Tips gevraagd! (appuyeren en travers)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustWendy

Tips gevraagd! (appuyeren en travers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:28

Hallo Allemaal,

Ik rijd sinds kort Z1 dressuur met met 7 jarige ruin tango. We hebben de eerste wp gister binnen gehaald maar ik ben niet echt tevreden over bepaalde stukken in de proef. Met name de travers en de appuyementen verlopen naar mijn idee moeizaam.
Graag van jullie tips om hem sneller te houden in deze oefeningen.

Gr. wendy en tango

lailapri

Re: Tips gevraagd! (appuyeren en travers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:52

Misschien even een stapje terug en eerst het goed zijn evenwicht laten vinden eventueel aan de hand en dan weer wedstrijd. mijn fjord kan wel al een beetje travers aan de hand maar onder zadel is nog te moeilijk, dus misschien is het voor jou ook de oplossing het hem zo beter onder de knie te laten krijgen en dan met ruiter.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:15

zet je oefening in en gaat niet teveel willen gaan doen met je handen tijdens het uitvoeren van de oefening. Houdt je paard goed voorwaarts met je benen en zit. Probleem zit veelal in je handen. Kan natuurlijk ook zijn dat je paard nog niet hele los over de rug loopt waarbij zo'n oefening geremd worden in de zijgangen. Veelal worden de paarden in de houding voor het inzetten van de zijgangen getrokken en daar gaat het verkeerd.

Verwacht wordt van een Z paard dat je de hulpen zo min mogelijk moet geven en dan ook bijna niet te zien zijn. Wanneer dit niet kan dan moet je terug en op detail gaan letten of mss vooral aan jezelf gaan werken.

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:19

let bij het appuyeren vooral op dat je richting de korte zijde blijft rijden, dus hem recht houdt en hem onder je laat scharen. Ga je teveel richting de hoefslag rijden dan zal hij sneller kantelen en schuin weglopen.
het kan zijn dat je lengtebuiging nog niet goed genoeg voor elkaar is, dus probeer je paard nog wat losser door zijn lijf te maken, dat zal helpen bij allebei de oefeningen.
Succes ermee!!

Misha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:48

Gebruik de travers gewoon als loswerkoefening. Heel relaxt tijdens het lichtrijden. Eerst niet te veel, 2 of 3 hoefslagen. Probeer er geen punt van te maken. Veel laten wijken voor het been wil als voorbereidende appuyeeroefening ook wel eens helpen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:56

Ik merk aan mezelf dat ik in de proef teveel wil doen in de travers en de appuyementen. Waardoor ik stugger met mijn handen wordt, waardoor mijn paard net als de jouwe niet meer voorwaarts kan. Ik ben me er nu van bewust en zorg in deze oefeningen in mijn proeven dat ik mijn hand open (en vooral laag houd) en mijn benen en zit er goed bij houd. Ik moet zeggen dat het nu wel gaat, Haha!
Eindeloos oefenen is in met deze oefeningen niet heel handig, omdat je paard waarschijnlijk bij iedere minieme verplaatsing van je buiten been, scheef gaat lopen. Ik train deze oefeningen steeds op andere plaasten in de bak en maar een paar keer, niet eens achter elkaar. Verdeeld over de tijd dat ik aan het trainen ben. En wat ook erg goed is, is om in de oefening zelf, te schakelen in tempo.Dan leert hij ook beter in de zijgangen op je been te reageren en voorwaarts te blijven denken..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:43

In het loswerken sluit en open ik de volte veel zodat hij weer even attent wordt gemaakt op de zijwaartste hulp. Om de rug lekker los te krijgen voor travers, appuyeren en de weertwending, ga ik in stap op een volte 15 m de AH naar binnen plaatsten zodat je een soort 'arbeidskeertwending' krijgt waarbij het gaat dat hij juist gesteld is met buiging om het binnenbeen en dat hij niet over de buitenschouder wegvalt....misschien werkt het ook voor jouw paard

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:33

Ga met de bovenstaande tips mee Knipoog

Ook gewoon tempowisselingen blijven rijden in je appuyement en travers. Zo meot ik in de les een hele stevige middendraf in mijn appuyement rijden en vervolgens goed verzamelen. Geen hele lange stukken, gewoon korte schakelingen. Zo onthoud hij dat die óók vooruit moet blijven gaan Knipoog