Sinds een maand of 4 heeft de eigenaar van mijn verzorgpony een nieuwe tinker gekocht.
Ik heb haar toen een paar keer gereden en daarna is ze een tijd de wei opgegaan, om wat bij te komen omdat ze wat aan de magere kant was.
Nu is ze sinds 3 weken weer terug op stal gekomen en ben ik en een andere verzorgster bezig met het rijden. Alleen zijn we er achter gekomen dat ze erg veel problemen heeft.
1e probleem: Ze laat haar achterbenen er maar wat bijhangen. Ze houdt ze gewoon helemaal stijf. In het begin dacht ik nog dat ze gewoon te lang stil had gestaan, maar dan had het na verschillende keren rijden wel een stuk minder moeten zijn en het is nog even erg. Het lijkt wel of ze gewoon niet doorheeft dat ze achterbenen heeft. Oplossing die ik zelf bedacht had is balkjes lopen en een laag hindernisje springen (30 cm ongeveer). Dit heb ik vandaag geprobeerd en ze nam 1 keer haar achterbenen heel goed mee. Maar ik weet niet of dit de juiste manier is en of er misschien andere manieren zijn om haar meer bewust te maken van haar achterbenen.
2e probleem: Ze is ontzettend hard in haar mond. Ik rij haar nu met een zachter bit (rubber zonder ijzer erin). Dit scheelt al veel, maar het is natuurlijk niet gelijk weg. Dus als iemand hier tips voor heeft zijn ze ook welkom.
3e probleem: Ze kan absoluut geen constant tempo aanhouden, dan stapt ze weer supersnel en dan weer superlangzaam. Heb hier voor eigelijk geen idee wat ik kan doen om dat beter te maken.
4e probleem: Ze kan niet recht lopen, maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ze haar achterbenen niet gebruikt.
Nou dat waren wel de grootste problemen er zijn ook nog wel wat kleine probleempjes, maar die zijn denk ik grotendeels opgelost als de andere 4 problemen aangepakt worden. Wil er ook nog even bij vermelden dat het niet om een jonge groene pony gaat, maar om een 14 jarige merrie die waarschijnlijk wel altijd bereden is, maar vraag me niet hoe. Hoop dat jullie nog tips hebben en misschien leuke oefeningen om het te verbeteren, want voor de rest is het echt een top paardje.