Jamie @ springwork, na commentaar, verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Jamie @ springwork, na commentaar, verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 08:43

Ola, ben ik weer, n.a.v. het vorige topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=805772&hilit= heb ik gisteren nieuwe foto's en filmpjes gemaakt, ik heb geprobeerd om een aantal tips toe te passen. De teugels laat ik nog even voor wat ze zijn, maar ik heb wel heel erg gelet op het naar voren blijven kijken, dat ging ook aanzienlijk beter.
We hebben gisteren uiteindelijk een cm of 90 gesprongen en het ging erg lekker vond ik zelf. Nogmaals, we zijn er nog lang niet natuurlijk, maar ik vond het al een stuk soepeler gaan dan gisteren.
Nou ja, hier zijn de nieuwe foto's en filmpjes! Ben benieuwd naar het commentaar, vinden jullie het er ook beter uitzien, of heb ik last van wanen? Kom maar op met de tips!

http://nl.youtube.com/watch?v=l2ZzqzyP6fo

http://nl.youtube.com/watch?v=rvwcyb7SWNA

en de nieuwe foto's Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Karin_88

Re: Jamie @ springwork, na commentaar, verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:51

probeer meer contact te houden met de mond, maar ik zie dit liever, dan dat je haar te kort houdt Knipoog
Ziet er verder leuk uit!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:59

je mag je knieën een stuk meer aansluiten want nu "vlieg" je boven het zadel. verder proberen je benen wat meer bij je te houden, die vliegen nu vaak naar achter ofzo Tong uitsteken maar dat zal beter gaan met chaps o.i.d.
verder mag je je zadel de volgende keer nog een paar gaatjes aansingelen:=

verder ziet het er goed uit.

edit: na de filmpjes hebben bekeken, bij de eerste mag het paard wel wat voorwaartser.

maar het gaat goed komen hoor! Haha!

gr Mandy

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:18

Ziet er beter uit hoor, je paard vind het ook super leuk, en springt ook mooi. Teugels niet te veel weg geven alleen, probeer contact te houden, soms is dit wat makkelijker met een martingaal. succes verder!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 09:48

Citaat:
je mag je knieën een stuk meer aansluiten want nu "vlieg" je boven het zadel. verder proberen je benen wat meer bij je te houden, die vliegen nu vaak naar achter ofzo maar dat zal beter gaan met chaps o.i.d.
verder mag je je zadel de volgende keer nog een paar gaatjes aansingelen:=
edit: na de filmpjes hebben bekeken, bij de eerste mag het paard wel wat voorwaartser.

Thanks voor de tips, ik wilde inderdaad met chaps gaan springen, maar die ben ik eigenlijk vergeten om te doen, dat zal wel schelen qua beenligging, volgende keer hang ik een briefje op om ze niet te vergeten Haha!!
Hoe moet ik dat doen dan met m'n knieën dan, ik moet er ook niet mee gaan klemmen lijkt me? Het is natuurlijk wel zo dat het een boomloos zadel is en het dus geen kniewrongen heeft waardoor het misschien al gauw lijkt alsof m'n knieën heel ver afstaan, misschien dat dat ook nog wat vertekent? Wat het aansingelen betreft, hoe zie je dat, schuift het zadel o.i.d.? Want strakker dan dit kan ik haar niet aansingelen namelijk.

Ik zwiep inderdaad nogal met mijn benen, het is vooral in de galop wat lastig om m'n benen stil te houden met het boomloze zadel (ook omdat ik altijd veel problemen heb met mijn balans), daar probeer ik wel al op te letten, maar zal het nog meer gaan doen.

Ik ben elke keer voornamelijk met mezelf bezig om door te blijven zetten en niet te verkrampen, vond die sprongen best hoog en eng in eerste instantie. Het feit dat ik weet dat zij er wel vrij makkelijk overheen komt geeft mij genoeg vertrouwen om er dan ook voor te gaan, maar ik vind het wel nog wat lastig om dan op al die andere dingen te letten, haha!

