Zadelmak maken paard; wie stapt er het eerste op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadelmak maken paard; wie stapt er het eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:17

Stel je hebt het paard dat jij gaat rijden gedurende een periode getraind.
Het paard het jou, longeren, zadel, hoofdstel e.d. Het paard is door jou goed te leiden aan de hand en reageert goed op stemhulpen. Jij bent ook degene die het paard gaat doorrijden.

Zou jij bij het zadelmak maken (het allereerste begin van erop zitten) zelf erop gaan of laat je dat aan een ander over aangezien het paard jou aan de hand 'kent'?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

lovebont

Re: Zadelmak maken paard; wie stapt er het eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:20

wat vind je zelf het leukste?
als ik het paard zo helemaal getraind zou hebben zou ik natuurlijk zelf de eer willen hebben om er als eerste op te gaan zitten Bloos
maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent.

succes

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:22

lovebont schreef:
wat vind je zelf het leukste?
als ik het paard zo helemaal getraind zou hebben zou ik natuurlijk zelf de eer willen hebben om er als eerste op te gaan zitten Bloos
maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent.

succes

Helemaal mee eens! Pling

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:23

het ligt er natuurlijk aan of je het aandurft! het is natuurlijk wel zo wat lovebont ook zegt:P als je er al zoveel tijd in gestoken hebt

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:23

Ik ga er zelf als eerste op zitten. Ik heb altijd wel dezelfde betrouwbare persoon op de grond erbij om me te helpen. Vroeger mijn vader en tegewoordig mijn zusje. We weten precies van elkaar wat er moet gebeuren dus er is eigenlijk min of meer sprake van een soort zadelmak-maak-team Lachen

Als ik er eentje betuig, blijf ik ook zelf aan het leidsel en laat ik deelfde mensen het paard of de pony bij het hoofd vast houden...

Groetjes,

Aline

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:27

Bij mijn merrie was de eer aan een zak met stro! Haha!

Dat dier was zo verpest dat ze compleet uit haar dak ging. Ik kon zadel er op doen, hangen maar een been omhoog, ho maar. Levensgevaarlijk.
Dus eerst heel ouderwets een zak stro op het zadel gebonden en aan de longe uitrazen. Ik zag dat ze ineens door had dat de zak helemaal niets doet en ze werd rustig. Toen ben ik er zelf op gaan zitten en helemaal niets meer aan de hand.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:59

Die van mij ken ik zo goed dat ik gewoon het meeste vertrouwen in heb dat die rustig blijft wanneer ik er zelf op ga zitten.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:59

Dus zou ik er zelf op gaan zitten voor het eerst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:24

Zelf. Spelenderwijs. Eerst eens op hangen, als dat vertrouwd is dan eens een stapje lopen terwijl ik erop hang etc etc. Vooral blijven praten, zodat het paardje gaat snappen dat ik niet "weg" ben maar dat ik het ben wat 'ie op z'n rug voelt.
Nog nooit problemen mee gehad, gaat altijd goed.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:26

Ik ben er ook zelf als eerste op gaan zitten.
Diegene die haar vasthoud daar had ik 100% vertrouwen in, dat vind ik dan wel heel belangrijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:29

Zelf, veel te leuk!

Ben alleen, of mijn vriend houd ze vast(is inschatting van het paard en of mijn vriend tijd heeft, haha: maar meestal als ie ziet dat ik een baal stro de bak in sleep, dan heeft ie ineens tijd. Knipoog ).
Dat vasthouden hoeft ook niemand anders te doen: degene op de grond kan een hoop verzieken.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:30

Ik had er al een keertje zelf opgezeten zonder zadel voordat ze zadelmak gemaakt is. Hoewel ze héél braaf was en geen stap verzette, heb ik haar wel zadelmak laten maken zodat de basis goed en netje aangeleerd is. Ik heb er geen spijt van dat ik het zo gedaan heb. Ze kon stappen, draven en galopperen, en de rest heb ik haar zelf geleerd. Bloos

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:30

Mijn moeder maakt de paarden altijd klaar vanaf de grond, en vervolgens stapt er dan iemand anders op en blijft mijn moeder het paard sturen vanaf de grond. Dit werkt vaak het beste omdat het paard aan mijn moeder gewend is, meestal reageren ze beter op haar commando's vanaf de grond dan mijn beenhulpen. En ik denk persoonlijk dat dit ook de beste manier is, anders veranderd er denk ik te veel voor een paard in één keer. Als ruiter moet je dan natuurlijk wel even kennismaken, beetje meekijken vanaf het midden en wat aaien een paardje geruststellen.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:31

ik zoi er zelf als eerst op willen en iemand anders er naast hebben staan.
ik zou dan proberen het paard zelf te beleren en als het niet lukt dan pas iemand anders erop laten zetten.
je moet natuurlijk wel durven en zelf willen om er als eerst op te gaan anders kan je beter een ander vragen

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:34

Visconti schreef:
Mijn moeder maakt de paarden altijd klaar vanaf de grond, en vervolgens stapt er dan iemand anders op en blijft mijn moeder het paard sturen vanaf de grond. Dit werkt vaak het beste omdat het paard aan mijn moeder gewend is, meestal reageren ze beter op haar commando's vanaf de grond dan mijn beenhulpen. En ik denk persoonlijk dat dit ook de beste manier is, anders veranderd er denk ik te veel voor een paard in één keer. Als ruiter moet je dan natuurlijk wel even kennismaken, beetje meekijken vanaf het midden en wat aaien een paardje geruststellen.

