Rosa @Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_Luna

Rosa @Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:59

*korte samenvatting voor de foto's*
Rosa is met 4 jaar uit de weide gehaald (toen ze veulen was wel eens op de keuring geweest), maar verder niet iets mee gedaan (wel goed verzorgd !). Toen ze dus 4 jaar was kocht een vrouw haar en zette haar in oxe neer. Hier wouden we haar al inrijden alleen door geruzie enz. op die stal is ze weg gegaan naar Dijkerhoek. Hier hebben ze er toen wel een paar keer op gezeten en aan de hand mee gestapt maar rosa is een hele erge streskip, als ze iets eng vind is ze ook zo weg. Een vrouw bood aan om op haar te stappen. Alles ging goed totdat M. (De eigenaresse) achter haar langs liep en Rosa haar kwijt was. Ze raakte in paniek en is toen op de vlucht gegaan. De vrouw die op haar zat is eraf gevallen en er toen weer op gegaan maar dat ging weer fout!. Toen hebben we een paar rondjes gewoon met haar gelopen en op stal gezet omdat het zo erg was. We hebben haar weggebracht naar: Suzan Bredero en die hadden het zelfs moeilijk met haar. Ze was bang voor de klapperende beugels enz. Maar inplaats dat ze bij je komt en stil gaat staan rent ze in paniek weg en kun je er ook echt niks meer mee. Ze hebben haar in de stap molen gezet omdat er verder geen andere opossing was. Nou Rosa was na een tijdje niet meer bang voor de klapperende beugels. Nu nog iemand erop. Nou heel veel werk Rosa is 8 weken weggeweest en toen was ze nog niet helemaal klaar. De eigenaresse en ik moesten maar leren hoe het moest en ermee verder gaan. ( ze hebben Rosa trouwens geleerd: als je ervoor gaat staan moet ze stoppen want ik had geen rem, geen stuur niks). Nou wij aan de slag thuis. Eerst moeten we haar altijd alleen longeren, dan met mij erop en daarna los als alles goed gaat!.

Bij Suzan Bredero:
Afbeelding

Thuis de 2e keer op Rosa.
Afbeelding
Drafje, Aardig angstig
Afbeelding
En ook nog even los.

(We begonnen de bak op 15 bij 15 , dit hadden we als tip meegekregen. Nou dat zie je ook op de foto's eronder. We zijn toen het goed ging naar 20 bij 15 gegaan en zijn nu op 20 bij 20. Meer stappen willenwe niet omdat het super goed gaat alleen ik moet nog letten op mijn houding omdat ik dat soms erg moeilijk vind ivm dat ze soms nog wel gekke draaien enzo heeft).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

& De laatste van haar hoofdje (even de camera bekijken maar is toch wel een beetje spannend)
Afbeelding

Piano handen komt ook omdat ik een touw erbij moet vast houden dat is een beetje mijn rem.

Groetjes Esther

Danique07

Re: Rosa @Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:07

hee esther Lachen
ja je weet wat ik er van vindt..
ik was er de 2 of 3 keer bij suzan bij toen je erop ging en sinds toen is het allemaal zo veel beter gegaan, ben echt heel erg trots op jullie. Natuurlijk zijn er zo z'n ups & down's maar het gaat de laatste tijd alweer zoveel beter, zelfs het losrijden gaat al beter bij jullie dan aan de longe.
Nou ga zo door meis, en die piano handjes komen wel weer goed! Je kan het. dikke kus,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:19

Hey leuke pony!
Het is te zien dat ze aardig zwabbert maar dat wordt vanzelf beter, ze voelt zich wel aardig op d'r gemak op de meeste foto's. Slim dat je het touw tegelijk met de teugels vasthoudt, dan trek je tenminste niet in haar mond als ze onverwachte bewegingen maakt.
Ik zou alleen geen bitstukje gebruiken, die trekt het bit scheef en zeker voor een jonge pony is dat niet goed. Je kunt beter de longeerlijn door de binnenste bitring halen, achter de oren langs doen en vastmaken aan de buitenste ring.

Wat betreft jouw houding; Je houdt je armen te stijf, je bovenarm moet losjes langs je lijf hangen en je elleboog gebogen zijn. Je mag iets meer voorin je zadel zitten en let op dat je niet voor bent op de beweging van de pony. Blijf bij het lichtrijden recht met je bovenlichaam ipv naar voren te vallen. Verder kijk je naar het hoofd van je pony waardoor je ook iets voorover zit, schouders iets meer naar achter en voor je kijken, 't hoofd van je pony valt er echt niet af!