Ze mag inderdaad nog wat voorwaartser, mee eens, daar moet ik ook eens wat meer mee gaan doen Gaaaap!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:59

met je knieën idd een beetje klemmen, niet je paard fijn knijpen natuurlijk Tong uitsteken maar omdat je dat niet zo goed lukt (waarschijnlijk door het zadel) kan je ze proberen er even goed tegen aan te houden, en als je dan straks met laarzen/chaps wat strakker zit blijft je been sowieso beter liggen. dat maakt echt zó veel uit want nu móet je klemmen om aan het zadel te blijven ziten, maar dat is gewoon geen doen. Knipoog dus als je dat even probeerd en het lukt nog niet moet je goed proberen je benen even lang te houden en je tenen naam binnen draaien en proberen je been dehele tijd op dezelfde plek te houden. dit kan je goed oefenen door even zonder beugels te rijden Haha! en van het zadel: op een paar foto's komt ie achter helemaal omhoog achter jou aan Scheve mond leuk dat ie wilt springen maar hij kan beter niet zo ver meegaan Tong uitsteken Haha! maar kan ook aan mij liggen hoor!

gr mandy

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:35

Oh, dat bedoel je! Ja ik zie het inderdaad, wel typisch eigenlijk want hij ligt juist heel stevig (schuift en klappert niet), misschien komt dat omdat het boomloos is. Ik weet eigenlijk niet goed of dit heel erg is, want het klapt niet zo terug op haar rug zoals je dat met een gewoon zadel hebt.

Ik rijd regelmatig zonder beugels en zonder zadel, juist om mijn zit te verbeteren, dus dat doe ik al, die chaps zullen ook nog wle helpen. Ik zal eens op mijn knietjes letten, of dat werkt, maar nogmaals, bij een boomloos zadel heb je geen kniewrongen, dus zit ik over het algemeen al meer aangesloten dan wanneer je een gewoon zadel hebt. Met gewoon rijden zorg ik er altijd voor dat ik niet klem met mijn knieën en dan kun je ook door mijn benen heenkijken als het ware, omdat er geen wrongen zitten. Dus met gewoon rijden zit ik hetzelfde als ieder ander, maar bij mij ziet het er wel heel anders uit. Misschien dat het met springen inderdaad wat anders moet, dus dat ga ik binnenkort weer even testen. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte. Vanavond gaan we lekker een stukje boscrossen, want anders worden we vast springmoe Tong uitsteken!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:26

Probeer iets meer grondtempo aan te houden naar de sprong toe. Dit moet van achteren komen uiterraard. Persoonlijk vind ik dat het meekomen op de sprong en ook de afsprong wat laat. Wat achter het paard aan als het ware. Probeer mee te tellen met de passen van het paard voor de hindernis: ene, tweee, drie ..spring als je snapt wat ik bedoel.

Probeer zelf i.p.v teveel naar voren te zitten iets meer rechtop te blijven boven de sprong hiermee houd je je paard fijner in balans. Naar mate de hindernissen hogen gaan kan je meer verlicht gaan zitten.

Zoals al gezegt kan de singel iets strakker want op 2,4,5 komt het zadel van het paard af. (achterkant van het zadel).
Je kijkt netjes naar voren Lachen probeer aleen ook je bovenlichaam recht boven het paard te houden want het kantelt soms wat naar links (foto's zijn natuurlijk momentopnames).
Probeer je hak uit te drukken en onderbeen iets meer naar voren te leggen waardoor je ook zelf beter je balans kan houden waarmee je ook je paard weer helpt en hier bij je knieen onspant. En een mooie verbinding met de mond houden je geeft het paard in ieder geval de ruimte maar probeer die tussen weg te vinden van ontspannen contact houden en teveel los of te strak. Blijf die ontspanning altijd vinden en houden

Hiermee help je je paard ook weer.

veel plezier met het boscrossen Lachen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 13:02

Hey Maysie, ik heb eerder juist het advies gekregen om pas wat later mee te gaan, dus wat jij nu zegt spreekt het eerdere commentaar weer tegen. Ik ga wel oefenen en kijken wat beter werkt, zal ook proberen om wat rechterop te blijven zitten.
Is het echt zo erg om nu al helemaal verlicht te zitten dan, je bent niet de eerste die het zegt nl. heb je dan niet juist kans dat je het paard in de weg gaat zitten als je niet verlicht gaat zitten?

