Rechtsom Erg Vast (jong paard pas ingereden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Rechtsom Erg Vast (jong paard pas ingereden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 09:43

Ik ben bezig met het inrijden van een jong paard.. Nu heeft ze echter rechtsom echt een probleem..
Ze steekt haar hoof + nek helemaal naar buiten.. en dan over haar schouder naar binnen..
Ze reageert wel op mijn binnen been, maar niet genoeg..

Ik zou graag willen weten wat jullie zouden doen, en welke oefeningen leuk zijn om dit te corrigeren..
Een oefening die ik zelf gebruik is haar op de volte zetten en dan deze steeds groter laten maken dmv mijn binnen been.. Echter dan nog laat ze gewoon niet los..

(deze week ook weer les gelukkig, dat zal ook wel schelen)

_Lola_

Re: Rechtsom Erg Vast (jong paard pas ingereden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 09:46

Niemand Tips??

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:51

Mijn pas ingereden paard doet net hetzelfde maar dan linksom. Ik kreeg van mijn instructrice de tip mee om op die hand veel binnenhoefslag te rijden en dan een lichte schoudervoor te rijden.
Ik heb dit enkele weken al uitgeprobeerd en er is verbetering, nog niet perfect maar t gaat de goede weg op.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:44

Zeker niet (ongemerkt) zelf op rechts gaan vastpakken. Verder is schoudervoor een goede oplossing

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:56

wij hebben ook veel jongen paarden ingereden ..
Je moet gewoon veel buig oefeningen rijden zoals slangen voltes..
en misschien iemand anders er eevven op Gaat ,, met veel ervaring
ik weet niet of jij veel rij ervaring hebt maar misshcien je instrucstice..
nou suc6 ermee
ow ja nog een tip .. niet te veel die moeilijke kant gan rijden .. want dan word ze echt niet losser in haar rug..
en misschien wat lengte buigingen oefennen
suc6 Haha!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:25

laat je paard en het zadel eerst nakijken en ga daarna rijtechnisch aan de slag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:01

JeSkee schreef:
wij hebben ook veel jongen paarden ingereden ..
Je moet gewoon veel buig oefeningen rijden zoals slangen voltes..
en misschien iemand anders er eevven op Gaat ,, met veel ervaring
ik weet niet of jij veel rij ervaring hebt maar misshcien je instrucstice..
nou suc6 ermee
ow ja nog een tip .. niet te veel die moeilijke kant gan rijden .. want dan word ze echt niet losser in haar rug..
en misschien wat lengte buigingen oefennen
suc6 Haha!

Vast allemaal arabische hengsten toch? ROFL *LOL*
Knap hoor, voor n penny Clown
Misschien eerst een lesje nederlands een goed idee?

@TS, ik denk dat het paard gewoon nog niet zo'n goed evenwicht heeft, dat komt vanzelf wel, maar heeft een paar weken tijd nodig. Het helpt inderdaad om wat meer op de tweede hoefslag te rijden, en je zou kunnen proberen om met grondwerk het wijken voor druk te oefenen. Als je op de plaats drukt waar het been komt te liggen dan kun je hem zo leren om op die druk opzij te lopen. Maar ik weet zeker dat je paard vanzelf het goede evenwicht gaat vinden Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:04

ik heb dit probleem precies hetzelfde met mijn jong paard...

mijne wil/wou het bit niet aannemen op rechts, en als ik daar dan een ophouding mee maakte of wat, om d'r op 2 teugels te krijgen, ging schouder naar binnen, kont naar buiten, hals naar buiten, kop in de lucht.... net een banaan zegmaar, maar dan de verkeerde kant op Nagelbijten / Gniffelen

ben nu bezig haar te rijden met binnenhand overdreven van de hals af, en buitenteugel eraan, contact houden.
het gaat al beter, maar helaas zijn zulke dingen niet in 1x opgelost... Knipoog

