zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paperclip3

zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:35

hallo!

Ik heb wel eens last onder het rijden van mijn zelf beheersing Bloos soms als ik heel boos ben geef ik mijn pony wel eens een tik en daarna heb ik er weer spijt van omdat het eigenlijk helemaal niet aan hem lag!

hebben jullie daar wel eens last van? zo ja, wat doe je ertegen? Stoom uit je oren Bloos!

Mistie

Re: zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:38

Ja, nogal vaak. Vandaag ook weer, was in de wei aan het rijden voor de verandering, en ze werd mie ook een potje druk. Was blij dat ik achterin de wei reed, want ik had me ook een rare reactie; 'domme knol nu doe je rustig, - beest bleef doorgaan - Jonge nu moet je ophouwe!'

Ik heel hard schreeuwen.
Maar wat ik eraan doe. euhm. Niet veel eigenlijk Clown

proberen rustig te blijven maar dat lukt toch nooit!

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:40

zijn er misschien trucjes ofzo om rustig te blijven en niet je paard te pijnigen omdat je een slechte bui hebt of omdat het rijden niet wil?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:44

Ik heb er ook last van, soms is Trana zo verschrikkelijk lui.. Met springen denkt ze dat ze het mákkelijk kan en dan gooit ze met haar achterhand de heleboel neer.. Op dat soort momenten, dat ze echt het bloed onder mijn nagels vandaan haalt ben ik verstandig en gooi ik gauw mijn zweep weg en geef ik haar een knuffel Clown . Tja, misschien erg.. Maar ik wil het graag rústig en met geduld oplossen en niet met geweld.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:45

tip 1: zweep weg gooien:D

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:46

Bij paarden heb ik er geen last van, bij mijn hond wel af en toe Tong uitsteken
Ik denk dat de enige oplossing is, als je voor het rijden al voel dat je niet lekker in je vel zit, ga dan iets anders doen met je paard, iets van longeren ofzo, dan doe je hem ook geen pijn Knipoog

Ennee geduld is een schone zaak Knipoog Soms helpt geduld hebben wel Tong uitsteken

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:48

loesaardbei schreef:

Vingers aflikken Vergeet de knuffel niet Clown .

Ja, met geduld lukt het vaak een stuk beter.. Als ik elk foutje van haar (met bijv. springen) rústig oplos doet ze het veel beter (en natuurlijk met plezier!). Voor jezelf voelt het ook beter, vind ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:49

Als ik het even gehad heb als m'n bijrijdpony weer eens onder me vandaan vliegt ga ik even stappen en tot rust komen en daarna weer rustig verder waar we gebleven waren. Schoppen/ slaan/ trekken doe ik nooit, vind ik ook niet nodig en niet eerlijk tegenover het paard.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:51

Als het bij mij echt te gek wordt, stop ik meestal even (rustig stappen) paar keer diep in en uit ademen, ontspannen teugels weer oppakken en weer rustig verder rijden en dan opnieuw proberen Lachen

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:57

ik heb vandaag toen het niet wou en ik op het punt stond om te ontploffen whaha.. gewoon gaan stappen dan kan ik zelf tot rust komen.. maar mijn pony komt echt bijna nooit tot rust als die eenmaal heet is dan ben ik lang bezig om weer op nieuw te beginnen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:57

toen ik een jaar of 8 was had ik er wel last van... mijn pony was namelijk van het type; jij let niet goed genoeg op of je rijd mij niet goed genoeg nou dan gooi ik jou er van af Clown
en hoe vaker ik er vanaf gegooit werd hoe bozer ik werd Clown
gelukkig is alles goed gekomen en ben ik nu mega rustig en geduldig en heb nooit meer een driftbui (op het paard dan Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:59

ik heb paarden die zich niet laten beledigen, vooral mijn oude merrie niet, dus daar leer je gelukkig wel van. als ik mijn zelfbeheersing verlies dan meestal op mezelf en dat ik het toch nooit zal leren (en dan ga ik de bak uit en lekker het bos in Clown )

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:02

Ik ben vaak heel ongeduldig. Mijn pony heeft niet zo'n geweldige concentratie maarja met geweld los je niks op
Toen heb ik 3 dagen zonder zweep gereden en daarna met mezelf afgesproken dat ik mijn zweep alleen maar mocht gebruiken voor kleine tikjes voor het tempo of zodat ze weer gaat opletten. Voor de rest moet ik het met mijn benen oplossen. Dit gaat nu heel goed en mijn pony reageert er heel goed op!
En inderdaad als je dreigt je zelfbeheersing te verliezen je zweep weggooien. Gaan stappen werkt bij mij niet want daarna heb ik geen zin meer en denk ik laat maar het lukt toch niet Huilen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:04

Miriam91 schreef:
Toen heb ik 3 dagen zonder zweep gereden en daarna met mezelf afgesproken dat ik mijn zweep alleen maar mocht gebruiken voor kleine tikjes voor het tempo of zodat ze weer gaat opletten. Voor de rest moet ik het met mijn benen oplossen. Dit gaat nu heel goed en mijn pony reageert er heel goed op!

