Jamie @ springwork...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Jamie @ springwork...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 09:33

Ola allemaal,

Ik heb eindelijk de moed verzameld om een paar springfoto's en filmpjes hier te plaatsen....
Om te beginnen, heb ik Jamie sinds 2 december 2006 en heeft ze een maand of 3/4 stil gestaan wegens ziekte/kreupelheid etc. We zijn een paar maanden geleden weer rustig aan begonnen met rijden en tot nu toe gaat dat aardig. Ik heb nog niet bijster veel springervaring (wij zijn meer boscrossers...) en ben ook op zoek naar goede instructie, dus daar wordt aan gewerkt. Zowel Jamie als ik mogen graag een sprongetje maken, en hebben er ook veel lol in, alleen de techniek laat nog te wensen over, voornamelijk aan mijn kant, zij doet het eigenlijk altijd wel netjes, pfieuw...

In het eerste filmpje is een stalgenootje te zien die een klein sprongetje met haar maakt.
http://nl.youtube.com/watch?v=hF8LZy-1r5g

In het onderstaande filmpje gaat het niet zo bijster soepel, het dubbelsprongetje ging redelijk, maar vervolgens viel ze terug in draf en kwam vervolgens niet helemaal goed uit voor het laatste kruisje, waardoor ze een ietwat vreemde actie had (let maar op haar voorbeentjes). Vandaar ook mijn 'Whaa!'.....
http://nl.youtube.com/watch?v=eSDU8oiYAQw

Dit was het laatste sprongetje, die ging gelukkig wel wat meer zoals het hoort.
http://nl.youtube.com/watch?v=pI19gc-ZiU0

Zo en nu nog een paar foto's, die spreken op zich voor zichzelf denk ik.

Oogjes dicht James, deze wordt eng.... ROFL
Afbeelding

Kruisje
Afbeelding

Kruisje nog een keer, ja wij zijn van de herhaling Haha!
Afbeelding

1e deel dubbel
Afbeelding

2e deel dubbelsprong(etje)
Afbeelding

Hihi, leuk zweefmoment
Afbeelding

Beetje gaar Verward
Afbeelding

Stalgenootje op Jamie:
Afbeelding

Stalgenootje op vp in rare bui....
Afbeelding

Vriendin op mijn veel te hoge, brede, lange paard. Wij vonden het geen potje Haha!!
Ze heeft zelf een draver van 1.55, vandaar.... scheelt maar een centimetertje of 15....
Afbeelding

Zoals gezegd, bij mij ontbreekt de techniek nog om echt goed te springen, maar aangezien wij samen nog maar een keer of 6 hebben gesprongen (+ nieuwe zadel waar ik ook nog even aan moet wennen zo nu en dan) en dan over enkele hindernisjes die niet hoger zijn dan 60 cm, vond ik het op zich best aardig gaan.

Uiteraard moet ik mijn hakken meer uitdrukken, wat beter naar achter blijven zitten, wat beter meekomen met de sprong en niet zo zwiepen met mijn benen. Hier ben ik mij terdege van bewust en daarom ben ik er ook hard mee bezig om dit te verbeteren, ik heb helaas alleen een totaal gebrek aan talent, vandaar dat het vrij lang duurt voordat ik dit een beetje door begin te krijgen.... Verward Ben bovendien ook niet zo heldhaftig meer als een paar jaar geleden, dus dat werkt ook niet mee natuurlijk...

Tips zijn uiteraard meer dan welkom, mits ik er wat mee kan natuurlijk, dingen als: "ziet er niet uit" schiet ik niet zo bijster veel mee op, wist ik al Haha!

Nou ja geniet er maar van, en probeer niet van je stoel te vallen van het lachen.... ROFL

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 18-07-07 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

_Kelly

Re: Jamie @ springwork...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:37

ik vind het er wel leuk uitzien.. ik kanje geen commentaar geven want ik heb totaal geen verstand van springen! Bloos

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:38

Leuk paardje Lachen

Ziet er leuk uit, denk er alleen wel aan dat je je teugels niet te slap laat hangen en dat je voor je uitkijkt ipv naar beneden tijdens de sprong Knipoog

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:41

Ziet er leuk uit!
Alleen kreeg ik bij de 1e foto's heel erg het gevoel alsof je beugels heel kort waren, terwijl dat op de andere foto's helemaal niet zo lijkt Clown

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 09:50

Thanx, ik denk dat dat komt omdat ik dan net in m'n beugels sta en omdat ie schuin van voren is genomen, ik zie wat je bedoelt, maar de lengte is overal hetzelfde.