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:04

Laat bij een jong paard ook het gebit nakijken vaak hebben ze last van haken, hierdoor kunnen ze ook scheef gaan lopen of minder nageefelijk!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:28

Als paardje niets mankeert kom je toch vaak tegen dat het een rijtechnisch probleem is. Ga eerst ontdekken welke natuurlijke scheefheid je paard heeft en ga vervolgens te werk om de korte bespieringskant op te rekken. Want en scheef paard pakt altijd aan 1 kant meer teugeldruk en als ruiter zelf ook nog eens op die kant sterker is van nature dan krijg je snel effect dat het botst en dus paard gaat vastpakken.

Voor meer info over natuurlijke scheefheid en vervolgens rechtrichten lees je onder andere op site www.paardenbegrijpen.nl

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:31

MysticTinker schreef:
Vast allemaal arabische hengsten toch? ROFL *LOL*
Knap hoor, voor n penny Clown

Misschien mis ik iets maar deze reactie lijkt me een beetje kort door de bocht?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:42

Dat was tegen JeSkee Knipoog Typische penny Ja

sammie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:35

@ Lola: Ik ben het met Bets eens ieder paard is van nature scheef.
Een jong paard moet dus geleerd worden in balans te lopen onder de ruiter.
Ik heb ook net mijn paard ingereden en ben (natuurlijk) de zelfde problemen tegen gekomen.
Kijk eens op www.stalmireille.nl
Zij woont w.s. te ver weg voor jouw maar op de site wordt je wel uitgelegd waardoor "jouw" probleem ontstaat.

Succes ermee

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:22

Ik heb precies hetzelfde met mijn 3 jarige merrie.
Ik laat morgen de fysio komen kijken. Die kan het dan allemaal wat losser maker. Waardoor het voor het paard ook makkelijker word.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 11:35

Hartstikke bedankt voor jullie reactie's hier kna ik echt iets mee!! ik ga meteen op onderzoek uit..

Heb zelf nu even haar aan de pessoa longeer singel gezet, zodat ze om mij heen moet buigen,, Natuurlijk rustig opbouwen,, maar na een 20 min zie je al wel verbetering.. Ze begin iig in stap al mooi los te laten..

Verder vindt ik het grond werk wel een goede tip dat ga ik zeker proberen, (wijken voor druk)

sammie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:53

Hulp teugels aan een jong paard????????????, dit vind ik nu echt het begin van het einde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zoek liever eerst uit waarom je paard niet KAN buigen (en het is niet wil niet buigen).
Ik weet het antwoordt maar uit je bovenstaande reactie merk ik dat je het helemaal niet wil weten, dus Huilen succes bij de dierenarts want daar kom je zeker terecht, durf er om te wennen dat je grote liefde zeker kreupel gaat lopen.
En denk dan weer eens terug aan deze bokt topic Boos! Huilen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:45

misschien is de osteopaat een idee.. veel paarden zetten spieren vast bij het inrijden en kunnen daar last van krijgen Knipoog

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 19:40

Ik weet niet wat een losse pesoa tuig fout kan doen aan een jong paard behalve haar leren om haar achter hand er onder te krijgen en haar de aanleuning laten voelen,, welke ze dan gaat opzoeken ipv die rechter buiten kant...

Maar goed.. Ik zet haar aan de longe omdat longeren hoe dan ook goed is voor een jong paard,, en tevens kan ik vanaf de grond zien wat ze doet....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:52

Ik vraag me af hoe lang je paard onder het zadel is? Bij inrijden denk ik aan de eerste paar weken, daarna wordt het doorrijden.

Dus eerst wennen aan ruitergewicht, en ja, sommige paarden hebben meer balans dan andere, en sommige zitten van nature meer vast dan andere. (kan ook te maken hebben met hoe jou paard graast, sommige hebben een bepaald been meer naar voren.)

