ponybeest breekt uit op de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shera

ponybeest breekt uit op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:20

Mijn dochter van 8 heeft sinds een maand een scheet van een pony van 17 jaar. Met rijden is het een braaf en lief dier. Mijn dochter stuurt haar keurig door de bak. Alleen op de rechterhand breekt de pony in draf uit naar links. Zodra dochter de volte nar rechts inzet schiet ponybeest in galop linksaf naar de andere kant van de bak. Ze is dan ook gewoon weer terug te rijden maar ze doet het wel steeds weer. Dochterlief ontbreekt het nog wat aan kracht en handigheid om de pony voor te zijn. Iemand misschien een tip/handigheidje/oefeningetjes hoe ik haar kan helpen? Ik heb er zelf al opgezeten en ik moest even erg streng zijn om haar op de rechterhand te houden. Persoonlijk vind ik dat ze het zelf op moet kunnen lossen en dat wil ze zelf ook het liefst. (volgens haar zak ik door haar pony.. Bloos ) Ik heb echter liever niet dat de pony zich dit soort kunstjes gaat eigen maken.

Lien2

Re: ponybeest breekt uit op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:44

Je geeft zelf al aan dat je dochter de pony pas een maand heeft. Natuurlijk is het leuk als alles gelijk lukt, maar misschien moet je het gewoon een beetje tijd gunnen. Ikzelf zou de rechtergalop op de volte gewoon nog even overslaan en werken aan de combinatie. Als na enige tijd je dochter en haar pony na een tijdje goed aan elkaar gewend zijn kan ze het langzaam aan weer proberen tijdens een les. Mogelijk de volte begrensen met een grondbalk of een aantal pionnen, en natuurlijk de buitenschouder begrenzen. Je schrijft zelf al dat het nog onbreekt aan aan kracht en handigheid. Mijn advies zou dan ook zijn: zoek het probleem niet op. Anders komen er steeds meer frustaties. Rijden met de pony moet vooral leuk zijn!

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:13

misschien helpt het een machtegaal te gebruiken .. dan heb je altijd nog wat meer te zegge ...
of neem een goede instructeur....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:21

Ja is even moeilijk omdat ze de kracht nog niet heeft , wat ik zou doen is de bak in 2 delen en haar zo op de volte laten rijden, dan ziet de pony dat hij niet uit kan breken en kan je dochter mooi oefenen met haar neiuwe pony en is er ook geen stres voor beide dat hij uitbreekt,
Van dat rode lint kun je halen bij de boerenbond .

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:03

Tanden kan ook hoor!!!! Mijne deed het ook, op cirkel plots breekte ze uit in galop, zoef weg, je kon ze wel terugnemen, maar elke keer op cirkel deed ze het opnieuw... Tanden laten nakijken, en ze had enorme haken, die zijn nu weggehaald en dit gaat nu super. Ook ik had ze toen nog maar een paard maanden.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 00:59

JeSkee schreef:
misschien helpt het een machtegaal te gebruiken .. dan heb je altijd nog wat meer te zegge ...
of neem een goede instructeur....

bedoelde jij een martingaal.
maar wat heeft dat voor nut.
dat is toch als die het hoofd in de lucht gooit.
niet hiervoor toch.

of ben ik nou weer zo blond bezig Cool

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 02:28

Martingaal, slof, elastiekjes, thiedeman... hulpteugels zijn hier niet de goede optie, maar werken wel goed bij sterrenlopers Haha!

Probeer eens in een andere bak te longeren, misschien denkt ze telkens dat ze iets ziet?

Halve bak afzetten idd, of een longeercirkel opzoeken. Als het enkel aan het paard en gekke kuren ligt, probeer dit probleem eerst even te ontwijken, versterk de band tussen dochter en paard, en als het dan nog niet lukt, iemand met meer souplesse de fout eruit laten halen, en dan zelf overnemen?

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:56

Ik heb een 19 jarig paard gereden en die had dat ook. Ze had een jaar stil gestaan. In het bos liep ze heel goed, in de piste ook, alleen een voltes lukte niet. Bij een grote volte had wilde ze bij X altijd uitbreken. Zowel in draf als galop. Ik kan haar wel tijdig vast houden, zodat ze niet weg leip, maar dan bokte ze! Achteraf gezien bleek dat ze een beetje stijf was en last had van artrose woordoor ze niet goed kon buigen. Misschine eerst nagaan of zo niets aan is? De pony is toch ook al 17 jaar. Ze is misschien een beetje stijver op de ene hdn dan op de andere? Een beetje extra werken op die ene hand om de pony wat losser te krijgen?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:48

Als hij met jou wel de volte goed doorliep, dan lijkt het me dat hij gewoon 'vervelend' aan het doen is. Je geeft zelf aan dat je hem even aan moet pakken, dan doet hij het wel, laat je dochtertje dit ook doen. Het is tenslotte haar paard en ze moet er wel de baas over zijn. Als hij op de rechterhand zit en bij de volte naar links schiet, moet ze absoluut niet via de linkerhand terugrijden, op de rechterhand terugdraaien in ieder geval.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:37

DeniseES schreef:
Als hij met jou wel de volte goed doorliep, dan lijkt het me dat hij gewoon 'vervelend' aan het doen is. Je geeft zelf aan dat je hem even aan moet pakken, dan doet hij het wel, laat je dochtertje dit ook doen. Het is tenslotte haar paard en ze moet er wel de baas over zijn. Als hij op de rechterhand zit en bij de volte naar links schiet, moet ze absoluut niet via de linkerhand terugrijden, op de rechterhand terugdraaien in ieder geval.

Dat doet ze ook, en de pony laat zich dan ook braaf terug rijden. Het is denk ik idd echt een ponystreek Haha! Van mij hoeft ze de confrontatie niet aan te gaan maar madam zet door, meestal lukt het niet, heel af en toe wel en dan is ze TROTS.... Echt aanpakken lukt (nog niet). Ik wil geen ongelukken. Ik hoop dat ze zo spelenderwijs met oefeningetjes leert om de pony te slim af te zijn.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:42

Ik vind het heel knap van je dochtertje dat ze doorzet! En als het dan lukt is dat toch helemaal geweldig? Dan is ze tenminste de baas, je moet er wel erg in hebben dat als ze eenmaal hun zin krijgen, ze knap lastig kunnen worden, en het moeilijk is de streken er weer uit te halen. En iedereen valt er wel eens af Knipoog ongelukjes gebeuren nou eenmaal gewoon, maar het belangrijkste is dat ze zich niet over zich heen laat lopen door de pony.

Yolandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:47

Mijn pony doet dat de laaste tijd ook. Maar als ik dan het buitenschouder begrens en wat naar binnen vraag doet ie het niet meer...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:37

Ik hoop dat je heel zeker bent dat er niets mis is met de tanden want dit was bij mij ook de oorzaak, ik dacht dat het ook gewoon een ponystreek was (want ze deed het niet altijd, soms kon ik ze erdoorheen rijden, maar andere keren niet..)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:15

Celia schreef:
Ik hoop dat je heel zeker bent dat er niets mis is met de tanden want dit was bij mij ook de oorzaak, ik dacht dat het ook gewoon een ponystreek was (want ze deed het niet altijd, soms kon ik ze erdoorheen rijden, maar andere keren niet..)

ik laat haar gebit ook nakijken! bedankt voor de tip!