paard met onderhals hoe bovenhalspieren ontwikkelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard met onderhals hoe bovenhalspieren ontwikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 10:44

mijn paard heeft van zichzelf een flinke onderhals en is best sterk hij valt gauw op de voorhand en loopt met de onderhals,hoe kun je de bovenhalsspieren ontwikkelen en trainen wie heeft tips voor mij? gr emaartje

suus27

Re: paard met onderhals hoe bovenhalspieren ontwikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:58

mijn instructrice heeft vertelt dat je pony/paard aan de teugel moet laten lopen, maar dan dat hij onder de noodlijn moet lopen (heel laag lopen). zo ontwikkel je de bovenhals spieren en de spieren die verbinding hebben met de rug, waardoor de rug gaat ontspannen.
ik ben er ook nog steeds mee bezig. ook met de spieren die verbinding hebben met de rug, zijn erg zwak bij mijn pony. Hij loopt ook erg op de voorhand.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:25

^^ wat hierboven staat, Dit deed ik met mijn paard ook die ook al aardig een onderhalsje had.. heeft 5 jaar stilgestaan, nou is het één grote spierbundel!

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:16

ik kan wel een heel verhaal hier gaan schrijven,
maar kijk eens op mijn website www. arua.nl
en anders neem een goede instructrice[teur] die je daar bij kan helpen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:19

Voorwaarts neerwaats over de rug. Waken en er voor zorgen dat de achterhand telkens goed onder blijft treden en actief. En het liefst voor lekker rond stellen dus geen halsstrekken maar ronde hals. Achter de loodlijn is niet slim en blijven activeren niet laten sloffen.
Dit goed volhouden in alle gangen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:21

Veel laag en rond rijden en zeker een goede instructeur/trice erbij doet wonderen. Maar zorg wel dat je paard voorwaarts blijft lopen in 1 tempo, als je dat voor elkaar hebt, kun je hem proberen steeds iets meer op te richten zodat de achterhand eronder komt. succes

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 15:02

en kun je met longeren hier ook nog wat aan doen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:05

jazeker, je kunt hem longeren en dan vooral lang en laag instellen en goed activeren achter met de longeerzweep.
Jer zou kunnen denken aan bijvoorbeeld een stootteugeltje tussen de benen door doen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:17

Of je zet m aan de longe bij met touwtjes. Aan de zijkant bij de oksels zeg maar en tussen zijn benen. En dan rond zetten, bij drijven dat ie actief blijft en dan gaat ie zich vanzelf rondmaken over zijn rug.

Succes!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:43

Longeren met de pessoa

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:15

Talonius schreef:
Longeren met de pessoa

ik heb inderdaad ook een pessoa en ook touwtjes kan dus beide doen..hoevaak zouden jullie het nu gaan gebruiken per week zodat hij ook losser en soepelder wordt..

owja en een dubbele longe hiervoor is dat ook geschikt..gr emaartje

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:18

Lang en laag, en dan lekker voorwaards.. + passoa longeren en dan ook de lange stand. En verder trainen trainen trainen Lachen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:26

Ik heb het even gevolgd, want hoewel ik een paard heb dat een prachtige hals heeft, loopt ook gemakkelijk rond, hebben wij nu een pony die nog nooit aan de teugel heeft gelopen en waar ik ook nog hoop een mooie bovenhals op te kunnen kweken.
Helaas is de pony voor mij te klein om te berijden, maar daarom heb ik vandaag al eens een longeersingel gekocht; ik wil haar dan ook tijdens het longeren gaan bijzetten.

Succes!

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:28

@ avaluna: succes met het bijzetten. ik hoop dat het je lukt een mooie hals bij je pony te kweken.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:14

longeren enzo is goed, vooral lang en laag maaaaaaar hij moet goed voorwaarts blijven anders heeft het geen zin, dan probeert hij achter de teugel te kruipen en/of hij gebruikt de rug niet tot minder waardoor de achterhand er niet onder komt!! Tong uitsteken

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:21

Kafue schreef:
Voorwaarts neerwaats over de rug. Waken en er voor zorgen dat de achterhand telkens goed onder blijft treden en actief. En het liefst voor lekker rond stellen dus geen halsstrekken maar ronde hals. Achter de loodlijn is niet slim en blijven activeren niet laten sloffen.
Dit goed volhouden in alle gangen.

ik rijd op het moment ook een paard met een korte maar dikke hals. deze heeft ook de neiging de onderhals aan te spannen. ik rijd dit paard juist net zoals halsstrekken om zo meer lengte in de hals te krijgen, rond zou ik juist niet doen omdat het gevaar dan alsnog is dat ze JUIST de onderhals gaan gebruiken. als je in deze lange en lage houding gaat schakelen en dan probeerd zo lang en laag mogelijk te blijven zal de bovenlijn zich sterker gaan ontwikkelen.

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:26

Mijn pony wil ook nog wel eens op de voorhand lopen.. Wat ik dan altijd moet doen van mijn instructrice is, heel veel tempowisselingen, en overgangen rijden, en dat werkt echt goed!!! Na een tijdje zet hij zijn achterbenen dan ook echt onder de massa, en verlicht hij zijn voorhand. Vaak gaat ze daar ook meteen veel actiever van lopen. Maar zulke dingen kunnen natuurlijk ook wel per paard verschillen, maar bij mijn pony werkt het igg heel goed! Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:20

Ik mis een belangrijke vraag: waaróm loopt je paard zo?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:52

harnessmaker schreef:
Ik mis een belangrijke vraag: waaróm loopt je paard zo?

zou niet weten Haha! het zadel is oke hoor

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:13

1 er niet meer op gaan zitten heeft je paard absoluut geen baat bij.
2 juiste manier trainen vanaf de grond
3 langzaam het ridjen opbouwen als hij voldoende bespiering gheeft om jou te gaan dragen

Dit is het ideale, maar kan me voorstellen dat je dat niet echt ziet zitten. Je zou het dan zo kunnen doen dat je eerst een weekje alleen vanaf de grond werk (longeren, werk aan de hand, etc eventueel uitlg via pb) en dan dit gaat gebruiken voor het opwarmen en losmaken voor het rijden.dan begin je gewoon rustig met vooral stap.
Als je pony op de voorhand loopt heeft ldr helemaal geen zin. De bovenlijn van een paard is vergelijkbaar met een licht elastisch touwtje, touwtje kun je heel veel gaan buigen aan de voorkant maar dan blijft er niets over voor de achterkant waardoor geen achterhand eronder dus nog altijd op de voorhand. het zou dus gebruikt kunnen worden om alles even op te rekken maar verder zie ik niet echt het nut ervan in.