In de krul, aan de teugel en/of nagevelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

In de krul, aan de teugel en/of nagevelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 14:27

Je ziet hier op bokt steeds de termen 'in de krul', 'aan de teugel', 'nagevelijk' etc etc voorbij schieten. Maar wat verstaan jullie nou precies onder deze termen?
Want ik vind het nogal verwarrend worden allemaal. Wat bedoelen jullie nou precies?

Volgens mij gebruiken een hele boel deze termen, maar bedoelen ze echt niet allemaal hetzelfde.

Esperanza
Blogger

Re: In de krul, aan de teugel en/of nagevelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:07

Feitelijk betekenen in de krul en aan de teugel hetzelfde. In de krul heeft alleen een negatieve bijsmaak. Wordt vaak gebruikt bij een beschrijving waarbij het paard door de ruiter gedwongen ipv gereden wordt. Aan de teugel is neus op de loodlijn met een goede aanleuning.

Aanleuning op zich is heel wat anders, maar wordt door sommigen voor hetzelfde aangezien. Een aanleuning is de verbinding tussen teugel en hand. Het paard hoeft hierbij dus niet aan de teugel te lopen. Contact met het neusje er uit is dus aanleuning. Maar om een paard goed aan de teugel te kunnen rijden moet er dus eerst een goede aanleuning zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:11

Als ik deze teksten gebruik:

in de krul - paard loopt rond, maar door de ruiterhand gedwongen, dus zonder goed achterhand gebruik en niet goed over de rug.

aan de teugel - paard loopt rond en over de rug, van achter naar voren naar een correcte aanleuning gereden.

nageeflijk - het paard accepteert de verbinding tussen ruiterhand en paardenmond, gaat dus niet tegen de hand of achter de teugel.

Aan de teugel is zonder nageeflijkheid niet mogelijk maar een nageeflijk paard loopt niet per definitie aan de teugel.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:13

Zoals Urielle zeg ik het ook altijd zo'n beetje. Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 15:17

Urielle schreef:
Als ik deze teksten gebruik:

aan de teugel - paard loopt rond en over de rug, van achter naar voren naar een correcte aanleuning gereden.

nageeflijk - het paard accepteert de verbinding tussen ruiterhand en paardenmond, gaat dus niet tegen de hand of achter de teugel.

Aan de teugel is zonder nageeflijkheid niet mogelijk maar een nageeflijk paard loopt niet per definitie aan de teugel.

dus eigelijk begin je met een goede aanleuning, dit vervolgt zich dan in nagevelijkheid (of is een goede aanleuning hetzelfde als nagevelijk?). Vervolgens rij je je paard aan de teugel.

Zie ik het zo goed?Of zitten er nog stappen tussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:18

Volgens mij is het alleen zo als Urielle het zegt, zo zal het in de les ook uitgelegd gaan worden als je een goede instrukteur hebt.

Een paard dat in de krul getrokken wordt, knikt achter de 3e halswervel en heeft niet het knikje achter de oren. Dus het paard is niet door de hals gereden, heeft zijn kaken op elkaar en veel spanning in zijn lijf en hals. Vaak zie je dan ook nog een te veel opgebolde hals en is het hoofd achter de loodlijn. Knikje achter de oren is niet het hoogste punt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 15:26

russel schreef:
Volgens mij is het alleen zo als Urielle het zegt, zo zal het in de les ook uitgelegd gaan worden als je een goede instrukteur hebt.

Op het moment heb ik even geen les (wissel naar nieuw instructrise), en voorheen was m'n paard er nog niet aan toe, dus vandaar dat ik er nooit met een instructeur over gehad heb.
En al had ik dat trouwens wel, dan nog benoemt iedereen het anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:31

Nageeflijkheid zou je ook kunnen zien dat het paard het bit aan neemt, dus ontspant in de kaken, er op sabbelt en kauwt en niet zijn kaken stijf op elkaar houdt, zich stijf in de nek houdt. Een paard dat nageeft reageert ook op een beenhulp, maakt zich ronder.
Je hebt geen druk op het bit, je voelt alleen het gewicht van de teugels. Dat is een moeilijke, maar ik moest zorgen dat ik alleen het gewicht van de teugels zou voelen, ze alleen maar vasthouden en zodra je voelt dat je paard zich lang wil maken, been geven en niet met de teugels inwerken. Het is een samenspel en je paard moet het ook snappen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:30

Sabbelen op het bit is eenderzijds fijn, maar het is ook losspoelen van het bit en dus onderbreking in de aanleuning. Voor een jong paard prima, maar op een verder gevorderd paard niet wenselijk.

Sparkle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:38

Urielles uitleg klopt wel ja. Ja

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:20

Urriele's uitleg klopt inderdaad,

nageefelijkheid is voor mij dat het paard zich volledig over geeft aan de ruiter, z'n eigen hoofd draagt, op z'n eigend benen loopt, zonder steun te zoeken in de handen of bene van de ruiter

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:18

In de krul ; paard loopt niet over de rug, en loopt naar beneden door de strenge hand van de ruiter.
Aan de teugel ; paard geeft netjes na, ontspannen,enz.
Nagefelijk ; Paard volgt je hand. geeft zich over aan de ruiteridd. en ook ontspannen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:19

Esperanza schreef:
Feitelijk betekenen in de krul en aan de teugel hetzelfde. In de krul heeft alleen een negatieve bijsmaak. Wordt vaak gebruikt bij een beschrijving waarbij het paard door de ruiter gedwongen ipv gereden wordt. Aan de teugel is neus op de loodlijn met een goede aanleuning.

Aanleuning op zich is heel wat anders, maar wordt door sommigen voor hetzelfde aangezien. Een aanleuning is de verbinding tussen teugel en hand. Het paard hoeft hierbij dus niet aan de teugel te lopen. Contact met het neusje er uit is dus aanleuning. Maar om een paard goed aan de teugel te kunnen rijden moet er dus eerst een goede aanleuning zijn.

Sorry, jij hebt het niet begrepen.

'In de krul' = in de 'houding' zonder dat het paard aan de teugel of aan het bit (= hetzelfde) loopt.

Om aan de teugel te rijden moet je aanleuning hebben. En aanleuning is HEEL iets anders dan contact. Ik ben even de precieze definitie vergeten, maar het is ongeveer:

contact = lichte druk op de teugel aangenomen door de ruiter
aanleuning = lichte druk op de teugel aangenomen door het paard en onder controle van de ruiter.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:30

ik loop al jaren met een andere theorie...
in de krul -> negatief dus echt de gedwongen getrokken houding om het zo maar te zeggen
aan de teugel -> paard accepteerd het bit goed en loopt ontspannen
nageeflijk -> aan de teugel inclusief netjes naar beneden lopen