Pony wil niet om mijn been heen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RolingRoos

Pony wil niet om mijn been heen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 20:01

Ik rijd dus nu op de pony van mijn vriendin die op vakantie is.
Maar die werd dus eigenlijk zelden dressuurmatig gereden, wat ik
nu dus aan het doen ben. Maar ze gaat gewoon kaarsrecht de
bochten door en voltes door. Ze wil niet om mijn been heen
rijden zeg maar. In bochten doet hij ze hoofd naar buiten
en ze kont naar binnen, dus leg ik mijn buitenteugel tegen de
hals maar dan valt ze naar binnen. Dan hoor je dus je binnenbeen
er aan te leggen, maar daar reageert hij niet op dus valt hij naar binnen..
Ik gebruik geen sporen of zweep of iets dergelijks.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen.

Mars

Re: Pony wil niet om mijn been heen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:56

Is ze verder wel goed aan het been?
Goed voorwaarts etc? Als dat niet zo is zal ze eerst moeten leren
naar het been te luisteren.
Maak haar consequent duidelijk wat been geven betekent evt.
de eerste tijd met een zweepje ter ondersteuning als ze niet reageert.
Voorwaarts=voorwaarts reageert ze niet: tikje erbij.
Evt in de bocht als ze haar binnenschouder laat vallen probeer dan eens je
eigen binnenhand ietsjes op te tillen.
Vaak laat je nl onbewust ook je eigen schouder vallen.
Succes!

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:39

Is ze wel goed los, ik denk dat ze wat stijf is en dat ze daarom niet wil buigen.
Ik zou ze eerst goed los rijden aan de beiden kanten zo dat ze gemakkelijker een buiging geeft.
En natuurlijk blijven oefenen op die wendingen en voltes en na een tijdje zal het wel lukken.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:48

met mas eens,probeer dat is

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 22:08

Ze is verder eigenlijk, niet echt goed aan het been nee. Maar ze loopt voormamelijk voor de kar dus is het natuurlijk wel wennen om onder het zadel te rijden en overal naar te luisteren. Ik zal dat eerst proberen dat ze goed op mijn been reageert en dan kijken of ze ook op mijn been reageert tijdens voltes enz.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:15

probeer haar dan ook goed los te rijden voor je haar in een volte vraagt.
Vraag bijvoorbeeld eens een klein beetje stelling naar binnen/buiten.
Gebruik dan ook weer goed je beenhulp.
Als ze eenmaal goed de bedoeling snapt herkent ze deze hulp ook op de volte!
Succes Lachen

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 10:22

Ja dat hoop ik, nou ik ga het morgen gelijk proberen!

Tormenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:42

Dit wordt even een lang voorbeeld, ik geloof dat het misschien wel aansluit op wat Mas hierboven al zei:

Ik heb dit probleem ook met het paard dat ik af en toe rijd. Hij loopt dan zo door mijn binnenbeen heen.
Op het begin doet hij dat nog niet zo erg, dan is hij los en reageert-ie nog goed. Maar op een gegeven moment lijkt het alsof hij mn been niet meer voelt, en valt ie naar binnen, ter compensatie ga ik scheef zitten om m maar naar buiten te duwen.. Helemaal fout natuurlijk, want hij compenseert dat gewicht naar buiten door weer naar binnen te vallen... Op dat moment moet je goed blijven nadenken, zorg dat je recht blijft zitten, en laat hem reageren op je been, desnoods een klein tikje bij je been, ter verduidelijking.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want toen ik me ervan bewust werd, en recht ging zitten, was het probleem al gelijk een stuk opgelost!

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:16

Ja idd, hier herken ik wat. Want ik ging ook ter compensatie scheef zitten, dus op dat moment moet ik dus eigenlijk recht blijven zitten. Ik zal dus ook wel een keer proberen met een zweep te rijden en mijn hulpen te verfijnen als ze niet reageert op mijn been. Bedankt voor de tips!

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:34

Nog meer tips?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:22

beginnen aan de hand, leer de pony zijn/haar lichaam te buigen, kan tips en uitleg geven via pb.
dan zet je er iemand op die de goede hulpen geeft en niet alleen buitenhand en binnenbeen maar ook haar lichaam draait en de juiste zithulpen geeft. Dan ga jij als helper steeds minder doen en wordt het meer longeren, dan snapt hij/zij waarschijnlijk de bedoeling wel, heeft een betere coördinatie en weet hoe de beweging voelt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:50

Probeer hem eerst eens aan de longe te laten buigen.
Waarschijnlijk is hij gewoon stijf in zijn spieren en aan de longe heeft hij en zijn spieren dan even alle ruimte.Dan kan jij op geen enkele manier in de weg zitten.
Niet dat je dat bewust zou doen maar onbewust dan misschien.
Als je dat 2 dagen doet en hij buigt goed met de longe..dan kan je weer eens met rijden beginnen.
Heb het al met heel veel paarden op die manier opgelost.