Haha, ik ben een centenzoeker, en die teugels ben ik nog helemaal niet mee bezig inderdaad, eerst maar eens knap over zo'n hindernis heenkomen, als ik die teugels nu op maat ga houden zit ik haar alleen maar in de weg denk ik. Maar ik zal er wel op gaan letten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 09:51

zo, filpmje 2 doet het nu trouwens ook

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:06

Ziet er goed uit hoor, zeker aangezien je nog niet zo vaak gesprongen hebt :J
Probeer idd wat meer contact te houden met zijn mond, en voor je uit kijken he Haha!
Ik kan de filmpjes niet kijken (ligt aan mijn pc) dus ik weet niet hoe hard hij er op af gaat, maar probeer anders voor de sprong nog even wat been te geven zodat ie er wat actiever over gaat..
Verder heb ik geen commentaar ik vind het zeer netjes Lachen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 10:15

Ik zal meer op die teugels gaan letten, ze hangen inderdaad wel helemaal los Haha!! Ik zat de foto's even te bekijken en ik zit inderdaad iedere keer echt naar die sprong te kijken van, oei, gaat dat wel? Ik was er gisteren ook nog een keer naast gelazerd (volledig eigen schuld trouwens), dus dat zal wel meegespeeld hebben. Ik ga toch wat meer proberen om voor me uit te kijken. Wat dat betreft zijn foto's wel altijd heel fijn omdat je goed kunt zien wat je fout doet.
Ze mag inderdaad zo nu en dan wat actiever doen, heb ontdekt dat ze, hoewel ze het prachtig vindt dat springen, niet echt wat extra power geeft voor een sprong. Zeker niet bij een lage hindernis, zodra hij wat hoger wordt dan komt er al wat meer pit in. Ik hoop dat het gewoon een kwestie van oefenen zal zijn.

Verder ben ik nu ook nog te weinig met m'n houding en rijstijl bezig, omdat ik gewoon eerst wat meer gevoel moet ontwikkelen voor het springen.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:44

is het niet moeilijk om in een boomloos zadel te springen?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 10:57

Nee, gek genoeg heb ik daar totaal geen moeite mee, ik vind het juist makkelijker en fijner dan met het zadel wat ik hiervoor had (kieffer vzh). Het enige moeilijke is de galop, dan gaan mijn benen nogal aan de zwiep, maar dat wordt gelukkig ook steeds minder. Het feit dat ik nogal talentloos ben geeft de meeste problemen, ik heb soms (niet altijd) ook vrij lang nodig om aan een paard te wennen, i.v.m. balans zoeken. Zo'n boomloos zadel is wel een stuk beter voor m'n houding, je moet echt zelf zorgen dat je goed zit, er is namelijk niets wat je in positie houdt als het ware.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:45

Ziet er goed uit hoor. Paard krijgt genoeg ruimte maar de teugels zijn te lang, je kunt ze beter iets korter houden en dan je handen iets meer mee te geven dan heb je na en voor de sprong meer controle als je je handen weer terug plaats. En probeer niet naar de hindernis te kijken maar erover heen.

Het ziet er verder niet verkeerd uit, en je zit het paard ook niet in de weg zo te zien.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:34

Jeeh, dank je, wat een leuke reacties allemaal, ik was echt bang dat ik allemaal naar commentaar zou gaan krijgen ofzo, maar dat valt reuze mee Haha!!

Op zich heb ik trouwens wel contact naar mijn idee, want het is niet zo dat de teugels met het rijden zelf helemaal slap hangen ofzo, maar als je het op de foto's ziet dan zijn die teugels wel echt megalang en slap!
Ik zal inderdaad gaan proberen om vooruit te kijken, het ziet er wel heel maf uit zo Haha!! Zo nu en dan zit ik haar nog wel eens in de weg, maar het gaat gelukkig wel steeds beter.
Wij zijn saampjes ook eigenlijk alleen maar boscrossers, dus het is altijd weer even wennen in zo'n kleine onhandige bak Haha!!
We hebben het dubbeltje daarom ook maar schuin gezet, anders kan james echt die draai niet maken, het was nu ook al krap, we kwamen een paar keer niet echt goed uit met die dubbel (vandaar ook de eerdere valpartij), maar we roeien gestaag voort...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:17

Je moet wel boven blijven hè Knipoog

Op je stalgenoot ga ik geen commentaar geven want dat heeft weinig nut.
Eerste filmpje ga je op de laatste sprong zelf veel te vroeg naar voren en wsl krijg je daarom ook een noodsprong. En als het dan tegenzit donder je er daardoor (of als ze toch maar blijven staan) nog af ook Knipoog
Probeer ook niet het ritme of de gang waarin je rijdt nog te veranderen vlak voor de sprong. Bij die dubbel gallopeer je wel heel kort van tevoren aan, dan wordt het zeker niet makkelijk voor je paard.
Laatste filmpje ziet er goed uit, daar kom je mooi uit één tempo en ga je niet te vroeg mee.