Gisteren heb ik het zadel nagekeken (ook heb ik wat foto's bekeken van sprongen met een boomzadel) en het ligt verder wel goed. Mijn zadel heeft geen kussens zoals een boomzadel, dus lijkt het alsof het verder omhoog komt dan een gewoon zadel, maar na enige vergelijkingen en testen bleek dat het in principe niet meer verschil maakt dan met een boomzadel.
Bij een boomzadel is er ook ruimte tussen de rug en het zadel tijdens de sprong, alleen omdat er bij een boomzadel altijd een chabrak onder zit en omdat de kussens al gauw 5 cm dikker zijn dan bij een boomzadel, zie je dus niet dat het zadel niet aansluit. Conclusie is dus dat het zadel wel goed aansluit, maar dat de ruimte tussen rug en zadel simpelweg beter zichtbaar is bij een boomloos zadel. Belangrijker, ze heeft er totaal geen last van. De singel kan ook echt niet strakker, trust me Haha!.

Het kan wel kloppen dat ik niet altijd helemaal recht erboven zit, dat heeft wederom met mijn balans te maken i.c.m. het aanrijden naar de sprong, daar zal ik op moeten gaan letten. Evenals het hakken uitdrukken, daar ben ik waardeloos slecht en laks in... Foei! Boos!

Die teugels(het contact houden) komen op een later moment, ik ga eerst werken aan mijn 'spring'houding en techniek. Ik wil haar niet teveel tegenwerken.

Ik zag trouwens dat ik heel raar aan het drijven ben, dat komt een beetje door mijn schijterigheid omdat ik bang ben dat ze niet goed over die sprong heen komt. Ze moet inderdaad wat voorwaartser worden.
Wat ik wel leuk vind om te zien is dat ze er eigenlijk heel makkelijk overheen gaat, zelfs zonder voorwaarts te zijn, dat is in ieder geval voor mij weer een hele geruststelling!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 13:04

even offtopic, het is geen boscross geworden, meer een polderhuppeltje. Maar vandaag wordt het zeker wel bos!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:21

ik heb de berichten niet helemaal gelezen ( Bloos ) maar je moet pas uit het zadel komen als je paard springt, kan je ook niet vallen als ie weigerd of zit je hem tegen dus als je paard opstijgd jij ook Clown

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:26

Ziet er al een heel stuk beter uit!

Probeer nog je hakken laag te houden en je benen stil en let erop dat je haar na de sprong niet meteen dood laat vallen maar lekker nog even doorgallopeert. Dat landt voor jou ook een stuk fijner namelijk Knipoog
Je blijft nu wel heel netjes wachten voor de sprong trouwens, dat heb je snel voor elkaar gekregen Ja

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 00:10

hyppolyte schreef:
Hey Maysie, ik heb eerder juist het advies gekregen om pas wat later mee te gaan, dus wat jij nu zegt spreekt het eerdere commentaar weer tegen. Ik ga wel oefenen en kijken wat beter werkt, zal ook proberen om wat rechterop te blijven zitten.
Is het echt zo erg om nu al helemaal verlicht te zitten dan, je bent niet de eerste die het zegt nl. heb je dan niet juist kans dat je het paard in de weg gaat zitten als je niet verlicht gaat zitten?

