aan de teugel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_Tommy

aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:32

heey, hoe rijden jullie je paard aan de teugel?
ik heb nu in de laatste 2 jaar 3 nieuwe instructeurs gehad en allemaal zeggen ze iets anders:
~ Spelen met de teugels
~ Stelling naar binnen en met de buitenteugel spelen ( of zoiets Clown )
~ Gelijke druk op 2 teugels...

Ik krijg hem nu door spelen met de teugels zo goed als aan de teugel ,maar dan komt hij direct weer omhoog Verdrietig

fiandor

Re: aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:36

ik doe niks met m'n teugels.
Ik rij veel voltes en dan gaat het paard waar ik op rij z'n achterhand er goed onder zetten en zakt hij met z'n hoofd

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:39

zelf heb ik altijd geleerd om veel voltes te rijden, echt maar lichtes te spelen en je paard goed voorwaards houden.
dan ging de rest bijna vanzelf

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:41

Hier zijn al zoveel topic's over zoek eens op de zoekfunctie

*Temt*

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:43

dankje wel, ik ga het zeker proberen de volgende les Knipoog

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:43

Je rijd je paard niet aan de teugel, je rijd hem van achter naar voren waardoor de achterhand ondertreed en die zijn rug goed gaat gebruiken en daardoor vanzelf zakt met zijn hoofd.
Aan de teugel is dus ook niet de term die je moet gebruiken, nageeflijkheid dmv ontspanning dat is waar je uiteindelijk naartoe wilt.

Gebruik anders de zoekfunctie eens, er zijn genoeg topics over.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:44

Kiim schreef:
Je rijd je paard niet aan de teugel, je rijd hem van achter naar voren waardoor die zijn rug goed gaat gebruiken en daardoor vanzelf zakt met zijn hoofd.
Aan de teugel is dus ook niet de term die je moet gebruiken, nageeflijkheid dmv ontspanning dat is waar je uiteindelijk naartoe wilt.

Helemaal mee eens
Go jij! Go jij!

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:47

Mijn instructeur zegt de hele tijd dat ik gelijke druk moet hebben :S...Het is een (half)manege pony , maakt dat iets uit ????????
Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:52

Gelijke teugeldruk bedoelt ze waarschijnlijk.. Dat klopt ook je rijd je paard tussen 2 benen en op 2 teugels.
En dat het een halve manegepony is maakt niet uit, nageeflijkheid is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat je paard ontspannen van achter naar voren gereden word.

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:52

dankje Knipoog

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:54

Kiim schreef:
Je rijd je paard niet aan de teugel, je rijd hem van achter naar voren waardoor de achterhand ondertreed en die zijn rug goed gaat gebruiken en daardoor vanzelf zakt met zijn hoofd.

Amen. Lachen Het is geen moeilijke oefening, het werkt voornamelijk vanuit ontspanning.

Dat het een manegepony is hoeft niet persé uit te maken, maar over het algemeen is er verschil te merken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:26

Probeer je pony goed van je binnenbeen naar je buitenhand te rijden, met je binnenhand kun je een ophouding geven om wat meer stelling te vragen. Zo zal je pony meer zijn ribben naar de buitenkant brengen en kan het binnenachterbeen er beter ondertreden. Dit is handig in voltes en bochtjes, dus niet sturen op je binnenteugel, dan gebeurt er verder weinig in het lijf van je pony. Het moment van aansporen met je binnenbeen is eigenlijk als je pony zelf al zijn ribben naar buiten brengt, je vraagt dan aan een kant wat meer, met je binnenbeen dus en gaat mee in de bewegingen en geeft hem een soort duwtje na, zorg dan dat je buitenbeen er niet voor zit anders valt er weinig te buigen, dit been kun je iets naar achter leggen zodat zijn achterwerk wordt begrenst in het uitzwaaien, als je pony dit op beide handen netjes doet en goed de achterhand eronder heeft zal hij al meer gaan afbuigen voor en krijg je het aan de teugel cadeau. Eerst aan de teugel en dan de rest is eigelijk de verkeerde volgoorde en heel vervelend voor je paard want je zit toch de hele tijd in zijn mond te spelen. wil je je pony weer recht maken moet je dus zorgen dat zijn ribben beide kanten evenveel uitzwaaien. en altijd eerst naar voren voor je aan de voorhand kan zitten anders kun je het net zo goed niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:31

Echt bovenaan RT-P staat een centraal topic over "aan de teugel"... wel zo handig als je voortaan daar je berichten in achter laat en niet een nieuw topic maakt Knipoog Ik tem even.

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:34

Ik ben het er mee eens dat ontspanning belangrijk is!
En dat krijg je door goed los te rijden aan het begin!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:36

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 16:01

WildWings schreef:
Echt bovenaan RT-P staat een centraal topic over "aan de teugel"... wel zo handig als je voortaan daar je berichten in achter laat en niet een nieuw topic maakt Knipoog Ik tem even.

Daar kwam ik pas achter nadat ik dit topic geopend had ... Bloos

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:52