Ja Ik precies hetzelfde (heb alleen 1 dag zonder zweep gereden).

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:05

ja bij mij is het rare als ik op een jong paard zit haal ik het niet in mijn hoofd om aan de teugels te rukken! echt nooit maar bij m'n eigen pony oeoe daar ben ik soms echt banketstaaf voor.. eigenlijk heel stom

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:05

Ik verloor af en toe ook mijn zelfbeheersing omdat Arti soms echt moeilijk kan doen of dat hij het nog niet snapt en ik er al zo lang mee bezig was.
Nu heb ik een nieuwe trainer en ik had mijn probleem voorgelegd en hij last heel veel stappauzes in. Ik merk dat ik dat nu ook heel veel gebruik als ik zelf aan het rijden ben, gewoon na elke oefening even stappen zodat jij en je paard even tot rust komt.
Het werkt echt heel goed bij mij en Arti.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:06

Ik rij niet met zweep! mijn pony is er zo bang voor.. Waarschijnlijk vroeger iets gebeurt.. Maar ja even over de zelfbeheersing.
Opzich ligt mijn grens heel hoog! Heb het af en toe ook wel hoor maar dan adem ik in en uit en doe ff rustig en dan gaat het wel!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:07

rijd meestal zonder zweep of sporen
is ze echt lui en reageerd niet pak ik zweep bij en drijf een keer, geen reactie, heeft ze een tik te pakken. Meestal is dit voldoende voor rest van rijden
als ze echt aan etteren is, of zoals een bijrijpaard gemeen gaat doen, schreeuw ik altijd een keer. Meestal " schrikken" ze daar net van en is het geetter afgelopen

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:10

bij ons op stal rijd ook iemand die echt zo hard schreeut eigenlijk moet ik dan in mezelf keihard lachen:P dan doet ze ech zo van EEEN NOU HOUD JE OP ...of EAAAAHHJJ DOE TOCH NORMAAL.. hihi maar het stomme is gisteren schreeude ik uit mezelf EEEAJ HOU OP .. ik schaamde me dood Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:11

ik reed trouwens ook bijna altijd zonder zweep dus daar kon ik niet mee slaan Ach gut bij mij was het ook meer me kop die ontplofte dan dat ik ging slaan of rukken aan teugels Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:13

loesaardbei schreef:
bij ons op stal rijd ook iemand die echt zo hard schreeut eigenlijk moet ik dan in mezelf keihard lachen:P dan doet ze ech zo van EEEN NOU HOUD JE OP ...of EAAAAHHJJ DOE TOCH NORMAAL.. hihi maar het stomme is gisteren schreeude ik uit mezelf EEEAJ HOU OP .. ik schaamde me dood Tong uitsteken

Hihi, beter dan je paard afranselen toch?

Nagelbijten / Gniffelen Ben altijd zo bang dat ik haar een énorme knal verkoop zonder dat ze het écht verdient heeft Ach gut . Maar dat voorkom ik dus om snel m'n zweep weg te gooien Vork .

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:15

ja.. .. ik schakel bij deze over op schreeuwen.. inmiddels rijd ze wel in de Z1 met winstpunt Tong uitsteken dusssss....

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:15

loesaardbei schreef:

Jammer dat het probleem is dat ze niet wil lopen Clown. En zonder zweep loopt ie ook écht niet.. Op mn andere pony rij ik wel zonder zweep tenzij het echt heeeel erg loopt te klooien. Want dan schrikt ie overal van en dan kan ik hem met mn zweep wat beter op de hoefslag houden want adn loopt ie door mn binnenbeen heen.
Verder kan ik me vaak wel redelijk beheersen Ja.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:22

Ik rijd ook heel vaak in het bos en mijn pony vind het waterpeil dus heel erg eng. Dat is een stukje waar een waterpeil staat en 4 meter verderop aan beide kanten een sloot. Dan vind ze dus eerst het waterpeil eng en daarna de 2 sloten waar ze tussendoor moet lopen. Ze is er echt al 1000000x langsgelopen en nog vind ze het eng. Ik kan daar dan zo boos om worden Duivel Maar ik heb nu besloten om het te negeren, kijken of ze er dan over een tijdje normaal langs gaat Haha!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:24

Ik ook.
Dan heb ik d'r net een mep gegeven terwijl het helemaal niet zo bedoeld was en dan ga ik heel veel aaitjes geven. Clown