Belangrijkste waar je op moet letten is je houding. Blijf voor de sprong stil zitten, kruip niet te veel in elkaar en naar voren vlak voor de hindernis, maar blijf netjes zitten wachten tot ze springt. Dan iets mee naar voren(op dit werk hoef je er echt nog niet plat op Knipoog ), maar probeer dan wel dicht bij je zadel te blijven. Niet teveel gaan staan dus en ook niet teveel naar voren, soms sta je bijna voor je zadel namelijk.

Teugels zou ik me niet zo druk om maken, op deze hoogte hoef je echt niet te ondersteunen en als het nu een keer raar gaat zit je haar tenminste niet in de mond.

En dat ze geen power gevoel geeft voor de hindernis zou ik me ook niet druk om maken. Dat is echt niet makkelijker rijden namelijk en ik ken maar weinig fijne springpaarden die op deze hoogte al drukte beginnen te maken Knipoog
otje werd pas heet als het rond de 1.10/1.15 kwam te staan, daarvoor huppelde hij maar wat in het rond. Dus dat zegt echt helemaal niets

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 22:47

Hey!
Dat eerste filmpje ging ook alles niet soepel, die dubbel in eerste instantie al niet, vervolgens viel ze terug in draf en omdat ze vrij laat weer in galop sprong kwam ze niet goed uit voor het kruisje, waardoor ze even een rare pas maakte, dus die ging ook gewoon aan alle kanten mis Verward.... Ik bleef inderdaad ook maar net zitten, het ging ook erg suf!
Ik ging trouwens in draf naar die dubbel toe, ze springt dan zelf aan in galop, vlak voor de sprong. Ik laat het haar voornamelijk zelf uitzoeken omdat ik haar alleen maar saboteer als ik me ermee bemoei Haha!!
Die laatste sprong voelde ook heel goed aan Haha!!

Ik dacht eigenlijk dat ik al te laat meekwam, maar ik moet dus nog langer wachten? Ok ga ik proberen. Hoe bedoel je dat in elkaar kruipen? Weet je wat trouwens heel gek is, voor mijn gevoel kom ik amper boven het zadel uit, maar als ik de foto's of het filmpje dan zie, dan zie ik inderdaad dat ik er een heel end bovenuit kom (en er indd soms mega ver vooruit steek) zo voelt dat dus helemaal niet! Ik ga gewoon maar steeds vaker filmpjes laten maken, daar leer je gewoon heel veel van, doe ik eigenlijk te weinig.

Ik heb vandaag ook wat hoger gesprongen en ik merk dat ze dan toch wat actiever springt, ik denk dat het er dus inderdaad mee te maken heeft dat zo'n klein sprongetje haar niet zoveel doet, daar wandelt ze ook zowat overheen. Vandaag heb ik een stukje hoger gesprongen (90 cm) en dan merk je aan haar dat ze daar toch wat meer mee doet, hoewel ze nog steeds niet uit elkaar spat ofzo, het is voor haar echt een eitje, terwijl ik in eerste instantie nog bagger scheet.....

Ik heb van vandaag ook weer filmpjes en foto's gemaakt, met inachtneming van een aantal tips, die teugels heb ik nog niet veel mee gedaan, maar ik heb er wel op gelet dat ik goed naar voren bleef kijken en dat sprong ook inderdaad stukken fijner Haha!!

Dus iedereen heel erg bedankt voor de tips, een aantal daarvan zijn erg handig geweest! Ik zal morgen even een topic aanmaken met de nieuwe foto's/filmpjes, maar ik gaat nu mijn bedje opzoeken. Ik zal voor de geïnteresseerden even een linkje in dit topic zetten.

@ gomir, ik zal jouw tips van de week in de praktijk gaan toepassen, ik zat bovenop jamie toen jij je berichtje postte Haha!! Als je nog wat toe kan lichten via pm, zou dat wel handig zijn Haha!:D:D!!! Thanx!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 08:44

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:48

het ziet er echt leuk uit!!
leuk paard is het!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 08:55

*glim* Thanx, ik ben ook heel erg trots op haar, ze is ook zo'n lieverd!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:48

Haha, gaat de goede kant op.
Het is heel grappig als je dat filmpje de hele tijd herhaalt, dan krijg je dit:
Woah.. UUUUUUUUUUUUUHHHHHHH.. Woah.. UUUUUUUUUUUUUHHHHHHH..
Haha Lachen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 09:51

Ja echt hè, heel vreselijk! Bij die nieuwe filmpjes zit er ook een tussen waarbij ik eindig met jeeh! Als je dat heel vaak achter elkaar afspeelt klinkt dat ook echt hee stom! whaha!
Ik leer gelukkig elke dag weer iets nieuws!