Met een breedte sprong of een "gewone sprong".
Wat er bij ons dus uitkwam was dit:
Een paard springt makkelijker over een brede sprong, omdat dat beter wordt aangegeven hoe het paard moet springen.
Bij een brede sprong lijkt het moeilijker (wat het in feite niet is want bij de "gewone sprong" springt het paard ook al in de breedte. (Als het paard goed springt en dus niet recht omhoog.)) voor het paard dus zet het meer kracht waardoor het makkelijker over de hindernis komt. Bij een normale sprong zet een paard dus minder kracht en springt vaak te vroeg, omdat hij de afstand/breedte niet goed kan inschatten(dit springt ook comfotabel). En dus ook korter achter de hindernis neerkomt. Dus heb je meer kans dat de balk voor afgestoten met een voor- of achterbeen/hoef.
Bij een brede sprong, zoals ik al zei, zet het paard meer kracht om verder te springen. Dus komt verder achter de hindernis neer, dus heeft minder kans dat hij de balk met z'n achterbeen afstoot. En hij springt fijner omdat hij zich, voor zijn ogen, niet in de lucht hoeft te lanceren, maar "relaxed vooruit" kan springen, dus makkelijker springt.
Zo zien wij het. Maar wij willen weten of dit nou klopt, of niet. (We hebben het over het gemiddelde paard. Dus niet over een extra goed getraind paard of een enkel paard dat anders springt dan het andere.)
Volgens mij is mijn verhaal niet logisch in elkaar gezet, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Wat denken jullie nou eigenlijk wat makkelijker springt voor het paard?
Graag (korte) rede/uitleg erbij.
En ik hoef niet 100x te horen dat mijn verhaal onlogisch in elkaar staat. Dit heb ik zelf al vermeld.