Opeens angstig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Opeens angstig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 13:49

Met de haflinger die ik bijrijd, maak ik vaak buitenritjes. Nu is er hier in de omgeving geen mogelijkheid tot buitenrijden in een mooi buitengebied en dus ben ik aangewezen op de openbare weg. Nu is dit geen probleem, hij is volledig verkeersmak. Maar af en toe heeft hij opeens buien dat bepaalde dingen eng zijn. Momenteel zijn dat dus houten bruggen. Normaliter loopt hij hier gewoon overheen, hij vindt het wel een iets spannend, maar niet meer dan dat. Sinds een tijdje weigert hij echter om hier nog langer overheen te gaan. Er is hier geen bijzondere aanleiding aan vooraf gegaan, hij vertikt het gewoon. Nu heeft hij er een handje van om dingen zogenaamd eng te vinden in de hoop dat we terug gaan naar stal (achteruit lopen, omdraaien etc.), maar in dit geval doet hij het ook als het bruggetje op de weg naar huis ligt (en waar we al zeker 100 keer overheen zijn gegaan). Als hij een aanstel bui heeft, dan pak ik hem altijd erg strikt aan, maar in dit geval..... Ik denk niet dat dat juist is. Nu stap ik dan maar af en dan volgt hij mij (snurkend en wel) en beloon ik hem uitgebreid. Dit gaat goed, maar eenmaal op zijn rug, begint het verhaal weer van voren af aan.

Dus.... tips gezocht om hem over deze (tijdelijke) angst heen te helpen.

groompie

Re: Opeens angstig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 00:07

Misschien is er wat veranderd dat jij niet ziet? Soms kunnen ze van een plank die anders ligt al helemaal knetter worden, of dat de brug door de vele regen wat meer schommelt of wiebelt. Probeer het eens met een ander erbij dat die voorop gaat zodat je kunt volgen, of dat je erop blijft zitten en iemand anders ernaast loopt.
Denk maar zo de aanhouder wint en ze raakt er vanzelf wel weer aan gewend, met straffen kom je denk ik niet verder maar met geduld wel.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:36

straffen mss niet maar wel consequent zijn en toch dwingen. Je paard moet je kunnen controleren ook bij dingen waar hij bang van is. Je ziet afstappen en hem belonen heeft ook niet geholpen. Als ie echt heel erg bang is wat niet het geval is dan zou ik het wel heel langzaam doen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:11

Als ik jou was zou ik (mits mogelijk) de plek een tijdje vermijden of er met een ouder paard langs gaan? Het geeft niet om het te vermijden, omdat hij niet weet dat de enge plek vermeden wordt.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:24

Mijn paard heeft hier ook een handje van weg.

Ik ben in het begin ontzettend kwaad geworden. Ik werd het zo dat de ene keer het bruggetje niet eng was en de dag erna wel. Ben hier absoluut niet trots op want het kwaad worden heeft helemaal niet geholpen.

Ik ben op een dag met muziek het bos ingegaan. Voor een bruggetje wou mevrouw uiteraard omdraaien, achteruit etc.
Ik heb er naar de brug gestuurd, zij ging stil staan. En ze mocht van mij niet achteruit of opzij. Voor de rest ben ik gewoon gaat wachten. Been licht aangelegd.
En nu loopt ze met lange teugel over alle bruggetjes.

Het gebeurt nog wellis dat als ik met iemand anders buitenrij mijn paard niet voorop de brug over wil. Ik blijf dan weer gewoon wachten, waarbij ze alleen vooruit mag. Dit duurt hooguit 30 sec.

Gewoon geduld hebben, maar zeker niet opgeven. En uiteraard belonen als je een positieve reactie krijgt. Maar ik beloon niet zo enorm alsof ze een heel stoer paard is geweest Tong uitsteken Gewoon ''braaf''

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:17

Als het een bijrijd pony van jou is, dan rijdt er ook iemand anders op?
Heeft diegene dat probleem ook?
Misschien is er iets gebeurd toen iemand anders hem reed.
Ik denk zoals je het nu doet ,dat het goed is.
Niet teveel aandacht aan geven , en belonen als hij het wel doet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:42

Bruggetjes omzeilen is helaas geen optie. Eigenlijk kom je er op iedere weg minstens 1 tegen. Ander paard mee is ook lastig aangezien er bijna niemand bij ons op stal langs de weg wil rijden. Boos worden heb ik ook al geprobeerd, en uiteindelijk gaat hij wel maar om nu iedere keer je paard naar voren te moeten slaan......

@ kath; stilstaan is misschien een optie, kijken wie het het langst volhoudt. Maar hoe zorg ik ervoor dat hij niet achteruit gaat. Been erbij = op dat moment achteruit.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:54

Gewoon helemaal niks doen.. geen been aanleggen en zodra hij naar achter gaat , handen naar voren en niks doen
Hoelang je daar staat maakt niet uit.. hij zal er vanzelf overheen gaan want omkeren / afstappen moet geen optie zijn.
Dat is bij mijn verzorgpaard ook zo..
want die wou nergens meer heen.. zodra we uit stal waren en ik erop ging zitten was het stilstaan en steigeren/achteruit. Of omdraaien en teruggalloperen..
Ik ging altijd de halve weg lopen en als we op de helft waren kon ik er eindelijk op want dan gaan we de weg naar huis en dat wil ze wel
Of ik bleef net zo lang staan tot ze in de vooruit ging.
Het rare is.. dit probleem heb ik maanden gehad en 1 mei ging ze naar de wei die dag daarvoor ging ik nog rijden en ik ging voor de lol er bij stal opzitten en wegrijden en.. Het lukte.. ze deed helemaal niks ROFL En dat precies voordat ze wegging

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:22

zelf niet bang wordne, dan komt het allemaal GOed :d suc6 ermee

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:05

Kath_ schreef:
Mijn paard heeft hier ook een handje van weg.

Ik ben in het begin ontzettend kwaad geworden. Ik werd het zo dat de ene keer het bruggetje niet eng was en de dag erna wel. Ben hier absoluut niet trots op want het kwaad worden heeft helemaal niet geholpen.

Ik ben op een dag met muziek het bos ingegaan. Voor een bruggetje wou mevrouw uiteraard omdraaien, achteruit etc.
Ik heb er naar de brug gestuurd, zij ging stil staan. En ze mocht van mij niet achteruit of opzij. Voor de rest ben ik gewoon gaat wachten. Been licht aangelegd.
En nu loopt ze met lange teugel over alle bruggetjes.

Het gebeurt nog wellis dat als ik met iemand anders buitenrij mijn paard niet voorop de brug over wil. Ik blijf dan weer gewoon wachten, waarbij ze alleen vooruit mag. Dit duurt hooguit 30 sec.

Gewoon geduld hebben, maar zeker niet opgeven. En uiteraard belonen als je een positieve reactie krijgt. Maar ik beloon niet zo enorm alsof ze een heel stoer paard is geweest Tong uitsteken Gewoon ''braaf''

Wat een goeie tip!!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 18:35

We gaan het morgen proberen!