Verkantelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancertjje

Verkantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:17

Sinds ik in de M1 rijd verkantelt mijn pony zijn hoofd en er staat dus ook regelmatig op mijn protocollen 'pony verkantelt'. In de B en in de L1 & L2 heb ik dit vrijwel nooit gehad...Hoe zou dit komen? Instructrice zegt dat ik zelf teveel aan de binnenteugel zit en dat hij daarom verkantelt...dat idee heb ik zelf niet echt. Verdrietig Want om te zorgen dat hij niet verkantelt in zijn hoofd moet ik dan wel heel strak mijn buitenteugel eraan houden en haast helemaal geen druk op die binnenteugel ( Hij kantelt naar binnen) En hebben jullie er tips voor? Tandarts komt jaarlijks dus dat kan het niet zijn. Owja hebben jullie misschien nog tips om de impuls te verbeteren? Scheve mond
Groetjes...

Edit: om een beetje een indruk te krijgen een link naar wat foto's http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=796080&hilit=

MisDaad

Re: Verkantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:08

Op de Orun hebben we geleerd dat je aan de kant waar het oor het laagst zit ( kantelt naar rechts.. linker teugel) je je hand een beetje hoger moet houden, en als het paard weer recht is je hand weer laten zakken, en dit herhalen tot het paard recht blijft.
zelf ben ik van mening dat dit maar een trucje is..

kantelt je paard naar links, dan moet het paard door rechts komen, rechter been gebruiken, linker teugel er aan, en door rechts vragen.

misschien doet hij het omdat hij meer moeite heeft met de moeilijkere oefeningen en het verzamelen?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:04

het kan zeker een manier zijn om onder het werk uit te komen
maar kanteld hij altijd aan dezelfde zijde?
misschien is er weel een nek (hoog cervicaal) of tandenprobleem-->advies dit eerst uitsluiten ne daarna verder rijtechnisch oploossen, zeker niet 1 kant meer gaan vasthouden.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:54

ik begrijp dat het naar 2 kanten is uit haar verhaal... anders zou ik ook eerst een medisch probleem uitsluiten. (ben ik juist meestal van)

en dat een kant vasthouden ( of hand optillen) dara ben ik het idd ook nooit mee eens geweest Lachen

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:07

Na, hij kantelt alleen op de linkerhand, rechtsom niet. Knipoog

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:14

ok.. dan nog.. weet je wat je te doen staat Knipoog

over het algemeen komt verkantelen van het 'proberen onder het werk uit te komen'... dus.. of door een medisch probleem, of een ander probleem... kun je wat met bovenstaande tips??

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:52

Jawel iniedergeval bedankt : Haha!

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 06:54

Heey..

Ik denk dat je pony een manier zoekt om onder het werk uit te komen, aangezien hij zijn hoofd nog niet kantelde in de B en de L. Vaak is kantelen van het hoofd inderdaad het gevolg van teveel aan de binnenteugel komen. Je zou kunnen proberen je pony zoveel mogelijk op de buitenteugel te rijden, veel binnenbeen erbij en als hij kantelt stelling vragen door je hand gewoon opzij te doen (niet naar je toe!). Als je pony zijn hoofd kantelt, is hij vaak ook niet los. Je zou kunnen proberen om (gewoon op een rechte lijn) afwisselend stelling naar links en rechts te vragen, op deze manier kun je goed voelen waar je pony op dat moment vastzit. Ook kan het helpen als je je pony telkens een paar pasjes voor het been aan de kant zet, dit is het gemakkelijkst in een hoek. Dan moet je pony zich ook steeds iets meer loslaten.

Veel succes met je pony!

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:43

Bedankt voor je tips Anne_Loes Pling

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:13

op de volte met stukjes contra stelling, kantelen is vaak een probleem doordat de teugeldruk niet gelijk is of teveel aan 1 kant.

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:14

Ja werk eraan Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:14

probeer van je binnenbeen naar je buitenhand te drijven op het moment dat het binnenachterbeen opgetilt wordt/van de grond is. tijdens het lichtrijden is dit als je staat tijdens stappen is dit meebewegen met zijn buik.deze gaat heen en weer en hoef je alleen een zetje na te geven, zorg ook dat je been aan de andere kant niet in de weg zit. Zo zal hij buiging aanemen en hoef je minder je binnenhand te gebruiken en is kantelen niet echt nodig en moeilijker.probeer ook aan te sporen met je hele been dus ook knie en bovenbeen (been langmaken is vaak voldoende).

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:29

ik volg dit ook even
die van mij doet ook alleen kantelen in moeilijkere oefeningen. hij doet het met apuyeren en ook vaak met travers.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:37

als je zeker weet dat het niet aan jou ligt (je houdt niet vast)
dan misschien toch medisch uitsluiten (denk aan tanden, nek)