Handprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naath

Handprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 19:56

Wat ik al best een lange tijd heb, is dat mijn rechterpols heel raar draait als ik een tijdje heb gereden, het gaat vanzelf heb het pas door als iemand het tegen me zegt of als ik in de spiegel kijk..
Me rechterhand staat dan niet meer verticaal maar horizontaal.
Hoe kan dit, en hoe verhelp je dit (ja door te oefenen en erop te letten, maar dan moet ik er elke minuut naar kijken en ik moet natuurlijk op het rijden letten Tong uitsteken)

sassrd

Re: Handprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:58

lessen en vragen of je instructeur er constant op let?
ik heb t met andere dingn in mn houding, en er zelf opletten helpt ook jah Tong uitsteken als je t niet vergeet. is het niet iets in je spieren ofzo dat je hand draait datje last krijgt ofzo?

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:00

Nee krijg er geen last van, ik merk het niet eens dat me hand die beweging maakt, maar het is denk ik al heel lang zo, en dan is het moeilijker een andere houding aan te nemen ..

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:04

jaah dat sowieso! handboeien Tong uitsteken
Ik volg je topic sowieso ff, want mss heb ik dr ook wat aan.. maar ik denk dat de oplossing hulp is.. iemand bij t rijden die eraan denkt voor je.

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:07

Ja gister had ik effe een inhaallesje gedaan bij een andere instructeur en die zei steeds rechterhandje, en dan wist ik meteen oh daar bedoel hij mij mee Tong uitsteken
Hij ging waarschijnlijk naar mijn instructrice toe om het even te melden, haha klinkt zo zwaar

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:52

Hier even een stipje, heb ook ongeveer dat probleem Tong uitsteken
Iemand die je er constant aan doet denken is handig Knipoog

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:34

haha meer stipjes dan tips tot nu toe Tong uitsteken
maar goed.. ik zal 't ook eens even navragen bij mij op stal.
ik heb t met mn schouders, die span ik steeds aan en dan kun je nooit ontspannen je paard hebben lopen. Boos!
Ik rij alleen dressuur als er iemand in de buurt is die me daar aan kan herinneren, althans, zo begon ik n tijdje geleden toen ik dat merkte. heb t ook niet bij elk paard Verward maar vanzelf gaat 't nu al veel beter, alleen als ik ingespannen bezig ben met iets, vergeet ik mn schouders wel s te ontspannen..
maar dat iemand je helpt herinneren werkt dus wel prima! dan ga je er zelf ook steeds meer aan denken. Koe

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:12

Het beste is idd iemand in het midden van de bak die HANDDDD roept, dat heb ik gehad met TEENNN Haha!

Je kan jezelf ook aanleren om niet elke minuut maar bij bv de A steeds te controleren of je hand nog goed staat, schud hem afentoe even los, horizontaal draaien kan namelijk ook komen door het vastzetten/spannen van de hand, vooral als het je schrijfhand is wil dit nog weleens onbedoeld gebeuren.

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 09:59

Ja, rechts is mijn schrijfhand, daar zat ik ook al aan te denken, maar mijn hele houding is best bagger.
Ik zit ietsjes te ver naar voren, heb volgens sommige soms een beetje een te holle rug, me bovenarmen zijn meestal ook niet langs mijn lichaam en ik heb maar een heel klein 'knikje' in mijn elleboog.
Mijn benen zitten niet 'vastgeklemd' aan het zadel maar hangen er een beetje los bij (waardoor je knie naar buiten draait en je dus richtingaanwijzers krijgt). Ze zijn ook niet echt 'stil'.
Poeh nu ik het zo allemaal lees is het toch best bagger Tong uitsteken
Ik heb al wel iets gevonden waardoor mijn benen al ietsjes beter door zijn geworden(beugel langer maken, zo zijn mijn benen iets stiller, en mijn richtingaanwijzers zijn ook minder).
Maar wat ik niet snap, hoe kan het dat ik na 4 jaar paardrijden zo'n bar slechte houding heb, terwijl ze me steeds vroegen naar een hogere les te gaan (en dan denk ik niet alleen maar omdat je moeilijkere paarden krijgt, maar je houding moet toch ook kloppen?)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:43

naath schreef:
Ja, rechts is mijn schrijfhand, daar zat ik ook al aan te denken, maar mijn hele houding is best bagger.
Ik zit ietsjes te ver naar voren, heb volgens sommige soms een beetje een te holle rug, me bovenarmen zijn meestal ook niet langs mijn lichaam en ik heb maar een heel klein 'knikje' in mijn elleboog.
Mijn benen zitten niet 'vastgeklemd' aan het zadel maar hangen er een beetje los bij (waardoor je knie naar buiten draait en je dus richtingaanwijzers krijgt). Ze zijn ook niet echt 'stil'.
Poeh nu ik het zo allemaal lees is het toch best bagger Tong uitsteken
Ik heb al wel iets gevonden waardoor mijn benen al ietsjes beter door zijn geworden(beugel langer maken, zo zijn mijn benen iets stiller, en mijn richtingaanwijzers zijn ook minder).
Maar wat ik niet snap, hoe kan het dat ik na 4 jaar paardrijden zo'n bar slechte houding heb, terwijl ze me steeds vroegen naar een hogere les te gaan (en dan denk ik niet alleen maar omdat je moeilijkere paarden krijgt, maar je houding moet toch ook kloppen?)