Verder veel succes, ziet er netjes uit hoor!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:23

Tip:
Maak een riempje aan je zadel, dat werkt fijner.
Aan die oogjes waar je het voortuig aan kan maken, hoe heten ze ook alweer. Die oogjes naast je beugelophanging.
Je kunt je handen dan net wat fijner houden dan met een touwtje. (Spreekt uit ervaring. Tong uitsteken)

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:26

anneliesdj: Bedankt voor je opmerkingen! aan mijn houding zijn we nu heel erg bezig! Dat mijn armen gestrekt zijn klopt doordat ik het zelf nog heel lastig vind met het touw en het van suzan heb geleerd nog best kort te doen (als die langer is heb ik het gevoel niet dat ik er grip op heb en dus wel in de mond trek.)
Het probleem is wel bij Rosa dat ze heel erg gestrest word als je iets vreemds doet dus het word een beetje moeilijk met het longeren .

TurdusMerula: Hoe moet ik dat dan vastmaken? Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:45

Een kort touwtje met 2 musketons, die doe je links en rechts aan de ringetjes waar je ook een voortuig of martingaal aan maakt zodat het touwtje over de hals zit. Dan kun je daaraan vasthouden. Maar de manier die jij gebruikt gebruik ik ook altijd, mocht het paard aan het bokken slaan dan werkt het ook enigzins als rem.

Waarom wordt het moeilijk met longeren? Gewoon eerst even 10 minuten zonder jou erop, daarna gewoon gaan rijden, is ze zo gewend hoor. Dat ze snel stresst is normaal voor een jonge pony die ingereden wordt Knipoog

Hoeveelste keer is dit dat je erop zat?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:47

Zoals Annelies zegt. Knipoog

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:55

Deze foto's zijn van een tijdje geleden.
Ik zit er nu 2á 3 maanden op alleen het is een tijdje heel erg slecht gegaan.
Het longeren doen we er altijd voor Lachen Ik zou aan de tips werken!. (Longeren doe ik trouwens nu zelf niet. Ga het wel doen als ik later alleen rijd. alleen dat kan nu nog niet. Dus heb nu nog niet echt veel te zeggen over het longeren enz Bloos.)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:04

morgen mag je weer Haha! veel succes, hoop dat het net zo goeg gaat als laatst!! Morgen hebben we je camera mee dus dat word weer foto's ook van jullie maken Haha! Die komen vast ook wel weer op bokt te komen staan! zie je morgen!

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:07

Leuk hoor! en fijn dat het zo lekker gaat, en dat jullie duidelijk de tijd nemen Lachen succes !

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:27

Vandaag heb ik haar gelongeerd (normaal doet iemand anders dat).. Het ging best wel goed, alleen soms maakte ik nog wat fouten door te ver voor haar te gaan staan, dan komt ze namelijk bij je. We hebben balkjes erneer gelegt (de eerste keer van haar dat er een balk in de bak lag ). Hier ging ze heel goed overheen ! Zonder angst. Later 1 kant iets hoger gedaan ging allemaal goed. Toen wou de eigenaar er een wit tonnetje bij zetten alleen dat vond ze heel eng. Later ging het wel goed, tonnetje weggehaald nog 2 keer erover heen en gestopt! Ben echt trots op haar!

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:30

Oeps, Ik heb perongelijk op danique07 haar bokt gezeten omdat ik daar was. Maar ik zelf heb het getypt. Groetjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:14

Danique07 schreef:
Vandaag heb ik haar gelongeerd (normaal doet iemand anders dat).. Het ging best wel goed, alleen soms maakte ik nog wat fouten door te ver voor haar te gaan staan, dan komt ze namelijk bij je. We hebben balkjes erneer gelegt (de eerste keer van haar dat er een balk in de bak lag ). Hier ging ze heel goed overheen ! Zonder angst. Later 1 kant iets hoger gedaan ging allemaal goed. Toen wou de eigenaar er een wit tonnetje bij zetten alleen dat vond ze heel eng. Later ging het wel goed, tonnetje weggehaald nog 2 keer erover heen en gestopt! Ben echt trots op haar!

Als ze voor het eerst een balkje loopt is het wel wat snel om ze ook meteen hoger te doen én ook nog een hindernisje te maken(ik neem aan dat dat de bedoeling was van het tonnetje). Let wel op dat je niet teveel ineens vraagt, ze moet het ook geestelijk kunnen verwerken. Doe één ding tegelijk.

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 01:44

het was ook niet echt een hindernisje. Het tonnetje lag er gewoon naast dus was geen hindernisje.
Afbeelding
Dit is alles wat we hebben gedaan. Groetjes Esther

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:54

Leuk hoor dat jullie zo enthousiast zijn dat ik de pony's ook op deze site tegenkom!! Tja aan al die opmerkingen werken we nog. Wil er echt even aan toevoegen dat Rosa absoluut niet de makkelijkste pony is en ik erg veel respect voor je heb dat je ondanks alles doorgaat. De meeste meisjes zouden allang gestopt zijn met zo'n enorm heethoofd en onberekenbare pony als dat zij is! Ik vergeef je dus je foutjes in je houding! Het gaat steeds beter met haar gedrag en ook met jou houding!!! Ach gut Complements from the owner!! Haha!