Hey Maysie, ik heb eerder juist het advies gekregen om pas wat later mee te gaan, dus wat jij nu zegt spreekt het eerdere commentaar weer tegen. Ik ga wel oefenen en kijken wat beter werkt, zal ook proberen om wat rechterop te blijven zitten.
Is het echt zo erg om nu al helemaal verlicht te zitten dan, je bent niet de eerste die het zegt nl. heb je dan niet juist kans dat je het paard in de weg gaat zitten als je niet verlicht gaat zitten?
Gisteren heb ik het zadel nagekeken (ook heb ik wat foto's bekeken van sprongen met een boomzadel) en het ligt verder wel goed. Mijn zadel heeft geen kussens zoals een boomzadel, dus lijkt het alsof het verder omhoog komt dan een gewoon zadel, maar na enige vergelijkingen en testen bleek dat het in principe niet meer verschil maakt dan met een boomzadel.
Bij een boomzadel is er ook ruimte tussen de rug en het zadel tijdens de sprong, alleen omdat er bij een boomzadel altijd een chabrak onder zit en omdat de kussens al gauw 5 cm dikker zijn dan bij een boomzadel, zie je dus niet dat het zadel niet aansluit. Conclusie is dus dat het zadel wel goed aansluit, maar dat de ruimte tussen rug en zadel simpelweg beter zichtbaar is bij een boomloos zadel. Belangrijker, ze heeft er totaal geen last van. De singel kan ook echt niet strakker, trust me

.
Het kan wel kloppen dat ik niet altijd helemaal recht erboven zit, dat heeft wederom met mijn balans te maken i.c.m. het aanrijden naar de sprong, daar zal ik op moeten gaan letten. Evenals het hakken uitdrukken, daar ben ik waardeloos slecht en laks in... Foei!

Die teugels(het contact houden) komen op een later moment, ik ga eerst werken aan mijn 'spring'houding en techniek. Ik wil haar niet teveel tegenwerken.
Ik zag trouwens dat ik heel raar aan het drijven ben, dat komt een beetje door mijn schijterigheid omdat ik bang ben dat ze niet goed over die sprong heen komt. Ze moet inderdaad wat voorwaartser worden.
Wat ik wel leuk vind om te zien is dat ze er eigenlijk heel makkelijk overheen gaat, zelfs zonder voorwaarts te zijn, dat is in ieder geval voor mij weer een hele geruststelling!