Hier herken ik echt mijn compléte vroegere houding in Clown Maar op alles is een oplossing te vinden. Heb je een rustige pony? Zet een dienblad op je onderarmen met een plastic bekertje water erop. Reken maar dat je je armen gebogen houdt, iets teveel maar dan krijg je wel het juiste gevoel. Voor je benen: neem papieren servetjes en doe die tussen je knieën en het zadel en rij zo een tijdje: ze mogen niet vallen! Wat betreft het rechtop zitten; neem een zweep, doe die achter je rug (horizontaal), je ellebogen naar achteren en dan je zweep tussen je ellebogen doen. Voor je handen; als je je zweep in je rechterhand houdt, kun je dáár mooi op letten; je zweep moet dan op de goede manier over je been 'liggen', dat is iets handiger...
Vraag je instructeur er constant op te letten, het is ontzettend irritant maar het werkt wél... Succes!

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 18:09

Hmm, ik rij momenteel alleen maar op manegepaarden en om dan met een dienblad te gaan rijden .. Tong uitsteken
Als me verzorgpaardje al een stuk beter is ga ik het op hem proberen, rustiger als zo'n pony heb je eig. bijna niet meer (komt ook door de leeftijd Clown)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:13

Ja ik herken het probleem, heb het zelf gelukkig niet maar ik geef soms les en dan heb ik er ook een paar tussen zitten die uiterst vreemde standen aan nemen met hun polsen en handen...
Ik heb ooit een leuke oefening geleerd van iemand die mij les gaf:
Pak een korte zweepje, en leg deze boven op je wijsvingers, duim er bovenop. dus dan ligt die zweep horizontaal op beide vingers. Het is dan best wel onmogelijk om je handen te draaien of iets dergelijks omdat je dat zweepje vast hebt.
Snap je? Tis een beetje lastig uit te leggen..

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 18:45

Germatje schreef:
Ja ik herken het probleem, heb het zelf gelukkig niet maar ik geef soms les en dan heb ik er ook een paar tussen zitten die uiterst vreemde standen aan nemen met hun polsen en handen...
Ik heb ooit een leuke oefening geleerd van iemand die mij les gaf:
Pak een korte zweepje, en leg deze boven op je wijsvingers, duim er bovenop. dus dan ligt die zweep horizontaal op beide vingers. Het is dan best wel onmogelijk om je handen te draaien of iets dergelijks omdat je dat zweepje vast hebt.
Snap je? Tis een beetje lastig uit te leggen..

Hoe dan met de teugels?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:21

gewoon vasthouden, als je je handen rechtop hebt, duimen hoogste punt, kan je onder je duimen dat zweepje doen.

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:08

Oh op die manier Haha! zal het proberen Vork

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:58

ha succes Knipoog
Is best wel lastig kan ik je vertellen :p

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:45

't lijkt niet zo lastig als ik het zo lees, maar ik merk het vanzelf wel denk ik Bloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:18

je moet het ook merken in het rijden, je paard merkt het ieder geval wel, als jij juiste contact hebt op de teugels en jij gaat een hand draaien zal hij of strakker worden of minder goed kunnen meebewegen met de bewegingen en dit zie je weer terug in je paard, weet jij hoe laat het is

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:55

Hoi,

Wat ik zelf wel eens probeer is met opgestoken duimen te rijden en dit ook regelmatig te controleren of ze nog rechtop staan. Meestal doe ik dat als ik voor mezelf rij en dan concentreer ik me meer op mijn houding dan op het rijden zeg maar... Succes,

Petra

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 07:36

je kan een simpel brace-je om je pols doen.

een teks inspreken op een bandje en die afspelen tijden het rijden;)

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:19

flaxy schreef:
Hoi,

Wat ik zelf wel eens probeer is met opgestoken duimen te rijden en dit ook regelmatig te controleren of ze nog rechtop staan. Meestal doe ik dat als ik voor mezelf rij en dan concentreer ik me meer op mijn houding dan op het rijden zeg maar... Succes,

Petra

Hoebedoel je precies?

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 02:35

alsof je je duim opsteekt naar iemand zeg maar...

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:40

Het is inderdaad een kwestie van een slechte gewoonte afleren, maar dat valt niet mee! Je kan het proberen met zo'n zachte gele tennisbal (niet zo 1 waar je echt tennis mee speelt, maar waarmee je als kind tussen het glaswerk mocht spelen). Deze klem je tussen je handen met de juiste handhouding. Om nu te voorkomen dat je elke keer moet afstappen omdat je de bal weer kwijt bent kun je een gat in de bal maken (zoals je een appel doorboord) en er een touwje aan maken. Het touwtje maak je vast aan 1 pols. Je zal merken dat je in het begin elke 10 meter de bal kwijt bent, maar na verloop van tijd weet je in welke situaties dit gebeurd. Dit is al een hele stap aangezien je vandaar uit verder kan werken naar de nieuwe situatie (lees goede handhouding). De oefening met de bal werkt ook goed voor mensen met onrustige handen.

naath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:25

Hmm, klinkt best moeilijk.
En ik weet niet of ik dat zo 1,2,3 kan doen op de manege, die zullen me wel raar aankijken als ik met zo'n balletje aankom Clown

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:19

ik heb precies het zelfde.. door mijn istructeur is dat allemaal veranderd..

misschien kun je het haar nog eens na vragen !? Tong uitsteken