Niet meer door plas willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jermaine

Niet meer door plas willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 20:43

Ik ben vandaag op een probleem gestoten met mijn paard, en weet even geen raad meer. Hebben jullie een idee?
Door de vele regen van de afgelopen weken lag er een plas in de bak. Normaal gaat mijn paard er zonder problemen door, hij speelt er zelfs in (krabben met voorhoef). Vandaag was ik aan het rijden, en ineens stopt hij voor de plas. Ik kreeg hem er echt niet doorheen. Hij liep er gewoon rond. Na een tijdje dan maar afgestapt. Normaal loopt hij overal door als ik er naast loop. Maar nu niet. Ik ben zo een half uur bezig geweest. Eerst vriendelijk, dan kordater met een tik van de zweep.
Ik heb er hem ook laten naar kijken en aan ruiken. Niets hielp. Hij plantte zijn hoeven in het zand en weigerde vooruit te gaan.
Heb hem dan maar een blinddoek voorgedaan. Heb hem in het midden van de plas stilgezet en blinddoek af. Hij stapte er dan uit, direct omgedraaid en weer niet meer vooruit te branden.
Uiteindelijk heb ik hulp gekregen van 2 mensen. we hebben hem erdoor gekregen. Ik heb hem beloond en op de weide gezet.
Ik snap het echt niet. Het is wel een bang paard, maar ik had nu niet de indruk dat hij bang was. Temeer omdat hij in de 2 jaar dat ik hem heb altijd door die plas is gegaan.
We hebben ook een goede band, en verder was hij braaf met rijden.
Hebben jullie een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Hoe pak ik het de volgende keer aan? Plas vermijden of weer proberen?

Alvast bedankt

Niki_

Re: Niet meer door plas willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:52

Ik denk dat je het gewoon weer opnieuw moet proberen, desnoods met een paard dat er wel doorheen loopt voor.
Zodra het is gelukt, héél goed belonen, hem echt duidelijk maken dat het goed was om toch door de plas heen te lopen. Daarna zou ik de plas even vermijden (tenzij hij zelf ernaartoe loopt natuurlijk) en de volgende keer weer proberen, maar dan 2 of 3 keer (of 1 keer zonder voorganger erbij), en zo steeds opbouwen. Lachen

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:13

telkens heel rustig erheen rijden en laten besnuffelen heeft hij dat gedaan, loop je terug neem je aanloop en stap je goed door met veel zekerheid. kijk maar of hij gaat en als hij het doet meteen belonen

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:04

Eerst wou mijn verzorgpony ook niet door de plas omdat hij het gewoon echt niet durfde.
Maar doordat ikzelf ook echt dacht we gaan door die plas en hem er al op af stuurde van
we gaan er door heen en hem geen kans gaf om opzij te stappen.
Is het nu eindelijk gelukt en hij wil meestal zonder twijfel wel door de plas.
Zo heb ik het gedaan. Maar misschien is jou paard wel een keer door een plas
gegaan en op wat scherps gaan staan en doet een plas hem aan die pijn denken..?!
(Ik weet niet het kan die oorzaak hebben dat hij het in eens niet meer wil)
Iig zoals al gezegt heel goed belonen als hij er door heen gaat!
Succes!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:06

als je aan het rijden bent, en je weet dat je paard een bepaald opstakel eng vindt moet je gewoon net doen of je het niet ziet, recht voor je uit blijven kijken en gewoon doorrijden zoals je daarvoor ook reed.

werkte bij mijn verzorgpony (die bang is voor grote boomstammen) super goed.

succes!

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:11

misschien is er een keertje iets gebeurt in en plas? bleek de plas dieper te zijn dan gedacht en is ie nu bang dat het weer gebeurt??

jermaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 17:20

Bedankt al voor het meedenken.
Een ander paard laten voorgaan zou in zijn geval het beste zijn, hij is een volgzaam type, maar ik ben de enige met een rijpaard daar op stal. Ik denk dat er iets op de weide gebeurd moet zijn. Daar liggen regelmatig plassen. Hij heeft er voordien nooit een probleem van gemaakt. Het kwam echt uit het niets.
Ik vond het vooral erg raar dat hij er aan de hand ook niet door wilde. Zoal ik al zei is hij heel volgzaam, ook naar mij toe.
Vanavond moet ik weg, morgen ga ik nog eens proberen. Hopelijk lukt het, want meestal ben ik alleen op stal en kan er mij niemand helpen. En ik ben bang als ik er aan toegeef dat hij er nooit meer doorgaat.
Als er iemand nog tips heeft, hoe meer hoe liever....

tequilaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:09

en iemand dan gewoon met een paard aan de hand ervoor?

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:10

Gewoon blijven proberen.. en idd miss eerst zelf afstappen en aan de hand mee laten lopen?
Of eerst een ander paard er door laten lopen??

succes er mee!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 01:03

Ik zou het blijven proberen. En hij mag er NIET langs. als hij niet verder wil ok..
Je staat er voor (blijf er wel op zitten) en als hij wil uitwijken blijf jij hem begrensen. En ondertussen stuur jij hem alleen naar de plas.
bijv. hij wil naar rechts: Je doet je linkerhand ver van de hals alsof je erlangs wil via de linkerkant zodra hij volgt sluit je hem aan die kant en neem je rechts er iets bij in samenspel met je benen natuurlijk. Zo ga je netzolang door totdat je hem er in/ erdoor hebt.

Zo doe ik het met mijn paard en andere paarden waar ik op zit en die iets engs vinden.

Blijf zelf altijd denken dat jij vooruit wil en blijf doorademen. Ga niet spannen en raak niet gefrustreerd! Het minste pikt je paard al op. Los dit elke keer zo op desnoods en op een geven moment zijn ze het zat en dan doen ze het Knipoog. Jij blijft zo controle over de situatie houden.