Ik zou het ook zo doen.............zelf de commando's geven en hij leert gelijk wennen aan iemand op zijn rug.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:40

Mijn paarden leren de commandos vanaf de grond, en horen ze vervolgens van mij vanaf hun rug: ook dat werkt prima. Binnen een paar lesjes van 15 minuten stuur ik ze rond in stap en draf.

Mijn vriend is de eerste paar keer naast het paard en de volgende keren in het midden van de bak, met longeerzweep.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:21

Ik ga, zodra mijn paard er aan toe is, er zelf als eerste op. Het leuke van een jong paard is dat je hem zelf helemaal op kunt leiden, dus het zou jammer zijn als je net dat kleine stukje over zou slaan Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:23

Ik heb nu een paar keer op mijn 3 jarige gezeten maar voor het serieuze werk (stap en draf met zadel aan de longe en los) vraag ik iemand en dan houd ik haar zelf vast en longeer ik haar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:26

Ik heb de eerste paar keren mijn vriendin erop laten rijden.
Door alle grondwerk gaat het zo veel beter dat ik op de grond blijf. Ze zit prima, dus dat is helemaal oke. Nu wisselen we af en toe, omdat hij nu ook de hulpen gaat snappen.
In eerste instantie ging het me alleen om het gewicht van de ruiter, dus kan dat prima.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:28

Ik doe het zelf . Iets mooiers bestaat erniet eerst een band opbouwen en dan zadelmak maken. Natuurlijk moet je weten waar je mee bezig bent en verantwoord zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:30

Aline4 schreef:
Ik ga er zelf als eerste op zitten. Ik heb altijd wel dezelfde betrouwbare persoon op de grond erbij om me te helpen. Vroeger mijn vader en tegewoordig mijn zusje. We weten precies van elkaar wat er moet gebeuren dus er is eigenlijk min of meer sprake van een soort zadelmak-maak-team Lachen

Als ik er eentje betuig, blijf ik ook zelf aan het leidsel en laat ik deelfde mensen het paard of de pony bij het hoofd vast houden...

Groetjes,

Aline

Haha op mijn werk was ik dus de grond persoon van het team.
De amazone en ik waren erg goed op elkaar ingesteld.
Ik deed precies wat zij vroeg!

Over een paar maand komt mijn bijna 3 jarige hengst thuis (dan is ie wel geruint!)
En ga ik er zelf mee bezig.
Ik weet van mijzelf dat ik het ook kan om er voor het eerst op te klimmen.
En ik heb een goede team genoot (mijn vader) die vertrouw ik 100%.
Ik ga iig zelf longeren en er een zadeltje opleggen enz..
Als de dag aankomt dat ik denk dat hij klaar is om erop te gaan zitten kijk ik wel of ik het dan aandurf.
Ligt ook een beetje aan hoe het voorbereidingswerk gaat!

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:47

Ik had mijn veulen gekregen toen ze 4 maanden jong was, Ikzelf was toen 11 jaar. IK ben samen met haar gegroeid. We hebben samen in de stal geslapen als voorbeeld. Met 2,5 jaar begon ik al eens de zadel op haar rug te leggen, dit was geen probleem voor haar. Toen ze 3 werd, ben ik erop gaan zitten, en kon zo wegrijden. Dus ik denk dat het belangrijk is dat je het zelf doet. Omdat ze in jou het vertrouwen heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:52

Eerste keer doe ik zelf daarna een ander en train ik ondertussen paard aan de hand met ruiter gewicht

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:49

Ik stap er zelf op. Vanuit het hele voortraject in de opleiding weet ik hoe het paard reageert op nieuwe dingen en daar moet je op in spelen vind ik tijdens het opstappen ed. Daarnaast vertrouwd het paard mij, en als er een bekende stem van achter op zijn rug klinkt is dit in mijn ogen minder beangstigend dan een vreemde. Wel heb ik een vast persoon die mij helpt, daar wennen de paarden ook snel aan.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:52

Ik ga er altijd zelf op. Het is mijn paard en mocht ie aan de kletter gaan dan ben ik het die eraf valt (of misschien ook niet) Wat ik wil zeggen is dat het mijn paard is en dus ook mijn risico. Tot nu toe ik nog nooit problemen gehad als ik er zelf op ga. Ik geef zelf ook de comando's en dan soms met wat hulp van de longeerder