bespiering achterhand kweken maar hoe nog meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

bespiering achterhand kweken maar hoe nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 22:49

was vandaag bij harry hoevers geweest omdat mijn paard erg vast zat in de rug,nou had hij op de achterhand weinig bespiering en gebruikte meer de voorhand,harry raadde mij aan om in het bos heuvels op te gaan stappen was goed voor de achterhand,wat kweekt ook bespiering in de achterhand,paar dmoet echt kont krijgen namelijk Haha! gr emaartje

piezze

Re: bespiering achterhand kweken maar hoe nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:37

Zodra je paard geen last meer heeft van zijn rug dressuren, dressuren en nog eens dressuren. Afwisselen met lange buitenritten en longeren in een zware bak. Af en toe keertje springen. Hou er vooral rekening mee om het werken rustig op te bouwen en gelijkmatig over de week te verdelen. Liever elke dag 20 minuten goed rijden dan 1 of 2 x in de week lang. Dan zie je al na anderhalve maand effect, succes ermee.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:40

oh en wat volgens mij ook goed is om zowel voor als na het rijden je paard goed stevig te borstelen. Vooral bij zijn schouder en zijn bilspieren. Dat is goed voor zijn bloedsomloop en ontwikkeling van zijn spieren en goed krachtvoer blijven geven, afgestemd op de prestaties die hij moet leveren.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:42

Goede warming-up / cooling down zijn dan ook heel erg belangrijk! Lachen (maar dat is het altijd Knipoog )

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:44

Met longeren in een zware bak zou ik toch oppassen. Want dan heb je kans op peesblessures.
Verder ben ik het met je eens: dressuurmatig goed doorrijden. Ofwel: zoek een hele goede instructeur die je verder kan helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:51

balkjes lopen, in en uitjes springen, (schijn)overgangen en tempwisselingen, kleine wendingen, zijgangen, vanuit stap aangalopperen, schakelen in je galopwerk - daarbij moet je paard overal nageeflijk en goed over de rug.
Dat is zo wat in me opkomt.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:40

Ga hem longeren, zo kweekt die ook meer spiermassa Knipoog
En ik denk indderdaad ook veel heuvels nemen Knipoog

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:46

veel in los mul zand rijden
en dan niet draven
maar galopperen en stappen/
20 meter galopperen 10 meter stappen
krijgt je paard een hoop spieren van en goede conditie

zodra je op heuvels gaat zorg dat je om de 3 meter gaat stilstaan 10 seconden *alleeen in stap dan he!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:48

zet 'm voor de kar, werkt óok super, verder staan sommige dingen die ik wou zeggen er ook al bij Lachen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:51

ook spiersuplementen voeren
goed longeren en daarbij zijn achterhand goed laten gebruiken dus goed voorwaarst houden Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:10

onley schreef:
ook spiersuplementen voeren
goed longeren en daarbij zijn achterhand goed laten gebruiken dus goed voorwaarst houden Knipoog

hoe zou je hem longeren dan met touwtjes of een pessoa?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:22

Ik heb om de achterhand van mijn paard te versterken er dressuurmatig aan gewerkt en daarnaast springlessen gevolgd maar ook buitenritten ook daar wat zwaarder zand. (Lees de Drunense Duinen, maar let wel op dit moet je wel netjes opbouwen en niet meteen als een gek van start gaan.)

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 03:41

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje en mijn instructrice gaf me de volgende tips:

Veel overgangen rijden, stap, draf en halthouden door elkaar.
Balkjes stappen en draven zowel onder het zadel als aan de longeerlijn.
Vrij laten springen.
Boven eigen tempo laten werken, dus net iets harder laten stappen dan dat hij uit zichzelf doet.
Voorwaarts-neerwaarts rijden.

Ik doe vooral veel oefeningen in stap omdat dit volgens mijn instructrice het meest spieren opbouwd bij een paard (in vergelijking tot draf en galop)

Hoop dat je er wat aan hebt.

pe

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:56

Zoals David de Wispelaere zegt: 'Een paard kan zijn rug en achterhand niet ontwikkelen als het niet af en toe lang en laag met de hals mag lopen om de rugspieren (en daarmee ook de broekspier) op te rekken en te versterken'

Voorwaarts - neerwaarts rijden zou een goede oefening zijn, maar ik weet niet of jullie dat al kunnen en daar al aan toe zijn. Cavaletties lopen, en kleine sprongetjes. Overgangen, stap - draf, en draf - galop, als het lukt ook stap - galop. Longeren of draven in wat zwaarder zand, longeren met losse touwtjes kan, maar hoeft niet. Én schouderbinnenwaarts op de volte kan heel erg goed helpen, ik heb het tijdens een clinic ook eens moeten doen om de achterhand te activeren. Probeer het eerst eens op de kleine volte in stap, je paard moet dan met zijn voorbenen kleinere stapjes gaan maken en de achterhand iets naar buiten en hij moet met zijn binnenachterbeen onder het zwaartepunt treden, zodat de achterhand eronder komt en wordt versterkt. Als ik jou was zou ik 'Das Gymnasium des Pferdes' eens lezen, pittig boek, maar daar staat ook vanalles hierover beschreven. Lachen En je hebt een overdosis geduld nodig, ik train mijn paard nu ook ruim een halfjaar en de achterhand is nog steeds mager (komt omdat hij is mishandelt en bladiebladiebla). Knipoog Geduld is een schone zaak!