Gisteren heb ik het zadel nagekeken (ook heb ik wat foto's bekeken van sprongen met een boomzadel) en het ligt verder wel goed. Mijn zadel heeft geen kussens zoals een boomzadel, dus lijkt het alsof het verder omhoog komt dan een gewoon zadel, maar na enige vergelijkingen en testen bleek dat het in principe niet meer verschil maakt dan met een boomzadel.
Bij een boomzadel is er ook ruimte tussen de rug en het zadel tijdens de sprong, alleen omdat er bij een boomzadel altijd een chabrak onder zit en omdat de kussens al gauw 5 cm dikker zijn dan bij een boomzadel, zie je dus niet dat het zadel niet aansluit. Conclusie is dus dat het zadel wel goed aansluit, maar dat de ruimte tussen rug en zadel simpelweg beter zichtbaar is bij een boomloos zadel. Belangrijker, ze heeft er totaal geen last van. De singel kan ook echt niet strakker, trust me Haha!.

Het kan wel kloppen dat ik niet altijd helemaal recht erboven zit, dat heeft wederom met mijn balans te maken i.c.m. het aanrijden naar de sprong, daar zal ik op moeten gaan letten. Evenals het hakken uitdrukken, daar ben ik waardeloos slecht en laks in... Foei! Boos!

Die teugels(het contact houden) komen op een later moment, ik ga eerst werken aan mijn 'spring'houding en techniek. Ik wil haar niet teveel tegenwerken.

Ik zag trouwens dat ik heel raar aan het drijven ben, dat komt een beetje door mijn schijterigheid omdat ik bang ben dat ze niet goed over die sprong heen komt. Ze moet inderdaad wat voorwaartser worden.
Wat ik wel leuk vind om te zien is dat ze er eigenlijk heel makkelijk overheen gaat, zelfs zonder voorwaarts te zijn, dat is in ieder geval voor mij weer een hele geruststelling!

Wat gebeurd er bij jou op de sprong.. Je komt aan op de sprong met net teweinig kracht van achteren je grondtempo ligt net iets te laag waardoor je na de sprong al snel hebt dat je paard meteen terugvalt (wat te zien is in de filmpjes). Zou je nu meer wachten met het meegaan op de sprong dan komt je nog verder achter met je onderlichaam boven de sprong en daardoor ook de afsprong (te zien op de 3 en 6de foto als ik het goed heb). Wat gebeurd er vooral op de foto dat je paard al te vroeg de opsprong neemt ga dit oefenen door kleine kruisjes en inuitjes doe dit het liefste door middel van oefenen in de les zodat je het daarna zelf alleen kan gaan oefen. Hierbij leer je het paard het ritme en de juiste afstand te kiezen. Want je ziet in de filmpjes zowel deze als in het vorige topic ( jaja ik heb ze allemaal bekeken Knipoog ) dat je paard zoals ik al zei vroeg springt en daarbij ook dicht bij de hindernis komt hierbij spring hij vlak door hem weer wat dichterbij te zetten in combinatie met et grondtempo wat om hoog ect. komt hij dichterbij de sprong dus gaat meer omhoog en komt beter bij de afsprong uit. Alles factoren spelen daarom mee om een zo goedmogelijke sprong te maken.

Door overgangen te oefen maak je je paard sneller van achteren hierdoor train je die motor goed wat zeer belangrijk is bij sprongen of je nou een simpel kruisje neemt of een B parcours of een Z Parcours. Een goed springpaard kan behalve een goeie afzet plaats ook door zijn ruiter er meer onder gezet worden bij de sprong of juist meer ervan af afhangend van de sprong op dat moment.

