paard gebruikt achterbenen niet en nog wat probleempjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

paard gebruikt achterbenen niet en nog wat probleempjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 23:02

Sinds een maand of 4 heeft de eigenaar van mijn verzorgpony een nieuwe tinker gekocht.
Ik heb haar toen een paar keer gereden en daarna is ze een tijd de wei opgegaan, om wat bij te komen omdat ze wat aan de magere kant was.
Nu is ze sinds 3 weken weer terug op stal gekomen en ben ik en een andere verzorgster bezig met het rijden. Alleen zijn we er achter gekomen dat ze erg veel problemen heeft.
1e probleem: Ze laat haar achterbenen er maar wat bijhangen. Ze houdt ze gewoon helemaal stijf. In het begin dacht ik nog dat ze gewoon te lang stil had gestaan, maar dan had het na verschillende keren rijden wel een stuk minder moeten zijn en het is nog even erg. Het lijkt wel of ze gewoon niet doorheeft dat ze achterbenen heeft. Oplossing die ik zelf bedacht had is balkjes lopen en een laag hindernisje springen (30 cm ongeveer). Dit heb ik vandaag geprobeerd en ze nam 1 keer haar achterbenen heel goed mee. Maar ik weet niet of dit de juiste manier is en of er misschien andere manieren zijn om haar meer bewust te maken van haar achterbenen.
2e probleem: Ze is ontzettend hard in haar mond. Ik rij haar nu met een zachter bit (rubber zonder ijzer erin). Dit scheelt al veel, maar het is natuurlijk niet gelijk weg. Dus als iemand hier tips voor heeft zijn ze ook welkom.
3e probleem: Ze kan absoluut geen constant tempo aanhouden, dan stapt ze weer supersnel en dan weer superlangzaam. Heb hier voor eigelijk geen idee wat ik kan doen om dat beter te maken.
4e probleem: Ze kan niet recht lopen, maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ze haar achterbenen niet gebruikt.
Nou dat waren wel de grootste problemen er zijn ook nog wel wat kleine probleempjes, maar die zijn denk ik grotendeels opgelost als de andere 4 problemen aangepakt worden. Wil er ook nog even bij vermelden dat het niet om een jonge groene pony gaat, maar om een 14 jarige merrie die waarschijnlijk wel altijd bereden is, maar vraag me niet hoe. Hoop dat jullie nog tips hebben en misschien leuke oefeningen om het te verbeteren, want voor de rest is het echt een top paardje.

DL_

Re: paard gebruikt achterbenen niet en nog wat probleempjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:04

Ik zou er eens de dierenarts bij halen.. klinkt een béétje als ataxie. lijkt het op dronkenmanslopen?

klein testje kan je proberen, ga eens achter haar staan en trek haar staart eens naar links of rechts.. Een gezond paard hersteld zichzelf, een paard met ataxie valt om.

Ik zou haar even laten nakijken. voor de zekerheid.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 23:08

dankje voor je reactie. ik ga er eens wat over opzoeken en de test uitproberen. dierenarts laten komen word lastiger, omdat ze niet van mij is.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:09

Of dierenarts.
En anders voltes rijden. Als het binnenachterbeen opgetild wordt je eigen binnenbeen aanhouden. Door stelling vragen worden ook ze vaak losser in de mond. Zijgangen helpen ook vaak. Kan je ook vanaf de grond doen. (hoofd tegen het schot. Met de longeerlijn, en dan gewoon het paard van je af drijven.)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:11

Aan de hand deze oefening gebruiken wij bij jonge paarden, zodat hun achterhand goed is en de beweging eigenlijk al kennen op het moment dat het zadelmak wordt gemaakt. Ze leren daardoor ook goed hun achterbenen te gebruiken.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:17

Inderdaad wanneer het niks medisch is: balkjes lopen (ook op de volte), binnenhoefslag pakken zodat het paard op eigen benen moet gaan lopen dus niet leunt op de zijkant, vaker buiten rijden wil ook helpen, veel (schijn)overgangen maken zodat de achterkant sterker wordt en het paard met zijn gedachten bij jou blijft en op jou blijft letten.

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:33

Als je verzorgpaardje 14 jaar is, stel vanaf haar 4de jaar bereden, dat is 10 jaar onder het zadel. Misschien is zij nooit echt aan het werk gezet, recreatief gereden met losse teugel ? Het kan natuurlijk ook zijn dat zij gewoon weg die spieren helemaal niet heeft. Net als bij een jong paard, alles moet aangeleerd en getraind worden.

Als je verder niets van haar fysieke achtergrond weet, zou ik zeker een fysio/veearts langs laten komen. Als zij verder gezond is, ga dan verder met de basis oefeningen en leer haar op deze manier haar achterbenen te gebruiken. Balkjes lopen is zeker een aanrader, springen zou ik achterwegen laten. Voltes rijden is een voorbeeld, overgangen, rechtstellen met je benen op de binnen hoefslag (recht oversteken). Elk paard is scheef en heeft een moeilijke en makkelijke kant. Geduld en oefenen zal het vast goed komen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 10:34

iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb het testje gedaan voor ataxie en ze herstelde zichzelf goed. Met het rijden gaat het eigelijk met sprongen vooruit gelukkig. Een paar dagen geleden een buitenritje gemaakt en ze bleef netjes op ongeveer 1 tempo naast het andere paard rijden. Het rechtlopen word langzaam aan ook iets beter. En ik merk dat ze vooral buiten veel meer plezier krijgt in het rijden. In het begin liep ze ook veel met haar hoofd en nek helemaal recht vooruit en nu laat ze haar hoofd ook al wat meer zakken. Ik hoop dat ze zo goed vooruit blijft gaan de komende tijd.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:24

goed zo, lekker doorgaan waar je mee bezig bent.