geen zin om te werken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinepien

geen zin om te werken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:38

hey allemaal
mn verzorgpaardje beautyboy (een haflinger ruintje van 6 jaar) is een jaar lang in de steek gelaten door zijn eigenares (hij kreeg wel eten en zo maar met in de steek gelaten bedoel ik geen liefde, geen poetsbeurt, geen schone stal,...) hij is zadelmak,
dit jaar ben ik in zijn leven gekomen en ik doe er alles aan om hem zo goed mogelijk te behandelen. Tijdens het poetsen en tijdens vrijheidsdressuur is hij zeer braaf (wat 2 maanden geleden nog niet was) maar nu komt mijn (grote) probleem:
vanaf dat hij moet werken (rijden, longeren, aan de hand draven en stappen, vrijspringen,...) begint hij te steigeren, bokken, je omverlopen,...
weet iemand de reden en een oplossing ervoor?
ik wil er echt ALLES aan doen! ik denk dat het met iets uit zijn verleden te maken heeft... ook als hij een zweep ziet wordt hij dol!

iemand tips? iemand met hetzelfde probleem? laat het me weten!! Knipoog

xx
prinsesje

Shorks

Re: geen zin om te werken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:41

ik zou toch proberen om heel veel grondwerk te gaan doen, zodat hij je leert vertrouwen. dan kan je voorzichtig meer van hem vragen, maar op een manier dat hij het niet als werk ziet. dus heel speels en heel afwisselend zodat hij het niet als werken maar als iets 'leukers' ziet.

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 20:19

xSharonax schreef:
ik zou toch proberen om heel veel grondwerk te gaan doen, zodat hij je leert vertrouwen. dan kan je voorzichtig meer van hem vragen, maar op een manier dat hij het niet als werk ziet. dus heel speels en heel afwisselend zodat hij het niet als werken maar als iets 'leukers' ziet.

ben ik mee bezig maar vanaf ik nog maar het longeertouw vasthoud liggen zn oren in zn nek!

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:24

probeer in eerste instantie grondwerk te doen met het longeertouw erbij... leer hem dat dat niks is, en als dat lukt vervang je vaak je halstertouw dr je longe en ga je langzaam aan stapjes verder... voor de rest heel veel spelletjes, waarbij je hem alle commando's geeft; laat hem ook eens los in de bak "werken" ofzo...

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:31

misschien is het verstandig om je paard eens goed te laten nakijken.
dit gedrag is echt niet goed.
Als er fysieks niets ernstigs is, kun je met groendoefeningen beginnen.
een deskundig iemand je laten begeleiden is ook erg handig.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:16

als hij zijn oren inn zn nek lecht moet je toch gewoon doorzetten beloon hem als die het goed doe en ga vooral leuke dingen met hem doen en niet alleen maar kei hard en zwaar werken wand dan begrijp ik wel dat die er geen zin in heeft.
je bent de baas en hij moet luisteren geef niet op en probeer het vertrouwen te krijgen!

veel suc6

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:06

even uitsluiten dat t een medisch probleem is..mijn paard was niet kreupel te kijken,tijdens een routineonderzoek bij de dierenarts bleek ze toch een probleem met de heup te hebben.
ik hoop het beste voor je!!
succes

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:36

je moet afwisselen het paard moet het leuk blijven vinden

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:35

Je kan proberen zijn vertrouwen goed te gaan winnen met hem los longeren dit heet een join u pweet niet op je ooit van gehoord hebt maar geloof me het werkt echt..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:04

Dit paardje heeft waarschijnlijk geen respect voor jou. Veel grondwerk doen en dan bedoel ik niet alleen longeren! Leidoefeningen zijn heel belangrijk, zorg dat je hem voor te beginnen al uit jouw persoonlijke ruimte kan houden. En voor de rest voor veel afwisseling zorgen, zeker bij zo'n jong dier, zodat hij zich niet gaat vervelen!