paard zet zichzelf vast in de hoek van de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marssam

paard zet zichzelf vast in de hoek van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 17:16

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje, het is niet voor mij of mijn paard, maar voor een stalgenootje.
In de bak hebben we vrij scherpe hoeken, en deze pony zet zichzelf dus altijd in dezelfde hoek van de bak vast. als je gewoon de hoek wil afsnijden (dus netjes over de hoefslag rijden) rent ie nog keihard de hoek in, ookal houd je goed je teugels en benen erbij om hem op de hoefslag te houden.
net hadden we de hoek afgezet met pionnen, en zelfs daar rent ie dwars doorheen.

Hoe is dit nu het beste op te lossen? en wat is de beste manier van straffen voor dit gedrag?

Alvast bedankt Bloos

Anoniem

Re: paard zet zichzelf vast in de hoek van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:26

Wat voor een omheining hebben jullie om de bak heen?

Bij houten hekken zou je een springbalk op de balken kunnen laten rusten zo dat de hoek niet meer scherp is, of een duidelijk zichtbaar lint spannen als je zeker weet dat hij daar niet doorheen loopt.
Het is echt niet een rijtechnische manier van het probleem op lossen.

Ze kan voor dat de hoefslag de bocht omgaat al af wenden, zeg maar de hoefslag op de korte zijdes een meter of twee (of meer) naar binnen schuiven. Eerder de bocht om dus.
Gaat dat uit eindelijk goed kun je de korte zijde steeds meer naar het hek toe schuiven.

Binnenbeen er aan houden, en hem daar om laten buigen maar niet naar binnen laten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:29

Als hij dat grapje kan doen is hij niet goed aan het been, want dan drijf je hem er zo uit Lachen

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:30

de bak heeft 2 wanden met dichte stenen muren en de korte zijde met metalen hekken, je kan het niet echt afzetten met een balk ertussen.
daarom probeerde we de pionnen, maar ook dat had dus geen zin.

ik zie wel vaak dat de pony op de lange zijde (richting die hoek) al gaat klieren, veel sneller lopen, hoofd omhoog gooien e.d.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:35

Probeer anders de pony vóórdat hij gaat klieren op de lange zijde, af te laten wenden/volte te laten maken.
Maak het moment van afwenden steeds meer richting de hoek, zo lang het goed gaat, tot dat je uiteindelijk de hoek normaal kan rijden..
Heeft je vriendin ook les met deze pony? Misschien zou een privé-lesje wel een mogelijkheid bieden? Lachen

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:37

ja we wachten nog op een prive instructrice, dus momenteel geen lessen nee.
kzal haar de tips doorgeven

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:46

Probeer de hoeken met iets massiefs een beetje ronder te maken. Dit moet rijtechnisch opgelost worden maar voor de time being moet je even iets endan natuurlijk wel veilig. Ronde hoeken kan een paard minder makkelijk kleven en is hij er makkelijk uit te rijden.

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:47

ja dat is zo. ja want de hoek is echt heel scherp (de bak is niet helemaal vierkant vandaar) en die hoek is dan zo scherp dat als de pony met zn hoofd in de hoek staat kan je niet eens normaal keren want dan komen zn eigen benen klem. ze moeten dus echt elke keer afstappen en het beest eruit halen.

maargoed, stel hij rent dus weer die hoek in, moet hij dan niet alsnog afgestraft worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:51

ik zou een keer niet afstappen en hem het zelf laten uitzoeken, hij móet eruit, hoe boeit jullie niet, hij is er in geraakt dus zorgtie ook maar dat ie er een keer uit raakt...

