Paard vind aanspringen linker galop moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Paard vind aanspringen linker galop moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:38

Mijn nieuwe paardje heeft nu bij mij 5 keer gelopen en de stelling is super goed,
zowel linksom als rechtsom.
Nu is hij vanaf het begin links iets slapper geweest maar dat is nu al
veel beter en eigenlijk al bijna opgelost. Nu heeft mijn paard geen moeite de rechter galop te pakken.
Maar linksom springt hij bijna altijd verkeert aan.
Als hij wel goed aanspringt, laat ik hem vrolijk galoperen en beloon ik hem goed.
Hij is heel makkelijk terug te rijden ten alle tijden, en blijft super cool.
Nu weet ik het trucje van stelling naar buiten en dan opnieuw maar dat doe ik liever niet.
Omdat hij juist nu net die stelling super voor mekaar heeft en dat wil ik niet meer ''tegenzitten''
(hij vond de linkerstelling moeilijk en nu doet hij dat de laatste paar keer super)

Dus iemand goede tips om in de goede galop aan te springen met de goede stelling?

magda_90

Re: Paard vind aanspringen linker galop moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:39

Hmm ik lees even mee omdat ik met hetzelfde probleem kamp

Espoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:45

Ook voor mij bekend probleem. Mijn paard had dat ook. Ik ken geen trucjes... Heb het alleen heel veel geoefend en uiteindelijk is het goed gekomen. Je geeft al aan dat hij wat slapper is. Je zult dat dan moeten ontwikkelen. Wat ik wel eens deed: sprong hij verkeerd aan dan reed ik in de verkeerde galop verder over de diagonaal om van hand te veranderen, waarna ik dus in de juiste galop zat. Daarmee voorkom je in ieder geval dat hij er een spelletje van maakt. Hij moet namelijk doorgalopperen en ziet zichzelf niet beloond voor het verkeerd aanspringen door hem terug te nemen. Dit heeft echt geholpen bij mij.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:28

het helpt ook wel eens op een vrij scherpe bocht te maken en daarin in galop aan te springen. dat kan je doen door recht op het schot/hek af te rijden en op het laatste moment een bocht te maken en daarin aan te springen.
voor de rest is het veel oefenen en zijn linkerhand sterker maken. je kan het ook eerst aan de longe oefenen. dus aan de longe de linkerhand aan te springen en dat uiteindelijk met een bijzet te doen. je kan er dan een commando bij doen. en dat commando later bij het rijden gebruiken. dus een commando apart voor de rechtergalop en apart voor de linkergalop en dat dus met het rijden als ondersteuning gebruiken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:45

kan hij aan de longe wel in de linkergalop aanspringen? anders dat heel vaak doen, hij kan nog wat moeite hebben met het ruitergewicht.
als je aangalopeerd vraag dan niet te veel stelling en ga niet naar binnen hangen, maar breng eerder een klein beetje gwicht op je buiten been, op die manier maak je de binnenkant vrij om grotere passen te maken, om de benen naar voren te brengen en zo dus in de goede galop aan te springen.
Als je te veel stelling naar binnen vraagt en het gewicht opop de binnenkant brengt kan een jong paard zelfs niet in de goede galop aanspringen.

succes

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:25

Meestal is het gemakkelijker om aan te springen op een volte. Daarnaast is het ook van belang dat je de binnenteugel niet te vast zet als je aanspringt. Hierdoor belemmer je de ruimte welke nodig is om het LA been goed onder te brengen. Dit sluit aan bij hetgeen schoentje hierboven heft beschreven. Succes!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:27

Ik heb juist een probleem op rechts. Links gaat prima, maar rechts is echt heel moeilijk. Hij vind alles moeilijker op de rechterhand, dat valt wel heel erg op.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:29

Ik ga dit even volgen! M'n paard heeft ook moeite met de galop aan 1 kant. Wanneer ik haar dan op de volte zet (in de verkeerde galop) dan springt ze snel overkruist, omdat het te moeilijk is.
Maar ik ben dan ook nog niet zo lang bezig met haar.. dus moet nog veel oefenen.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:36

ook ik heb dit gehad in het verleden, ben toen gaan lessen bij laurens van lieren en die had de gouden tip.
ik moest haar in travers zetten en op die manier laten aanspringen. toen kon ze niet anders dan goed aanspringen.
de travers steeds iets minder scherp inzetten en uiteindelijk sprong ze altijd goed aan. heb wel haar kont lang naar binnen toe moeten zetten, na een tijdje was dit dus niet meer nodig.
succes!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 12:04

schoentje schreef:
kan hij aan de longe wel in de linkergalop aanspringen? anders dat heel vaak doen, hij kan nog wat moeite hebben met het ruitergewicht.
als je aangalopeerd vraag dan niet te veel stelling en ga niet naar binnen hangen, maar breng eerder een klein beetje gwicht op je buiten been, op die manier maak je de binnenkant vrij om grotere passen te maken, om de benen naar voren te brengen en zo dus in de goede galop aan te springen.
Als je te veel stelling naar binnen vraagt en het gewicht opop de binnenkant brengt kan een jong paard zelfs niet in de goede galop aanspringen.

succes

Bedankt voor je duidelijke reactie.
Aan de longe heeft hij er ook moeite mee..
Bedankt voor je uitleg, ga gelijk aan de slag Haha!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:25

ik heb een jonge hengst die hetzelfde probleem heeft en zo zijn we op twee dressuurlessen er al uitgekomen.

