Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Even een vraagje: ben je de enige die dit paard rijdt?
Bienotje schreef:Rijd je alleen maar buiten met dit paard? Ik denk dat je gewoon wat meer trainingsuurtjes in moet lassen, oefen het stilstaan sowieso met regelmaat ergens anders dan langs een drukke weg. Op een afgelegen zandpad dus. Zelf niet gespanne gaan zitten en wees er zeker van dat als het paard (bijna) stilstaat dat jij je hand al ontspant. Het kan namelijk zijn dat je teveel en te lang druk op de teugel houdt waardoor het paard alsnog blijft drammen om van die nare druk af te komen.
Verder kun je ook met regelmaat in de bak oefeningen doen en het halthouden/ wachten oefenen.
Gewoon veel doen en liever oefenen op plekken waar je wél een veilige oefen omgeving hebt.
Picassox schreef:Ik denk ook dat het met de opvoeding te maken heeft, niet met het bit.
Veel grondwerk kan helpen, maar een achtienjarige opnieuw opvoeden is niet ideaal denk ik. Ik zou gewoon afstappen bij die weg, en lopend verder gaan dan.