Tips om pony door water te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manna

Tips om pony door water te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:31

Hallo, ik zit met een probleem.
Ik krijg mijn pony maar niet door het water heen! Als ik door water of door een plasje heen wil rijden gaat hij stijgeren loopt hij heel hard achteruit of draait hij om en gaat er vandoor. Dit is niet handig omdat ik het rijden van sgw heel erg leuk vind maar als ik op een watertje afgalopeerd dan stop hij in een keer en dan val ik er soms af! Natuurlijk kan het ook aan mij liggen. Maar mijn andere paard doet het wel! Wie heeft er tips?

wonanda

Re: Tips om pony door water te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:34

probeer het is met een ander paard erbij.Wij hebben een pony op stal die volgens iedereen met geen mogelijkheid het water in wou.Ik was rijden met iemand op die pony en heb hem samen met mijn pony uiteindelijk het water ingekregen.Vooral niet te snel willen gaan, hem er rustig aan laten wennen.
Water geeft een weerspiegeling en dat vinden veel paarden eng!

Succes!!!

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:58

Bedankt voor je reactie! Maar ik heb het al wel eens geprobeert met een ander paard. Dat gaat in een keer goed. Maar als ik er in een keer alleen door moet lukt het niet meer, ik weet ook niet of hij nu echt bang is of mij gewoon de gek aansteekt.
Verder iemand nog tips?

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:59

doet hij dit ook als je er naast loopt? zo heb ik het die van mij geleert... aan de hand volgde ze netjes en toen midden in het water erop gegaan en nu vind ze het leuk Haha!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:03

Idd, helpt het niet als je het eerst constant gaat oefenen aan de hand?
Zodra dit lukt, kun je proberen er zelf op te zitten en dat er iemand naast loopt die je paard ook vertrouwt.
En als dat wil het helemaal zelf doen.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:04

mijne heb ik het ook aan de hand geleerd, ze liep eerst ook achteruit of sprong er overheen, maar nu spettert ze er lekker recht doorheen Clown

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 03:39

Misschien met een ander paard en dan steeds de afstand tussen jouw paard en de leider steeds iets groter maken. Niet overhaasten, gewoon lekker de tijd voor nemen en kijken of hij dan zijn angst verliest.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:13

Hmm, hard in galop op dat enge water afrijden en verwachten dat je pony er door heen gaat is nu niet echt de beste aanpak denk ik. Accepteer zijn angst en probeer hieraan te werken. Je zult je pony moeten laten inzien dat water niet eng is, en dat gaat wel even tijd kosten. Vergeet niet dat paarden vluchtdieren zijn.

Begin eens (desnoods aan de hand) met je pony enkele meters van het water vandaan stil te zetten en laat hem ernaar kijken. Gewoon stil staan en kijken, hij mag niet wegkijken/ weglopen. Dan zet je hem gewoon weer op dezelfde plek (dat alles heel rustig aanpakken, niet forceren met een zweepje en beloon als hij/zij braaf is).

Dat herhaal je een paar dagen, totdat je paard netjes doet wat je vraagt zonder reactie met stijgeren/ wegrennen/ omdraaien of weet ik wat. Al is het alleen maar in de buurt van water stilstaan, dat is al een hele stap.

Dan gewoon weer eens een stapje dichterbij proberen en als dat goed gaat bouw je het verder uit. Totdat je zonder paniek je pony tot recht voor de plas kunt sturen. Dan probeer je eens of hij een stapje vooruit erin wil doen. Niet dwingen, maar gewoon rustig je paard laten ontdekken dat het niet eng is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:01

andere benadering (Clinton Anderson) zorg dat je genoeg ruimte bij het water hebt om heen en weer te kunnen rijden en dat de waterlijn langzaam afloopt. Je begint op 6 meter afstand of zo en dan elke keer een stukje dichterbij. Ga dan heen en weer rijden en draai je paard elke keer naar het water toe om. Heel belangrijk om je verder nog niet druk te gaan maken om het water zelf en dat je NAAR het water toe omdraait!
Dan blijf je zo een poosje heen en weer rijden, net zo lang tot je in de waterlijn rijdt en zo kom je vanzelf in het water.
Dus juist NIET stilstaan bij het water, geef m wat te doen waardoor zn aandacht van het water af gaat.

Als het niet gaat ga je gewoon weer opnieuw heen en weer rijden.
Als je m recht voor het water neerzet is het enger dan van de zijkant, een paard ziet anders dan wij.

en inderdaad niet dwingen, maar gewoon rustig je paard laten ontdekken dat het niet eng is.

tepaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:24

een paard erbij heeft mij erg goed geholpen. Moet wel een echte alfa zijn anders lukt het nog niet en ik spreek uit ervaring!