Hier wordt al gesproken over volte verkleinen en vergroten en schoudervoor, dat vind ik nogal wat: daarvoor moet het paard al balans hebben en spieren op kunnen bouwen, en als je het prettig wilt doen, moet je of een hele handige ruiter zijn die met zijn gewicht het paard heel natuurlijk kan beinvloeden, of je moet al een hele set aan oefeningen en bijbehorende hulpen afgewerkt hebben.

Waarom niet gewoon rustig rechtuit rijden, grote wendingen?
En dan zoeken naar prettig contact op twee teugels, het paard het hoofd laten zakken?

Stelling en daarna buiging lijken me dan de eerste zaken. Maar dat kan prima op de lange zijde, eerst beetje contrastelling vragen, lekker makkelijk met de begrenzing van de bakrand. Dan stelling vragen, als eerste in de hoek, omdat je dan de hoefslag als 'magneet' hebt, en je het paard makkelijk die paar meter naar binnen kan laten kijken.

En het gaat er helemaal niet om dat hij mooi stelling doet, als eerste ben je gewoon blij met het loslaten van de hals, beetje vragen en meteen ontspannen in je hand: daar leert ie van dat het leuk is.

Maar vooral: je helemaal nog nergens zorgen over maken. Als je echt dit paard net onder het zadel hebt, lijkt het nu nog nergens naar, maar rustig de hoofdzaken aanpakken, fijne aanleuning, beetje hand volgen en stelling, lekker voorwaarts en met vertrouwen.

Dan zal je zien dat je over een paar weken echt niet meer begrijpt waarom het nu zo moeizaam ging. Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:16

_Lola_ schreef:
Ik weet niet wat een losse pesoa tuig fout kan doen aan een jong paard behalve haar leren om haar achter hand er onder te krijgen en haar de aanleuning laten voelen,, welke ze dan gaat opzoeken ipv die rechter buiten kant...

Maar goed.. Ik zet haar aan de longe omdat longeren hoe dan ook goed is voor een jong paard,, en tevens kan ik vanaf de grond zien wat ze doet....

precies...met longeren kun je nagenoeg hetzelfde bereiken als onder de man, voordeel ervan is dat een paard niet gehinderd wordt door een ruiter en eventuele "ruiterfouten"

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:20

het klinkt misschien tegendraads maat als er een probleem is met de spieren dan licht dat aan de andere kant (als je paared niet rechts in wil buigen heeft die meestal links slechtere/andere bespiering)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 08:38

Ze is nu denk ik 15x bereden.. Ik probeer haar wel stelling vanaf de hoefslag te laten lopen, maar op het moment als ik me binnen been er aan leg en met wat ophoudingen een beetje binnen teugel van de hals haal dan gaat ze meteen van de hoefslag af... Dat is dus het probleem.. Ik krijg haar gewoon niet om mijn binnen been heen...

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:40

Ik heb zelf ook zo'n soort probleem gehad met mijn paard. ik moest van mijn instructrise de hand waar ze sterk op bleef of vast ging zeteten hellemaal los laten (wel contact) en de andere hand wel gewoon contact houden! bij mijn paard werkt het goed...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:52

_Lola_ schreef:
Ze is nu denk ik 15x bereden.. Ik probeer haar wel stelling vanaf de hoefslag te laten lopen, maar op het moment als ik me binnen been er aan leg en met wat ophoudingen een beetje binnen teugel van de hals haal dan gaat ze meteen van de hoefslag af... Dat is dus het probleem.. Ik krijg haar gewoon niet om mijn binnen been heen...

Eerst stelling naar buiten oefenen op de lange zijde. Ze heeft dan steun van je bakrand. Wel buitenbeen erbij, zodat ze dat ook leert.
Meteen belonen als ze naar buiten kijkt, niet te lang volhouden, hoeft echt geen hele lange zijde.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 08:05

Ze loopt al de hele tijd naar buiten dat is nou juist net het probleem... Of bedoel je op de andere hand?