Mocht hij nou bij wijze van aan de kant springen zet je hem na zijn sprongetje stil en werk je weer zo naar de plas toe hoe jij wil dat hij er doorheen gaat.

Hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel want ik ben zo heel slecht in uitleggen Knipoog

*zou je er afstappen dan ben jij op dat moment vanaf de grond leidend. Dit is wat veel paarden dan wel te overtuigen zijn om je te volgen. Zo heeft die van mij ook problemen als ik erop zit loop ik er naast dan schoffelt hij wel door maar hij wordt onzeker als ik erop zit en wanneer iets engs is (bijv. grasspriet die de verkeerde kant opstaat). Daarom moet je erop blijven zitten. Los je zo de dingen op dan gaat hij snappen dat ookal zit jij erop dat jij leidend bent zowel als op de grond en waneer je op het zit.*

* Zou je een ander paard voor hem zetten dan is dat in 1x de leider en niet jij meer Knipoog * * en blijf er aan denken elke plas is ook weer anders vor een paard (misschien eer deze hem wel op Nagelbijten / Gniffelen ) misschien vertrouwd hij eventueel de grond eronder niet maar dat is moeilijk te beroordelen vanachter een computer hoe hij heeft gereageerd Knipoog *

AmazingSnarf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:57

Staat er stroom op de hekken bij de wei? Zo ja, heb je al gecontroleerd op kortsluiting? Als ik jou zo hoor heeft jouw paard ineens iets engs met plassen meegemaakt, misschien dat een stroomschok de oorzaak kan zijn?

Bij ons was laatst op de wei kortsluiting tussen de stroomdraden en het hek. Omdat het vrij nat was kregen paarden die door plassen in de buurt liepen daardoor een stroomschok, waardoor ze ineens plassen eng vonden terwijl ze dat eerst niet vonden.

jermaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 21:08

Hallo effe een update. Door omstandigheden heb ik pas vandaag weer kunnen rijden.
De plas was opgedroogd en rara hij wou zelfs niet door de nu droge plek.
Ik ben dan maar eerst gaan rijden. Goed laten doorlopen, hij was heel braaf en goed vooruit. Dan tijdens het uitstappen nog maar eens geprobeerd. Ik wou hem begrenzen met mijn teugels en been maar hij liep er gewoon wijkend rond. Ben er nog 20 minuten mee bezig geweest. Achteruit, bokken wanneer ik hem een tik gaf. Dan heb ik hem maar stilgezet voor de "plas", hoeven aan de rand van de plek. En wachten. Ik ben op den duur afgestapt en hij volgde me er door.... beloond. Er weer op, en hij wou weer niet meer!!!! Weer eraf, hij ging erdoor. Ik er weer erop, en het lukte....
Beloond en op de weide gezet. Hopelijk is het nu over.
Dat van die stroom zou wel kunnen denk ik. Hij is als de dood voor stroom. Een week of 2 geleden was het drinkbad tegen de draad gezakt en tikte. Er stond toen een plas voor de drinkbak. Misschien dat daar de oorzaak lag??? Ik zal het waarschijnlijk nooit weten...
Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:00

Nou fijn dat het probleem opgelost is, wat ik altijd heel belangrijk vind dat je moet leren luisteren naar je paard er werd al aangegeven van de stroom, je hebt je paard staan tikken met de zweep, dus achteraf gezien heb je hem geslagen voor iets wat hij je probeerder duidelijk te maken , dat er iets niet in orde was, vaak heeft het een oorzaak, zeker als hij altijd door de plassen ging en dan ineens niet, is zo jammer dat het dan gelijk de tikken van de zweep moet krijgen en de sporen, het kan ook zijn dat de grond daar zachter is, wat je vaak ziet in bakken als het heel hard heeft geregend dat er onder de plas wat stroming onstaat , waardoor dan het zand wegspoelt en daar kunnen soms behoorlijk diepen kuilen van komen en je paard is niet gek die ziet ten eerste niet waar hij zijn voeten neer kan zetten in het water en misschien heeft hij al wel geweten dat het niet veilig was in die plas,

Ik heb eerder een pony gehad , we reden altijd om naar een bosje te gaan door wat struiken, en ineens wilde ze niet meer, ik ben afgestapt om te kijken waarom en wat bleek , er zat een mega kuil in de grond op het pad, als ze daar in had gelopen had ze haar been gebroken, dus dat bedoel ik te zeggen luister naar je paard.

JoyceRatina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:03

Mijn merrie heeft ook wel eens dat ze opeens niet meer door een plas durft, terwijl ze daarvoor er al door heen is geweest :s en dan weet ik zeker dat er geen stroom op staat of dat er geen diepe kuil ligt ofzo. Volgens mij stelt ze zich dan af en toe gewoon aan, erg irritant

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:20

Maysie schreef:
en blijf er aan denken elke plas is ook weer anders vor een paard (misschien eet deze hem wel op Nagelbijten / Gniffelen )

Beetje apart gezegd, maar dit is wel de reden waarom veel paarden niet door een plas heen willen. Ze zien een donkere glanzende vlek op de grond (wat lijkt op een gat in de grond) en hun instinct verteld ze dat ze daar niet doorheen moeten. Eigenlijk heel logisch.
Wat het wel vreemd maakt is dat je paard wel al eerder zelf (en met jou ernaast) door de plas wilde maar nu ineens niet meer.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:32

Ik ben niet zo'n ster in het op papier (zozeggende via internet) uitleggen. Van person tot persoon vind ik makkelijker praat veel met me handen ook Nagelbijten / Gniffelen