Probeer met longeren eens een kleine volte te pakken en zijn achterhand dan ver naar buiten te laten wijken in een normale arbeidsdraf..hij mag langzamer(verzameld) dat komt omdat hij dan zijn spieren voelt. Maar als hij terug valt naar stap iets meer ruimte en weer aandraven.
Niet te lang herhalen in het begin maar een paar rondjes en dan de volte weer verruimen.

Dit werkt athans bij mij en vele paarden ontzettend goed en was de oplossing.
Als je nog vragen heb even een pb tje.
Succes! Haha!

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:19

Heb je gepBt

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:17

Nou ik heb nog niet de tijd gehad om haar te longeren, maar ze had vandaag een nieuw zadel gekregen en die probeerde ik dus vanavond uit. En zat prima en toen kwam de vriendin van de eigenaar van het paard, kwam buiten en ik vroeg of ze mij les wilde geven. Ze geeft zelf ook les en heeft daar ook cursus voor gevolgd. Dit ging dan ook super goed en ze deed alles wat ik wou. De eigenaar stond zelf te kijken. Ik ben heel tevreden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:33

Goed dat te horen!
Vaak kun je ook veel beter zoiets oplossen met goede begeleiding.
Die ziet vanaf de grond veel beter hoe je een probleem
aan kan pakken dan wij achter de pc Knipoog

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:47

Volte 10 meter pakken ( in de hoek, dat is makkelijker voor jezelf, dan heb je nog een beetje steun ) je binnenteugel van de hals af, richting je knie ( niet richting je lichaam! Dan kun je je sterk maken en dat is niet de bedoeling! Ook niet vastzetten op je bovenbeen.) Gewoon losjes richting je knie, niet trekken, simpelweg alleen vragen. Zodra ze netjes stelling aanneemt en loslaat wat weg en terug gaan rijden op die volte 10 meter, maar ze mag niet uit de stelling/aanleuning lopen ( let er op dat je je buitenteugel er wel bij houdt! ) Reageert ze goed op weg en terug rijden kun je haar naar buiten gaan duwen voor je been ( soort wijken dus ). Aanspringen in galop op die kleine volte.. Dit is goed én voor aan je been krijgen én voor om je been buigen Knipoog

Dingen die je kunt doen om je pony aan je been te krijgen:
Wijken ( ook vanaf de volte )
Korte tempowisselingen (5 passen voorwaarts, 5 passen terug..)
Veel overgangen & wendingen rijden
Achterwaarts

( Dit heb ik natuurlijk niet allemaal zelf verzonnen Clown Ik had er laatst met mijn paard problemen mee met mn prive springles. De volte heb ik samen met mn instructeur behandeld en ik ben achteraf naar hem toe gegaan of hij nog tips & trucks had om mn paard goed aan het been te krijgen. En dit somde hij op Knipoog )

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:05

lailapri schreef:
beginnen aan de hand, leer de pony zijn/haar lichaam te buigen, kan tips en uitleg geven via pb.
dan zet je er iemand op die de goede hulpen geeft en niet alleen buitenhand en binnenbeen maar ook haar lichaam draait en de juiste zithulpen geeft. Dan ga jij als helper steeds minder doen en wordt het meer longeren, dan snapt hij/zij waarschijnlijk de bedoeling wel, heeft een betere coördinatie en weet hoe de beweging voelt.

Zo zou ik het ook doen.

Ook kun je niet verwachten dat een pony di eje 2 weken van iemadn rijd omdat ze op vakantie zijn, de pony helemaal perfect loopt, daar kan weken , maanden overheen gaan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:07

Mijne is ook zo, als je binnenbeen geeft zal ze alsnog versnellen, of aandraven, zij ziet gewoon druk (langs welke kant dan ook) als vooruit gaan. Dus als je binnenbeen geeft in de bochten, dan versnelt ze gewoon, echt irritant! Waarschijnlijk verkeerd aangeleerd, ofwel verkeerd doorgeleerd bij de vorige eigenaar (die niet kon rijden toen hij haar kocht..)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:58

Ik kan het me wel voorstellen van het paard. Altijd voor de kar met die bomen langs z'n buik is hij altijd helemaal recht. Ook door de bochten!!! Als je met een kar wilt draaien, laat je ze iets verder doorlopen en lopen ze eigenlijk om het draaipunt heen. Hoofd naar buiten en kont naar binnen is dus heel erg logisch voor dit paard!

Mooi dat het zo goed gaat. Oefening baart kunst!