Reuzensprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Reuzensprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 21:06

Hoi iedereen,

sinds kort ben ik opnieuw met m'n paardje (selle français) aan het springen.
Ik bouw het heel erg rustig op omdat ze al heel lang niet meer gesprongen heeft (omwille van manken, heel lange periodes rust, nadien dressuurmatig niet meer goed voor elkaar -> lees verhaal op m'n profiel als je meer wilt weten Knipoog).

Nu ze is super braaf (ze crost er niet naar toe en dat vindt ze als springpaard erg moeilijk. Vroeger 1 keer met haar gesprongen maar toen was het echt cros, cros. Maar ik denk dat ze het nu niet doet omdat ze dressuurmatig beter voor elkaar is dan toen. Maar nu weer on-topic), en doet het echt megagoed alleen zit ik met een klein probleempje:
af en toe neemt ze echt een reuzesprong! Over een hindernisje van 35 cm ofzo zet ze dan bijna een meter van te voren af en ik voel ook echt dat ze er met extra veel hoogte overvliegt. Ik weet wel dat ze hiermee wilt tonen dat ze meer kan, en dat kan ze natuurlijk ook, maar het is niet de bedoeling!
En ik heb het ook niet altijd voorzien en dan ben ik af en toe niet zo goed mee. Heel vaak voel ik het wel aankomen en dan probeer ik haar gewoon aan te drijven en te blijven zitten op m'n kont maar dat helpt meestal niet.
Overigens doet ze het in draf niet.

Het is dus echt geen ernstig probleem & ik vind het ook niet zo erg, maar misschien heeft iemand nog een tip die kan werken? En leggen jullie ook een drafbalkje (zo'n balkje vlak voor de hindernis) voor een kruisje? Of hoeft dat alleen voor een rechte? (beetje stomme vragen misschien Bloos )

Alvast bedankt Lachen.

zap

Re: Reuzensprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:55

In draf is er dus niks aan de hand?

Ik denk dat je paardje moeite heeft met het inschatten van de afstand. Dit heeft vooral ook te maken met kilometers maken, oftewel door vaak doen leert je paard en jij.

Wat kan helpen is om galopbalkjes te gaan gebruiken. In eerste instantie zonder hindernis. Je legt dus net als met drafbalkjes galopbalkjes neer en daar ga je overheen galopperen. Niet in verlichte zit gaan zitten, niet moeilijk gaan doen, gewoon doen alsof ze er niet liggen. Kom heel rustig aangalopperen en houd je paard nageeflijk en galoppeer eroverheen, rechtuit verder rijden en herhalen! Herhalen! Als dit goed gaat kun je eens gaan spelen met de afstanden, 2 series achterelkaar leggen en tussen de series 4 galopsprongen, 2 galopsprongen tussen de balkjes enz enz.

Als je het idee hebt dat het met de galopbalkjes goed gaat dan pas pak je er weer een hindernisje bij. Leg weer een serie galopbalkjes neer en verander het laatste balkje in een sprongetje. Dit kan je dan langzaam afbouwen tot 1 galopbalkje en later alleen een grondbalk (gebruiken wij overigens ook bij een kruisje).

Tussendoor kan je natuurlijk wel vanuit draf springen, maar ik zou de sprongen uit galop even laten en dat goed en juist aanleren.
Je kan overigens wel de galop meenemen in het springen in draf. Je kan bijvoorbeeld een dubbelsprong neerzetten. Je komt dan in draf aan en springt over de eerste hindernis heen. Je galoppeert dan verder naar de tweede sprong. Let er hierbij heel goed op dat de afstand in het begin 1 galopsprong is en niet meer, anders zal het paard alsnog te vroeg springen! Dit kan je uitbouwen naargelang het paard de galopbalkjes goed doet!

Veel succes!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:32

Het kan inderdaad best dat ze moeite heeft om de afstand goed in te schatten, dus zorg ervoor dat je mooi recht op de sprong aanrijdt.

Verder ben ik het met het bovenstaande eens, al zou ik de eerste keer dat je over een balkje heen galoppeerd juist wel in de verlichte zit gaan, omdat ze dus wel eens rare sprongen maakt. Paarden die niet gewend zijn over balkjes te galopperen maken de eerste paar keren soms een giga sprong en het is dan belangrijker dat je niet achterblijft en in haar mond hangt. Verder inderdaad niet moeilijk doen ... je kan ze trouwens gewoon op de hoefslag leggen, dan hoef je haar er niet speciaal naar toe te sturen (en er dus onnodig aandacht aan besteden).

Je zei ook dat ze vroeger heel erg ging crossen; ik zou met het oefenen van je afstanden haar na de sprong/ aan het eind van de lijn rechtdoor rijden en laten halt houden. Controle na de sprong is net zo belangrijk als controle voor de sprong, zeker als je parcourtjes wil gaan rijden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 09:11

Bedankt Lachen.
Ik zal het eens uitproberen.

@zap: In draf doet ze het inderdaad niet. Ik rijd wel balkjes in galop, maar telkens maar 1tje. Daar galoppeert ze rustig overheen. Dus ik zal gaan oefenen met meerdere balkjes Knipoog.

@Guinevere: Ja, vroeger heb ik er ooit een keer meegesprongen en dat was toen crossen, crossen. Maar dat doet ze nu niet meer. Ook na de sprong kan ik haar erg makkelijk terugnemen. Lachen

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:45

ik zou hem gewoon laten doen totdat ze weer een beetje gewent is om te springen
jonge paarden doen ze ook niks anders mee

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 14:47

Chloe_ schreef:
ik zou hem gewoon laten doen totdat ze weer een beetje gewent is om te springen
jonge paarden doen ze ook niks anders mee
het is een haar Clown Maar ok. Nu weet ik het zelf wel niet meer Tong uitsteken Ik denk dat ik eerst nog een tijdje gewoon ga rijden en als het niet beter wordt zal ik galopbalkjes enzo gaan nemen. Ze doet het overigens niet altijd, maar slechts af en toe, en _ik heb het al gezegd_ een echt probleem is het niet Lachen.