moeite met mn zit in de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinnnn

moeite met mn zit in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:23

Hoi allemaal Knipoog

Ik heb moeite met mn zit/houding tijdens lichtrijden in de draf. Hebben jullie tips/ideeën om m'n zit/houding te verbeteren?? Alvast bedankt! Pling

xx

harnessmaker

Re: moeite met mn zit in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:53

Wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn is en zadel wat niet in balans ligt. Daardoor krijg je een andere houding en zou het goed kunnen dta het moeilijk is je evenwicht te bewaren of te vinden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:58

Waardoor komt je probleempje met je zit? Ben je een beginnend of een ervaren ruiter? Heb je het op elk paard? Heb je zelf lichamelijke gebreken? Misschien is het handig eens een instructeur om een zitles te vragen, dan kunnen jullie samen kijken hoe je dit zou kunnen oplossen.

Even terzijde maareh.. was jij niet ook degene die in een ander topic een 4 jarige volbloed arabier wilde kopen....?

Marjoleinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:41

joy76 schreef:
Waardoor komt je probleempje met je zit? Ben je een beginnend of een ervaren ruiter? Heb je het op elk paard? Heb je zelf lichamelijke gebreken? Misschien is het handig eens een instructeur om een zitles te vragen, dan kunnen jullie samen kijken hoe je dit zou kunnen oplossen.

Even terzijde maareh.. was jij niet ook degene die in een ander topic een 4 jarige volbloed arabier wilde kopen....?

jaa ik was dat maar ik ben best ervaren (5 jaar) maar ik heb wel moeite met mn zit in de draf, is dat raar dan?

Marjoleinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:56

Marjoleinnnn schreef:
joy76 schreef:

jaa ik was dat maar ik ben best ervaren (5 jaar) maar ik heb wel moeite met mn zit in de draf, is dat raar dan?
Ik heb in de draf dat ik tijdens het lichtrijde teveel naar vore zit

Marjoleinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:58

En die volbloed arabier is het liefste paard dat ik ken, ze is pas 4 maar heeft een ongelovelijk lief karakter, mijn instructrice vind haar goed bij me passen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:02

Dat doet er nu even niet toe, de vraag is hoe verbeter jij je houding.
Eerst in stap. Rechtop, stapel al je wervels op elkaar, benen naar achter vanuit je heupen zodat er een rechte lijn ontstaat van schouder via heup naar hak/hiel. Dan je benen naar binnen draaien vanuit je knie. Vervolgens je schouders laten afhangen mogen best een beetje zwaar zijn, samen met je bovenarmen, netjes langs je lichaam. Onderarmen en handen drijven op water (moet je je indenken) en er ontstaat een rechte lijn van elleboog naar bitring. zorg dat je armen mee kunnen bewegen en niet vastgezet worden.

dan ga je staan in de beugel, even blijven staan en weer zitten, dus staan als bij lichtrijden geen verlichte zit. als je zo je balans hebt en niet meer terug ploft je benen redelijk stil kan houden en je rug recht houdt dan ga je in draf, ook daar staan, even blijven staan en zitten zonder terug te ploffen, even blijven zitten en weer staan, dus echt paar passen tot heel rondje staan of zitten.

Probeer alles in kleine stapjs te doen, wen ding voor ding goed aan en verander dingen niet te radicaal, vooral als je pijn krijgt moet je het kleiner doen anders ontstaan er elders in je lichaam spanningen of het op te vangen, en dat is niet de bedoeling

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:12

mischien helpt zitles ook, hier zijn al heel veel meerdere topics over!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:19

Mij werd altijd verteld dat je moet denken dat er een touwtje aan je hoofd zit wat je de hele tijd omhoog trekt. Werkte best wel. Ik heb namelijk de neiging om scheef te gaan zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:58

Veel zonder zadel rijden en zorgen dat het paard mooi in balans onder je loopt, zodat je mooi recht boven je paard kan blijven zitten en dat kun je heel goed leren voelen als je veel zonder zadel rijd.