Springen balkje ervoor... maar hoe groot de afstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selma204

Springen balkje ervoor... maar hoe groot de afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 21:58

Mijn verzorgpony kan goed springen alleen spring ze te vroeg, daarom hebben we er een balke voor gelegd dat ging er goed ze kwam elke keer mooi uit, want na een tijdje proberen lag die eindelijk op de goeie afstand. Maar ik heb niet goed gekeken wat de afstand nou precies was.

Toen zei mn moeder dat je met parcours bouwen bij wedstrijden heb je bij een bepaald maat van pony's zetten ze de hindernissen op een bepaalde afstand van elkaar.
Dus vroeg ik me af of dat ook zo was met een normaal balkje ervoor

Zo jah zou ik het graag weten
mn verzorgpony is ong. 1.45 M

Heb je daar een standaard maat voor? of moet ik even weer passen en meten en dan wel even de afstand meten??

Edit: enkele typfoutjes

sassrd

Re: Springen balkje ervoor... maar hoe groot de afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:06

Bij drafbalkjes houd ik mij meestal een 1m, soms wat ruimer, ligt er ook aan hoe ruim je pony springt he. Bij galop leg ik nooit balkjes, maar bij in-uitjes is de afstand tussen de sprongen bij mij 3 meter, maar denk met galopbalk alleen kan de afstand wel korter.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:11

een grondbalk leg je zo'n 10cm voor de hindernis of er tegen aan als de balken de grond raken (kruisje) hierdoor schatten ze de sprong beter in en zetten ze optijd af. een drafbalk ligt er ongeveer een meter voor idd.

alleen in een springparcours gebruiken ze geen drafbalken meer hoor. wel nog grondbalken maar die liggen (voor zover ik weet) bij alle niveaus en hoggtes op de zelfde astand, dus ong 10 cm ervoor.

als een grondbalk met 10 cm niet helemaal mooi is kan je een beetje schuiven, maar doe dit ook met kleine stukjes. Je pony moet er niet nog een pas tussen kunnen zetten, maar al voor de grondbalk afzetten

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 22:12

sassrd schreef:
Bij drafbalkjes houd ik mij meestal een 1m, soms wat ruimer, ligt er ook aan hoe ruim je pony springt he. Bij galop leg ik nooit balkjes, maar bij in-uitjes is de afstand tussen de sprongen bij mij 3 meter, maar denk met galopbalk alleen kan de afstand wel korter.

ik had een galop balk en ik gok dat ie op 1,5 of 2M lag en ze kwam precies uit
maar gewoon een standaard maat zou makkelijker zijn dan elke keer met je voeten te meten hoeveel voeten er tussen enzo [jah grote passen zijn zo onprecies en mn voeten blijven hopelijk op deze maat Vork ]

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 22:13

lativia1 schreef:
een grondbalk leg je zo'n 10cm voor de hindernis of er tegen aan als de balken de grond raken (kruisje) hierdoor schatten ze de sprong beter in en zetten ze optijd af. een drafbalk ligt er ongeveer een meter voor idd.

alleen in een springparcours gebruiken ze geen drafbalken meer hoor. wel nog grondbalken maar die liggen (voor zover ik weet) bij alle niveaus en hoggtes op de zelfde astand, dus ong 10 cm ervoor.

als een grondbalk met 10 cm niet helemaal mooi is kan je een beetje schuiven, maar doe dit ook met kleine stukjes. Je pony moet er niet nog een pas tussen kunnen zetten, maar al voor de grondbalk afzetten

weet ik maar ik had het over de afstanden tussen de hindernissen

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:58

Jah uiteindelijk kun je dat toch het beste doen, eventjes kijken wat jouw pony 't lekkerst springt. Sommige pony's springen heel erg breed en andere juist niet. Rij je bij n manege of ponyclub o.i.d.? Dan kun je daar even informatie inwinnen.
Of eventjes googlen.
succes!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:25

1,5 tot 2 m is normaal voor een drafbalk. 1 meter is echt veel te kort, dat is de afstand om balkjes op de grond te draven.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 11:49

oke bedankt allemaal Ja