Wie weet... mss mijn toekomstige Z-dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Wie weet... mss mijn toekomstige Z-dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 20:32

Haha! Wie weet hé.
Vandaag is Anne eens langsgekomen en zij heeft de foto's genomen (en natuurlijk de paarden eens uitgetest). Paard van dienst hier is Kiwi des Marechaux. Een negenjarige Selle Français. Springpaard in hart en nieren, maar ik het dressuurmens kan het niet laten om hem eens uit te testen. Ik rijd hem in de vakanties af en toe (als ik tijd heb). Ik weet zn knoppen nog helemaal niet zitten en snap nog niet helemaal hoe hij in elkaar zit. Van zijn kant net hetzelfde, dus testen we elkaar eigenlijk een beetje uit. Deze week er sinds lang voor het eerst weer eens opgereden, wat natuurlijk langs geen kanten goed ging. Hij neemt nogal graag vast en bouwt dan flink wat spanning op. Ben ik totaal niet gewend en eigelijk rijd ik op een heel losse ontspannen manier en dat vind (vond) ik bij hem nu niet onmiddelijk terug. Dus dan maar aan het werk gezet. Bijzetteugels er voor alle zekerheid eraan gehangen en na 10 minuutjes dan toch maar vastgemaakt. Die dingen doen absoluut niks verkeerd, alleen heeft hij iets minder de neiging te gaan vastlopen dan.

Hier de foto's:
1/foto in stap en totaal niet los (kreeg er zowel links als rechts geen beweging in)
Afbeelding

2/Mooie foto van zn hoofdje
Afbeelding

3/Beetje doorvragen (is ook zn 'moeilijke' kant)
Afbeelding

4/Is al iets beter maar nog lang niet goed
Afbeelding

Afbeelding

Daarna is de bijzet eraan gegaan, en stilaan heb ik hem dan toch los gekregen. Met als resultaat de volgende foto's:

5/Heel mooie draffoto's. Deze momenten heb ik nog nooit eerder met hem gehad. Hij liep ontspannen, liet vooraan los.
Afbeelding

6/ Z'n moeilijke kant
Afbeelding

7/Niet slecht
Afbeelding

8/ Galopje als beloning, ik heb in de galop ook verder niks meer van hem gevraagd
Afbeelding

9/En last but not least: op weg naar piaffe Haha! (leuke toevalsfoto, want ik vrees dat hij (we) er nog lang niet aan toe zijn. Maw hier een drafje met beetje knieactie door de plas water Knipoog
Afbeelding

En nee wordt niet mn dressuurpaard, maar af en toe wel es fijn om een andere te rijden. Bloos
Commentaar op mn houding hoeft niet echt, ik weet wat er verkeerd is, er wordt aan gewerkt, alleen had ik op dit moment weinig tijd om ook daaraan nog te denken.

Felinde

Re: Wie weet... mss mijn toekomstige Z-dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:34

Erg leuke foto's! Ziet er leuk uit vind ik. Veel plezier verder. Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:39

Leuke foto's & leuk paard.
Ik vind wel dat je soms een beetje teveel naar voren zit, en dat je je voeten wat te ver in de beugels hebt.
Succes nog.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 20:42

Aline_17 schreef:
Ik vind wel dat je soms een beetje teveel naar voren zit, en dat je je voeten wat te ver in de beugels hebt.
Succes nog.

Dat naar voren zitten weet ik, maar zoals ik dus al vermeld heb, ik heb niet echt op houding gelet, was te druk bezig met het paard zelf. En als ik nu met een iets niet akkoord ben, dan is het wel dat mn voeten te ver in de beugels zitten. Nooit dus bij mij, integendeel soms mogen ze nog een cm verder. Maar dat is iets waar ik echt zeker van ben. Bloos

MisJis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:42

Leuk paardje.
Probeer je hakken wat meer uit te drukken en niet naar voren vallen maar schouders recht en borst vooruit;)
Succes verder;)

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:46

Haha leuke titel Vork Ik dacht even kijken, ik trof weliswaar wat anders aan dan verwacht, maar ik vind het er echt heel positief uitzien hoor Knipoog Veel plezier nog in de toekomst met dit paard Knipoog

