3 jarige bokt bij aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

3 jarige bokt bij aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:50

Mijn Friesje bokt als hij aanspringt in galop, doet hij ook aan de longeerlijn, het is geen pijn want het zadel is pas nagekeken en in draf en stap bokt hij nooit. alleen bij het aanspringen, moet ik dit straffen of gewoon doorrijden? Nu negeer ik het en drijf ik gewoon door

Urielle

Re: 3 jarige bokt bij aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:57

Ik rij stevig door en roep een keer 'Eej!' maar aantikken doe ik niet als het om 1 bok gaat, ik heb ook bij veel paarden het idee dat het nog extra bokken uitlokt.
Het kan goed zijn dat hij nog wat moeite heeft met de balans en daarom een oplossing zoekt in een bokkesprong bij het aangalopperen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:59

Laatst maakte hij echt zijn rug bol, maar het is geen gemenigheid. Dat zit ook absoluut niet in zijn karakter, het lijkt me meer een beetje verzet.. Ik ben zowiezo niet van het slaan, dus drijf meestal gewoon door en als ik dan nog een keer aanspring houdt het wel op. Vandaag aan longeerlijn wilde hij wel aardig doorgaan

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:00

ik ken dit. mijn 4 jarige friese merrie doet dit ook. ik volg dit dus even.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:02

mijn fries had in het begin ook hel veel moeite met de galop. heb je de mogelijkheid om buiten te kunnen rijden? anders een lang pad pakken en veel galop aanspringen en weer terug nemen. als je het in de bak moet oplossen gewoon je stem verheffen dat hij weet dat het niet mag. die van mij doet het nu hooguit uit gekheid nog(vooral op wedstrijd)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:03

Als ik met buitenrij gallopeer bokt hij eigenlijk niet,
Ik rijd regelmatig in de springwei. ik rij in een grote binnenbak. De galop gaat de laatste tijd juist erg goed, hij galopeerd voor mijn gevoel al erg beheerst voor een 3 jarige en zet zijn achterhand er goed onder. Maar door zijn lange benen heeft hij inderdaad nog wat moeite met evenwicht

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:05

Mijn paardje durft dit ook wel te doen. Zij is 12 jaar, ook doet ze het aan de longe.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:07

Karoliefje_ schreef:
Als ik met buitenrij gallopeer bokt hij eigenlijk niet,
Ik rijd regelmatig in de springwei. ik rij in een grote binnenbak. De galop gaat de laatste tijd juist erg goed, hij galopeerd voor mijn gevoel al erg beheerst voor een 3 jarige en zet zijn achterhand er goed onder. Maar door zijn lange benen heeft hij inderdaad nog wat moeite met evenwicht

je kan hem daarvoor met een lange teugel(wel als het verantwoord is) door de bak galloperen daardoor kan hij zelf zijn evenwicht zoeken en je moet gewoon zelf blijven meezitten. daardoor leert hij hoe hij op zichzelf moet galloperen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:08

ik heb alleen de beschikking over een buitenbak, paard staat langs de snelweg. ik maak eigenlijk alleen een korte ophouding en dan houd ze wel op. maar ze valt in gallop nog wel snel naar binnen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:48

Mijn paard valt alleen op de linkerhand naar binnen omdat dit zijn moeilijke hand is, ik geef hem zowiezo veel vrijheid met teugels omdat hij zich snel opkropt. ik zal misschien wat meer rechte stukken gaan rijden

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:33

Ik zou hem/ haar niet gelijk een tik geven vooral omdat je met slaan vaak weinig berijk. Geef je hem/haar wel net het aan springen van galop wel veel vrij teugel om weg te springen ( niet onder je vandaan bedoeld ) Ook is het belanrijk dat je zadel eens goed na kijk maar dat heb je al gedaan en ik neem aan dat je daar niks heb gevonden, Maar het is nartuurlijk wel een jong paard dus veel geduld misschien komt het vanzelf goed Lachen iniedergeval heel veel succes met je fries en problemen Lachen

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:10

Nando_ schreef:
Ik zou hem/ haar niet gelijk een tik geven vooral omdat je met slaan vaak weinig berijk. Geef je hem/haar wel net het aan springen van galop wel veel vrij teugel om weg te springen ( niet onder je vandaan bedoeld ) Ook is het belanrijk dat je zadel eens goed na kijk maar dat heb je al gedaan en ik neem aan dat je daar niks heb gevonden, Maar het is nartuurlijk wel een jong paard dus veel geduld misschien komt het vanzelf goed Lachen iniedergeval heel veel succes met je fries en problemen Lachen

Mee eens. Joligheid? Clown Mijn driejarige bokt omdat ze galopperen erg leuk vind, en omdat ze jong is... Hoef je dus niet gelijk af te straffen, corrigeren is vaak voldoende Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:24

