Venetia (Jazz x Contango) @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Venetia (Jazz x Contango) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:05

Mijn moeder heeft een NIKON spiegelreflex gekocht. Nu vind ik niet het zo erg dat ik als oefenobject fungeer.

Venetia is 5 jaar en loopt L1. Door een veulen van Florencio vorig jaar loopt ze qua africhting een jaar achter op leeftijdsgenoten. Is niet erg geweest voor haar, die extra tijd. Het wordt nu pas een beetje paard.
Aandachtspunt is de aanleuning die rommelig is en dan weer te open, dan weer te rond is. Ik let zelf altijd op de halslengte maar bij dit paard lukt dat niet altijd, zoals je kunt zien op de foto's.
Ook heb ik dringend een nieuw zadel nodig, gezien mijn zit Huilen Het is een keiharde 30 jaar oude Kieffer WIen en ik ben het ding helemaal zat maar haar past het goed.
Op elke foto zit ik wat naar voren, dat kun je gerust aan het zadel wijten (makkelijke smoes Bloos Haha! )

Afbeelding
Week geleden, toen het nog zo lekker warm was.

Afbeelding
Wijken op de volte. Ik kijk net achterom hoe de achterhand zich gedraagt Bloos mijn merrie lijkt wel mee te willen kijken, gezien haar attente oren. Kan voortaan beter niet meer achterom gaan zitten kijken (zal ook het enige moment zijn geweest van dat uur dat ik achterom keek, maar goed, de camera is overbiddelijk).

Afbeelding
Vandaag, drafje.

Afbeelding
SChouderbinnenwaarts. Mag nog meer opwaarts maar ik vind het ruggebruik in dit stadium het belangrijkste.

Afbeelding
Pasje wegrijden, ze wordt te kort in de hals. Jammer, over de benen lijkt het verder wel fijn.

Afbeelding
Been erbij om halslengte te krijgen. Ze reageert zo vlug dat ik even uit balans ben Bloos

Afbeelding
Wat meer voorover maar beter over de rug.

Afbeelding
Even impulseren. Valt wat uit elkaar maar wel reactie iig.

Afbeelding
galopje, zweefmoment. Verkeerde moment foto maar fijn over de rug.

Afbeelding

Afbeelding
galopje, beter beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Asmila

Re: Venetia (Jazz x Contango) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:09

Hey Kristel!
Ik had Venetia eigenlijk nog nooit onder het zadel gezien. Ik vind het een gaaf paard kan erg leuk lopen (zo te zien op de foto's) Ik kom wel een keertje kijken. Leuk!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:17

Het ziet er prima uit, maar vind dat je achterom kijkt best wel kwalijk. Je voelt toch wat er onder je gebeurt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:21

Leuke foto's, het lijkt me een fijn dier om te rijden, eentje die lekker reageert. Lachen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:25

Nice! Dat jaartje 'rust'' heeft haar helemaal geen kwaad gedaan!
Heb je al wedstrijden in de 'planning'?

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:27

zo echt een mooi beestje. Alleen probeer op je kont te blijven zitten in de galop Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:33

Hee Kristel! Je zit niet stil in je vakantie zo te zien Knipoog

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:33

Die achterom-kijk-foto Clown

Je moeder maakt mooie foto's! Jullie zijn een leuke combinatie en dat oranje ziet er leuk uit!
De aanleuning is inderdaad nog niet optimaal als je de foto's zo ziet en probeer niet te veel voorover te kiepen met het lichtrijden. Probeer wat dichter bij je paard te blijven (klein lichtrijden). Succes nog! Lachen

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:39

Leuk paardje zeg!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:53

Je hebt een leuk paard en jullie zijn een mooie combinatie om naar te kijken.

Maarrrr: je hebt geen aanleuning.
Denk dat je een serieus stapje terug moet doen in je rijden en eerst zonder teugelgebruik (ook al heeft ie zijn hoofd naar de lucht, geeft niet) het paard weer op eigen benen moet laten lopen.
Je paard heeft ergens aangeleerd om met een valse knik te doen alsof het aan de teugel loopt. Je zult hem eerst weer echt voorwaarts neerwaarts naar de aanleuning toe moeten rijden. Dit gaat je veel tijd kosten. Rijdt je paard over de rug dmv veel overgangen zonder al te veel teugelgebruik. Echt van de voorkant afblijven. Je paard moet eerst zelf dat bit weer willen opzoeken.

Gaat absoluut goedkomen als je er de tijd voor neemt. En dan heb je een prachtig paard onder je!

_maartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:12

mooie foto`s Kristel!
ik vind het er fijn en op de meeste foto`s ontspannen uit zien.
volgensmij is het net zo`n heethoofd als de jazz die ik rijd Tong uitsteken

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:36

Hey daar is Venetia. Ik vind het echt een heel leuk dier. Met haar kun je zeker nog ver komen! Misschien je hengst achterna???

Dat aanleuningsprobleem komt echt wel goed hor. Je bent goed bezig vind ik. In de instructie week zag het er iig. erg goed uit.
Ga zo door!!!