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:45

Ziet er goed uit!
Kiwi is leuk! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:53

Met zo'n titel verwacht je idd wat anders.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:24

Ik vind hem zonder die bijzet eigenlijk beter lopen dan met bijzet Knipoog
Op de 5e draffoto geef je zelf als commentaar dat het een erg mooie foto is, het eerste dat mij opvalt is dat er totaal geen buiging is en dat het hoofd zelfs helemaal kantelt.
Volgens mij verschillen we nogal qua mening wat goed en slecht is, ik vind het persoonlijk een van de mindere foto's, eigenlijk een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet Knipoog
De titel was in elk geval veelbelovend, ik ben benieuwd hoe het gaat als jullie wat meer op elkaar ingespeeld zijn en je ook meer tijd hebt om aandacht aan je houding te besteden. Het paard heeft in elk geval wel heel veel uitstraling Ja
Veel succes samen! Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 07:34

Oscar schreef:
Ik vind hem zonder die bijzet eigenlijk beter lopen dan met bijzet Knipoog
Op de 5e draffoto geef je zelf als commentaar dat het een erg mooie foto is, het eerste dat mij opvalt is dat er totaal geen buiging is en dat het hoofd zelfs helemaal kantelt.
Volgens mij verschillen we nogal qua mening wat goed en slecht is, ik vind het persoonlijk een van de mindere foto's, eigenlijk een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet Knipoog
De titel was in elk geval veelbelovend, ik ben benieuwd hoe het gaat als jullie wat meer op elkaar ingespeeld zijn en je ook meer tijd hebt om aandacht aan je houding te besteden. Het paard heeft in elk geval wel heel veel uitstraling Ja
Veel succes samen! Lachen

Mss wel, maar op dit moment zonder de bijzet zet hij zich behoorlijk vast. Met bijzet heb ik het gevoel dat hij zich wat losser laat en dit is net wat ik wil dat hij doet, zich niet vastzetten maar eerst los leren lopen. Als ik hem nu in een houding dwing en hij werkt continu tegen dan is dit slechter denk ik dan wanneer ik een beetje druk geef, als hij naar beneden komt, dan loslaat (niet volledig losgooien maar gewoon geen extra druk moeten geven om hem vast te houden). De 5de foto is natuurlijk een momentopname dus het kan dat hij wat kantelt. Volgens mij was ik hier een diagonaal aan het rijden dus logisch dat er weinig buiging is denk ik. Bloos En het is idd een voorbeeld van hoe het niet moet. Ik ben er mij bewust van dat hij niet loopt zoals het moet. Dat had ik de eerste keer al heel duidelijk gevoeld. Haha! De eigenaar rijdt hem ook heel anders en dat 6 jaar lang. Dus nu wil ik eerst dat hij zich niet continu gaat vastzetten. Dan pas kan verder gegaan worden met de rest. Op het einde liep hij echt met stukken goed. Mooi nageeflijk, wel lager, ronder en dieper, en met buiging. Dus als we die stukken kunnen verlengen zit het goed denk ik.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:41

zitake schreef:
Aline_17 schreef:
Succes nog.

Dat naar voren zitten weet ik, maar zoals ik dus al vermeld heb, ik heb niet echt op houding gelet, was te druk bezig met het paard zelf. En als ik nu met een iets niet akkoord ben, dan is het wel dat mn voeten te ver in de beugels zitten. Nooit dus bij mij, integendeel soms mogen ze nog een cm verder. Maar dat is iets waar ik echt zeker van ben. Bloos

Probeer volgende keer toch eens éerst met jezelf bezig te zijn en dan met het paard. Grote kans dat het paard dan stiekem al veel eerder loslaat. Ik krijg tenminste altijd te horen dat het paard pas lekker los en ontspannen kan lopen als ik goed ga zitten!
Dus eerst goede houding, dan los paard. Andersom wordt een stuk moeilijker...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 07:44

Bonechi_ schreef:
Probeer volgende keer toch eens éerst met jezelf bezig te zijn en dan met het paard. Grote kans dat het paard dan stiekem al veel eerder loslaat. Ik krijg tenminste altijd te horen dat het paard pas lekker los en ontspannen kan lopen als ik goed ga zitten!
Dus eerst goede houding, dan los paard. Andersom wordt een stuk moeilijker...