Je paard moet eerst gereden zijn op de buitenteugel en goed aan het been zijn. Wanneer dit is gebeurd dan moet je de galop hulp geven wanneer je paard op die moment goed nageeflijk loopt op je binnenteugel zodat je deze niet hoeft aan te raken of te kneden, je buitenteugel hou je gewoon in contact, buitenbeen achter de singel en veeeeel binnenbeen. Vooral niet aan je binnenteugel komen. Je paard zal dan mss wel niet vanuit de binnenstelling aanspringen maar met een rechtgericht hals en lichaam en zal dan wel goed aanspringen. Probleem is als je teveel aan die stelling gaat werken op de moeilijke kant dan geef je je paard gewoon geen ruimte genoeg die hij nodig heeft en bij het ene paard is dat meer ruimte dan bij de andere.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:14

Je kunt sowieso op je verkeerde been lichtrijden, je buitenteugel aansluiten en de goede hulpen geven..

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:26

paard in de goede stelling laten lopen. vervolgens alleen met je buiten been duwen zodat hij naar binnen valt, dan moet hij op dat moment aan springen. omdat hij naar binnen valt moet hij wel met zijn binnen been de galop aanspringen. en wanneer hij in galop zit meteen je binnen been aanleggen zodat hij weer in de volte loopt of in de rechte lijn op de hoefslag succes ermee

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:35

Hoi.

Als alle tips niet mochten helpen kun je wellicht de dierenarts er eens naar laten kijken aangezien hij aan de longe ook problemen heeft. Het kan namelijk zijn dat hij wellicht last heeft van ataxie (verlaming van de achterhand). Een paard dat ik kende had ook dat probleem in de galop en uiteindelijk werd er ataxie geconstateerd. (helaas voor dit paard was er geen oplossing) Succes

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:37

Dit staat daar trouwens over op de Boktwiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Ataxie

Alhoewel het nog een jong paard is, en die toch vaak moeite hebben om hun evenwicht te bewaren en hun balans te zoeken!

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:37

Heeeel veel overdrijven met stelling naar links vragen.
En blijven proberen, als hij verkeerd aanspringt steeds opnieuw proberen.
Na 4x mislukte pogingen stoppen, en volgende dag proberen, doet ie het goed, stukje doorrijden en veeeel belonen, dan nog een keer proberen en meestal springen ze dan wel goed aan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:25

kennyh schreef:
Hoi.

Als alle tips niet mochten helpen kun je wellicht de dierenarts er eens naar laten kijken aangezien hij aan de longe ook problemen heeft. Het kan namelijk zijn dat hij wellicht last heeft van ataxie (verlaming van de achterhand). Een paard dat ik kende had ook dat probleem in de galop en uiteindelijk werd er ataxie geconstateerd. (helaas voor dit paard was er geen oplossing) Succes

Nou voel me een stuk beter na jouw bericht.. Verdrietig
Haha! vind het fijn dat je meedenkt maar heb het paard nu een
week en is maar 2 maanden onder het zadel dus zover zoek ik nu Nog niet.
Het is te merken echt een spierenprobleem hij is niet sterk genoeg nog.

Bedankt allemaal ook voor de reacties!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:05

Mijn paard had hier ook heel erg last van. Nu krijg ik hem eindelijk wel goed.
Ik heb hem eerst voor ik elke keer ging rijden een kwartiertje gelongeerd met de longeersingel niet eens perce galoperen maar gewoon voor de buiging en de juiste spieren gebruiken.
Daarna ging ik rijden en zette hem diep in de bocht en sprong aan. Sprong hij verkeerd aan dan nam ik hem gewoon terug (want dit is zeker geen spelletje hij vind het gewoon moeilijk) en liet hem weer rustig draven en sprong weer diep in de bocht aan. Sprong hij goed dan liet ik hem door galoperen en beloonde hem dan ook. Ik voelde hierbij ook dat hij het erg moeilijk vond met zn achterhand. Voelde het elke keer een beetje weg zakken.
Na dit veel getrained te hebben gaat het stukje bij stukje steeds beter.

Mells

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:03

Bij mijn vorige paard heb ik een drafbalkje gebruikt. Op de volte of in de hoek een balkje neerleggen (gewoon op de grond), juiste galophulpen geven en doordat hij op dat moment over balkje aan moet springen, is de kans groot dat hij automatisch goede galop pakt.

Heeft bij mij zeker gewerkt (maar tja, je hebt er ook die een balkje zien en de andere kant uitvliegen of er giga overheen springen). Proberen waard zou ik zeggen