Ik sla mijn paard echt niet hoor Haha! Haha! Hij is beleerd volgens Monty Roberts methode *LOL* Ik rijd meestal door, echt een vrolijkheids bok wil ik het niet noemen. In zijn 3 jarige bestaan is het nooit echt een bokkend paard geweest

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:21

niet Straffen... dat komt gewoon omdat ze dat heel moeilijk vinden .. wij hebben ook 3 friezen en daarvan ook een 3 jaarige..
geef hem wat meer lengte ( niet te veel) en niet te veel straffen en heeeeel veel belonen .. want anders word hij of zij heel onzekker..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:25

Toen ik Omber kreeg deed ze het ok altijd tijdens het aanspringen.
terwijl ze met zadelmak maken nog nooit had gebokt.
was gewoon een kwestie van onbelans.
na een dik half jaar rijden ging het beter.
Ik heb het ook niet afgestraft, gewoon nergeren en doorrijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:31

Ik denk dat het komt doordat hij er moeite mee heeft. Niet teveel problemen van maken (als je het tenminste uitzit) dan komt het vanzelf goed. Ze worden ook sterker door het gewone rijden dus fixeer je niet op die galop. Je zal merken dat het vanzelf over gaat.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:50

mijn paard van 7 deed dit ook heel veel. Binnen maar ook buiten. Buiten zag ik dat het gewoon blijheid was dat hij lekker buiten kon rennen maar binnen was het gewoon vervelend doen. Buiten doe ik er niks aan dan laat ik hem ff gaan maar binnen spoor ik hem nu elke keer gewoon hard aan elke keer dat hij dit doet. Nu doet hij het bijna niet meer. Nou moet ik zeggen dat hij soms nog wel zn dagen heeft en een bokje geeft. Maar hij doet het niet meer elke keer dat ik aansping. Ik heb zelf ook helemaal geen zweep gebruikt want als ik deze gebruik bokt hij er op elk tikje er op los. Huilen van het lachen

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:40

HorseFury schreef:
Nando_ schreef:

Mee eens. Joligheid? Clown Mijn driejarige bokt omdat ze galopperen erg leuk vind, en omdat ze jong is... Hoef je dus niet gelijk af te straffen, corrigeren is vaak voldoende Lachen

Haha dankje nee Clown

Ja dat bedoel ik.
Mij pony ook wel eens maar soms wel drie achter elkaar.
Gewoon een kwestie van nergeeren het komt denk ik wel goed met d'r Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:48

Mijn vriendin en ik hadden het ook met onze vorige verzorgpony, we hadden hulp gevraagd aan intructriese en die had gezegt,: Tikje met de zweep op de kont geven, gaat ze weer bokken, weer een wast hardere tik en zo door gaan. Uiteindelijk heeft het wel geholpen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:02

Als het uitproberen is: straf ik ze!

Is het joligheid/ onbelans enz dan zeg ik alleen een 'he let eens op', maar verder geen straf.

Het verschil is bij elk paard overduidelijk wel te merken Knipoog

Verzet duid toch op iets denk ik. Misschien pijn? Mond al eens nagekeken enz? Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:22

is het altijd op dezelfde hand?
en als hij in galop zit, zet hij zijn achterbeen er wel goed onder dan?

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:25

volgens mij vinden jonge paarden aanspringen in galop moeilijk, net als door de bocht gaan in galop.
Kijk of je wat meer ruimte kunt geven van voren. Mijne bokte als er andere paarden in de buurt waren, ze had gewoon haar ruimte nodig, later toen de galop makkelijker werd, was dit bokken ook over.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:26

Bokken bij het aanspringen heeft vaak te maken met een impulsprobleem en ook vaak omdat ze nog niet goed op eigen benen lopen. Ik rijdt sinds kort een 6 jarige bij die totaal geen dressuurbasis heeft en nog niet eens geleerd had op eigen benen te lopen.
Die deed dat ook elke keer in het begin, nu heb ik ze wat meer doorgetraint en doet ze het (bijna) niet meer. Wat helpt is om ze goed voorwaarts te houden als je aangaloppeert.
Straffen heeft geen zin en zou ik ook niet doen. Gewoon een kwestie van blijven oefenen tot ze wat sterker is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:17

Ik ga mijn paard echt niet slaan hij doet zn best voor me en meer kan hij niet doen, vandaag deed hij het al niet. Ik galopeer zowiezo niet elke keer als ik rijd, ik moet hem in galop nog beter aan mijn been krijgen, aanspringen neemt hij al minder een aanloop.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:45

Het kan ook dat ze pijn hebben, of dat ze het gewoon niet makkelijk vinden, aangezien ze ook wel wat bespiering in hun achterhand nodig hebben, vooral als je het uit stap doet!