Idd heb je helemaal gelijk in, maar ik zit hier ook maar op 2 foto's iets naar voren, anders zit ik gewoon recht. dus zo dramatisch is het niet denk ik. In de galop zat ik bewust iets naar voor.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:53

[/quote]
Dat naar voren zitten weet ik, maar zoals ik dus al vermeld heb, ik heb niet echt op houding gelet, was te druk bezig met het paard zelf. En als ik nu met een iets niet akkoord ben, dan is het wel dat mn voeten te ver in de beugels zitten. Nooit dus bij mij, integendeel soms mogen ze nog een cm verder. Maar dat is iets waar ik echt zeker van ben. Bloos[/quote]

Dus eerst goede houding, dan los paard. Andersom wordt een stuk moeilijker...[/quote]

Dit vind ik nou zo typisch, dat ruiters eerst hun paard lekker willen laten lopen en dan pas aan hun eigen houding gaan denken, terwijl met een juiste houding je paard veel en veel makkelijker en sneller lekker loopt.......

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 07:58

Noppert schreef:
Dit vind ik nou zo typisch, dat ruiters eerst hun paard lekker willen laten lopen en dan pas aan hun eigen houding gaan denken, terwijl met een juiste houding je paard veel en veel makkelijker en sneller lekker loopt.......

Nogmaals, gelieve vorige reactie te lezen. (ook weer typisch bokt om niet alles te lezen Bloos ), ik zat hier enkel die ene twee foto's naar voor. Hij maakt zich sterk trekt mij naar voor. Op de andere foto's zit ik weliswaar wel recht en eigelijk praktisch de volledige tijd dat ik gereden heb. Enkel in galop heb ik bewust wat verlichter gaan zitten, dus iets naar voor maar dat was dan ook de bedoeling.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 07:59

En daarbij, als een ruiter niet goed zit zal het paard minder lopen maar omgekeerd ook, als het paard minder loopt zal een ruiter minder zitten. Het loopt in twee richtingen en komt niet alleen van de ruiter uit.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:26

zitake schreef:
Noppert schreef:

Nogmaals, gelieve vorige reactie te lezen. (ook weer typisch bokt om niet alles te lezen Bloos ), ik zat hier enkel die ene twee foto's naar voor. Hij maakt zich sterk trekt mij naar voor. Op de andere foto's zit ik weliswaar wel recht en eigelijk praktisch de volledige tijd dat ik gereden heb. Enkel in galop heb ik bewust wat verlichter gaan zitten, dus iets naar voor maar dat was dan ook de bedoeling.

Het was echt niet persoonlijk bedoeld Haha! (en ik had wel het hele topic gelezen....) ,maar het is gewoon opvallend hoeveel fototopics beginnen met de mededeling: let niet op mijn houding, daar wordt aan gewerkt o.i.d. Ik heb een workshop gedaan bij Ulrike Thiele (zitles) en daar heb ik gewoon gevoeld wat voor verschil het voor je paard maakt als je niet recht zit, je handen vastzet o.i.d. Ulrike Thiele heeft ooit een clinic gegeven met een top-dressuuramazone en die kon feilloos de resultaten laten zien van een verkeerde zit/beenligging e.d. Dus eerst voerde ze bijvoorbeeld een perfecte piaffe uit en daarna dezelfde oefening met een kromme rug of voorovergezeten, een wereld van verschil......

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 08:30

Noppert schreef:
Het was echt niet persoonlijk bedoeld Haha! (en ik had wel het hele topic gelezen....) ,maar het is gewoon opvallend hoeveel fototopics beginnen met de mededeling: let niet op mijn houding, daar wordt aan gewerkt o.i.d. Ik heb een workshop gedaan bij Ulrike Thiele (zitles) en daar heb ik gewoon gevoeld wat voor verschil het voor je paard maakt als je niet recht zit, je handen vastzet o.i.d. Ulrike Thiele heeft ooit een clinic gegeven met een top-dressuuramazone en die kon feilloos de resultaten laten zien van een verkeerde zit/beenligging e.d. Dus eerst voerde ze bijvoorbeeld een perfecte piaffe uit en daarna dezelfde oefening met een kromme rug of voorovergezeten, een wereld van verschil......