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:38

ziet er erg netjes uit! succes verder Knipoog

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:45

Ach, als ze allemaal direct zo liepen als volgens het boekje zou moeten zou er ook geen lol aan zijn.

Ik vind het alvast een heel fijn beeld geven van een goede training.
Super hoor!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:13

Asmila schreef:
Hey Kristel!
Ik had Venetia eigenlijk nog nooit onder het zadel gezien. Ik vind het een gaaf paard kan erg leuk lopen (zo te zien op de foto's) Ik kom wel een keertje kijken. Leuk!

Dank je, gezellig als je een keertje langskomt! Kun je haar ook eens proberen Knipoog

patsur schreef:
Het ziet er prima uit, maar vind dat je achterom kijkt best wel kwalijk. Je voelt toch wat er onder je gebeurt?

Ja, ik doe het dan ook eigenlijk nooit. Maar omstanders zeiden telkens dat ze genoeg meekwam. Ik vond zelf van niet. Dus even ter controle heb ik gekeken. En ontdekt dat ze inderdaad niet genoeg meekwam naar mijn zin. Is meer om mn gemoed gerust te stellen. Kan me niet voorstellen dat mn merrie er veel mee geleden heeft trouwens Knipoog

KarinvdM schreef:
Leuke foto's, het lijkt me een fijn dier om te rijden, eentje die lekker reageert. Lachen

Dank je, qua reacties is ze inderdaad veruit de snelste die ik ooit gereden heb, maar niet vervelend(afgezien van de bokken die ik eerst op mijn been kreeg Clown ).

Sall schreef:
Nice! Dat jaartje 'rust'' heeft haar helemaal geen kwaad gedaan!
Heb je al wedstrijden in de 'planning'?

Thanks! Ze is al een paar keer meegeweest naar L1 wedstrijden. Met wisselend resultaat, ze kan erg gespannen zijn op wedstrijden en de trailer is een ramp. Erg jammer want het zit er wel in en als ze goed loopt haalt ze dikke winst. Maar goed, heb alle tijd. Ze gaat gewoon veel mee.

_angela_ schreef:
Hee Kristel! Je zit niet stil in je vakantie zo te zien Knipoog

Ha Angela! Ik train lekker verder Knipoog Vind je haar veranderd sinds Groesbeek?

viefdepief schreef:
Die achterom-kijk-foto Clown

Je moeder maakt mooie foto's! Jullie zijn een leuke combinatie en dat oranje ziet er leuk uit!
De aanleuning is inderdaad nog niet optimaal als je de foto's zo ziet en probeer niet te veel voorover te kiepen met het lichtrijden. Probeer wat dichter bij je paard te blijven (klein lichtrijden). Succes nog! Lachen

Ik moet inderdaad wat kleiner lichtrijden en wat sneller accelereren als zij dat doet. Ze gooit me soms ineens hoog op bij een plas, dat is niet chique van me en voor verbetering vatbaar Knipoog .

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:20

Dees schreef:
Je hebt een leuk paard en jullie zijn een mooie combinatie om naar te kijken.

Maarrrr: je hebt geen aanleuning.
Denk dat je een serieus stapje terug moet doen in je rijden en eerst zonder teugelgebruik (ook al heeft ie zijn hoofd naar de lucht, geeft niet) het paard weer op eigen benen moet laten lopen.
Je paard heeft ergens aangeleerd om met een valse knik te doen alsof het aan de teugel loopt. Je zult hem eerst weer echt voorwaarts neerwaarts naar de aanleuning toe moeten rijden. Dit gaat je veel tijd kosten. Rijdt je paard over de rug dmv veel overgangen zonder al te veel teugelgebruik. Echt van de voorkant afblijven. Je paard moet eerst zelf dat bit weer willen opzoeken.

Gaat absoluut goedkomen als je er de tijd voor neemt. En dan heb je een prachtig paard onder je!

Hai Dees,

Helaas kan ik niet zoveel met je commentaar. Niet dat ik eigenwijs ben en niks van iemand wil aannemen, integendeel. Maar ben met dit dier onder begeleiding van 2 Grand Prix instructeurs volgens de klassieke methode. Beide geven les volgens VWNW en neus eruit. Driekwart jaar geleden pakte ze geen lengte mee met de teugel. Nu doet ze dat juist wel goed. Beiden spreken over fikse verbetering. Ze vinden juist dat ik er nu wel wat meer aan kan rijden en de teugels ook weer niet al te lang hoef te laten.

Het is een sensibel dier om te rijden dus een ophouding kan een keer verkeerd doorkomen. Ze is niet gevoelig op de rug en ontwikkelt zich goed qua spieren (model sterk verbeterd). Dus ik heb niet het idee dat ze onder de manier hoe ik nu rijd lijdt.

Haar hals zou langer mogen, dat is ook een beetje haar bouw.
Als je bedoelt dat ze zich bij vlagen even wat kort maakt, kan ik het met je eens zijn, en daar ben ik dan ook alert op. Ik rijd laag los en laag uit.

