Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik lees nu dat je zegt 'ruiterTJE' dus die kunnen we dat nog niet kwalijk nemen, hé
. Maar zoals ik al zei, te veel binnenstelling is echt niet goed. Gewoon een lichte binnenstelling, binnenbeen & buitenteugel (waar je altijd mee moet rijden) en dan met buitenbeen de 'aanspringhulp' geven. Als het niet lukt kan je het eens proberen door een zweepje aan de buitenkant te geven en als extra hulpmiddel te gebruiken. Bij sommige pony's helpt het echter door de extra hulp aan de binnenkant te geven! Probeer dus alletwee eens. Vergeet niet dat het aanspringen steeds vanuit een rustige draf moet gebeuren
. fiekhe schreef:Maar zoals ik al zei, te veel binnenstelling is echt niet goed. Gewoon een lichte binnenstelling, binnenbeen & buitenteugel (waar je altijd mee moet rijden) en dan met buitenbeen de 'aanspringhulp' geven..
pearlie schreef:fiekhe schreef:Maar zoals ik al zei, te veel binnenstelling is echt niet goed. Gewoon een lichte binnenstelling, binnenbeen & buitenteugel (waar je altijd mee moet rijden) en dan met buitenbeen de 'aanspringhulp' geven..
Je binnenbeen geeft toch de galophulp? Buitenbeen is voor begrenzing....
Minder stelling klopt idd!! Als je teveel halsbuiging vraagt kan je pony simpelweg niet rechts aangalopperen, de binnenschouder moet genoeg ruimte hebben!
. Zonder binnenbeen lukt het niet. Maar zonder buitenbeen nog minder. Maar eigenlijk heb ik al verschillende methoden gehoord.. Sommigen zeggen binnenbeen, anderen buitenbeen. Ik denk wel dat het op hetzelfde neerkomt: binnenbeen eraan, buitenbeen naar achteren verplaatsen, extra druk met buitenbeen geven en binnenbeen er goed aanhouden. Voor paarden die makkelijk verkeerd aanspringen is extra druk op het binnenbeen nodig. Tenminste zo doe ik het en dat werkt prima
. pearlie schreef:ik ook nietJa volgens mij kan het allebei. Ik heb alleen wel eens gehoord dat wanneer je ooit wissels wilt rijden het handiger is als je paard op je binnenbeen aanspringt. Maar dat weet ik ook niet zeker hoor, heb nog nooit wissels gereden..
. 1 keer heeft een paard het is vanzelf gedaan, maar da's al zo lang geleden, weet ik niets meer van
. 
)
Dan moet iedereen voor mij aan de kant
maar dan wil jij links en gaat pony rechts.. zo heeft ze er al een paar keer naast gelegen omdat pony dan erg vervelend word..
blessiej schreef:dar op het hek aanrijden heb ik al geprobeert..maar dan wil jij links en gaat pony rechts.. zo heeft ze er al een paar keer naast gelegen omdat pony dan erg vervelend word..
Vanmiddag geprobeert op potverdikkie haar manier maar dat wou ook niet lukken.
Aan de longeerlijn wou ook niet. zonder dat ze er op zat sprong ze zo aan maar toen ze er eenmaal weer op ging deed ze het niet meer.
blessiej schreef:En die van mij, lukte die?dar op het hek aanrijden heb ik al geprobeert..maar dan wil jij links en gaat pony rechts.. zo heeft ze er al een paar keer naast gelegen omdat pony dan erg vervelend word..
Vanmiddag geprobeert op potverdikkie haar manier maar dat wou ook niet lukken.
Aan de longeerlijn wou ook niet. zonder dat ze er op zat sprong ze zo aan maar toen ze er eenmaal weer op ging deed ze het niet meer.
(sorry, ik ben nu eenmaal niet normaal
) Riss schreef:Haha ik heb ook heel erg veel moeite met Obelix en de rechtergalop, maar de afgelopen 2 lessen is hij toch in 1 keer in de rechtergalop gesprongen.
ÉÉn ding is heel erg belangrijk. Je moet niet overdreven veel hulpen gaan geven en gaan klooien met de teugels en er een rommeltje van maken, je moet gewoon rustig blijven.
In het begin ging ik altijd van B naar A rijden, en dan maakte ik dus een schuine lijn en trok ik zijn hoofd heel erg naar links, en dan dreef ik hem aan in galop, dus dan was het bijna onmogelijk om nog in de verkeerde galop aan te springen. Dat lukte dan wel altijd, maarja Obelix is slim, en nogal sterk, dus die bleef dan zo lang mogelijk in draf totdat ie bijna tegen de bakrand aanzat.
Dus toen moest ik iets nieuws bedenken.
Ik moest gewoon op de hoefslag blijven, en in de hoek gewoon een harde tik op zijn kont geven en aandrijven.
En bij ons was die tik genoeg, want Obelix kan het wel, alleen is eigenwijs en die wil het dan niet doen. Maar van die tik op zijn kont denkt ie dan gelijk, oke dan ga ik maar.
( nu moet je niet denken dat ik kei hard op zijn kont sla hoor, maar gewoon een normale tik)
En als die dan uiteindelijk in de rechtergalop zit dan gaat ie suuuuuuuper hardDan moet iedereen voor mij aan de kant
Veeer schreef:wij moeten altijd een volte (vrij klein) rijden en dan aanspringen. er stond een pony op de manege die echt niet in de linkergalop kon lopen. zij hoefde dat niet.