paard valt uit elkaar in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

paard valt uit elkaar in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 10:44

Hai

Ik rijd mijn bijrijpaard nu ruim 3 maanden en ik kan hem in stap en draf lekker ontspannen rond en laag rijden. Als ik wil aanspringen in galop, valt hij uit elkaar en vaak rent hij onder me vandaan.

Ik heb al geprobeerd om op de lange zijde hem naar voren te rijden, in de hoek op de vangen en dan aan te springen, zodat hij wat meer aan mijn been komt, maar dit werkt niet altijd.
Verder probeer ik op de volte te galopperen en deze afwisselend vergroten en verkleinen om wat meer buiging in zijn hals te krijgen.

Iemand tips en ben ik op de goede weg?

Liedje_

Re: paard valt uit elkaar in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:46

Wat bedoel je met valt uit elkaar? Lachen
Aan de teugel rijden? Voorwaarts? Ik snap je niet helemaal..

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:49

eerst verzamelen en kleine schakelingen in draf maken een heet maken aan je been.. ( dicht bij de singel met je hak ( spoortje ) een beetje prikken en dat een paar keer herhalen en dan aanspringen en duidelijk de hulp geven .. Lachen
Zo doe ik het iig bij mijn hengst die is namelijk vreselijk traag Knipoog

Succes ermee !
׳

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 10:51

Met uit elkaar vallen bedoel ik dat ik hem kwijt raak aan de voorkant. Hij drukt zijn rug weg en wordt te lang aan de voorkant.

Dus het schakelen wat ik doe is dus de goede kant op.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:53

Als hij dat doet drijven hij mag dat niet! Desnoods een tik erbij. Idd ook overgangen rijden. Lange zijde galop terug nemen in de hoek volgende hoek weer aanspringen zelfde langzijde weer galop terug nemen aanspringen net zolang volhouden tot dat die het wel doet. En als die het niet meer doet belonen! Lachen

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:58

je moet hem met korte ophoudingen weer juist aan de voorkant zien te krijgen .. niet gaan schoppen want dan wordt hij/zij alleen nog maar langer aan de voorkant.. wel nattuurlijk goed je been eraan knijpen maar ook kleine snelle ophoudingen maken .. je kan beter kleine snelle dingen aan de voorkant doen dan langdradig zagen oid Knipoog

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:01

eigenlijk is het heel simpel.. als je paard uit elkaar valt als je aan wilt springen betekend het eigenlijk dat hij niet vlug genoeg is aan je been en goed verzameld is .. dit kan je oefenen door die kleine schakelingetjes te maken die ik hierboven al vermeldde Knipoog
Ja sorry ik zit er heel de tijd over na te denken en ik krijg steeds meer ideetjes Nagelbijten / Gniffelen

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:24

Ik zeg ook niet schoppen maar als hij dat doet moet je been geven, teminste dat is wat ik geleerd heb. Lachen

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:27

ja maar als je mijn pony een tik geeft dat schiet ze dus echt keihard vooruit Knipoog dat komt dus overeen met schoppen Knipoog bij mijn pony iig

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:29

Naja elk paard is anders, ik heb dat dus niet. Sowieso been geven maar als die dan nog niet zn hoofd omhoog doet en weer normaal gaat lopen een tik erbij als die dan hard gaat maar wel zn hoofd goed doet is dat niet erg dan beloon je hem gewoon maar moet je hem wel direkt weer terug nemen.

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:32

niet schoppen,niet "prikken"....gebruik je kuiten en rijd hem naar de oefening "toe"..goeie voorbereiding is t halve werk..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:32

Ik denk dat het een balans probleem is.
Zijn spieren zijn waarschijnlijk nog wat te zwak om zijn rug goed te kunnen gebruiken.
Deze moeten dus eerst getraind worden.
Dat kan door kleine stukjes galop te trainen.
Elke keer maar een paar passen. Zorg ervoor dat het zo kort is dat hij niet de kans krijgt om uit elkaar te vallen.
Zo leert hij zijn balans houden en kan je de stukken galop steeds langer maken.
Ook schijnovergangen maken richting galop. Maar dan niet aangalloperen. Zo leert hij op jou te wachten in plaats van meteen weg te schieten.
Sowieso zijn overgangen heel goed om zijn achterbenen er onder te laten schuiven en zijn rug te gebruiken.
Zo train je dezelfde spieren die je bij de galop nodig hebt.
Verder kan longeren met dubbele lijnen of pessoa ook goed zijn voor de training van die spieren.
Verwacht ook niet meteen resultaat, dat kan wel 6 maanden duren.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:50

Hij loopt onder zijn eigenaresse L1, en zij krijgt het wel voor elkaar. Scherp voor het been, aangalopperen wanneer ze het vraagt en hij valt niet uit elkaar. Het ligt dus voornamelijk aan mij!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:03

Dat had ik even gemist, sorry.

Maar dan nog kunnen die overgangen en schijnovergangen goed helpen.
Net als de korte stukjes galop.
Probeer het langzaam op te bouwen tot je het gevoel hebt dat het goed gaat en bouw het dan verder uit.
De oefeningen blijven op zich hetzelfde.
Daarnaast zit je nog steesd in het gewenningsproces denk ik.
Wat heb je daarvoor aan paarden gereden?
Ook dat scheelt.
En heb je les? Iemand op de grond ziet vaak ook wat er niet goed gaat.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:54

Hiervoor heb ik een paard gereden wat ik dressuurmatig verder doorgereden heb. Galop was een moeilijk punt, maar is toch goed gekomen.

Ik heb gewoon les elke week, dan wordt er wel op gelet, maar als je zelf bezig bent sluipen er snel fouten in!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:49

Haha, ja, inderdaad. Ja
Galop is ook niet mijn makkelijkste gang.
Heeft lang geduurd voor ik op de juiste manier kon aanspringen en de controle kon houden.
Bij mij had het vooral met mijn houding te maken.
Ik viel naar voren, waardoor het paard op de voorhand kwam en uit elkaar viel.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:17

In jouw geval zou ik dus veel overgangen rijden om zo je paard en je eigen been te trainen.
Dus vanuit stap een overgang naar draf, max 10 passen draven en weer instap...zonder teugel hulp alleen alles op je zit en met je benen.
Dat doe je een paar keer en dan draaf je wat langer door..dan weer stappen.
Halthouden en vanuit halthouden naar de draf...weg is weg dus niet reageren op je been is scherper met je been in.
Als dat een beetje lekker gaat kan je eventueel vanuit het hh naar galop of vanuit de stap...nauit deze 2 posities kan je je paard het beste bijelkaar houden dus een mooie overgang naar je galop maken..let wel blijf rijden dus been eraan!!!!!!
Na enkele passen galop weer terug naar je draf en dan na enkele passen draf weer naar de stap...let erop dat je je overgangen voorwaarts houdt en blijf zelf rijden.
Als je van galgop terug gaat naar de draf ook goed je benen eraan houden niet verslappen anders krijg je een niet voorwaartse overgang en heb je kans dat je paard dus in stap valt en dan het je niet de reactie die je wilt hebben.
Hou je teugels niet tekort en rij voorwaarts neerwaarts.
Je kan best in een hoger tempo de wisselingen doen maar let er wel op dat je het zelf wel trekt dus niet temoe bent voor een stap/galop overgang want dan komt het niet goed door.
Succes