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:52

ja ze zijn er nogal voorzichtig mee en gauw bang dat ze haar dan kreupel rijden ofzo, maar ik zal het iig zeggen dat ze ff goed streng moeten zijn en goed sturen voordat ze de hoek al bereiken.

iig bedankt voor alle tips Pling

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:55

denk dat de pony een klein beetje profiteert van die voorzichtigheid Knipoog Voorzichtigheid is goed, maar te voorzichtig...Te is nooit goed Knipoog

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:03

Ik denk dat je vriendin toch misschien eens een keertje wat strenger moet optreden als haar pony in de hoek staat.
Want iedere keer afstappen kan de pony ook als beloning gaan zien. Dus misschien een keertje wat ''harder'' optreden? Lachen

En dan bedoel ik niet gelijk hard de zweep er een aantal keer eroverheen halen, maar ietsjes harder optreden kan geen kwaad denk ik Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:07

pharagirlke schreef:
ik zou een keer niet afstappen en hem het zelf laten uitzoeken, hij móet eruit, hoe boeit jullie niet, hij is er in geraakt dus zorgtie ook maar dat ie er een keer uit raakt...

Idd hoe hij het doet doet hij het maar da is zijn probleem. Dit is een leuk spelletje geworden, sprintje trekken hoekje in en weer zijn zin gekregen. Sla hem maar eens flink voor zijn donder want dit is een gevaarlijk geintje. Zal nu wel weer half Bokt over mij heen krijgen Stoom uit je oren.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:20

daniella74 schreef:
pharagirlke schreef:

Idd hoe hij het doet doet hij het maar da is zijn probleem. Dit is een leuk spelletje geworden, sprintje trekken hoekje in en weer zijn zin gekregen. Sla hem maar eens flink voor zijn donder want dit is een gevaarlijk geintje. Zal nu wel weer half Bokt over mij heen krijgen .

mee eens. Een paard moet m.i. altijd met zo zacht mogelijke hulpen gereden worden, maar als je een brutale hebt die zich daar niets van aantrekt mag je best eens hard optreden. De pony wordt nu beloond voor z'n gedrag: hij staat lekker stil, ruiter stapt af, en het volgende rondje flinkt 'ie het geintje weer.

Als de pony zichzelf met ruiter in die hoek kan parkeren, kan hij er met ruiter ook weer uit. Achteruit, of met benen overkruist maakt niet uit. Als hij daarbij bijna op z'n snuit gaat: goed. Weet 'ie meteen dat het niet leuk is om die hoek in te schieten.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:26

Idd, geef hem maar eens flink op zijn donder want dit is geen leuk grapje!

xBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:22

Oei, dat is erg vervelend, en de pony heeft er duidelijk eeen gewoonte van gemaakt/is er een gewoonte van aan het maken..
Is zij de enige die de pony rijdt?, anders zou je kunnen kijken of de pony het bij iemand anders ook doet. Ik denk dat de pony toch een keer echt onwijs op zn donder moet krijgen, want fijn is dit niet natuurlijk..

Je kan ook iemand in de hoek zetten met een zweep oid, zodat diegene de pony weg kan jagen als ie het weer doet. (mits het niet gevaarlijk is!)

Of je gaat de pony in de betreffende bak longeren (ook bij die hoek Knipoog), zodat ie niet in de hoek kan. Op die manier leert de pony dat ie er toch echt langs moet.

Ik weet niet of dit zal werken, maar misschien het proberen waard?

Succes in ieder geval!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:49

xBo schreef:
Oei, dat is erg vervelend, en de pony heeft er duidelijk eeen gewoonte van gemaakt/is er een gewoonte van aan het maken..
Is zij de enige die de pony rijdt?, anders zou je kunnen kijken of de pony het bij iemand anders ook doet. Ik denk dat de pony toch een keer echt onwijs op zn donder moet krijgen, want fijn is dit niet natuurlijk..

Je kan ook iemand in de hoek zetten met een zweep oid, zodat diegene de pony weg kan jagen als ie het weer doet. (mits het niet gevaarlijk is!)

Of je gaat de pony in de betreffende bak longeren (ook bij die hoek Knipoog), zodat ie niet in de hoek kan. Op die manier leert de pony dat ie er toch echt langs moet.

Ik weet niet of dit zal werken, maar misschien het proberen waard?

Succes in ieder geval!

jep en als je derop kruipt mag je der zeker van zijn dat ie lekker weer in zn hoekje gaat luieren.