Bondadoso , werk aan de lange teugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Bondadoso , werk aan de lange teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:04

knolle_krack

Re: Bondadoso , werk aan de lange teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:07

Wouwww echt met 1 woord geweldig, wat loopt het paard gigantisch ontspannen.
en echt perfecte verzameling echt mooi om te zien hoe je dit met je paar doet,
GA ZO DOORR!!!!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:10

knolle_krack schreef:
GA ZO DOORR!!!!!

Ik vind het ook heel mooi om te zien en petje af voor dat je dit voor elkaar hebt gekregen maar ik vind het er niet ontspannen uitzien. Het is net alsof het paard zijn rug helemaal vastzet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:14

Ik denk dat dat komt omdat het miss. eigenlijk te langzaam is voor een paard om echt ontspannen te lopen. Ik denk dat als dit paard een verzameling doet met wat meer tempo, hij meteen wat relaxter loopt. Klopt het trouwens dat hij wat met zijn hoofd schudt?

Wel machtig mooi dat je dit al voor elkaar hebt gekregen! Super!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:38

khirshanta schreef:
Ik denk dat dat komt omdat het miss. eigenlijk te langzaam is voor een paard om echt ontspannen te lopen. Ik denk dat als dit paard een verzameling doet met wat meer tempo, hij meteen wat relaxter loopt. Klopt het trouwens dat hij wat met zijn hoofd schudt?

Wel machtig mooi dat je dit al voor elkaar hebt gekregen! Super!

O, dat zou goed kunnen dat het tempo te laag is! Vind het ook vooral in de galop zo lijken!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:44

singasong schreef:
knolle_krack schreef:
GA ZO DOORR!!!!!

Ik vind het ook heel mooi om te zien en petje af voor dat je dit voor elkaar hebt gekregen maar ik vind het er niet ontspannen uitzien. Het is net alsof het paard zijn rug helemaal vastzet.

Ik wil graag veel leren dus vraag ik aan jou waaraan jij kunt zien dat dit paard niet ontspannen is en waaraan je kunt zien dat hij zijn rug vasthoudt ???
Oh ja tempo is inderdaad vrij laag maar dat moet ook aangezien je er niet bij mag gaan rennen want dan stoor je het paard in de mond.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:47

andafries schreef:
Ik wil graag veel leren dus vraag ik aan jou waaraan jij kunt zien dat dit paard niet ontspannen is en waaraan je kunt zien dat hij zijn rug vasthoudt ???

Precies! Ja en dat is erg moeilijk om uit te leggen, ik zal het proberen.
Ik vind zijn hoofdhouding te hoog om zijn rugspieren te kunnen ontspannen. En de passen die hij maakt erg kort in de galop. Daarom denk ik dus dat hij niet ontspannen is in de rug.

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:49

Ik vind het er erg goed uitzien!
Veel succes verder!!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:50

Als een paard moet verzamelen dan worden juist de passen korter maar de tact moet gelijk blijven. En een paard kan alleen maar verzamelen als hij zijn hoofd iets opricht om in balans te blijven.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:55

singasong schreef:
andafries schreef:

Ik vind zijn hoofdhouding te hoog om zijn rugspieren te kunnen ontspannen. En de passen die hij maakt erg kort in de galop. Daarom denk ik dus dat hij niet ontspannen is in de rug.

Even in aanvulling daar op: Hij "breekt" als het ware in drie stukken (front, midden en achterhand). dit wat nu getoond wordt, is imo meer langzaam galopperen dan verzamelen.
Niettemin toch knap hoor Ja Maar aangezien je aangeeft te willen leren, wil ik je dit toch even meegeven, hij houdt imo idd zijn rug vast, omdat het niet "één geheel" is als het ware.

Doe je dit al lang?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:56

Bovendien lijkt hij gewoon stijf in de rug te zijn. Hij loopt niet lekker met 'schwung' door zijn lijf. Dat je niet mag rennen weet ik, daarom vind ik het ook zo verschrikkelijk knap!

Ik zou echter niet zo snel weten hoe het te verbeteren is, misschien vanuit lange lijnen met wat meer tempo, tot ontspanning, en van daaruit tempo afbouwen? Maar goed, galop is verschrikkelijk moeilijk in een laag tempo.

Dat dit ras het hoofd hoog draagt, is natuurlijk ook zo Lachen maar je weet hoe iemand eruit ziet als hij krampachtig loopt toch? Stijf en strak, en dat is de heel overdreven mate waarvan ik denk hoe je paard ook loopt.

Maar het is in dit geval al helemaaaaaal makkelijk praten, ik vind het al enorm knap dat je hem in zo'n laag tempo in galop kunt krijgen/houden! Ik denk dat met wat meer oefening het er echt helemáál adembenemend uitziet. Chapeau hoor!

