Bitloos beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexxje

Bitloos beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:13

Hoi, ik wil mijn IJslander graag bitloos inrijden, maar ook kunnen rijden met bit.
Hoe leer je je paard sturen en remmen op verschillende hoofdstellen? (bit en bitloos)
Welke bitloze optoming gebruik(t)en jullie bij het (in)rijden?

Tanja

Re: Bitloos beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:42

[OMG]-->[RT-P]

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:19

Ik ben zelf bezig om mijn tinker bitloos te beleren en daar gebruik ik een kaptoom voor, kun je heel goed mee uitleggen wat je bedoelt en ook kun je er mee aan de dubbelenlijnen werken.
Je kan om hem aan het bit te laten wennen een bitje in doen en met de kaptoom werken , zo krijgt hij geen nare pijn/ervaring van het bit.

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:44

ik zou hem/haar gewoon met bit beleeren daarna kun je altijt nog zonder bit gaan tijden, want ik dengk dat het moeilijk is om een paard op latere leeftijt nog aan het bit te laten wennnen
ik dengk dat hij/zij het dan minder makkelijk aksepteert

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 11:46

Ja, ik wil dan ook beide doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:23

Het is juist goed en zelfs aan te raden om een paard bitloos in te rijden. Dit i.v.m. het ontwikkelen en wisselen van het gebit gedurende de eerste levensjaren van het paard.

Je kunt hierover meer lezen op de website van de NVBP (http://www.bitloos.nl), bijv. de pagina 'Zin en onzin over bitten', waar o.a. het waarom van bitloos beleren goed onderbouwd wordt.

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:08

veel op je been en je zit Haha!

Eva_Shilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:55

Heey!

Je kunt bitloos rijden en met bit rijden, als je maar dezelfde
stem - en beenhulpen gebruikt. In feite heb je dan de teugels
niet meer nodig en kun je gewoon met bit rijden. Maar je Ijslander
kan ook aan beide dingen wennen, neem ik aan Haha! Knipoog

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:26

@JoviBan, Ik rijd liever zonder bit bij hem, maar het is op wedstrijden verplicht, dus hij moet ook met bit te rijden zijn. Maar de vraag is hoe leer je hem sturen, stoppen en lopen. Knipoog

@JeSkee, hoe laat je je paard snappen als je een bepaald iets doet met je benen en zit dat hij het begrijpt wat je moet doen?

@Eva_Shilas, was ook de bedoeling ja Lachen

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:34

Ik heb mijn paard ingereden touwhalster (pardon, ben nog bezig).
Ik heb mn paard eerst met grondwerk leren wijken voor druk op oa neus, hals en flank. Hierdoor was de direct al te sturen met mn benen, en halthouden heb ik aangeleerd met uitademen, zodat ik daar de teugels niet eens voor hoef te gebruiken.
Mn instructeur reed haar de eerste paar keer, en ik was helemaal verbaasd dat Shanna dat zo ineens allemaal snapte, maar mn instructeur zag de uitgebreide voorbereiding met het grondwerk als oorzaak waarom het allemaal zo vanzelfsprekend ging.

Nu rijd ik nog steeds met touwhalster. Ik ben bezig een soort van dr. cook hoofdstel te knutselen als we aan het echte werk gaan beginnen. maar vooralsnog kunnen we stappen, draven , schouder binnenwaarts en zijwaarts met alleen een touwhalster.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:48

Ok bedankt! Haha!
Ik grondwerk ook al wat met hem
Hij kan igg achterwaarts.
Met zijwaarts ga ik nog aan de gang Knipoog
Maar snapt ze het aansporen ook?
Gaat ze dan meteen vooruit?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:56

Je kunt je paard net zo goed met als zonder bit beleren.
Als het goed is snappen ze zoner bit sneller; 3 (of meer) jaar lang doen ze alles op die druk op de neus; wenden en stoppen.
De overgang is dus bitloos niet zo heel erg groot.
Ik zou eerst bitloos beleren en daarna met bit.
Ben die van mij ook aan het beleren en wissel het regelmatig af; ene keer bitloos en andere keer met bit.
Ik vind dat je met bit meer kunt qua hulpmiddelen (bv bij het longeren) en omdat ik hem toch wellicht wil starten volgend jaar zal hij ook dan met bit moeten lopen.
Buiten vind ik zonder bit weer heerlijk voor je paard.
Het ligt aan je paard zelf; die van mij pikte beide zo op (heb hem ook al van jongs af aan dus dat scheelt in 'acceptatie' van zijn kant). Zowel met als zonder bit ook vrijwel meteen naar buiten gegaan, daar leren ze i.m.o het snelste!

Overigens afgezien van je vraag:
Het komt op mij over alsof je nog niet eerder een paard hebt beleerd. Wees dan zo verstandig om iemand te zoeken met ervaring om je te helpen. Doe je het wel zelf, lees je dan goed in. Als je niet weet hoe je een paard léért voorwaarts te gaan weet je niet genoeg om je paard in te rijden.
Dit is niet aanvallen bedoeld hoor, wil het je alleen als tip meegeven.
Veel succes en geniet ervan, ik blijf het een leuke ervaring vinden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:57

mexxje schreef:
@JoviBan, Ik rijd liever zonder bit bij hem, maar het is op wedstrijden verplicht, dus hij moet ook met bit te rijden zijn. Maar de vraag is hoe leer je hem sturen, stoppen en lopen. Knipoog

Hoe wilde je hem dit dan leren mèt bit? Door het bit als een stuur, rem en gaspedaal te gebruiken?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:07

Bitloos beleren is juist beter, stel hij geeft een paar bokken of staat ineens om trek je zowiezo niet in zn mond

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:40

Karoliefje_ daar heb je met bit als je goed beleerd ook geen last van; dan zorg je ook voor een boktouwtje o.i.d zodat je bij dat soort fratsen daarop 'steunt' ipv op je teugels.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:45

@anniee, nee dat klopt.
Ik heb wel vaak gereden (gezeten) op groene pony's.
Ik ging er altijd op en die paarden waren dan al lichtjes beleerd.
Die kenden stoppen, harder en sturen dan al wat.
Maar zelf het longe en het allereerste begin doen heb ik nog nooit gedaan. Ik heb wel iemand die mij wil hebben met het longeren enzo dus het begin doe ik iig niet alleen. Lachen

@JoviBan, ik snap het even niet?
Ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt of ik jou? Knipoog

@Karoliefje_, ik denk niet dat hij gaat bokken Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:20

mexxje; dat dacht ik ook, tot hij een keer schrok van de singel druk en mij alle hoeken van de bak heeft laten zien. meneer bokte nóoit, echt nooit.. Dus je weet nooit wat je kan verwachten

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:30

Ja, idd paarden zijn nou eenmaal onvoorspelbaar.
Ik ga we eens met hem wandelen, en crossen, (gaan we hardlopen door het bos enzo) en dan springt, bokt en piept hij wel. Maar ik denk dat als hij dat onder het zadel zou doen, dat ik wel rustig kan blijven zitten omdat het niet écht heel wild gaat. Maar je hebt wel gelijk, ze blijven onvoorspelbaar. Lachen