Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Debbertje schreef:Hey,
Mijn paardje durft dit soms ook doen, en zoals je reeds al zei, handen wat verder uitelkaar hept ook, mij hebben ze de tip gegeven, om trager te gaan lichtrijden. Is in het begin een beetje moeilijk, en wat zoeken, maar even oefenen en dat lukt wel. Zit ondertussen indezelfde proef als jij, heb gezien dat jij ook uit België afkomstig bent, en als je zondag tornooi heb, veel succes, en probeer maar eens.
Groetjes
Debbie
).
.
Voor mij het bewijs dat ze ontspannen is. Als ik aan het rijden ben probeer ik haar af en toe te laten strekken, dan weet ik gewoon precies of ze los is. enny schreef:Mijn paard wou eerst ook niet halsstrekken, puur omdat ze nog niet volledig ontspannen was. De laatste tijd gaat het beter met rijden, is ze lekker los over de rug, rent niet meer weg (dat deed ze ook altijd) en met halsstrekken komt ze nu lekker laagVoor mij het bewijs dat ze ontspannen is. Als ik aan het rijden ben probeer ik haar af en toe te laten strekken, dan weet ik gewoon precies of ze los is.
Suus1970 schreef:B1 en B2?? Bestaat dat? Niet bij de KNHS voor zover ik weet. Maar het is niet zo dat een paard dat goed in aanleuning gaat ook de hals strekt. Sommige paarden doen het gewoon niet, is gewoon een rotoefening! Gauw naar de M haha!

fiekhe schreef:off-topic: Debbertje, hoe komt het dat je je 2e bericht zo vreemd geschreven hebt?![]()
& back on-topic: Als je paard goed op eigen benen loopt zou hij normaal gezien niet mogen versnellen (natuurlijk heb je altijd wel uitzonderingen, maar vaak is dit het probleem). Werk daar dus eerst aan.
Hebben jullie dat goed onder de knie, ga dan pas aan halstrekken werken.
Gooi je teugels om te beginnen niet zomaar weg. Begin met een klein stukje te geven (op lange zijde, korte zijde, volte, diagonaal, maakt niet uit). Ontvangt ze dit goed, probeer je zo een paar pasjes te draven. Belonen. Oefen dit dan een paar keer.
De volgende training geef je haar wat meer teugel. Laat haar dus al iets lager komen. Ook dit oefen je dan een paar pasjes. Gaat dat ook goed, belonen en dan kan je volgende keer nog wat meer geven. Zo doe je verder tot je aan de lengte van halstrekken zit. Oefen nog altijd maar een paar pasjes. Naarmate je het meer geoefend hebt, ga je langere stukjes vragen. Breid het echt langzaam uit. En nooit vergeten te belonen!
Maar ik zeg het nogmaals, meestal doen paarden dit omdat ze steun in de handen zoeken en niet goed op eigen benen lopen. Valt die steun weg gaan ze rennen. Mijn paard durft dit ook soms nog doen. Daarom doe ik dat af en toe eens, als controle om te zien of we wel goed bezig zijn. Ik rijd geen wedstrijden,dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Het is voor mij gewoon een goede controle. Af en toe gaat durft ze ook nog wel is gaan lopen. Dan weet ik wat me te wachten staat en waar we op moeten trainen die training.

Theake schreef:Suus1970 schreef:B1 en B2?? Bestaat dat? Niet bij de KNHS voor zover ik weet. Maar het is niet zo dat een paard dat goed in aanleuning gaat ook de hals strekt. Sommige paarden doen het gewoon niet, is gewoon een rotoefening! Gauw naar de M haha!
Ik ben van België en dat zijn de klasses binnen LRV
Iedereen al erg bedankt voor de tips, ik kan er zeker iets mee!
Voor de mensen die zeiden dat ik haar af en toe mijn hand moet laten volgen tijdens het gewone rijden of les, daar werken we in de les aan! Regelmatig zegt mijn instructeur: ok, even kijken hoe ver ze je hand wil volgen, geef eens mee, en dat doet ze erg goed
Maar van als het een echte oefening wordt zeg maar, lukt het dus niet meer.
In stap geen enkel probleem, draf wel...
We hebben al een aantal keer figuren gereden, hoefslag gevolgd, terwijl we werken aan het halsstrekken, en af en toe zakt ze heel mooi (vooral voor en tijdens wendingen), maar dan de rechte stukken ben ik alles weer kwijt.
Only_Kiekie schreef:Die van mij gaat niet harder lopen maar steekt meestal met trainen gewoon zn hoofd in t zand hoewel hij met neusje wat meer naar voren moet!
Debbertje schreef:Suus1970 schreef:B1 en B2?? Bestaat dat? Niet bij de KNHS voor zover ik weet. Maar het is niet zo dat een paard dat goed in aanleuning gaat ook de hals strekt. Sommige paarden doen het gewoon niet, is gewoon een rotoefening! Gauw naar de M haha!
In welk gewest rijd jij dan? of bij welke LRV ben je aangesloten?
Ik zelf rij bij de vereniging Konigshooikt.