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:00

singasong schreef:
andafries schreef:

Ja, daar ben ik het mee eens. Een normaal paard heeft een wat hoger tempo in galop. Maar ik vind het wel knap wat je doet hoor, want ik krijg mijn pony niet zo rustig in galop, zelfs niet als ik er zelf op zit Clown . Maar omdat je dit voor elkaar krijgt ( en een show mag geven) geloof ik wel dat je weet wat je doet Knipoog
Ow jullie zien er trouwens prachtig uit! Pling

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:25

Barmat hij breekt in drie stukken ? verklaar eens duidelijker! En wat zou je er aan kunnen doen om dit in drie stukken wat jij ziet te kunnen verbeteren ?
Ik doe dit werk nu twee jaar met hem.

Khirshanta Mijn paard moet volgens jou met meer schwung lopen helemaal mee eens !
Maar omdat mijn paard zijn hoofd hoog draagt loopt hij krampachtig ? begrijp ik niet leg eens duidelijk uit !
Inderdaad we moeten nog jaren oefenen om datgene te bereiken wat we graag willen -> De Spaanse rijschool , Wenen maar helaas ik denk dat dat nooit gaat lukken maar e doe ons best !!!

Bedankt voor al jullie goede adviezen ik hoop dat er meer komen dan gaan we er hard mee aan het werk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:39

Zoals ik al in de pb heb gezet: dit is iets heel anders dan mijn achtergrond, dus ik heb er in mijn vorige bericht al bij gezegd dat ik het niet zo één, twee, drie weet, ik geef alleen tips.

Je begrijpt het denk ik een beetje verkeerd. Je vraagt hoe je kunt zien dat een paard zijn rug vast zet, en dat is moeilijk uit te leggen. Vooral (zoals ik al zei) bij een ras dat van nature zijn hoofd hoog draagt, en waarbij dat niet dé indicator is dat er ergens spanning in zit.

Daarom, probeer je in te denken hoe je precies ziet dat iemand verkrampt loopt, zich helemaal vast zet. Antwoord: er zijn vaak maar kleine dingen, zoals het niet met wat meer schwung lopen, helemáál los door zijn lijf, waaraan je zoiets kunt zien, maar je kunt het zien zoals je ziet dat iemand verkrampt loopt. Daarmee bedoel ik helemaal niet dat je paard verkrampt loopt, enkel dat het líjkt alsof hij zijn rugspieren vast zet.

Ontspannen lópen hoeft ook niet te betekenen dat je paard ontspannen ís. Het betekent alleen dat hij helemaal los loopt, zonder verkrampingen, met 'schwung' zal ik maar zeggen.

Als ik mag proberen uit te leggen wat Barmat bedoelt:
Een paard dat ontspannen loopt, reageert met heel zijn lijf, buigt zijn hoofd, dan buigt zijn lichaam, en draait het overal mee. Wanneer een paard alleen zijn rug vast zet, zie je vaak dat het paard buigt in de hals, en daar mooi beweegt, dat het lichaam stijf blijft, en dat de kont erachteraan zwabbert (niet meer verbonden met de hals, en dus in z'n uppie).

Als een paard zich op de hals en de rug vastzet, zijn hals en lichaam een plank, kont zwabbert.

Als een paard zich op de achterhand vastzet, zit de hele voorkant mooi los, maar is hij gewoon stijf en rigide in het achterlijf.

Begrijp je?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 23:25

Ik begrijpt het wel , maar ik ben wel heel benieuwd naar waaraan je kan zien dat een paard zijn rug vastzet, kan je dat bv ook aan de rug van een paard zien ??? En als dat zo is wat zie je dan?? Verder is het mij duidelijk dit gedeelte dan.

Ik denk waarop je doelt met de verklaring voor Barmat , het begin gedeelte zwabbert hij inderdaad klopt helemaal. Maar daar heb ik een verklaring voor ik kon hem niet mooi rechthouden aangezien ik hen op de derde hoefslag had lopen. Waarom zover van de hoefslag namelijk stonden er paarden aan de balie dieaan de rand van de manege stonden. En aangezien mijn paard hengst is(ook dekt) en ik zoveel mogelijk toch controle wilde houden, bleef ik zover van de hoefslag.Maar toch hield hij vrij goed de aandacht bij mij en was hij heel braaf. Na afloop en ik hem lengte gaf liet hij weer duidelijk horen dat hij tocht hengst is en die merrie's toch heel leuk vond Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:41

Waar het in ieder geval op lijkt:
Je paard houdt zijn rug simpelweg wat stijf. Niet planken stijf, maar gewoon wat stijf. Hij loop daardoor niet helemaal mooi gebogen door het lichaam, en beweegt verder amper met de rug, terwijl je meestal wat beweging ziet in de spieren in de takt waarop het paard loopt.

Maar misschien kan iemand anders het beter uitleggen Haha!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:38

Jullie vergeten dat bepaalde Andalusiers en de lusitano. gefokt zijn voor comfort, en niet tot nauwelijks bewegen in de rug, en lopen van nature eigenlijk al vrij verzameld! Je kan het in het rijden alleen nog maar meer verzameld krijgen ... Leuk filmpje, en moedig dat je het op bokt durft te plaatsen! Ga zo door, leren doe je met vallen en opstaan. Ik vindt het er leuk uitzien!!!

Knipoog