Het rechterop kan je zelf helpen beter je balans te houden in combinatie met je hakken uitdrukken en onderbeen meer naar voren te houden. Ook wordt deze techniek bij paard gebruikt die wat trekkerig/ vliegerig na de sprong zijn. Hierdoor kan je de lijn beter gaan bepalen ook na de hindernis. Wat hierbij belangrijk is als jij wat rechter gaat zitten is dat je hierbij niet achter blijft in de beweging daarvoor is het ene, tweee, driee..sprong als het ware weer makkelijk bij te gebruiken. Probeer ook je onderlichaam minder te kantelen je kijkt goed vooruit maar je kijkt wat mij opvalt links vooruit. Kijk over zijn oren als het ware. Tuurlijk daarna na je lijn moet je links maar daar heb je nog passen tussenzitten om hem daar op voor te bereiden. Want ik denk dat als jij rechts wil jij rechts gaat kijken of niet? Je handen en teugelhouding en de lijn van jou naar de paardenmond is hier bij ook belangrijk. Ook weer 1 van die factoren. Dus probeer daar ook meteen op te gaan oefenen. Ik weet het het lijkt heelveel maar het zijn die kleine dingen die zulke grote verschillen in een goeie sprong kunnen maken.

Ga spelenderwijs oefenen met overgangen in alle gangen hierbij hem je in dressuur springen en boscrossen wat aan Knipoog. Leg wat balken kris kras door de bak en ga een balken parcours oefenen bijvoorbeeld. Lijntjes rijden waarbij jij tempo bepaald en de lijnen. Dit kan je uitbouwen naar kruisjes het hoeft niet hoog het is gymnastiseren het is oefening voor paard en ruiter. Daar heb je heelveel aan zo ga je je paard leren voelen en je paard jou.

Ik heb zelf weinig verstand van boomloos en hoe het verder op een paard ligt ect. dus daar kan ik weinig op reageren Knipoog.

Verlichte zit is niet heel erg om dat al op lage hoogte te doen maar waarom? ik probeer pas vanaf 1 meter meer verlicht te zitten afhankelijk of het een kruis, steil, oxer ect. is. Zorg dat jou balanspunt samen met het paard zijn balanspunt blijft. Hiermee krijgen jullie de beste sprongen. en waarom jullie zo duidelijk Knipoog omdat veel mensen apart denken mens / paard of paard / mens of nog erger alleen mens. Het is een samenwerking van mens en paard.

Een vriendin van mij zei laats: waarom zeggen mensen "ik ga op mijn paard rijden?" Waarom niet "ik ga met mijn paard rijden".. Knipoog

Sorry voor het lange verhaal succes met oefenen en kijk uit naar je volgende jump topic Haha!

Succes Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 11:49

Pfoei, dat is inderdaad wel heel veel, ik ga je stukje maar even uitprinten en het een paar keer goed doorlezen, het klinkt allemaal wel logisch wat je zegt.

@gomir, ik zal haar vanaf nu gewoon door laten galloperen, dat zit inderdaad een stuk prettiger. Ik kan ook best snel leren hoor, als ik het wil Tong uitsteken!

Ik moet nu inderdaad meer op de techniek gaan letten. Ik zat namelijk eerst gewoon met een heleboel onzekerheid, waardoor ik eigenlijk niet zo goed durfde te springen etc. vandaar dat ik het haar gewoon maar laat doen. Gelukkig geeft het feit dat zij het wel heel braaf allemaal kan en doet, mij wel weer vertrouwen. Jullie reacties hebben daarbij trouwens ook geholpen! Daardoor was ik woensdag ook veel minder gespannen waardoor het al een stuk beter ging. Iedereen bedankt daarvoor Haha!!

Ik ga deze week lekker een paar keer oefenen en als het goed is gaan mijn ouders volgende week mee kijken en foto's/filmpjes maken, dus dan ga ik weer een nieuw topic plaatsen. UIteraard hoop ik dat het dan weer een stuk beter gaat dan tot nu toe. Bovendien ga ik dan netjes met chaps rijden, zoals het hoort Haha!!

p.s. Ik ga trouwens ook altijd rijden met mijn paard, we doen het samen. Hoewel het wel zo is dat als het fout gaat, dat meestal alleen mijn schuld is Haha!

Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie positieve reacties, ik heb er in ieder geval al heel veel aan gehad! Zodra de foto's er zijn maak ik een nieuw topic aan!