga je afleren door haar goed aan het been te leren lopen. Op een lichte kuitdruk moet er reactie komen. Hoe leer je dat?

Wel, je geeft een lichte kuitdruk. Even aandrukken, niet blijven plakken. Reactie? Belonen. Geen reactie? Sterker herhalen. Nog steeds geen reactie? Extra sterke hulp geven. (eventueel kan je er al van bij de eerste keer dat je geen reactie krijgt een extra hulp bijgeven: een tikje van de zweep achter je been. Krijg je op de 3e herhaalde hulp nog geen reactie dan mag je echt een serieuze tik geven tesamen met je benen). Krijg je reactie: belonen! Let op dat wanneer je hulpen voorwaarts geeft niet zit te trekken aan de teugels of klemt met je zit. Begin steeds steeds opnieuw van een kleine hulp. Niet denken 'ze reageert toch niet op een kleine hulp' en gelijk die sterke geven: zo leert ze het nooit. Steeds belonen wanneer je reactie krijgt.

Als je paard een reactie geeft, laat je je benen gewoon hangen. Niet drukken, plakken, duwen, stampen, drijven, niets! Gewoon ontspannen laten hangen. Wanneer je voelt dat het tempo zakt, geef je een lichte kuitdruk. Geen reactie? Doen zoals ik hierboven zei. Wel reactie? Belonen en weer met je benen van d'r buik afblijven. Wees consequent, iets dat je vraagt MOET een reactie krijgen. Niet een keer blijven duwen of stampen of weet ik veel, maar 1 keer zachtjes en direct daarna kort en krachtiger herhalen. Nooit blijven plakken aan haar buik, ook niet bij een sterke hulp.

Veel succes Lachen.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:19

wanneer jij een keer aanspoort en hij erna weer terug valt moet je een hardere voorwaartse hulp geven bijvoorbeeld door eens te tikken met de zweep. Hij meot wel uit zich zelf kunnen blijven draven

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 18:21

Ariebren schreef:
Jilletje schreef:
hoioi!!!

In de western is dit de rijstijl, actief met je paard rijden in stap, draf en galop.
Ik hoor vaak de instructeur zeggen, laat je kuiten rollen.
En die grote gevaarlijke sporen heb je daar echt niet voor nodig
Wil je tempo terugnemen dan stop je met rijden.
Dus eigenlijk heb je een heel gevoelig rijpaardje die precies doet wat jij doet.
Jij actief, het paard actief.
Jij in rust, het paard in rust.
En verder in dit geval gaan de Emiel Voest of te wel de western lessen niet.
Ik zou het moeten zien wat er precies gebeurd om het specifieke probleem op te lossen.

ik rij alleen western op de manege niet op boni Vork