Idd, helemaal op de hoogte van wat een verkeerde houding kan doen. Ik heb zelf ook speciale zitlessen gevolgd. Mn houding is in vergelijking met vorig jaar heel erg verandert, in de positieve zin dan. Is wel heel interessant om zoiets te doen. En je ziet het idd veel op bokt.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:54

Begin is er! ziet er zeker niet verkeerd uit! succes met jou doel Haha!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 15:10

GinnyBanshee schreef:
Begin is er! ziet er zeker niet verkeerd uit! succes met jou doel Haha!

Bedankt. Er zit zeker een begin in. We zien wel waar we komen, jammer genoeg heb ik niet zo veel tijd over om ook hem nog erbij te rijden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:01

Ik ben het helemaal met je eens dat hij lekker los moet laten. Maar probeer je niet te veel te richten op de voorkant he, als je hem van achter sneller krijgt en hij op deze manier wat lichter in je hand wordt, kan je hem dan wel wat soepeler maken met door het rijden van figuren. Misschien moet je zo'n paard eens met dubbele longe loswerken? Succes als je nog eens gaat trainen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:26

Geen idee of het al genoemd was; maar vindt bijzet LEVENSGEVAARLIJK! Als hij schrikt, hoofd omhoog, daarna nog meer schrik en komt omhoog, evt. al bij 1e keer schrikken en dan kan je hem niet 'ff' losknippen zodat hij zijn evenwicht niet verliest!
Dan liever een slof die je meteen lang kan laten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 19:44

QuijoSavan schreef:
Geen idee of het al genoemd was; maar vindt bijzet LEVENSGEVAARLIJK! Als hij schrikt, hoofd omhoog, daarna nog meer schrik en komt omhoog, evt. al bij 1e keer schrikken en dan kan je hem niet 'ff' losknippen zodat hij zijn evenwicht niet verliest!
Dan liever een slof die je meteen lang kan laten.

Neen is nog niet vermeld. Maar ik ken het paard, en in de piste schrikt hij praktisch nooit, dan nog er zit behoorlijk wat rek op de bijzet dus die geeft goed mee. Hij is het gewend om bv ook met longeren bijgezet te worden met de pessoa, uus het lijkt me in zijn geval niet levensgevaarlijk.
Een slof gebruik ik liever niet bij hem. Zal meer kwaad dan goed doen. Ik denk dat het niet echt bevorderend werkt voor zn ontspanning en daarbij ik heb nog nooit met een slof gereden en zonder begeleiding doe ik het dan ook niet. Trouwens is het niet de werking van een slof die ik nodig heb denk ik.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:04

Slof doet alleen kwaad als je er niet mee om kan gaan en daarnaast is de werking van de slof zeer uitgebreid (je kunt hem op veel verschillende manieren gebruiken). Maar het is bij ons op stal een keer gebeurt, ook waar het paard het al kon.
Sterker nog; eerst aan longe met bijzets en daarna opgestapt en na paar rondjes lag ze dus in het ziekenhuis....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:33

QuijoSavan schreef:
Slof doet alleen kwaad als je er niet mee om kan gaan en daarnaast is de werking van de slof zeer uitgebreid (je kunt hem op veel verschillende manieren gebruiken). Maar het is bij ons op stal een keer gebeurt, ook waar het paard het al kon.
Sterker nog; eerst aan longe met bijzets en daarna opgestapt en na paar rondjes lag ze dus in het ziekenhuis....

Ik heb dus nog nooit een slof gebruikt en ga het ook niet doen als het niet echt nodig is en zeker niet zonder begeleiding dus. Meestal rijd ik alleen en ik krijg om de 1 of 2 weken les. Maar dan wel niet met dit paard. De bijzets zijn ook maar bedoeld voor de eerste keren. Van zodra het beter gaat gaan die eraf. Ik hang niet zomaar een bijzet op elk paard en zeker niet als ze het niet gewend zijn. Bij hem gaat het perfect.