Met het aanleuningsprobleem heb ik trouwens als schrale troost dat zijn broer ook wat lastig daarin schijnt te zijn, en toch nog steeds leeft, los is en goede scores haalt in de Z1 (met goede rugbespiering en lengte in de hals). Dus er is nog hoop voor mij.

Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is? Misschien dat het type foto's een vertekend beeld geeft. Foto's met minder actie zijn vaak wat beter in aanleuning.

_Karel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:24

Leuk paard probeer alleen wat meer met je been naar je hand toe te rijden zodat je wat meer druk op je teugels krijgt.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:26

Ziet er heel netjes uit! eel succes verder met het opleiden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:51

Ik vind het er goed uit zien! Lachen Die achterom kijk foto ach...Beter een keertje extra controleren dan gewoon eigenwijs blijven doorrijden omdat het voor jou 'wel goed voelt' Knipoog
Het lijkt me een erg gevoelig maar wel leergierig ding.. Lachen Zeker als ik het verhaal zo lees ben ik er van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen!

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:54

leuke foto´s ziet er goed uit Pling
leuke rijbroek trouwens Pling

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:15

Wat leuk dat je moeder ook overstag is gegaan voor een digitale camera. Ik vind de foto's van vandaag er al een stuk beter uit zien, je kunt wel zien dat je moeder even wat handiger is geworden met haar camera. Laat haar maar flink oefenen de aankomende tijd, kunnen wij mooi genieten van je foto topics op bokt.

Venetia geeft op de foto's al hetzelfde fijne beeld als ik op kamp een paar weken terug bij haar had gezien. Wat is dat dier verbeterd zeg! Jullie gaan echt de goede kant op, en heb hele goede hoop dat jullie die Z wel gaan halen.. daar hoef je je echt niet druk om te maken Knipoog Wat een verademing lijkt het mij trouwens, een paard die zo snel op je been reageert. Ze lijkt overigens mooi actief van achteren. Hoe bevalt je les bij je nieuwe instructeur trouwens? Knipoog

Ik wilde eventjes nog reageren op Dees: ik las je reactie en was het ook totaal niet met je eens Bloos Ik vind deze foto's er allereerst niet uitzien alsof het paard in een valse knik loopt. Bovendien weet ik ook hoe ze IRL loopt (en heb ik er zelfs op mogen rijden), en het paard is alles behalve op flinke druk gereden! Je moet echt met veel gevoel op deze merrie rijden, anders krijg je haar echt niet zo fijn aan het lopen. Onder valse knik versta ik trouwens een paard die te ver afbuigt, zich van het achterbeen onttrekt en niet meer ervoor te rijden is. Dat zie ik op geen van deze foto's terug.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 06:30

Ik vind het er zeer fijn uitzien, je weet waar je mee bezig bent, imo ziet het er zeer vriendelijk uit.
De galop ziet er ook al lekker ontspannen uit, knap galopje! Lachen

Mag ik overigens even vragen welk model nikon het is? Ik wil me er ook eentje aanschaffen.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:25

Lekker beesie heb je daar hee! Knipoog Kan nu al aardig lekker lopen en denk dat hij in de toekomst nog veel meer in huis heeft! (lekkere afstamming heeft ze ook *LOL* Tijdens het wijken op de volte zie ik een heeeeeeeeele grote boog in je binnenteugel hangen! Clown Het is goed dat je dat ivm ontspanning wilt doen, je moet immers toch op je binnenbeen en buitenteugel naar buitenrijden. Maar probeer toch 'contact' te houden met je binnenteugel. Je hoeft 'm niet strak te houden, maar probeer er geen boogjes in te laten komen Lachen Komt wel goed, veel succes!

Gr. Esmée

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 09:22

@Charlieboy, Bloos dat viel me bij nadere bestudering ook op. Ga er op letten.

laverite schreef:
Ik vind het er zeer fijn uitzien, je weet waar je mee bezig bent, imo ziet het er zeer vriendelijk uit.
De galop ziet er ook al lekker ontspannen uit, knap galopje! Lachen

Mag ik overigens even vragen welk model nikon het is? Ik wil me er ook eentje aanschaffen.

Dank je! Het is de Nikon D 40 x, mijn moeder heeft er een 200 mm lens bijgekocht. Fijn ding moet ik zeggen Ja

Exodus schreef:
Hey daar is Venetia. Ik vind het echt een heel leuk dier. Met haar kun je zeker nog ver komen! Misschien je hengst achterna???

Dat aanleuningsprobleem komt echt wel goed hor. Je bent goed bezig vind ik. In de instructie week zag het er iig. erg goed uit.
Ga zo door!!!

Hey Exodus!
Dank je, hopelijk zeker mijn hengst achterna en het liefst beter natuurlijk. Haha! Ben niet zomaar tevreden Knipoog hoe gaat het met jouw grote zwarte?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:28

Sorry, de valse knik kan ik ook niet terug vinden... Wat ik wel vind is een vooral op de recente foto's een paard wat echt heerlijk loopt naar mijn idee. Lekker op lengte en het ziet er heerlijk ontspannen uit.. Ga zo door, snel door naar het ZZ zou ik zeggen